• Håkan på Öland

Föredrar du gris- eller nötkött?

Här är en fråga till dig som är köttätare - föredrar du gris- eller nötkött?

Man kan ju göra väldigt många goda maträtter av resp kött/djur men frågan är vilket du tycker är godast? En sak har jag själv konstaterat och det är att köttbullar och biffar på malet kött blir godast med 50/50 gris och nötkött dvs hälften gris och hälften nöt.

En knapp månad till julafton då julskinkan står på bordet! 

Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?
  • sagaceline

Gillar gris bäst. Äter i princip bara hamburgare, köttbullar och strimlad biff som är nötkött och det väldigt sällan. Griskött äter jag typ två-fyra gånger i veckan. 

• nevermind

Äter nästan bara nötkött. Fick höra av en dietist att fläskkött är mer eller mindre kannibalism, vilket jag i och för sig redan visste. Usch!

• Aniiee
    nevermind skrev 2016-11-26 23:08:04 följande:

Äter nästan bara nötkött. Fick höra av en dietist att fläskkött är mer eller mindre kannibalism, vilket jag i och för sig redan visste. Usch!

Ja, gurka är också nästan kannibalism......

Du behöver inte gilla fläskkött, men att kalla det kannibalism är lite väl att ta i.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (J)
    nevermind skrev 2016-11-26 23:08:04 följande:

Vilken märklig sak att säga :p så är det ju inte alls...
  • nevermind
    Aniiee skrev 2016-11-26 23:19:19 följande:
    Ja, gurka är också nästan kannibalism......

Du behöver inte gilla fläskkött, men att kalla det kannibalism är lite väl att ta i.
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
    Jag citerade.
  • nevermind
    Anonym (J) skrev 2016-11-27 02:17:11 följande:
    Vilken märklig sak att säga :p så är det ju inte alls...
    Dietisten sa att vi ju kan använda grisorgan. Vi är så lika, och det blir svårt för våra magar att bryta ner.
  • Jill 79

Gillar båda. Nötkött är ju svårare att misslyckas med. Det kan ju vara hur lite tillagat som helst och ändå vara ok att äta. Men fläskkött är det viktigt att använda termometer så man uppnår tillräcklig värme men inte för hög. Gjorde hamburgare av grannens nötkött igår. Precis nyslaktat. Godare än så kan man nog inte få det.

• Anonym (Foodie)

Nötkött helt klart! Det började med att jag fick extrema kramper i magen av fläsk, började då äta mer nöt, fisk och kyckling. Allteftersom blev jag mer och mer förtjust i smaken och konsistensen av nötköttet, dom få gånger jag äter fläsk nuförtiden tycker jag mest det är torrt och smakar dåligt.

• Flash Gordon

Av de två väljer jag nöt. Oxfilé är godare än fläskfilé.

Men fläsk är inte dåligt.

Av praktiska skäl väljer jag dock gristunga före oxtunga när jag kokar den inför helgernas festmåltider.

Vet ni hur stor en oxunga är?

Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?