• Anonym (Vad gör du?)

Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?

Den här frågan verkar ju vara lite kontroversiell, ser den jämt o ständigt dyka upp i andra trådar, så här får den en egen plats. Kanske att den har haft det förut, men jag orkar inte leta efter en sådan, har haft problem med sökfunktionen på familjeliv länge.

Jag hade gjort abort om jag fick veta att fostret hade DS, vad hade du gjort? Män kan också svara, välj bara vad du helst skulle göra utan att tänka på partner här.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?
  • Anonym (uh?)
    Anonym (MJ) skrev 2016-12-29 12:44:39 följande:
    Eller så förstår man mycket väl men ser alternativet att avsluta graviditeten som otänkbart helt enkelt.
    Adoption borde då vara lika otänkbart. Som sagt, tror inte alls man faktiskt förstår vad det innebär om man så lättvindigt kan säga att man skulle adoptera bort. Dessutom att adoptera bort ett barn med någon form av funktionshinder - låt oss säga att tyvärr är dessa barn än mindre attraktiva för de som vill adoptera.

Sex innebär alltid en risk att bli gravid, oavsett hur duktig man är på att skydda sig. Om det väl händer har man ett personligt ansvar för den situationen, antingen behåller man och tar ansvaret att uppfostra och ta hand om ett barn, eller så gör man en abort och tar ansvaret att inte sätta ett liv till världen som man inte vill ta ansvar för. Att fantisera om att man bara kan adoptera bort är dels orealistiskt, men också att skyffla ifrån sig ansvaret av ett barn. 
  • Anonym (uh?)
    Pkb skrev 2016-12-29 12:58:14 följande:
    Eller så har vi inte samma syn på saker och ting. Du tycker det är hemskt att adoptera bort och jag tycker det är hemskt med abort. Jag har erfarenhet av adoptionsprocessen och jag säger inte att den är enkel men mitt samvete känner att det är lättare än abort för mig personligen. Och notera att jag sa kanske.
    Det är det som är problemet dock, det handlar om ditt samvete. Du undgår att behöva ta hand om ett barn samtidigt som du slipper ha på ditt samvete att du gjort en abort. Oansvarigt och att skyffla iväg ansvaret på någon annan. Du gör det för ditt samvete, för att det känns bättre för dig. Uppenbarligen är det ju inte det möjliga barnets bästa du har i åtanke. 
  • Pkb
    Anonym (uh?) skrev 2016-12-29 13:01:07 följande:

Det är det som är problemet dock, det handlar om ditt samvete. Du undgår att behöva ta hand om ett barn samtidigt som du slipper ha på ditt samvete att du gjort en abort. Oansvarigt och att skyffla iväg ansvaret på någon annan. Du gör det för ditt samvete, för att det känns bättre för dig. Uppenbarligen är det ju inte det möjliga barnets bästa du har i åtanke. 

Ja det flesta går nog efter sitt eget samvete när de tar ett beslut. Jag personligen tycker inte att det är bättre att avsluta ett växande liv än att adoptera bort barnet. Jag tycker inte det är något fel med adoption.
  • Anonym (uh?)
    Pkb skrev 2016-12-29 13:06:53 följande:
    Ja det flesta går nog efter sitt eget samvete när de tar ett beslut. Jag personligen tycker inte att det är bättre att avsluta ett växande liv än att adoptera bort barnet. Jag tycker inte det är något fel med adoption.
    Det vet jag inte om det är helt sant faktiskt, klart de flesta försöker ta ett beslut som är bra och som de kan leva med - så på det sättet går man efter sitt samvete. Men utöver det väger man ju också in vad beslutet innebär för det som kan bli ett faktiskt levande barn. Jag förstår att om man är helt emot abort att det känns som ett omöjligt beslut att ta, det är inte det jag försöker övertala någon om. Men att så lättvindigt säga "ja, men det är bara att adoptera bort det", då har man noll insikt i vad en adoption faktiskt innebär. Det är inte och borde inte vara den magiska, simpla lösningen på en oönskad graviditet. 

