• LizKa

Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?

Jag är en person som älskar att resa!
    Åker nästan uteslutande  charter för bekvämlighetens skull.

Jag gillar värme, att ligga vid poolen med en drink och läsa, att känna sanden mellan tårna vid kvällsdoppet. Jag shoppar, flanerar och på kvällarna hänger jag i baren och lär känna nya människor. Jag får även träna upp min ringrostiga engelska vilket är bra.

Jag bor alltid på all inclusive-hotell, oftast på vuxenanpassade hotell då jag tycker att barn är jobbiga på min lata semester.
    Alltså, inget ont om barnen! Det är bara det att jag reser själv oftast, utan barn. Jag har småbarnsåren bakom mig och uppskattar inte ungars stoj och lek.

Tycker att de specialinriktade hotellen är jättebra, det finns ju sådana för barnfamiljer också.

Så hur reser du, vad prioriterar du?

• Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?
  • Dementoria
    elyse skrev 2016-12-18 19:37:50 följande:
    Jag tycker att du själv beskriver olika typer av turism väldigt bra. Storstadsturism har ju i stort sett allt utom en strand. Du har massor av restauranger med kvalitet, t.ex. På en typisk turistort är det ingen upplevelse att gå ut och äta. Gå-på-iga kypare som börjar dra i en när man sneglar på menyn utanför, inga genuina restauranger utan alla erbjuder grekisk sallad, fish n chips och lasagne. Det kan jag få på hotellrestaurangen också. Och då är ju inte AI långt ifrån för inga lokala restaurangägare gynnas av det.
    Hur menar du med sista meningen? Även om många av de lokala restaurangerna numer serverar skräpmat (för att turisterna vägrar äta annat?) är de ju troligen ägda och drivna av några i lokalbefolkningen medan AI-hotellets ägare kan vara en stenrik ryss eller svensk eller arab tusentals mil därifrån (och som dessutom inte betalar ordentligt med skatt i landet). 

Eller missförstod jag dig?
  • modsey
    SweetJune skrev 2016-12-18 18:53:29 följande:
    Hej, blev lite sugen på att hyra som ni gjort och undrar hur gamla era barn varit när ni rest och har det funnits typ lekplatser, pool för barnen?

Anledningen att vi mest tittat på charter är just för att detta finns för barnen och kanske inte om man hyr på egen hand.
    de ställen vi hyrt har inte haft egen tillgång till pool alla gånger. Sista åren har vi dock hyrt in oss på ett närliggande hotells pool för 500 kr i veckan för hela familjen ( vi var där i i över tre veckor)
    Lekplats har funnits av olika slag, när vi hyrde lägenhet i Barcelona hade vi en stor park precis utanför. De var tre år då, sen hyrde vi ett litet hus någon timme utanför Barcelona. Ingen pool då men en långrunda fin strand och egen trädgård.
    I Italien hyrde vi in oss på hotellpoolen och i Spanien hade vi pool. Just Spanien har ju många hus med egen pool eller delad om man hyr lägenhet i området. Ett par år i Spanien då vi inte haft pool bodde vi utanför en stor typ äventyrsbad ( men ingen megapark !). Kostade några euro per vecka att köpa familjekort där vi ofta landade efter stranden.
  • modsey
    elyse skrev 2016-12-18 19:37:50 följande:
    Jag tycker att du själv beskriver olika typer av turism väldigt bra. Storstadsturism har ju i stort sett allt utom en strand. Du har massor av restauranger med kvalitet, t.ex. På en typisk turistort är det ingen upplevelse att gå ut och äta. Gå-på-iga kypare som börjar dra i en när man sneglar på menyn utanför, inga genuina restauranger utan alla erbjuder grekisk sallad, fish n chips och lasagne. Det kan jag få på hotellrestaurangen också. Och då är ju inte AI långt ifrån för inga lokala restaurangägare gynnas av det.
    Finns iofs många större städer med stränder. Barcelona, Palma. Palermo för att nämna några.
  • SweetJune
    Dementoria skrev 2016-12-18 19:35:54 följande:

Det finns många sätt att boka på. Booking är bra för att boka hotell, Momondo för att boka flyg. Sedan använder jag Tripadvisor en hel del för att kolla upp intressanta hotell osv. Sedan är internet fullt av information gällande orten ni reser till. 

