• Anonym (Irriterad)

Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?

Ärligt talat, varför gör ni det? Det är helt otroligt äckligt och respektlöst.

• Svar på tråden Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?
  • Anonym (faktor)
    Jan Holmström skrev 2016-12-13 10:37:36 följande:

Nu har jag inte läst tråden ordentligt eftersom det ännu är tidigt på morgonkvisten och jag har ingen lust att tappa humöret redan.

Jag måste dock fråga - allteftersom jag inte förstått - vad är det som är så farligt med fimpar på marken? Så vitt jag vet är det inte på något sätt emot lagen om nedskräpning. Så långt som min erfarenhet och mina biologikunskaper sträcker sig vågar jag också förlita mig på att Moder Natur tar hand om fimparna på sitt sätt. Det har hänt många gånger att jag kastat en fimp någonstans som inte legat kvar efter viss passerad tid. Antingen tyder detta på naturlig nedbrytning eller på att folk äter fimpar. Det sistnämnda låter mindre trovärdigt, va?

Förklara för mig om ni invänder er mot detta. Jag förstode nämligen inte alls.

Jan

För din info så är nikotin inte bara nåt lattjo man drar in och blir lycklig av. Det är ett kraftfullt nervgift och små barn och mindre hundar kan bli förgiftade om de äter fimpar. Dock klarar sig barnen bättre än hundarna och allvarliga förgiftningar är ovanliga, troligen för att varken cigarretter eller fimpar är så värst goda.

En cigarett brukar innehålla ca 9 - 30 mg nikotin.
    1-2 mg nikotin per kg kroppsvikt kan ge förgiftningssymptom. Om valpen får i sig så mycket som 8 mg per kg kroppsvikt (80 mg om hunden väger 10 kg) är det risk att den dör.
    En fimp innehåller ca 25% av den ursprungliga mängden nikotin. Det innebär alltså att en liten valp kan få förgiftningssymptom av att äta en enda fimp.

källa: veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/fimpar-91e178

Att slänga giftigt skräp omkring sig borde enligt min åsikt vara belagt med böter, vilket det också är i en del länder. Bl.a. Singapore finansierar en del av sina poliser med att ge rökare böter.
  • Anonym (dubbelsuck)
    Anonym (faktor) skrev 2016-12-13 17:43:54 följande:
    Att slänga giftigt skräp omkring sig borde enligt min åsikt vara belagt med böter, vilket det också är i en del länder. Bl.a. Singapore finansierar en del av sina poliser med att ge rökare böter.
    Fel!
    I Singapore hittar du inget skräp på marken. Alls.
    Jag har bott där i flera år så nej, det stämmer inte. Var lite mer källkritisk till det du läser på internet.
  • i-o
    Anonym (dubbelsuck) skrev 2016-12-13 17:57:29 följande:
    Fel!
    Jag har bott där i flera år så nej, det stämmer inte. Var lite mer källkritisk till det du läser på internet.
    Nu läste du ju faktiskt fel här och tolkade som fan läser bibeln. Det går visst att hitta skräp på marken, men de städar flera gånger per dag så det syns aldrig och blir någon ertappad är det dryga böter.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (dubbelsuck) skrev 2016-12-13 17:57:29 följande:
    Fel!
    Jag var otydlig. Man ger rökare böter enbart för att röka på fel ställen, min man var där och såg det hända.

Och anledningen till att det är så rent är ju att det är böter på nedskräpning. Se denna artikel från 2015 t.ex.

www.straitstimes.com/singapore/environment/current-measures-against-littering-in-singapore
  • Anonym (dubbelsuck)
    i-o skrev 2016-12-13 18:03:39 följande:
    Nu läste du ju faktiskt fel här och tolkade som fan läser bibeln. Det går visst att hitta skräp på marken, men de städar flera gånger per dag så det syns aldrig och blir någon ertappad är det dryga böter.
    Jag tycker du ska läsa igen och igen de asktuella inläggEN tills du förstår vad där står.
  • Anonym (faktor)
    Anonym (dubbelsuck) skrev 2016-12-13 18:07:30 följande:
    Jag tycker du ska läsa igen och igen de asktuella inläggEN tills du förstår vad där står.
    Nu bara projicerar du, men ha en bra kväll ändå!
  • Anonym (dubbelsuck)
    Anonym (faktor) skrev 2016-12-13 18:26:36 följande:
    Nu bara projicerar du, men ha en bra kväll ändå! smile5.gif
    Hur får du in projicera i det där?
  • volvo142
    Arboga skrev 2016-12-13 19:27:40 följande:
    Vilken fruktansvärd dålig ursäkt!
    Så om jag tar ut en glass ur sitt papper och det inte finns en papperskorg där jag är så får jag slänga pappret på marken?  
    Ja det har väl hänt det med även om man skäms lite mer
  • Physalis

Mitt psyke klarar inte av att irritera mig, därför låter jag oftast bli att tänka på det.

Jag köper inte ursäkten att det inte finns någon papperskorg i närheten. Det är ju trots allt man själv som väljer när och var man röker, då kan man inte bli sur för att det inte materialiseras fram en papperskorg/ askopp där man råkar stå när man rökt färdigt.

Jag tror knappast att kvinnliga rökare lägger blodiga tamponger på badrumsgolvet hemma hos folk som inte har en papperskorg därinne.

Man väljer helt enkelt att inte bry sig för bekvämlighetens skull i de lägen man anser sig komma undan med det.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (fimpen)
    Anonym (Irriterad) skrev 2016-12-12 13:48:15 följande:

Ärligt talat, varför gör ni det? Det är helt otroligt äckligt och respektlöst.

Därför att jag kan.
Svar på tråden Rökare, varför slänger ni eran cigg på marken?