• Anonym (Kliv in)

Hade ni velat tillåta frivillig prostitution?

Alltså där kvinnan eller mannen som jobbar med det tar betalt av sina sexkunder i sin sexstudio, men där kunderna måste uppfylla en del fräschhetskriterier. Typ så. Hade det kunnat vara något?

• Svar på tråden Hade ni velat tillåta frivillig prostitution?
  • 100kgpappa

Jag ser inte varför staten ska lägga sig under vilken form och förutsättningar två vuxna väljer att ha sex.

Vissa skaffar en rik älskare, andra tar betalt per tillfälle. Är det så stor skillnad egentligen?

Och för att förtydliga, en inlåst kidnappad 15- åring räknas inte in som frivillig vuxen.

Sen om vi ska blanda in slaverijänförelsen, så arbetade slavar under tvång, men fick dock mat, kläder och husrum.

Om man då arbetar med huvudsyfte för att pengar till mat, kläder och husrum, men hellre hade varit ledig hela dagarna om man fått samma summa pengar, är arbete då jämförbart med slaveri, och borde förbjudas?

För det är ju inte frivilligt...

• kivirush
    Anonym (Swinger) skrev 2016-12-14 23:06:05 följande:

Det är snart 2017 och det finns fortfarande folk som tycker att prostitution är ok. Man blir minst sagt mörkrädd. Har man sex av fri vilja är det inte pengar eller materiella förmåner inblandade. Självklart är det någon situation som tvingar människor in i prostitution. Myten om den lyckliga och frivilliga horan är skapad av män som försöker försvara sina handlingar och vidriga människosyn för sig själva och andra.

Det är snart 2017 och folk vill fortfarande skapa lagar grundade i moral. Man blir ju mörkrädd. Varför kan man inte ha sex av fri vilja och tjäna pengar på det? Ska vi även göra det olagligt för porrskådisar att ta belat för sitt arbete?

Myten om den lyckliga städerskan är lika intressant. ^^
    Säger lite vad jag vill.
  • Anonym (Rumba)
    Anonym (Kille) skrev 2016-12-14 23:02:48 följande:

Ja för all del, gör det. Men bara om du hittar några frivilliga slavar!

Jag tror att två vuxna människor kan komma överens om sex mot pengar under vissa omständigheter.

Absolut frivillighet är en sådan. Det ska vara för att man inte vill ta emot pengar via socialen (som frivilligt hellre säljer sex), det ska aldrig vara nån som tvingas in i det för att inte hamna i ekonomiska obestånd.

Rutiner för sjukdomar och safe sex en annan. Drogfritt naturligtvis.

En tredje är väl att det hela sker på en säker plats, med kameraövervakning i realtid o vakter i närheten, typ modell systembolaget för att säkra säkerheten.

En fjärde förutsättning tror jag att åldern bör vara minst 25 år eller liknande. Jag tror inte att en 18 åring kan hantera det emotionellt. Psykisk utvärdering regelbundet av de som jobbar, för detta yrke tar nog hårt på psyket för många (inte ett jobb för alla).

5:e förutsättningen är att det betalas skatt och att det följer med vissa rättigheter t.ex. sociala skyddsnät vid sjukdom, pensionsinbetalningar med mera.

Kommer det här att bli verklighet i sverige? Nej inte en chans.

Fråga AF och FK, det finns tusentals "frivilliga" slavar i Sverige.

Desperation eller trasiga psyken får folk att göra allt möjligt "frivilligt".

Det vore ju föredömligt om man lät de som faktiskt är experter på mänskliga psyken och beteenden; psykologer och psykiatriker, avgöra sådant här. De har dessutom certifierade intellekt, det krävs en del för att bara komma in på utbildningarna.
  • Physalis

I teorin låter det väl trevligt att folk som gillar att ha sex och inte känner att det är en så stor grej kan tjäna pengar på det om de vill. Samtidigt som folk som inte kan eller vill ordna sex på andra vis har ett alternativ.

Men ska då arbetslösa tvingas söka prostitutionsyrken för att ha rätt till sin ersättning? Stå till arbetsmarknadens förfogande liksom.

