• Äldre 29 Dec 16:21
    11012 visningar
    17 svar
    17
    11012

    När slutade ditt barn amma vid insomning eller under natt?

    Detta är en omröstning för föräldrar vars barn vägrade napp, men älskade att amma. När slutade ditt barn amma för att somna in eller på natten över huvud taget? Om du har fler barn som vägrat napp men ammat, skriv det barn som slutade senast med amningen. Skriv gärna i tråden om det var svårt, en kamp, att sluta med amningen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutade ditt barn amma vid insomning eller under natt?
  • Äldre 29 Dec 16:31
    #1

    Han var 6 månader när jag slutade amma på natten. Var jobbigt 2-3 nätter. Då gav jag vatten i flaska när han ville amma. Han fick välling 20-30 min innan läggning. Ett par veckor efter jag slutat nattamma sov han 12 h/natt.

  • Äldre 29 Dec 17:03
    #2
    gruvan skrev 2016-12-29 16:31:41 följande:
    Han var 6 månader när jag slutade amma på natten. Var jobbigt 2-3 nätter. Då gav jag vatten i flaska när han ville amma. Han fick välling 20-30 min innan läggning. Ett par veckor efter jag slutat nattamma sov han 12 h/natt.

    Tog han flaska trots att han vägrade napp? Min erfarenhet är att det brukar hänga ihop, men det kan uppenbarligen vara lite olika?
  • Jellos­un
    Äldre 29 Dec 17:19
    #3

    Röstar inte för vi är mitt uppe i det och än är där i get ljus i tunneln ..

    Min dotter är 20 månader och tuttemaniak, aldrig haft/velat ha napp.

    Nu har hon eget rum&egen säng, så får vi se hur det går.. och hur lång tid..

    Najs att läsa om andras erfarenhet under tiden dock=)

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 29 Dec 18:33
    #4

    Jag ammade sonen till sömns tills han var 2,5 och ammade även på natten enstaka gånger. Det var inga större problem att sluta, jag började förvarna honom ett par veckor innan att mjölken snart skulle ta slut och så väntade jag tills en kväll då han var jättetrött och inte orkade protestera. Kvällen därpå ville han ammas men då sa jag bara att "men vi har ju slutat med amningen, du är ju mammas stora pojke nu", och det accepterade han och efter det frågade han aldrig mer.

  • Äldre 29 Dec 20:13
    #5

    De har varit runt 12 månader. Jag har dragit ned på ammandet tills bara insomning och nattmål varit kvar. Då har jag först tagit bort sövandet på dagtid genom att söva i vagn. Sedan genom att vinka adjö på kvällen, gå i väg någonstans och låta pappan söva. Han har erbjudit flaska, vilket har varit ett problem första kvällen men inte sedan. Med bara nätterna kvar, så har jag flyttat ur sovrummet 2-3 nätter och låtit pappan ta hand om alla uppvaknanden.

  • Äldre 29 Dec 21:34
    #6

    När sonen var 10 månader. Då hade han börjat vakna 4-5 ggr varje natt för att snutta. Vägrade i princip napp och kunde inte somna om utan bröstet. Jag började med att öva på att han skulle somna utan amning, både på dagen och kvällen: satt med honom i famnen, gick runt och vaggade. Tog längre tid att somna än med bröstet, men ingen gråt faktiskt. Sen började jag öva på att han skulle somna i egen säng, med mig bredvid. Tog också längre tid men funkade. När han kunde somna i egen säng utan amning, efter kanske 2 veckors "övning" så slutade jag erbjuda bröstet på natten. Istället gav jag vatten och nappen. Tog ett tag att få honom att somna, men ingen gråt. Dessutom började han ta nappen mer. Andra natten utan amning sov han till min stora förtjusning 10 timmar i sträck! Han brukar fortfarande (nu snart 12 mån) vakna 1 gång på natten, men då räcker det med lite vatten och nappen.

  • Äldre 30 Dec 07:17
    #7
    Swagger skrev 2016-12-29 17:03:24 följande:

    Tog han flaska trots att han vägrade napp? Min erfarenhet är att det brukar hänga ihop, men det kan uppenbarligen vara lite olika?


