• Anonym (Värdinna)

    Ingen alkohol på nyår

    Och så var det dags igen. Massa vänner ska komma hit och äta massa god mat, mysa och även spendera natten.

    De vet att vi inte dricker och det har aldrig varit ett problem tille nu då en frågade om han kunde ta med öl. Vi sa att vi inte vill ha någon alkohol i vårt hem. Han sa okej och så trodde vi det var bra med det. Tydligen inte, nu har han och en annan vän gaddat ihop sig mot oss och tycker vi är fåniga och säger att då får de dricka utanför huset! Vi sa igen nej, ingen alkohol i vårt hem och är inte okej med att nån står på trappan och dricker!

    Nyss ringde en av dessas flickvänner och berättade att han sitter och gapar över det med var och varannan. Vet inte vad jag ska göra!? Trodde inte det skulle bli en sån stor sak!?

  • Svar på tråden Ingen alkohol på nyår
  • K med lilla E
    Anonym (Suck) skrev 2016-12-09 10:58:26 följande:
    Men lägg av. Ts tvingar ingen till någonting. Hon har skickat ut en inbjudan till ett nyårsfirande där det inte kommer att finnas någon alkohol. Sen är det helt upp till var och en om man vill tacka ja till det.

    Hemma hos oss äter vi inte gris. Griskött kommer inte innanför dörren här. Men det kanske är okej för våra gäster att kräva julskinka så här i juletid också?
    Hemma hos oss är det massor av saker som vi inte gillar/äter/dricker, t ex kikärtor, flädersaft och grönkål, men aldrig att jag skulle förbjuda gäster att äta det hos mig om de nu önskat äta/dricka det. Jag tycker att det endast är giltigt att säga NEJ om någon är så allergisk att man orsakar allergianfall av  något speciellt livsmedel.

    Men annars vill jag ju att mina gäster ska trivas hos mig och om det för dem innebär att de vill förtära något speciellt som inte skadar någon annan, så varsågod!
  • Anonym (Suck)
    K med lilla E skrev 2016-12-09 11:40:04 följande:

    Hemma hos oss är det massor av saker som vi inte gillar/äter/dricker, t ex kikärtor, flädersaft och grönkål, men aldrig att jag skulle förbjuda gäster att äta det hos mig om de nu önskat äta/dricka det. Jag tycker att det endast är giltigt att säga NEJ om någon är så allergisk att man orsakar allergianfall av  något speciellt livsmedel.

    Men annars vill jag ju att mina gäster ska trivas hos mig och om det för dem innebär att de vill förtära något speciellt som inte skadar någon annan, så varsågod!


    Varför ska jag behöva göra någonting i mitt hem som inte känns bra för mig? Om jag inte vill ha alkohol i MITT hem så är det väl bara att acceptera det. Självklart vill man att sina gäster ska trivas. Men om det krävs alkohol för att dom ska trivas och det inte räcker med mitt sällskap och allt jobb och kärlek som jag har lagt ner på mat, gott och annan dryck, ja då får dom väl stanna hemma eller går till någon annan.
  • Linnea1994
    Anonym (Suck) skrev 2016-12-09 10:58:26 följande:
    Men lägg av. Ts tvingar ingen till någonting. Hon har skickat ut en inbjudan till ett nyårsfirande där det inte kommer att finnas någon alkohol. Sen är det helt upp till var och en om man vill tacka ja till det.

    Hemma hos oss äter vi inte gris. Griskött kommer inte innanför dörren här. Men det kanske är okej för våra gäster att kräva julskinka så här i juletid också?
    Men förbud är ju ändå en form av tvång!
  • Anonym (Suck)
    Linnea1994 skrev 2016-12-09 11:53:49 följande:

    Men förbud är ju ändå en form av tvång!


    Vad är det som är så svårt att förstå? Det är ingen som förbjuder eller tvingar någon till något. Ts har bjudit in sina vänner/bekanta till ett alkoholfritt nyårsfirande hemma hos henne. Vill gästerna dricka på nyår så är det helt okej för dom att tacka nej till inbjudan. Ingen tvingar dom att gå hem till Ts.
  • Anonym (nykter)
    Linnea1994 skrev 2016-12-09 11:53:49 följande:

    Men förbud är ju ändå en form av tvång!