Då kanske det är läge att läsa på om vad adoption eftersom du inte ser något fel med det. Jag är för adoption i situationer där det behövs, t.ex. barn som redan finns och far illa, där de positiva delarna överväger de negativa med en adoption. Men det är inte så alla adoptioner ser ut. 
  • Pkb

Ja ett foster är ett barn under utveckling, därför vill jag inte göra abort, för jag vet vad det fostret blir i slut ändan. Och som sagt jag sa kanske adoptera bort. Och återigen, jag har erfarenhet av adoptionsprocessen och jag ser fortfarande inget fel i det. Vi tycker helt enkelt olika, du tycker det är oansvarigt att adoptera bort och jag ser det som att man tar sitt ansvar när jag väljer att inte göra abort.

• Anonym (uh?)
    Pkb skrev 2016-12-29 13:23:10 följande:

Ja ett foster är ett barn under utveckling, därför vill jag inte göra abort, för jag vet vad det fostret blir i slut ändan. Och som sagt jag sa kanske adoptera bort. Och återigen, jag har erfarenhet av adoptionsprocessen och jag ser fortfarande inget fel i det. Vi tycker helt enkelt olika, du tycker det är oansvarigt att adoptera bort och jag ser det som att man tar sitt ansvar när jag väljer att inte göra abort.

Det där går inte riktigt logiskt ihop, hade köpt det som ett argument om du menade på att du tog ditt ansvar genom att inte adoptera bort utan istället ta hand om barnet. Men hur kan du få det till att det är att ta ansvar att adoptera bort barnet för du vill inte göra abort och du vill inte heller ta hand om det? Som sagt, tyck det om du vill - men det är definitivt inte att ta ansvar. Speciellt inte i detta sammanhang där vi diskuterar downs syndrome. Med det handlar det ju inte ens om direkt en oplanerad graviditet, utan nu pratar vi om att man redan vill ha barn och försökt bli gravid och fostret har DS - och då är ditt förslag att kanske adoptera bort? Snacka om att ta noll ansvar för sina handlingar. 
  • Pkb
    Anonym (uh?) skrev 2016-12-29 13:27:11 följande:

Det där går inte riktigt logiskt ihop, hade köpt det som ett argument om du menade på att du tog ditt ansvar genom att inte adoptera bort utan istället ta hand om barnet. Men hur kan du få det till att det är att ta ansvar att adoptera bort barnet för du vill inte göra abort och du vill inte heller ta hand om det? Som sagt, tyck det om du vill - men det är definitivt inte att ta ansvar. Speciellt inte i detta sammanhang där vi diskuterar downs syndrome. Med det handlar det ju inte ens om direkt en oplanerad graviditet, utan nu pratar vi om att man redan vill ha barn och försökt bli gravid och fostret har DS - och då är ditt förslag att kanske adoptera bort? Snacka om att ta noll ansvar för sina handlingar. 

Det är din sanning. Inte allas.
  • Anonym (MJ)
    Anonym (uh?) skrev 2016-12-29 12:59:27 följande:
    Adoption borde då vara lika otänkbart.. 
    Varför borde det det? Du inser väl att man har olika syn på saker och ting, och att man kan se mäjligheten till ett liv i en annan familj som mindre dåligt än att inte få leva alls?
  • Anonym (uh?)
    Anonym (MJ) skrev 2016-12-29 13:59:17 följande:
    Varför borde det det? Du inser väl att man har olika syn på saker och ting, och att man kan se mäjligheten till ett liv i en annan familj som mindre dåligt än att inte få leva alls?
    Du kan läsa de svar jag skrivit tidigare till "Pkb" så behöver jag inte upprepa mig och bidra till ännu fler sidor i tråden i onödan.

Men mitt argument här som du citerade var inte gällande att bara för att abort är otänkbart så måste därför också adoption vara otänkbart, om du citerar hela paragrafen så ser du att jag svarade på att om man nu verkligen förstår vad adoption innebär och hur det ser ut med adoptioner idag, då borde adoption vara lika otänkbart som abort. 
  • Anonym (MJ)
    Anonym (uh?) skrev 2016-12-29 14:02:27 följande:
    Du kan läsa de svar jag skrivit tidigare till "Pkb" så behöver jag inte upprepa mig och bidra till ännu fler sidor i tråden i onödan.

Men mitt argument här som du citerade var inte gällande att bara för att abort är otänkbart så måste därför också adoption vara otänkbart, om du citerar hela paragrafen så ser du att jag svarade på att om man nu verkligen förstår vad adoption innebär och hur det ser ut med adoptioner idag, då borde adoption vara lika otänkbart som abort. 

Och jag säger emot det, som synes. 

Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?