    Ja han tog flaskan redan från början. Då hade vi en sån dinapp som ska likna bröstet. Han fick mjölk på flaska varje kväll av pappan. När han blev äldre bytte vi till en vanlig dinapp och vid 6 månader till välling. Det var inga problem men nappen fortsatte han rata. Fattade inte alls vad den skulle vara bra till utan det blev bara en leksak. Min lilla är 7 månader nu och är helt tvärt om. Han tog nappen direkt men vägrar i stort sett flaskan oavsett innehåll. Det var dock lättare att sluta nattamma honom eftersom det bara var att stoppa in nappen istället. Lite gnäll första natten sen ingenting.
  • Äldre 1 Jan 14:36
    #8
    Lisasmor skrev 2016-12-29 21:34:19 följande:
    När sonen var 10 månader. Då hade han börjat vakna 4-5 ggr varje natt för att snutta. Vägrade i princip napp och kunde inte somna om utan bröstet. Jag började med att öva på att han skulle somna utan amning, både på dagen och kvällen: satt med honom i famnen, gick runt och vaggade. Tog längre tid att somna än med bröstet, men ingen gråt faktiskt. Sen började jag öva på att han skulle somna i egen säng, med mig bredvid. Tog också längre tid men funkade. När han kunde somna i egen säng utan amning, efter kanske 2 veckors "övning" så slutade jag erbjuda bröstet på natten. Istället gav jag vatten och nappen. Tog ett tag att få honom att somna, men ingen gråt. Dessutom började han ta nappen mer. Andra natten utan amning sov han till min stora förtjusning 10 timmar i sträck! Han brukar fortfarande (nu snart 12 mån) vakna 1 gång på natten, men då räcker det med lite vatten och nappen.

    Vad menas med vägrade i princip napp? Tråden var tänkt för föräldrar vars barn vägrar napp, men tack för din input ändå.
  • Äldre 1 Jan 14:46
    #9

    Slutade amma dottern vid 2 år och 3 mån, då flyttade vi ut "amningsfåtöljen" ur sovrummet och förklarade för henne att "nu har pappa burit ut fåtöljen så då kan vi inte amma mer". Det fungerade till vår förvåning jättebra och nu dricker hon välling innan hon somnar, och sover hela nätterna (max ett 5-min-uppvaknande för att dricka vatten och komma upp i vår säng).

  • Äldre 1 Jan 15:01
    #10

    Min son började självmant sova nätterna igenom ganska exakt runt 1 års åldern, men gick tillbaka till nästan helamning vid 14-16 månader. Efter den perioden började han sova nätterna igenom igen, vid ca 16 månader alltså. Så sluta med nattamningen var helt smärtfritt eftersom det var på hans initiativ. Jag har låtit alla fyra barnen själva styra över det där och de har slutat nattamma mellan ca 10 och 18 månader.

  • Äldre 1 Jan 20:03
    #11
    Swagger skrev 2017-01-01 14:36:23 följande:

    Vad menas med vägrade i princip napp? Tråden var tänkt för föräldrar vars barn vägrar napp, men tack för din input ändå.
    Jag menade bara att han kunde ha nappen i munnen ibland när han var vaken och nöjd, men aldrig någonsin som tröst eller istället för att amma när han vaknade för natten. Så nappen funkade inte alls när jag önskade att den skulle funka, så att säga. Därför tänkte jag att min erfarenhet ändå motsvarade det som efterfrågades i trådstarten.
  • Äldre 1 Jan 20:28
    #12

    Det gick över naturligt när jag började jobba efter 10 månader och pappan fick ta middagsnattningarna. Första veckorna ammade jag på natten men sen flyttade jag in i gästrummet och pappan fick ta nätterna själv. Tog två nätter sen var det inga problem att söva på annat sätt istället för tutten.

    Jag var rätt chockad över hur fort det gick. Jag hade en sån ångest precis innan jag skulle börja jobba för jag visste hur fäst bebisen var vid tutten och trodde att avvänjingsprocessen skulle bli betydligt jobbigare. Men pappan och bebisen löste det galant - tji fick jag! Nu är han snart 3 år gammal och har fortfarande ett stort behov av kroppskontakt vid insomning. Han har aldrig tagit vare sig napp, snutte eller gossedjur utan han ligger istället och pillar med foten mot ett lår eller mage på en vuxen tills han somnar :)

  • Äldre 1 Jan 20:36
    #13

    Aldrig ammat till sömns, varken de två som tog napp eller de två som inte gjorde det.

    De slutade amma nattetid vid 2-3 månader (den första utan napp) och 8-9 månader (den andra som inte tog napp första halvåret men sen faktiskt gjorde det)

  • Stårsc­han
    Äldre 4 Jan 09:14
    #14

    Vid 10 månader. Sedan stod jag inte ut längre, utan då fick bh:n stanna på dygnet runt. Det blev jobbigt ett par nätter, men gick över fortare än jag hade trott. Det visade sig att tummetotten faktiskt dög även på natten. (Ett helvete att få barn att sluta suga på tummen, men sådant råder man tyvärr inte över. Vägrar de att ta napp så vägrar de...)

  • Jellos­un
    Äldre 4 Jan 10:54
    #15
    Swagger skrev 2017-01-01 14:36:23 följande:

    Vad menas med vägrade i princip napp? Tråden var tänkt för föräldrar vars barn vägrar napp, men tack för din input ändå.


    Herregud
  • Kattfl­ickan
    Äldre 9 Jan 15:21
    #16

    Han är 17 månader nu och ibland somnar han utan att ammas till sömns. Han vaknar dock alltid och vill amma en gång på natten.

  • elyse
    Äldre 9 Jan 21:24
    #17

    Precis två år. Och sedan dess använder hon gärna napp.

Svar på tråden När slutade ditt barn amma vid insomning eller under natt?