• West50's

Bf sept 2017

Hejsan! Några mer som vill följas åt om allt går vägen.. om de är rätt beräknad så har ja fått vårat till 6 sep ???? Vi bor i västra Götaland!!

• Svar på tråden Bf sept 2017
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-05-10 07:38:22 följande:
    Köpte också allblack :). Valde dock en vit liggdel i skinn. Tänk att det ska ligga en liten goding där sen som vi ska få bädda till! Såå mysigt!

Mmm mitt humör hoppar också och jag är extra känslig och gråter lätt. Kommit sista veckorna enligt mannen men jag hoppas det är övergående. Och hoppas att det hänger ihop med tröttheten som inte riktigt släpper taget om mig :/

Hur är ditt järnvärde? Inte det som spökar?
    Åh vad fint! Vi har både sitt-och liggdel i svart. Snyggt!

Ja enligt sambon är det också senaste veckorna. Blir så ledsen att det är så..

Sist (i vecka 12) var allt bra. Men det är ju ett tag sedan. Ska till BM idag så då får vi väl se. Hoppas jag slipper järntillskott. Redan trög i magen.
  • Fiansess
    erijon skrev 2017-05-10 08:14:26 följande:

Åh vad fint! Vi har både sitt-och liggdel i svart. Snyggt!

Ja enligt sambon är det också senaste veckorna. Blir så ledsen att det är så..

Sist (i vecka 12) var allt bra. Men det är ju ett tag sedan. Ska till BM idag så då får vi väl se. Hoppas jag slipper järntillskott. Redan trög i magen.

Ja helsvart är med supersnyggt. Jag kanske ångrar mig när jag får putsa det vita hela tiden :P

Hur var det hos BM idag?
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-05-10 20:58:22 följande:
    Ja helsvart är med supersnyggt. Jag kanske ångrar mig när jag får putsa det vita hela tiden :P

Hur var det hos BM idag?
    Ja, eller så är du väldigt nöjd! Vitt ÄR snyggt. Men jag har ju en sexåring och femåring med svarta händer hela tiden. Så det känns dumt för oss haha.

Det gick bra. Lyssnade på lilla pyrets hjärta. Har fått ny BM då min egentliga slutat.. känns inte alls kul. Skickat remiss till aorora då jag eventuellt vill ha planerat snitt pga förra förlossningen.

Vi tog inget tryck, inga prover. Hade gått upp 400g sedan inskrivning. Kändes.. som att jag var där lite i onödan. Tog totalt 15 min.

Hoppas nästa besök känns betydligt bättre annars byter jag BM.
  • Fiansess
    erijon skrev 2017-05-11 06:51:06 följande:

Ja, eller så är du väldigt nöjd! Vitt ÄR snyggt. Men jag har ju en sexåring och femåring med svarta händer hela tiden. Så det känns dumt för oss haha.

Det gick bra. Lyssnade på lilla pyrets hjärta. Har fått ny BM då min egentliga slutat.. känns inte alls kul. Skickat remiss till aorora då jag eventuellt vill ha planerat snitt pga förra förlossningen.

Vi tog inget tryck, inga prover. Hade gått upp 400g sedan inskrivning. Kändes.. som att jag var där lite i onödan. Tog totalt 15 min.

Hoppas nästa besök känns betydligt bättre annars byter jag BM.

Men nej vad tråkigt :/. Så de tog inte ens järnvärdet?!

Hoppas mitt besök på måndag blir mer givande. Inte varit där sedan inskrivningen v9 (förutom Glukosbelastning och vul hos läkare v.12-13).

Jag hoppas att de tar både hb, tryck, urinprov och sedan lyssnar på hjärtljud osv. Är ju i v.23 nu och det är ju inte direkt många besök man får som 3-föderska :(.

Hur ofta ska du dit?
  • erijon
    Fiansess skrev 2017-05-11 08:29:59 följande:
    Men nej vad tråkigt :/. Så de tog inte ens järnvärdet?!

Hoppas mitt besök på måndag blir mer givande. Inte varit där sedan inskrivningen v9 (förutom Glukosbelastning och vul hos läkare v.12-13).

Jag hoppas att de tar både hb, tryck, urinprov och sedan lyssnar på hjärtljud osv. Är ju i v.23 nu och det är ju inte direkt många besök man får som 3-föderska :(.

Hur ofta ska du dit?
    Min första gång där var inskrivningen i vecka 12 (jag ringde och bokade sent. Var rädd för missfall då jag hade ett i november)

Sen RUL men ingen besök hos BM. Och första riktiga besöket var igår i vecka 20.
    Nästa blir i vecka 24. 13 juni tror jag det blev.

Nej jag upplever det slarvigt. Dem kollar väl alltid järnet? Speciellt såhär kring halvtid! Att det var bra i vecka 12 säger ju inget om hur det är nu!?

Med sonen så fick havandeskapsförgiftning plus att sonen föddes typ 3 veckor sent och vägde 2,9kg. Allt har gått så tokigt hela tiden så denna gång vill jag ha lite extra koll.
    Men känns som denna BM bara menar att det är sex år sedan, ny pappa, ny graviditet. Sant MEN ändå jag som ska föda detta barn barn också så dem måste ta mig på allvar tycker jag. Blir rädd att ingen tar det på allvar.

Är så jäkla känslig just knu att jag knappt kan säga ifrån och ryta till utan börjar bara gråta. Tex igpr när jag tog upp planerat snitt. BM sa direkt att man ibte gör det bara sådär. VADÅ BARA SÅDÄR? Läs min tidigare journal. Sätt dig in i patienterna utan att bara anta. Det är så elakt när man är så sårbar.
  • Fiansess
    erijon skrev 2017-05-11 09:50:03 följande:

Min första gång där var inskrivningen i vecka 12 (jag ringde och bokade sent. Var rädd för missfall då jag hade ett i november)

Sen RUL men ingen besök hos BM. Och första riktiga besöket var igår i vecka 20.