Sedan finns ju Sembo, Airbnb, Homeexchange osv där du kan hyra eller byta bostad. Där kan du välja land, stad, läge, pool/inte pool, storlek på hus/lgh osv

Gällande leksaker förstår jag inte riktigt, vad är det du behöver i leksaksväg? Strandleksaker brukar ju finnas att köpa för en billig peng på motsvarande Ica Maxi, dessa kan man sedan lämna till en annan familj när man åker. Vad mer för leksaker är det du behöver?

Vi reser inte charter utan har alltid rest såhär även när barnen var helt små (3-4 veckor)

Tack för tips, ska absolut kolla upp skrev lekplatser och inte leksaker, hehee
  • elyse
    Dementoria skrev 2016-12-18 19:43:08 följande:

Hur menar du med sista meningen? Även om många av de lokala restaurangerna numer serverar skräpmat (för att turisterna vägrar äta annat?) är de ju troligen ägda och drivna av några i lokalbefolkningen medan AI-hotellets ägare kan vara en stenrik ryss eller svensk eller arab tusentals mil därifrån (och som dessutom inte betalar ordentligt med skatt i landet). 

Eller missförstod jag dig?

JAG (och jag är också turist) vill inte betala för halvfabrikat som jag lika gärna kan äta på hotellet eller själv micra på rummet. Jag väljer inte restaurang efter vilken ägare som ser mest fattig eller ledsen ut heller. Men så är jag inte sugen på att åka tillbaka till en turistort som Rhodos heller. I Europa skulle jag heller inte välja AI (har aldrig gjort), men har gjort det i södra Mexiko och Karibien. Eller valt. Med charter fanns inte annat att välja.
  • Dementoria
    SweetJune skrev 2016-12-18 19:53:35 följande:
    Tack för tips, ska absolut kolla upp skrev lekplatser och inte leksaker, hehee
    Haha, bra att läsa ordentligt ;)

Lekplatser har jag aldrig brytt mig om heller om jag ska vara ärlig, det har alltid funkat bra ändå :)
  • elyse
    modsey skrev 2016-12-18 19:48:12 följande:

Finns iofs många större städer med stränder. Barcelona, Palma. Palermo för att nämna några.

Om man VILL kombinera de båda, ja. :)
  • Anonym (H)
    LizKa skrev 2016-12-18 18:31:18 följande:

Förstår att du är klar med charterkonceptet. =)

Jag ska prova att snickra ihop egna resor vad det lider, om inte annat för att jämföra priset. =) Men skulle tro att det blir dyrare då jag först måste ta mig till en större flygplats än min lokala.

Nej nej det är oftast otroligt mycket billigare att resa reguljärt och fixa hotell på egen hand.
  • nevermind

Vi vill se sånt som vi inte redan sett på andras foton. Skulle till exempel aldrig sätta vår fot i Thailand! Ser ingen poäng med att ligga på en strand och glo. Vad får man ut av det? Det kan man ju göra i Sverige på sommaren.
    Förra resan gick till Japan. Vi vandrade bland annat upp i bergen och såg vilda apor. Jag strosade runt i Tokyo mitt i natten, ensam. Såg gamla tempel etc. Så vansinnigt vackert och coolt!

• Anonym (H)
    nevermind skrev 2016-12-18 22:34:43 följande:

Vi vill se sånt som vi inte redan sett på andras foton. Skulle till exempel aldrig sätta vår fot i Thailand! Ser ingen poäng med att ligga på en strand och glo. Vad får man ut av det? Det kan man ju göra i Sverige på sommaren.

Förra resan gick till Japan. Vi vandrade bland annat upp i bergen och såg vilda apor. Jag strosade runt i Tokyo mitt i natten, ensam. Såg gamla tempel etc. Så vansinnigt vackert och coolt!

Man behöver inte ligga på en strand och glo i thailand heller. Finns hur mycket som helst att se i tex norra thailand.
Svar på tråden Hur reser ni, vad prioriterar ni på resan?