• Anonym (Vad gör du?)

Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?

Den här frågan verkar ju vara lite kontroversiell, ser den jämt o ständigt dyka upp i andra trådar, så här får den en egen plats. Kanske att den har haft det förut, men jag orkar inte leta efter en sådan, har haft problem med sökfunktionen på familjeliv länge.

Jag hade gjort abort om jag fick veta att fostret hade DS, vad hade du gjort? Män kan också svara, välj bara vad du helst skulle göra utan att tänka på partner här.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?
  • nevermind
    Anonym (Anti) skrev 2016-12-26 21:26:07 följande:

Behåller naturligtvis. Men jag skulle ju aldrig kolla upp det ens så jag skulle inte veta förrän barnet var fött. Det finns ingenting som skulle få mig att ta död på mitt eget barn!!

• kaffe

Jag hade gjort abort. För mej skulle det inte varit ett svårt beslut. Jag har på nära håll sett hur dom får det som vuxna helt beroende av andra. Tyvärr är det inget jag vill att någon jag älskar ska få genomlida. Den glada, lättsamma ytan som ses i medierna är långt i från sanningen om hur det blir när den söta lilla bebisen blir vuxen.

• Anonym (abort)

Jag hade gjort abort. Just för att ds kan betyda så olika saker. De kan fungera jättebra och få ett fint liv(men vara så pass smarta att de mår dåligt över att de förstår vad de går miste om) och det kan vara grönsaksvarning.

• Anonym (Abort DS)

Abort utan tvekan. Varit i den situationen och kommer aldrig ångra vårt beslut ! Gjorde det för allas skull

• Anonym (Meritokrat)

Abort.

Med hänsyn till världens resurser och våra slösaktiga liv i väst har jag valt att bara ha ett barn, och då vill jag att det barnet ska ha sin fulla intellektuella förmåga för att kunna bidra till samhällets utveckling.

• Anonym (uh?)
    Pkb skrev 2016-12-27 03:08:15 följande:

Jag hade behållt men kanske adopterat bort.

Alltså, kan inte förstå detta resonemang. Uppkommer då och då i trådar där något funderar över att göra abort eller inte och det är nästan alltid abortmotståndare som kommer med förslaget. "Adoptera bort". Det är inte så enkelt att bara adoptera och adoptera bort som folk verkar tro, dels rent praktiskt men det är en rätt jobbig process för alla involverade, framförallt barnet. Att vägra abort men att man vill adoptera bort, då förstår man inte hur det ligger till och har inte gjort sin research på riktigt. 
    Anonym (Ja!) skrev 2016-12-27 08:07:12 följande:
    Tänker exakt samma. Vi testade inte ens när jag va gravid för vi visste att vi skulle älska vårat barn hur det än blev! Nu är hon 5 månader och verkar "frisk". Kan hända att hon har ett släng ADHD som alla andra i släkten :'D Personer med downs är väldigt goa!
    Det där är ju en grov romantisering och förenkling av hur det är att ha och vara ett barn med DS. Som tidigare påpekats finns det i olika grader som ger olika komplikationer, det innebär så mycket mer än att "personer med downs är väldigt goa". 
  • Anonym (MJ)
    Anonym (uh?) skrev 2016-12-29 12:40:45 följande:

Att vägra abort men att man vill adoptera bort, då förstår man inte hur det ligger till och har inte gjort sin research på riktigt

Eller så förstår man mycket väl men ser alternativet att avsluta graviditeten som otänkbart helt enkelt.
  • Pkb
    Anonym (uh?) skrev 2016-12-29 12:40:45 följande:

Alltså, kan inte förstå detta resonemang. Uppkommer då och då i trådar där något funderar över att göra abort eller inte och det är nästan alltid abortmotståndare som kommer med förslaget. "Adoptera bort". Det är inte så enkelt att bara adoptera och adoptera bort som folk verkar tro, dels rent praktiskt men det är en rätt jobbig process för alla involverade, framförallt barnet. Att vägra abort men att man vill adoptera bort, då förstår man inte hur det ligger till och har inte gjort sin research på riktigt. Det där är ju en grov romantisering och förenkling av hur det är att ha och vara ett barn med DS. Som tidigare påpekats finns det i olika grader som ger olika komplikationer, det innebär så mycket mer än att "personer med downs är väldigt goa". 

Eller så har vi inte samma syn på saker och ting. Du tycker det är hemskt att adoptera bort och jag tycker det är hemskt med abort. Jag har erfarenhet av adoptionsprocessen och jag säger inte att den är enkel men mitt samvete känner att det är lättare än abort för mig personligen. Och notera att jag sa kanske.
Svar på tråden Down syndrom, abort eller behålla, vad gör du?