Nästa blir i vecka 24. 13 juni tror jag det blev.

Nej jag upplever det slarvigt. Dem kollar väl alltid järnet? Speciellt såhär kring halvtid! Att det var bra i vecka 12 säger ju inget om hur det är nu!?

Med sonen så fick havandeskapsförgiftning plus att sonen föddes typ 3 veckor sent och vägde 2,9kg. Allt har gått så tokigt hela tiden så denna gång vill jag ha lite extra koll.

Men känns som denna BM bara menar att det är sex år sedan, ny pappa, ny graviditet. Sant MEN ändå jag som ska föda detta barn barn också så dem måste ta mig på allvar tycker jag. Blir rädd att ingen tar det på allvar.

Är så jäkla känslig just knu att jag knappt kan säga ifrån och ryta till utan börjar bara gråta. Tex igpr när jag tog upp planerat snitt. BM sa direkt att man ibte gör det bara sådär. VADÅ BARA SÅDÄR? Läs min tidigare journal. Sätt dig in i patienterna utan att bara anta. Det är så elakt när man är så sårbar.

Anledningen till vul är pga blödningar fram till vecka 16-17, annars skulle inte jag heller varit där. Var dock inte hos bm utan läkaren bara. Så idag blir första besöket för mig sedan inskrivningen....

Hoppas att du får en bättre känsla efter nästa gång och känner att hon lyssnar!
  • erijon

Hittade man vad blödningen berodde på?
    Fick göra ett slarvigt UL inne hos (gamla) barnmorskan i vecka 12. Bara för att se om där fanns något. Hon ville bara vara snäll, för hon var väldigt förstående!

Okej. Berätta gärna sen efter besöket vad du fick göra. Är chockad att jag bara tog vikten och lyssna på hjärtat snabbt. Det tog Max 4 min sen sa BM att vi var klara. Men då tog jag upp förlossningen osv.

Idag har jag gått in i vecka 21. NuMera känner jag verkligen bebisen varje dag. Imorse vaknade jag av att han sparkade på kissblåsan. Känns som jag ska kissa på mig haha.

Sen fick jag ett par rejäla buffar strax under naveln. Så han bytte förhoppningsvis plats litegrann :)

• Fiansess
    erijon skrev 2017-05-15 09:02:11 följande:

Hittade man vad blödningen berodde på?

Fick göra ett slarvigt UL inne hos (gamla) barnmorskan i vecka 12. Bara för att se om där fanns något. Hon ville bara vara snäll, för hon var väldigt förstående!

Okej. Berätta gärna sen efter besöket vad du fick göra. Är chockad att jag bara tog vikten och lyssna på hjärtat snabbt. Det tog Max 4 min sen sa BM att vi var klara. Men då tog jag upp förlossningen osv.

Idag har jag gått in i vecka 21. NuMera känner jag verkligen bebisen varje dag. Imorse vaknade jag av att han sparkade på kissblåsan. Känns som jag ska kissa på mig haha.

Sen fick jag ett par rejäla buffar strax under naveln. Så han bytte förhoppningsvis plats litegrann :)

Hej!

Nu har jag varit där. Egentligen var det tidigt sa bm men eftersom jag blev flyttad så mycket på rul så klassade vi besöket som ett v.24 besök sa hon.... Är i v.22+4

Aldrig hört det innan - måste vara ngt nytt att man gör allt så sent, men det kan ju förklara varför du inte fick göra någonting :/.

Fick lyssna på hjärtljud, mäta magen, ta blodtryck och ta blodgruppering. Hon hade inte tänkt ta hb eftersom jag hade så bra på inskrivningen men sa att vill du det så tar vi det... Tur det för det hade gått ner från 140-105 så dubbla järntabletter from idag nu. Inte konstigt att man är trött och sliten!!

Nästa besök om 5 veckor med ny Glukosbelastning!

Ja blödningen berodde på att moderkakan satt alldeles för långt ner men den har flyttat sig nu. Fick dock en ny blödning i helgen men det var så lite. Sitter fortfarande väldigt lågt o har troligen svårt att fästa i ena kanten sa bm :/. Kan vara såhär hela grav med blödningar. Jobbigt!
  • erijon

Har ni börjat läcka bröstmjölken än? Någon?

Kanske vanligast bland omföderskor. Jag har inte det än, men jag tycker det drar i brösten ibland sådär som när dem är så fyllda med mjölk att man måste tömma dem lite. Nästan rädd att börja läcka redan. Är bara i vecka 21 just nu haha. Men omföderska så det är ju inte omöjligt.

Med första kom inte en droppe ut innan barnet var fött! Tror inte jag hade några känningar att mjölken var påväg då heller.

• erijon
    erijon skrev 2017-05-19 12:46:52 följande:

Har ni börjat läcka bröstmjölken än? Någon?

Kanske vanligast bland omföderskor. Jag har inte det än, men jag tycker det drar i brösten ibland sådär som när dem är så fyllda med mjölk att man måste tömma dem lite. Nästan rädd att börja läcka redan. Är bara i vecka 21 just nu haha. Men omföderska så det är ju inte omöjligt.

Med första kom inte en droppe ut innan barnet var fött! Tror inte jag hade några känningar att mjölken var påväg då heller.

Ingen aktiv alls???
Svar på tråden Bf sept 2017