• Håkan på Öland

Föredrar du gris- eller nötkött?

Här är en fråga till dig som är köttätare - föredrar du gris- eller nötkött?

Man kan ju göra väldigt många goda maträtter av resp kött/djur men frågan är vilket du tycker är godast? En sak har jag själv konstaterat och det är att köttbullar och biffar på malet kött blir godast med 50/50 gris och nötkött dvs hälften gris och hälften nöt.

En knapp månad till julafton då julskinkan står på bordet! 

Min kompletta datoranläggning som jag slumpar bort: acer-dator-till-salu.eu.pn
  • Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?
  • Aniiee
    dennis02 skrev 2016-11-26 07:50:10 följande:

Griskött, då jag älskar fläskkotletter och fläskfile. Men nötkött ska det ju vara när man gör köttgryta, så griskött kan ju inte användas till allt.

Visst tusan kan du göra en fläskgryta närhelst du käner för det. Både karrén och fransyskan (ja, även gris har fransyska som styckdetalj) är alldeles utmärkta att slänga ner i en gryta. Sen blir det så klart inte kalops eller gulasch av det, men gryta, absolut.

För att svara på TS, så är jag svag som tusan för vilt. Ge mim en hare eller nåt, liksom. Eller en ripa eller något. Dyker sällan upp i mataffären, dock, så där väljer helst en bit nöt. Eller bacon. Alltid bacon.....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Turandot

Nötkött. Varje styckdel på kon är godare och lyxigare än motsvarande del på grisen. 

Vilt som vissa nämner är väldigt ojämnt. Där kan man ju få en gammal bock t.ex. som är så seg att den är nästan omöjlig att laga till så det blir gott, eller ens ätligt. Köttdjur som föds upp, däremot, slaktas ju alltid vid optimal ålder.

• elyse

Nöt. Annars föredrar jag kyckling eller lamm. Den enda fläskvarianten jag tycker är god är fläskfilé.

• Tecum

Fläskkött alla gånger! Finns det något godare än stekt fläsk? Sen finns det revbensspjäll, kotletter och en massa annat gott. Men det går bra med nötkött och kyckling också! Av vilt föredrar jag älgkött, rådjur och hare har jag svårt för.

• Physalis

Nötkött om jag ska äta en köttbit.

Fläskkött om det ska vara färsbiff. Fläskfärsbiff med stora fetaostbitar i är Mums!

Kättfärssås gillar jag nog 50/50.

Om jag bara fick välja en så hade jag valt nöt, för en vältillagad oxfilé är det inte mycket som slår.

• Aniiee

På tal om kött, slängde just in en "slashas", som min mormor kallade det, i ugnen. Potatis, purjo,  lite andra rötter (typ morötter, rotselleri, kålrot, betor eller vad man nu har), diverse köttrester ("slas"/"slamsor"), kryddad gräddmjölk (riktig hälften/hälften, alltså, inte arlas nya lättprodukt) och en ostkant. Resträtt som kan göras riktigt fin om man vill.

Jag hade i en påse överbliven lammfärs, ett par körvar, och en bit rostbiff.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (fd. muslim.)

Med invandrarbakgrund (född här) från mellanöstern och muslim (fd) så är fläskkött exotiskt för mig, och det är enormt gott så jag väljer fläsk. men det är inte bara smaken utan även en slags frihetsgrej för mig. Ett politiskt ställningstagande. Pulled pork, bacon, fläskköttbullar och Julskinka! med snaps och öl! Lite svensk penis (är även gay!) på det som dessert och julen är räddad.   

• Anonym (tycker)

Föredrar nötkött de gånger jag äter rött kött. Känner egentligen aldrig något behov av att äta griskött som jag uppfattar som sämre i smaken och dessutom ofta torrt. Griskött köper jag nog mest bara i form av vissa korvar eller julskinka och det händer ganska sällan.

Svar på tråden Föredrar du gris- eller nötkött?