Pkb skrev 2016-12-29 13:06:53 följande:
Ja det flesta går nog efter sitt eget samvete när de tar ett beslut. Jag personligen tycker inte att det är bättre att avsluta ett växande liv än att adoptera bort barnet. Jag tycker inte det är något fel med adoption.
Det vet jag inte om det är helt sant faktiskt, klart de flesta försöker ta ett beslut som är bra och som de kan leva med - så på det sättet går man efter sitt samvete. Men utöver det väger man ju också in vad beslutet innebär för det som kan bli ett faktiskt levande barn. Jag förstår att om man är helt emot abort att det känns som ett omöjligt beslut att ta, det är inte det jag försöker övertala någon om. Men att så lättvindigt säga "ja, men det är bara att adoptera bort det", då har man noll insikt i vad en adoption faktiskt innebär. Det är inte och borde inte vara den magiska, simpla lösningen på en oönskad graviditet.
Då kanske det är läge att läsa på om vad adoption eftersom du inte ser något fel med det. Jag är för adoption i situationer där det behövs, t.ex. barn som redan finns och far illa, där de positiva delarna överväger de negativa med en adoption. Men det är inte så alla adoptioner ser ut.