Och diskriminering av kunderna pga kön, utseende, handikapp, ålder mm. Är det ok? Om det är ok, hur påverkar det andra situationer? Får en massös diskriminera på samma vis? En skräddare? En kassörska?

On det inte är ok, hur blir det då med våldtäktsfall?

Ska man få starta företag och anställa prostituerade? Vad händer då med rättigheter och skyldigheter hos anställd och arbetsgivare?

Det är bara ett par funderingar jag kommer på.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (asta)
    elyse skrev 2016-12-15 01:27:21 följande:

Nej, har svårt att se att det skulle kunna regleras på ett OK sätt så att personen omfattas av alla försäkringar en vanlig anställd brukar ha samtidigt som övriga arbetsmarknaden aldrig någonsin ska behöva bli hänvisad till yrket.

Men i grunden tar det emot just för att det känns så fel att någons sexuella behov anses vara så stora att det är OK att köpa någon annans kropp. Frivillig-aspekten är alltid relativ.

Frivilligaspekten är extremt relativ. Vad menas ens med frivillighet? Det finns ju väldigt få människor som lever i stor frihet med förmåga till fritt val. De flesta av oss lever extremt begränsade då vi saknar ekonomiska resurser till frihet samt tar hänsyn till andra.

I vissa länder funkar det ju så att de prostituerade betalar skatt och omfattas av socialförsäkringssystemet. De kan också jobba på lagliga bordeller där de erbjuds skydd från hot och våld.
  • Anonym (Filma)

Det är bara slänga upp en filmkamera och spela in det och säga att man ska göra en "riktigt" porrfilm så är allt lagligt.
    Då är kvinnan en skådespelare. Precis som hon är när hon säljer sex. Allt är ett skådespeleri.

• elyse
    Anonym (asta) skrev 2016-12-15 10:40:26 följande:

Frivilligaspekten är extremt relativ. Vad menas ens med frivillighet? Det finns ju väldigt få människor som lever i stor frihet med förmåga till fritt val. De flesta av oss lever extremt begränsade då vi saknar ekonomiska resurser till frihet samt tar hänsyn till andra.

I vissa länder funkar det ju så att de prostituerade betalar skatt och omfattas av socialförsäkringssystemet. De kan också jobba på lagliga bordeller där de erbjuds skydd från hot och våld.

Är man inte ekonomiskt oberoende så finns det såklart vissa krav och alla har inte samma urval när det gäller jobb. Därför är ju skolan väldigt viktig, för att minska upplevelsen att jobb bara är ett slags tvång.

Jag vet inte hur vanligt det är att man rycker på axlarna åt att vem som helst som kan betala får ta för sig av din kropp. I en tid när vi uppmärksammar sexuella övergrepp är det ett steg i fel riktning. För människor med dålig ekonomi kan det säkert locka att sälja sex. Vem avgör vem som är lämpad, vem rekryterar? Hur ska vi hantera människor som testat och inte alls kunnat hantera det?

Om vi tar Holland som exempel, hur fungerar en sjukskrivning för en prostituerad?
  • Anonym (asta)
    elyse skrev 2016-12-15 11:03:22 följande:

Är man inte ekonomiskt oberoende så finns det såklart vissa krav och alla har inte samma urval när det gäller jobb. Därför är ju skolan väldigt viktig, för att minska upplevelsen att jobb bara är ett slags tvång.

Jag vet inte hur vanligt det är att man rycker på axlarna åt att vem som helst som kan betala får ta för sig av din kropp. I en tid när vi uppmärksammar sexuella övergrepp är det ett steg i fel riktning. För människor med dålig ekonomi kan det säkert locka att sälja sex. Vem avgör vem som är lämpad, vem rekryterar? Hur ska vi hantera människor som testat och inte alls kunnat hantera det?

Om vi tar Holland som exempel, hur fungerar en sjukskrivning för en prostituerad?

Endast sex utan samtycke kan klassas som sexuellt övergrepp. Prostitution sker med samtycke och kan därför inte klassas som övergrepp.
  • Anonym (Johan)

Jag tycker det låter som en bra idé. Jag har varit på lagliga och seriösa bordeller i både Tyskland och Danmark och det skulle vara trevligt om det fanns också i Sverige. :)

Svar på tråden Hade ni velat tillåta frivillig prostitution?