• cosmicobolt

vad jag än gör så får jag inget jobb.

Saker jag gör för att få jobb.

*Pluggar körkort -problem, den person som var den ende jag kunna övningsköra med fick en stroke. Så jag pluggar enbart teorin.

*Jag är med i en massa grupper på fb gällande jobb inom det jag är utbildad inom men också "enklare" jobb.

*Jag skriver om mina personliga brev(cv:n för varje jobb. Kollar hela tiden efter bättre förlag på nätet.

Jag är högskoleutbildad, social och talförd, Samt är "omtyckt" i sociala sammanhang, jag är snäll, ställer upp utan att vara någon toffel, är ganska självgående och problemlösande samt tekniskt kunnig. Det låter ju som om jag borde få ett jobb snabbt.

Dock har jag lagt av med sånt privat för min arbetslösshetsituation håller på och driver mig till vansinne. Inget ger svar. Jag kommer inte på arbetsintervju och det känns som om jag är helt käpprätt åt helvete värdelös som människa. 

Alla är på mig att jag måste ha jobb, hela tiden, som om jag inte vet att jag måste ha jobb. men jag får inget jobb av de jag söker, och jag kan bara söker fler jobb. Ett tag var jag uppe i 100 jobb å månaden, nya pb och cvs för varje ansökan till slut smällde det till i huvudet och jag blev sängliggandes.

Hade ingen ork att göra något längre. Min gärna orkar inte stress på samma sätt som förr, man går runt och är lite små yr och alltid väldigt trött. Så jag var tvungen och trappa ned. Eftersom trots 100 jobb i månaden så fick jag fortfarande inte ens ett:Tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med annan kandidat. 

Nu har jag gått arbetslös så pass länga att varje gång jag letar jobb har en ful sak börja komma fram, jag får ångest. Som blir panikångest. 

Nu håller jag på och skall skola om mig tull något yrke jag snabbt kan komma ut och arbeta i. Men det lägsta är ju 1 år. Så ett år till som arbetslös plus mera studielån. 

Ångesten bara hopar sig. allt känns bara så krasst, jag vet verkligen inte vad jag skall göra. jag vet inte vad jag för fel. Känner att jag bara bli äldre och äldre och längre arbetslös och stressar för hur jag skall få dessa luckor att låta bra i cv:t.

Vad skall man göra för att få jobb, det känns som om jag är helt och hållet utanför samhället och nästa steg för mig är att bli hemlös. Med csn och alla standard räkningar så landar det på 9000 i månaden jag får ut 8000 så jag måste prioritera bort räknar som kan gå till inkasso. 

Jag tänker allt mer på att det skulle vara skönt ifall man dog, då skulle någon mer kvalificerad kunna komma in i samhället och ta min plats och kanske lyckas bättre. 

Det skulle vara bättre än att vara en värdelös sunkig arbetslös skit som mig.

Ha en bra dag. 

• Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.
  • jawi

Sök nedsättning av återbetalning på CSN. Du kan få nedsättning pga låg årsinkomst. Då betalar du bara tillbaka till CSN några procent av din totala årsinkomst. Dokument finns att ladda ner på CSN:s hemsida.

Prioritera andra räkningar som hyra och mat så du går runt.

Försök hitta nya vägar, fundera över vilken kompetens du har och var du kan ha nytta av din kompetens i annat yrke och hur du kan motivera det i ansökan/intervju. Sök dig till yrken där det finns jobb och fundera på hur du kan få eller komma in på arbetsmarknaden där.

Svårt att ge konkret tips annars när man inte vet vad du är utbildad inom. 

• jawi

Nedsättning av årsbelopp innebär att du på ett år enbart betalar 5 % av din beräknade årsinkomst till csn.

Om du tjänar 7000 kr i månaden så blir det 84 000 på ett år. 5 % av det blir totalt 4200. Det betyder att du på ett år enbart behöver betala in 4200 kr till CSN. 

• jawi

Cykla istället för busskort annars? Varför köpa busskort för dina pengar, tänker jag, om du inte har så det räcker till mat. Det börjar ju bli varmt nu så är det en mil eller närmre så borde cykel funka?

