• cosmicobolt

vad jag än gör så får jag inget jobb.

Saker jag gör för att få jobb.

*Pluggar körkort -problem, den person som var den ende jag kunna övningsköra med fick en stroke. Så jag pluggar enbart teorin.

*Jag är med i en massa grupper på fb gällande jobb inom det jag är utbildad inom men också "enklare" jobb.

*Jag skriver om mina personliga brev(cv:n för varje jobb. Kollar hela tiden efter bättre förlag på nätet.

Jag är högskoleutbildad, social och talförd, Samt är "omtyckt" i sociala sammanhang, jag är snäll, ställer upp utan att vara någon toffel, är ganska självgående och problemlösande samt tekniskt kunnig. Det låter ju som om jag borde få ett jobb snabbt.

Dock har jag lagt av med sånt privat för min arbetslösshetsituation håller på och driver mig till vansinne. Inget ger svar. Jag kommer inte på arbetsintervju och det känns som om jag är helt käpprätt åt helvete värdelös som människa. 

Alla är på mig att jag måste ha jobb, hela tiden, som om jag inte vet att jag måste ha jobb. men jag får inget jobb av de jag söker, och jag kan bara söker fler jobb. Ett tag var jag uppe i 100 jobb å månaden, nya pb och cvs för varje ansökan till slut smällde det till i huvudet och jag blev sängliggandes.

Hade ingen ork att göra något längre. Min gärna orkar inte stress på samma sätt som förr, man går runt och är lite små yr och alltid väldigt trött. Så jag var tvungen och trappa ned. Eftersom trots 100 jobb i månaden så fick jag fortfarande inte ens ett:Tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med annan kandidat. 

Nu har jag gått arbetslös så pass länga att varje gång jag letar jobb har en ful sak börja komma fram, jag får ångest. Som blir panikångest. 

Nu håller jag på och skall skola om mig tull något yrke jag snabbt kan komma ut och arbeta i. Men det lägsta är ju 1 år. Så ett år till som arbetslös plus mera studielån. 

Ångesten bara hopar sig. allt känns bara så krasst, jag vet verkligen inte vad jag skall göra. jag vet inte vad jag för fel. Känner att jag bara bli äldre och äldre och längre arbetslös och stressar för hur jag skall få dessa luckor att låta bra i cv:t.

Vad skall man göra för att få jobb, det känns som om jag är helt och hållet utanför samhället och nästa steg för mig är att bli hemlös. Med csn och alla standard räkningar så landar det på 9000 i månaden jag får ut 8000 så jag måste prioritera bort räknar som kan gå till inkasso. 

Jag tänker allt mer på att det skulle vara skönt ifall man dog, då skulle någon mer kvalificerad kunna komma in i samhället och ta min plats och kanske lyckas bättre. 

Det skulle vara bättre än att vara en värdelös sunkig arbetslös skit som mig.

Ha en bra dag. 

• Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.
  • Mini820
    Gabbe75 skrev 2017-05-30 23:25:57 följande:

Enda sättet är att kasta passet och bli sk "papperslös" Då får man pengar av staten, förtur till bostadskön och gratis tandvård.

Word. Såååå sant!!
  • Jamesdio
    Den obotliga pessimisten skrev 2017-05-30 21:46:44 följande:
    Den situationen du beskriver beror naturligtvis inte på en dåligt företagsidé för tiotals år sedan! Det är en lång tid av dåligt ansvar och dåliga val som ger konsekvenser här, och din oförmåga att se det styrker att det är så.

Hur i hela friden menar du att du betalar mer i inkomstskatt än 15 000 / mån och ändå ligger på existensminimum?
    Du vet ju inget om detta men du verkar ha lätt för att döma!

Det handlade inte om en "företagsidé". Det handlade om att den bransch han arbetade i förändrades och skulle han vara kvar (efter 15 år i den som anställd och skattebetalande för övrigt) var han tvungen att jobba i egen regi (åt samma uppdragsgivare).

Vad har hans arbetslöshet med min förmåga att göra? Och , ja, jag vet att jag gjorde ett dåligt val den dagen jag bestämde mig för att flytta ihop med honom, för utan detta hade inte jag suttit i skiten. Jag visste inte att hans firma inte gick runt och jag visste inte att han inte klarade av redovisningsbitarna och jag visste inte att hans dåvarande hus var överbelånat och jag visste inte att jag skulle stå helt ensam med våra bolån och andra utgifter bara några månader senare. Hade jag vetat hade jag inte flyttat ihop.  Jag visste inte att han inte kunde få arbetslöshetsersättning efter att den egna firman gick omkull, jag visste inte att han inte skulle få jobb, jag visste inte att han inte heller skulle få jobb efter 1 års studier med CSN och inte heller under flera år till efter det. Reglerna om den här utbildningen fanns inte när han hade sin firma i branschen utan har kommit på senare tid. Märk att han inte har fått en enda krona i ersättning från någon, trots att han under lång tid har betalat in skatt.

