• LizKa

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Jag är en person som älskar att resa!
    Åker nästan uteslutande  charter för bekvämlighetens skull.

Jag gillar värme, att ligga vid poolen med en drink och läsa, att känna sanden mellan tårna vid kvällsdoppet. Jag shoppar, flanerar och på kvällarna hänger jag i baren och lär känna nya människor. Jag får även träna upp min ringrostiga engelska vilket är bra.

Jag bor alltid på all inclusive-hotell, oftast på vuxenanpassade hotell då jag tycker att barn är jobbiga på min lata semester.
    Alltså, inget ont om barnen! Det är bara det att jag reser själv oftast, utan barn. Jag har småbarnsåren bakom mig och uppskattar inte ungars stoj och lek.

Tycker att de specialinriktade hotellen är jättebra, det finns ju sådana för barnfamiljer också.

Så hur reser du, vad prioriterar du?

• Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?
  • LizKa
    modsey skrev 2016-12-18 13:47:21 följande:
    för mig handlar det som sagt var att det är ett sätt att  resa som inte gynnar lokalbefolkningen så mycket...
    Nu låter jag kanske hård men jag väljer att vara krass.. jag åker inte på semester för lokalbefolkningens skull utan för min egen.
    Jag betalar för bekvämligheten.
    Jag betalar för att kunna vara lat och kunna ta för mig utan att det ska komma en nota efteråt.
  • modsey
    LizKa skrev 2016-12-18 14:26:05 följande:
    Nu låter jag kanske hård men jag väljer att vara krass.. jag åker inte på semester för lokalbefolkningens skull utan för min egen.
    Jag betalar för bekvämligheten.
    Jag betalar för att kunna vara lat och kunna ta för mig utan att det ska komma en nota efteråt.
    nä du låter inte hård, men gaska oempatisk o egoistisk faktiskt...lite sköt dig själv o skit i andra...men men , ditt val. Som andra får betala iofs.
    Notan får liksom andra ta efter dig...
  • LizKa
    modsey skrev 2016-12-18 14:28:13 följande:
    nä du låter inte hård, men gaska oempatisk o egoistisk faktiskt...lite sköt dig själv o skit i andra...men men , ditt val. Som andra får betala iofs.
    Notan får liksom andra ta efter dig...
    Jag har inte dåligt samvete för att jag köper en resa med de erbjudanden som finns. Då är vi många egoister isåfall då hotellen oftast är fullbokade.
    Ärligt talat kan jag inte förstå hur du kan kalla oss som reser med "AI" för hårda, oempatiska och egoistiska. Det epitetet får du nog lägga på researrangörerna och hotellen istället.

Jag shoppar ofta rätt mycket vilket gynnar affärsägarna, jag besöker ibland marknader och köper saker där.

Jag skiter inte i lokalbefolkningen men det är inte för deras skull jag är där.
  • LizKa
    LizKa skrev 2016-12-18 17:10:12 följande:
    Jag har inte dåligt samvete för att jag köper en resa med de erbjudanden som finns. Då är vi många egoister isåfall då hotellen oftast är fullbokade.
    Ärligt talat kan jag inte förstå hur du kan kalla oss som reser med "AI" för hårda, oempatiska och egoistiska. Det epitetet får du nog lägga på researrangörerna och hotellen istället.

Jag shoppar ofta rätt mycket vilket gynnar affärsägarna, jag besöker ibland marknader och köper saker där.

Oj, det blev visst lite fel. Det där ,med "hårda" skulle inte varit med.
  • Dementoria
    LizKa skrev 2016-12-18 17:10:12 följande:

Att många andra också är egoister är en rätt dålig ursäkt tycker jag. Det är ju inte mer ok att exempelvis köpa elfenben bara för att andra också gör det, eller hur?

Dessutom tror jag att många som reser AI inte riktigt vet hur dåligt det faktiskt kan vara för lokalbefolkningen. Jag förstår att det är ett bekvämt koncept men jag hoppas ändå att de lokala restaurangerna också kan få lite besök så att det finns möjlighet för försörjning för lokalbefolkningen.

Själv reser jag inte charter och jag skulle som sagt inte välja AI. Jag tycker det är oetiskt och det gynnar bara den redan rika hotellägaren. Men sedan reser jag nog inte riktigt till AI-ställen heller tror jag. 