    Vad är de tvingade till?

    Att gå hem till TS? Nej.

    Att dricka läsk? Nej.

    Att dricka mjölk? Nej.

    Att dricka nåt annat som TS väljer? Nej.

    Vad är de tvingade till?
  • Anonym (nykter)
    Linnea1994 skrev 2016-12-09 11:53:49 följande:

    Men förbud är ju ändå en form av tvång!


    Du får inte ha sex i min säng. Betyder det att jag tvingar dig att leva i celibat?
  • Jennie med ie
    Anonym (nykter) skrev 2016-12-09 12:02:11 följande:

    Du får inte ha sex i min säng. Betyder det att jag tvingar dig att leva i celibat?


  • Anonym (Suck)
    Linnea1994 skrev 2016-12-09 11:53:49 följande:

    Men förbud är ju ändå en form av tvång!


    Hade ts sagt till dom att för att vara hennes vän så får dom aldrig någonsin dricka alkohol. Ja då hade hon försökt förbjuda och tvinga dom genom hot. Men att bjuda in till en alkoholfri tillställning är inget tvång eller förbjud. Alla är helt fri att tacka nej om det inte passar.
  • Jennie med ie
    K med lilla E skrev 2016-12-09 11:40:04 följande:

    Hemma hos oss är det massor av saker som vi inte gillar/äter/dricker, t ex kikärtor, flädersaft och grönkål, men aldrig att jag skulle förbjuda gäster att äta det hos mig om de nu önskat äta/dricka det. Jag tycker att det endast är giltigt att säga NEJ om någon är så allergisk att man orsakar allergianfall av  något speciellt livsmedel.

    Men annars vill jag ju att mina gäster ska trivas hos mig och om det för dem innebär att de vill förtära något speciellt som inte skadar någon annan, så varsågod!


    Bara att man själv inte tycker om en sak tycker jag inte heller är en vettig anledning att bannlysa vissa saker i ens hem. Ej heller alkohol (man har ju rätt att göra det men det är fånigt och minskar chansen att bli förstådd och respekterar). Däremot tycker jag det finns andra skäl som är vettiga när det gäller alkohol, som t ex egna missbruksproblem eller en stark etisk övertygelse (likt religiösa övertygelser som säger att intag av fläskkött är fel). Men personligt smak och tycke som sagt eller ren princip (jag bestämmer, så det så!) eller fördomar om de som inte är nykterister o s v är en annan sak. Det hävdas här att anledningen till "regeln" saknar betydelse, jag håller alltså inte med.
  • Kirenaj68
    ARRJ skrev 2016-12-08 12:26:02 följande:
    Oj mkt ömma tår här...
    Men är bara 35 så är väll inte vuxen...
    Uppenbarligen inte. Du kan inte ens stava ordet väl..........
  • Physalis
    Linnea1994 skrev 2016-12-09 11:53:49 följande:

    Men förbud är ju ändå en form av tvång!


    Nej men däremot blir det tvång för resten av gästerna som tackat ja till en fest utan alkohol när dessa två herrar påtvingar
    Korrekturläser som en kratta
  • Physalis
    Physalis skrev 2016-12-09 17:05:00 följande:

    Nej men däremot blir det tvång för resten av gästerna som tackat ja till en fest utan alkohol när dessa två herrar påtvingar


    Hoppsan det jag skulle komma till är att de andra gästerna tackat ja till en alkoholfri fest. Om dessa två herrar ignorerar detta så tvingar de de andra gästerna till en fest med alkohol mot deras vilja.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Suck) skrev 2016-12-09 11:19:51 följande:

    Varför skulle hon inte kunna gå på fest där andra dricker? Att hon inte dricker eller vill ha alkohol i sitt hem behöver inte betyda att hon har problem med att andra dricker på andra platser. Alla har rätt att göra som man vill i sitt eget hem. Alla gästerna vet om vad som gäller hemma hos henne. Tacka ja eller nej. Enkelt.