Ja, vad tror du konsekvenserna blir om man inte klarar av att betala sin skuldbörda? Jo, evighetsutmätning oberoende av hur mycket jag tjänar så går allt utom vårt existensminimum till att betala skulder (som har ökats med ohyggliga summor i ränta), så ja, jag betalar mer än 15000 kr i månaden i inkomstskatt och mer än 12000 kr i månaden i skulder. Kvar är det minsta vi behöver för att överleva. På detta har jag ingen möjlighet att dessutom spara 15000 kr så att min man kan gå den kurs han behöver för att få jobb. Varför tycker du att den bördan ska ligga på mig?

Jag anser att AF skulle kunna stötta honom med dessa 15000 kr så att han kommer på fötter igen och kan ta detta jobb som han har blivit erbjudan. Varför tycker du att det skulle vara så orimligt?
  • antonse

Låter tråkigt, mitt tips är att sänka standarden, och löneanspråken till en början då får du jobb, garanterat

• Joshua
    Mini820 skrev 2017-05-30 22:46:53 följande:
    Det här visar ju bara på Sveriges samhälles stora baksidor - att det knappt finns ett skyddsnät för egna, goda och ambitiösa medborgare och unga vuxna. Skamligt, Sverige!

Hur ställer du dig till en flytt?

vad söker du för jobb?
    Jag söker alla slags jobb. Allting som jag är behörig att söka till, dvs alla jobb som inte kräver eftergymnasial utbildning.

Kan absolut tänka mig att flytta.
  • Joshua
    Jamesdio skrev 2017-05-30 10:02:08 följande:
    Du är ung och tillhör en grupp som AF prioriterar (åtminstone säger de det). Har en son i ungefär den sitsen med. Jag har absolut ingen möjlighet att försörja honom helller, fast av andra skäl. Har stor ångest över vad som ska hända med honom.
    Håller tummarna för att han får jobb!
  • Jamesdio
    Joshua skrev 2017-06-02 15:47:10 följande:
    Håller tummarna för att han får jobb!
    Tack!
    Håller tummarna för dig med!
  • cosmicobolt
    Vad det Gäller att flytta så, nej jag vill inte. Men Vad jag vill kvittar. Måste ha lön så hellre miserabel med lön, än miserabel utan. 
    Eftersom jag ligger minus hela tiden, kan jag inte göra långa flytter då
    1 jag har inget körkort
    2 inte ekonomin att få lägenhet hos ny hyresvärd då man inte har den ekonomiska statusen

Jag har gått i tankarna att mer eller mindre kasta allt jag äger och har och börja om från noll. På så sätt kan jag flytta varstans.
    Men som den obotliga pessimisten säger, självmord är det enda rätta om man är arbetslös efter 30 och inte får jobb.  Jag ser det så också. Jag känner av det. Man är inte välkommen i samhället. Hörde på tv att efter 30 får man inget jobb. Så nu är det ju verkligen helt kört av det att dömma. Tack media och regering för den finingen. 
    Det är ju inte svårt att må dåligt i detta land. Den saken är ju klar. 
  • Velouria

Har inte läst något svar så bli inte irriterad på mig om det jag skriver är en upprepning, men söker du även vikariat och timvikariat? Jag var timvik på två ställen innan jag fick tillsvidareanställning på ett annat ställe.

Integrerbart DNA
  • Velouria

Enda sättet är att kasta passet och bli sk "papperslös" Då får man pengar av staten, förtur till bostadskön och gratis tandvård.

Det är förtur i tandvårdskön också.
    Integrerbart DNA
  • Velouria
    cosmicobolt skrev 2017-05-19 01:14:40 följande:

Ja, jag måste ju ignorera familj och så, kan inte ha sådan belastning.

Nu går jag på en kurs via af, riktigt sunking och trist, men kanske de leder till något. Jobb jag söker är allt från städ till det jag är utbildad inom. 

Varje månad går jag back med 3000 spänn som csn ska ha. Får bara 7000kr i månaden. Hyran ligger på 5000, el, bredband, telefon, hemförsäkring, a kassa och busskort tar resten. Pengarn går direkt till räkningar och mat får jag tigga mig till där jag kan.  Skulderna bara hopar sig. 

