• Håkan på Öland

Föredrar du gris- eller nötkött?

Här är en fråga till dig som är köttätare - föredrar du gris- eller nötkött?

Man kan ju göra väldigt många goda maträtter av resp kött/djur men frågan är vilket du tycker är godast? En sak har jag själv konstaterat och det är att köttbullar och biffar på malet kött blir godast med 50/50 gris och nötkött dvs hälften gris och hälften nöt.

En knapp månad till julafton då julskinkan står på bordet! 

Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?
  • Anonym (J)
    nevermind skrev 2016-11-27 07:42:07 följande:

Dietisten sa att vi ju kan använda grisorgan. Vi är så lika, och det blir svårt för våra magar att bryta ner.

Det stämmer inte att det är svårare att bryta ner eller att "vi är så lika" :)
  • Nyfikna72

Märklig fråga, allt beror väl på vad man vill tillaga. Gris passar bra på vissa ställen och nöt på andra. Det blir ju knappast att man lagar alla dessa rätter om man bara gillar endera. Och myten med att gris är torrt lär man ju försöka avliva omgående. Blir det torrt så är det överstekt.........

• pica pica
    Anonym (J) skrev 2016-11-27 13:28:38 följande:
    Det stämmer inte att det är svårare att bryta ner eller att "vi är så lika" :)
    Precis! 

Och kannibalism, det är när en varelse äter en annan varelse av samma art. 
    Jösses!
  • K grrl

Av gris och nöt? Nöt.
    Men tycker bäst om fågel, vilt och lamm.

• Anonym (J)
    pica pica skrev 2016-11-27 15:05:43 följande:

Precis! 

Och kannibalism, det är när en varelse äter en annan varelse av samma art. 

Jösses!

Lite skrämmande ibland att läsa vad vissa går på :p haha
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    nevermind skrev 2016-11-27 07:42:07 följande:
    Dietisten sa att vi ju kan använda grisorgan. Vi är så lika, och det blir svårt för våra magar att bryta ner.
    Man slutar aldrig förvånas. Givetvis är det inte kannibalism och det är mig veterligen inte svårare att bryta ned.

Men personligen föredrar jag nästan alltid nötkött, särskilt när det kommer till köttfärs. Mycket godare köttbullar, pannbiffar och så vidare.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee

Det blir kött idag igen, tydlgien. Tacos. Ugan har bjudit in sina föräldrar på mat och adventsfika, och hennes päron har visst aldrig ätit tacos. Konstiga människor... ibland tror jag de är från en annan planet, särskilt som de ALDRIG under hela ugans uppväxt lagat mat. 

Så det blir nötfärs idag.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Foodie)

Ser att det diskuteras huruvida fläsk är svårare att bryta ner eller ej, för en del är det faktiskt det. Personligen får jag extrema kramper i magen av fläsk.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Histaminintolerans

Hittade detta vid en snabb googling..

• Anonym (nöt men..)

Om jag absolut måste välja så blir det nötkött, eftersom jag äter fler maträtter med nöt än griskött. 

Det är dock helt omöjligt att välja för trots att jag klara mig utan korv, fläskkotletter
    och fläskfile så vet jag inte hur jag skulle kunna vara utan bacon och julskinka!

Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?