• Anonym (Emma)

Julfirande utan bonusen?

Hej!

Vi ska fira jul hos mina föräldrar i år och då ska bonusen fira hos sin mamma, men hon säger nu att hon ska resa bort över jul så bonusen måste fira med oss istället. Är det verkligen okej att göra så?

Jag har planerat för att vi ska resa med bara familjen och tycker inte att vi ska behöva anpassa våra planer. Jag sa till henne att om hon ska resa bort får väl sonen fira med hennes föräldrar som de brukar göra annars.

Vad säger ni? Kan mamman kräva att hennes son följer med oss? Är det fel om vi låter honom fira jul hos sin mormor & morfar? Har sett framemot en mysig jul med mina föräldrar och vår ettåring.

• Svar på tråden Julfirande utan bonusen?
  • Brumma
    SHB skrev 2016-11-29 13:24:38 följande:

då kanske man ska söka om ensam vårdnad.

antingen är man förälder el inte.

vaddå fått andra planer-

för övrigt, varför är det så hemskt att fira jul m morföräldrarna?

Ensam vårdnad har ju nu i get med umgänget och boendet att göra..

Det är väl inget hemskt att fira jul med morföräldrar a i sig. Det är att inte vara MEDRÄKNAD och VÄLKOMMEN hos vare sig mamma eller pappa som är rent katastrofalt och ren o skär misshandel.
  • Venne

Hade min man resonerat som du gör om min dotter sedan tidigare förhållande så hade vi inte varit gifta idag och definitivt inte väntat en lillebror. Jag är mamma varje dag, varje minut- inte bara varannan vecka. Om min dotters pappa av någon anledning inte kan ha henne så är det självklart att jag har henne. Jag ställer inte upp som barnvakt om det är "hans vecka", jag ställer upp som förälder till mitt barn. Tack o lov är jag gift med en man som helst hade haft min dotter här på heltid.

• Anonym (Lisa)

TS! Lever du på samma planet? Tänker du skicka bort din mans barn på JULAFTON? Kanske skulle du tänkt på det innan ni skaffade barn och avstått? Det är så djupt oetiskt och fel så jsg saknar ord.

• John22

Ja hoppas att du slipper ta med pojken. Tänk om han skulle få för sig att han är del av familjen? Det vore ju hemskt. Nej, bäst att stöta bort honom så gott det går nu och verkligen markera att han inte är värd ett skit i dina ögon.

Fy fan för vissa människor.

• Alexi

Varför är det ingen som spelulerar i äktheten i den här tråden, det brukar alltid komma upp i den här typen av provocerande ämnen?

• jag är den jag är

Ts, du skriver att du planerat att resa med "bara familjen". Ja? Din mans barn - ditt barns syskon(!) - hör väl till familjen!?

Jag vet inte varför mamman plötsligt ändrar planerna, så jag kan inte uttala mig om i fall hon gör "rätt eller fel".

Men då situationen nu är som den är så tycker jag att det är självklart att barnet ska fira jul med sin pappa och sitt syskon! De är ju hans familj!

• Duckan

Alexi, det är så många kufiska trådar just nu, även denna, men ibland är ju intressant att höra hur folk resonerar ändå.

• Alexi

Duckan, avsolut, jag har ju också skrivit i tråden. Men jag undrade ändå över varför inte ämnet dykt upp, speciellt som ts inte är så sugen på att vara med...

• SHB
    Anonym (Tappadsombebis) skrev 2016-11-29 13:51:35 följande:
    Varför ska en förälder som inte vill fira jul med sitt barn för att det är "mammans jul" ansöka om ensam vårdnad? Du tycker inte att det krävs vilja och engagemang från pappan (i det här fallet) för att ansöka om det? Hur kan det vara barnets bästa?

För övrigt, hur många 7-åringar tror du att det finns som vill fira jul utan någon av sina föräldrar? Hur kan en pappas nya sambos vilja gå före en 7-årings behov av sin pappa och att få fira en riktig jul?
    Varför är det TS fel, mamma dumpar ju sitt barn på jul och sätter sig själv först. 
    Nu ska TS ändra alla sina planer för mammans del, nä. Tycker att mamman får ta sitt anvsra och ställa om.

Vill hon åka bort så får hon ta med barnen.

PS. Jul är endast en dag, gör hon så här så får det en att undra hur hon beteer sig för övrigt.

Återigen. Varför är det fel att fira jul med morföräldrarna?
Svar på tråden Julfirande utan bonusen?