• NomenNescio

Jag vet att det kan vara tufft.

Hade ett jobb jag vantrivdes med förut, och sökte annat som en galning. Gjorde allt jag kundre komma på. Gick igenom cv och annat med professionella. Välutbildad. Vidareutbildade mig igen. Fick höra från alla att för mig skulle det bli plättlätt, eftersom jag ansågs grymt duktig där jag var anställd.

Men ingenting.

Ingenting.

Det kan knäcka den starkaste, så jag förstår hur du mår. Det är inte alltid lätt, även om man försöker.

• Bibbidi

Har du provat att söka i andra städer? Vad har du utbildat dig till? Har du provat att ringa arbetsgivare fast de inte haft en annons ute? 

• cosmicobolt

Saker jag provat:

Ringt
    Mailat
    Postat
    Skrivit om cv så det passar specifikt alla jobb jag söker.

Som långtidsarbetslös måste man gå igenom cv med mupphandläggare, har gjort, dom såg inga problem med det och sa att jag kunde få jobb imorgon...

Jag söker i sverige allt ifrån kiruna till malmö. Funderar på att söka utomlands med, dock även om jag skulle få jobb utomlands skulle jag inte ha råd att åka dit/flytta.

NomenN­escio Ja, precis så är det för mig med.

Jawi: Jo, i en perfekt värld kanske csn skulle förstå det. Tyvärr inte, csn anser att jag har mer än nog med pengar istället höjde dom från 500kr till 2500kr i månaden. Sen får man bara ansöka om nedsättning 1 gång per år.

När jag bara fick ut 2000 från fk så sa soc att jag hade för mycket pengar enligt deras uträkning. Då gick dom tillbaka 4 månader och såg de 7200 kronorna.

Köpa cykel är dyrt det med. Busskort kan man ha råd med iallafall.

• Tusselina

Det är ju en hel del som inte stämmer här. Om du bara har 8000kr i inkomst och hyran är på 5000kr och du inte delar den med sambo eller liknande så ligger du inte över soc norm - de får dessutom bara gå tillbaka 3 månader och i vissa fall inte ens det. Det är dock viktigt du inte sätter dig i värre sits genom att släkt eller andra sätter in pengar på kontot då det också kommer räknas som inkomst, detsamma om du tar t ex ett snabblån eller liknande. 

Du måste ha fyllt i något oerhört fel när du ansökte om nedsättning hos CSN, är så inte fallet ska du naturligtvis överklaga. Dock räknas de där % på inkomst innan skatt. 
    Tänk även på att om du börjar få kompletterande försörjningsstöd så kan du fortfarande ansöka om nedsättning av särskilda skäl om du haft det i 3 minst 3 månader. Det är inte samma sorts nedsättning som den per inkomst.

Köpa cykel kan vara hur billigt som helst om du köper en begagnad, mindre än ett busskort. 

• Kjell2
    cosmicobolt skrev 2017-05-22 18:38:35 följande:

Saker jag provat:

Ringt

Mailat

Postat

Skrivit om cv så det passar specifikt alla jobb jag söker.

Som långtidsarbetslös måste man gå igenom cv med mupphandläggare, har gjort, dom såg inga problem med det och sa att jag kunde få jobb imorgon...

Jag söker i sverige allt ifrån kiruna till malmö. Funderar på att söka utomlands med, dock även om jag skulle få jobb utomlands skulle jag inte ha råd att åka dit/flytta.

NomenN­escio Ja, precis så är det för mig med.

Jawi: Jo, i en perfekt värld kanske csn skulle förstå det. Tyvärr inte, csn anser att jag har mer än nog med pengar istället höjde dom från 500kr till 2500kr i månaden. Sen får man bara ansöka om nedsättning 1 gång per år.

När jag bara fick ut 2000 från fk så sa soc att jag hade för mycket pengar enligt deras uträkning. Då gick dom tillbaka 4 månader och såg de 7200 kronorna.

Köpa cykel är dyrt det med. Busskort kan man ha råd med iallafall.

Vad är det för examen du har? Inom vissa områden är det svårt att få jobb oavsett
  • cosmicobolt

Tusselina

Jo jag vet mycket väl att något är fel, dock söker jag om nedsättning, jag är också den som är arbetslös och utsatt. 