    TS har tydligen visst problem med att andra dricker på andra platser. Inte ens utanför huset får de ju dricka.

    Hemma hos mig får man inte röka, men naturligtvis så kan jag inte hindra mina gäster att gå ut och röka utomhus.
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Varför?) skrev 2016-12-10 11:56:56 följande:

    TS har tydligen visst problem med att andra dricker på andra platser. Inte ens utanför huset får de ju dricka.

    Hemma hos mig får man inte röka, men naturligtvis så kan jag inte hindra mina gäster att gå ut och röka utomhus.


    Förtydligar: utanför huset = utanför tomtgränsen
  • Physalis
    Anonym (Varför?) skrev 2016-12-10 11:56:56 följande:

    TS har tydligen visst problem med att andra dricker på andra platser. Inte ens utanför huset får de ju dricka.

    Hemma hos mig får man inte röka, men naturligtvis så kan jag inte hindra mina gäster att gå ut och röka utomhus.


    Jag tror inte hon har något emot det ifall de dricker när de lämnat festen, utan problemet är när de kommer tillbaka påverkade. Det är knappast själva klunkandet av random utvalda drycker som är problemet.

    Du kan visst, om du hade lust säga att ingen för röka hemma hos er och den som går ut och röker är inte välkommen tillbaka. Det hade nog inte varit populärt dock och är inte riktigt jämförbart.
    Korrekturläser som en kratta
  • Linnea1994
    Anonym (Varför?) skrev 2016-12-10 11:58:57 följande:
    Förtydligar: utanför huset = utanför tomtgränsen
    Är du rädd att buskarna ska bli rökskadade?
  • Anonym (Regler)
    Physalis skrev 2016-12-10 12:32:37 följande:
    Jag tror inte hon har något emot det ifall de dricker när de lämnat festen, utan problemet är när de kommer tillbaka påverkade. Det är knappast själva klunkandet av random utvalda drycker som är problemet.

    Du kan visst, om du hade lust säga att ingen för röka hemma hos er och den som går ut och röker är inte välkommen tillbaka. Det hade nog inte varit populärt dock och är inte riktigt jämförbart.
    Helt ärligt så luktar rökarna rök även när ciggen är uppröken, så det är nog värre än en salongsberusad person
  • Physalis
    Anonym (Regler) skrev 2016-12-12 13:41:00 följande:

    Helt ärligt så luktar rökarna rök även när ciggen är uppröken, så det är nog värre än en salongsberusad person


    Det finns nog människor i båda lägrena vad gäller vilket som är värst. Jag ogillar röklukt väldigt mycket oavsett omständigheter men har inget problem med berusade eller till och med fulla människor när det passar sig.

    En rökare blir inte berusad, om något förändras så blir väl rökaren lugnare efter cigaretten men luktar illa.

    Någon som druckit alkohol, blir berusad (om man räknar bort ytterst små mängder) men luktar inte illa iaf inte på långt håll.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Regler)
    Physalis skrev 2016-12-12 15:10:30 följande:

    Det finns nog människor i båda lägrena vad gäller vilket som är värst. Jag ogillar röklukt väldigt mycket oavsett omständigheter men har inget problem med berusade eller till och med fulla människor när det passar sig.

    En rökare blir inte berusad, om något förändras så blir väl rökaren lugnare efter cigaretten men luktar illa.

    Någon som druckit alkohol, blir berusad (om man räknar bort ytterst små mängder) men luktar inte illa iaf inte på långt håll.


    Dessutom säger jag ifrån om folk är parfumerade, då kliar näsan! Så olika lukter är betydligt värre. Men klart att kommer det en fyllgubbe som lyktar fylla och annat blir jag lika störd. Men jag uppfattade TS som om man pratade lätt berusning hos normalt skötsamma och det har jag inga problem med.
Svar på tråden Ingen alkohol på nyår