Detta är helt sjukt, jag vet inte vad jag kan göra. eftersom jag inte får i mig korrekt näring, har obehandlad fibromyalgi för att det är för dyrt (har inte råd att ens gå till vårdcentralen) Och nej, soc tycker att den inkomst jag har är så pass nog att jag inte är berättigad till annan ersättning eller ens hjälp till sjukbesök. Så alla krämpor, negativa tankar all skit som kastas på en från alla samhällsskikt ovanför mitt får man bara acceptera och gilla. Finns inget annat att göra. Detta har gjort mig rejält avtrubbad inför människor. Men va skall man annars göra, man har ju inte råd att känna av all skit längre.

Poänglöst att vara 40 bast och arbetslös. Pallar inte med de hot från af och fk som kväver mig, alla deras muppiga fel de gör kontinuerligt som man får betala för. Den press som jag har på mig börjar jag bli trött på. 

Känns som det enda rätta är att dö. Hur man än försöker lösa det, så är det den enda utvägen. 

Jag blir så ledsen för din skull!

Tror du att du skulle kunna jobba som kundresurs på Af? Var bor du?
    Integrerbart DNA
  • cosmicobolt

Velouria

Hade jag körkort hade jag jobbat som handläggare på af. Jag har över 240 högskolepoäng. Jag är social, och en god lyssnare samt gör gärna allt själv än att förlita mig på andra som i regel gör det sämre för mig i det långa loppet.

Af kräver 170 högskolepoäng och körkort sen förra året för att man skall kvala in som Arbetsförmedlare på af. 

Som tidigare nämnt är möjlighet till körkort ganska kört då det kräver pengar. Även om det är små summor så är dom stora för mig då jag denna månad skall ut med 7000 till csn för tidigare räkningnar jag inte kunnat betala och jag får ut 7000. Då ska alla räkningarna vara betalda dessutom så vi landar misnt på 14000 och glöm att handla mat. Det är det värsta. Inte nog med alla kraven man har på sig, det är inget påhitt att rätt man mår kroppen bäst av. Jag har inte råd med mat. Jag får mat av andra. Och inte alltid jämt jag får det heller.

Skulle jag kunna jobba som kundresurs, jag vet att jag skulle kunna göra så många olika arbeten, dock så krävs det körkort, rätt utbildning och en jäkla massa arbetslivserfarenhet samt rätt kön många yrken.

Och ingen anställer en 40 åring som inte har 15 års erfarenhet av att städa och kommer ifrån "data" världen. Vilket gäller för alla jobb som jag har sökt hittills. 

Ja jag skulle kunna jobba som "kundresurs".

Jag bor i sveriges absolut sämsta stad, Sveriges fjärde största. 

• Jamesdio

Håller helt med angående Uppsala! Flyttade därifrån (eller ifrån en liten pytteort i utkanten) för 2 år sedan. Gubben min fick inte jobb där heller. För att få jobb där krävs i regel hög utbildning, eller att du är student, eller lång erfarenhet av branschen. Och stor konkurrens om minsta lilla timvik. Min son bor tyvärr kvar där och ska nu försöka ge sig ut på arbetsmarknaden efter avslutat gymnasium.

Tyvärr är det ofta körkortskrav på många jobb nuförtiden trots att man inte ska köra bil överhuvudtaget! Och det är ju en omöjlighet om man inte har pengar till det. (Har hört att Uppsala dessutom är svårast att köra upp i.)

För vår egen del (eller gubbens då) har vi skramlat ihop till kursen han behövde gå för att få jobbet, men då finns det inte någon utbildningsplats ledig förrän tidigast v35! För af har köpt upp alla platser och de vill inte ge honom en av dem för de är vikta till andra än vita män 50+.

• cosmicobolt

Jo jag vet det, men sen har media gått ut med att alla som är 30 plus och är arbetslösa inte längre får anställning. 

Så något har hänt i sverige för det sämre. Jag som är 40 känner verkligen att det är helt kört för mig.

Nej uppsala är en riktigt dålig stad förutom de fina grönområden som finns. Men man kan inte leva på grönområden.

• Marlean

TS om du har så mycket högskolepoäng och en examen: Vad arbetar dina kurskamrater med? Sök inom samma område och försök satsa på körkortet i första hand. De flesta jobb kräver B-körkort. 

• Jamesdio

Bor man i en studentstad kan man ha läst åtskilliga poäng utan att det är en sammanhållen utbildning med examen. Inte för att jag säger att ts har gjort det förstås!

• Tessan989

Kan du inte söka jobb i Sthlm och pendla? Här finns det gott om jobb. Skriv in dig på alla bemanningsföretag för att få in en fot någonstans.

• Jamesdio

Timvikarie i skolan? De brukar ta in utbildat folk utan lärarbehörighet. Eller plugga in lärarbehörigheten inom ditt område så lär du garanterat få jobb sen.

• Fennyxx

Visst! Verkligen skitorättvist att du inte blev född i en sönderbombad håla i Afghanistan, eller hur? Fan också.
Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.