Det betyder att jag har rättigheter, men myndigheter har ingen skyldighet att upprätthålla mina rättigheter. 

Om en handläggare säger nej, så är det nej. Jag har gått igenom sådana extrema dispyter med soc, af och fk, att jag är helt utbränd, jag orkar inte mentalt argumentera och käfta längre. Så jag skiter i det. 

Det som jag har fått höra är detta från fk, af och soc.

Tyvärr har du för mycket inkomst
    men jag har bara haft 17 000 på tre månader.
    Ja, men tyvärr är reglerna sådana att har man överskott så är man inte berättigad.
    Men jag uppfyller ju alla kraven enligt reglerna på hemsidan för ekonomiskt stöd.
    Men vad har du gjort av pengarna?
    Du har ju haft pengar på kontot det ser vi ju här. 
    Något är jättekonstigt. Du kan ju inte ha pengar på kontot sedan inte ha. Vart tog dom vägen.

Jag har bara haft dom 17 000 totalt på tre månader, ja förstår inte vad du menar, du får förklara vad du menar.

Våra regler är så att har man överskott så uppfyller man inte villkoren..
    men jag vet det det har du redan....
    och uppfyller man inte villkoren så kan...
    men kan du svara på min frå.,..
    jag inte godkänna ett stöd till dig.

Så brukar det låta. med soc. Så var det sist och det har hänt tidigare när man ifrågasatt och bett dom förklara sig. Dom papegojar och stänger av. Då brukar jag bara lägga på. 

Facket och af varnar mig att ringa fk att ens nämna något som är suspekt då det bestraffas hård. typ jag får hälften av de 7000 indragna eller mer. 

När jag hade problem med soc handläggaren som inte betalade ut pengarna på utsatt tid, gjorde extrema fördröjningar och var allmänt otroligt nedlåtande i telefonen. Så sa af att ibland måste man lägga sig snällt ned som en pudel och låta dom jobbiga barnen klappa dig.

Dvs dessa handläggare är bland dom äckligaste människor jag stött på. Finns inget gott i dessa individer.

Det jag har lärt mig är att, aldrig fråga något, ansök aldrig om hjälp, du får vad du förtjänar, och jag skulle tänkt på ekonomin innan jag försatte mig i den situation jag är i nu.

Jag ser att fk, af och soc skulle kunna bli automatiserade för dessa individer ska inte jobba med folk. Och ett automatiserat system skulle vara mer humant.

Jag har försökt och orkar inte mer. Jag vill inte behöva kämpa på detta vis. efter jag haft ett samtal med en handläggare så blir jag så trött i hela kroppen att jag bara faller ihop och somnar okontrollerbart. Som om kroppen får en extrem chock.

• cosmicobolt

Dock så kvittar det ifall en handläggare hatar dig. 

Handläggare på af, vet oftast ingenting. Alla handläggare jag har haft har varit idioter. 

En kvinna sa åt mig att åka ned till af för att tala med handläggare som specifikt hade hand om en specifik garanti, typ pengar.

Dock visste jag när hon sa det att det bara riktade sig till människor som har barn. Inte ensamstående utan.

Jag sa det till henne, då blev hon arg och sa att jag måste åka ned.
    Jag påpekade dom kommer att säga att jag INTE är berättigad till den typen av ersättningen för jag inte uppfyller de krav som ställs, dvs: Inga barn. 
    Då sa hon att om jag inte åkte ned skulle hon tillsätta en sanktion på mig och dra in de pengar jag fick för jag inte gjorde som hon sa. 

Så ser det ut vid varje kontakt med af, fk och soc. för att kunna börja må bättre, måste jag utesluta det negativa ur mitt liv. Dvs mitt liv. Jag ser ingen annan lösning. Varför ska jag gå omkring och må så här pga efterbliven myndighetspersonal. 

Nej, jag har nått min gräns, jag är 40. arbetslös, har inget av värde och inget att erbjuda någon, fet, och inte attraktiv heller. Allt är bara skit och jag har ingen energi att göra något åt det. 

Allt är bra jävla hopplöst. 

Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.