Jag bygger min egen resa med flyg/tåg och hotell, ibland solsemester men då till lite mer genuina ställen utan en massa turister. Andra gånger till storstäder som London, Barcelona osv. När jag reser gör jag det (ibland) ensam eller (oftast) med ett eller fler av mina 3 barn. Vi föredrar hav framför pool och det här med att ligga inklämda på en turistig strand undviker vi gärna :)

Sedan gällande det här med att gilla AI eller inte. Jag gillar ju att testa olika restauranger och håller mig till mindre turistiga orter. Det är så jag gillar att ha det och det etiska spelar som sagt en stor roll. Men jag reser å andra sidan utomlands och det är ju inte heller helt etiskt och politiskt korrekt med tanke på klimatet osv. 
  • anli00

Reser alltid reguljär och sen bokar hotell separat, vi testade en riktig charter resa med hela familjen i somras och vi kom fram till att d inte är vår grej. Vi har levt i det "turistträsket" genom att ha jobbat som reseledare både jag o min sambo o vi är helt klara med det. Så då reser vi helt enkelt inte så, dock är vi ingen främmande för o resa till de ställen vi bott på men tar oss dit på egen hand.....vår son hänger med i farten o vi njuter vart vi än kommer

• LizKa
    Dementoria skrev 2016-12-18 17:46:50 följande:
    Att många andra också är egoister är en rätt dålig ursäkt tycker jag. Det är ju inte mer ok att exempelvis köpa elfenben bara för att andra också gör det, eller hur?

Dessutom tror jag att många som reser AI inte riktigt vet hur dåligt det faktiskt kan vara för lokalbefolkningen. Jag förstår att det är ett bekvämt koncept men jag hoppas ändå att de lokala restaurangerna också kan få lite besök så att det finns möjlighet för försörjning för lokalbefolkningen.

Själv reser jag inte charter och jag skulle som sagt inte välja AI. Jag tycker det är oetiskt och det gynnar bara den redan rika hotellägaren. Men sedan reser jag nog inte riktigt till AI-ställen heller tror jag. 

Jag bygger min egen resa med flyg/tåg och hotell, ibland solsemester men då till lite mer genuina ställen utan en massa turister. Andra gånger till storstäder som London, Barcelona osv. När jag reser gör jag det (ibland) ensam eller (oftast) med ett eller fler av mina 3 barn. Vi föredrar hav framför pool och det här med att ligga inklämda på en turistig strand undviker vi gärna :)

Sedan gällande det här med att gilla AI eller inte. Jag gillar ju att testa olika restauranger och håller mig till mindre turistiga orter. Det är så jag gillar att ha det och det etiska spelar som sagt en stor roll. Men jag reser å andra sidan utomlands och det är ju inte heller helt etiskt och politiskt korrekt med tanke på klimatet osv. 
    Det är ingen ursäkt alls, jag ber nämligen inte om ursäkt för att jag köper ett resepaket med all inclusive.

Lokalbefolkningen får del av mina pengar ändå i butiker och på marknader, jag är inte ogin men jag har semester och då vill jag bara njuta av tillvaron. AI gör att jag redan betalat allt och inte behöver tänka på några notor. De händer att jag äter på restaurang också men inte ofta. Jag har inte dåligt samvete för det.

Jag var nyfiken på hur andra prioriterar och vart folk reser, jag har inga åsikter om andras val så länge de inte typ... köper prostituerade i Thailand. (Som exempel.)

• LizKa
    anli00 skrev 2016-12-18 18:07:58 följande:

Reser alltid reguljär och sen bokar hotell separat, vi testade en riktig charter resa med hela familjen i somras och vi kom fram till att d inte är vår grej. Vi har levt i det "turistträsket" genom att ha jobbat som reseledare både jag o min sambo o vi är helt klara med det. Så då reser vi helt enkelt inte så, dock är vi ingen främmande för o resa till de ställen vi bott på men tar oss dit på egen hand.....vår son hänger med i farten o vi njuter vart vi än kommer

Förstår att du är klar med charterkonceptet. =)

Jag ska prova att snickra ihop egna resor vad det lider, om inte annat för att jämföra priset. =) Men skulle tro att det blir dyrare då jag först måste ta mig till en större flygplats än min lokala.
  • Mascaraklumpar

Vi reser mest för att uppleva platser med annorlunda kultur, mat och natur, men också för att koppla av och ha det mysigt. Vi försöker undvika hotell och turistiga platser så gott det går och hyr gärna hus i någon avlägsen liten by istället för att vara nära stranden.

Den första resan vi gjorde tillsammans för 10 år sedan var en charterresa och det är nog inget vi någonsin kommer göra om.

• anli00
    LizKa skrev 2016-12-18 18:31:18 följande:

Förstår att du är klar med charterkonceptet. =)

Jag ska prova att snickra ihop egna resor vad det lider, om inte annat för att jämföra priset. =) Men skulle tro att det blir dyrare då jag först måste ta mig till en större flygplats än min lokala.

Nej d behöver absolut inte bli dyrare, vi bor inte nära nån jätteflygplats men d har än så länge blivit mkt billigare att resa på d här sättet än charter. Det man ska va öppen för är ju att välja flygbolag efter pris och inte efter hur de är, om du förstår vad jag menar! ????
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?