• cosmicobolt

vad jag än gör så får jag inget jobb.

Saker jag gör för att få jobb.

*Pluggar körkort -problem, den person som var den ende jag kunna övningsköra med fick en stroke. Så jag pluggar enbart teorin.

*Jag är med i en massa grupper på fb gällande jobb inom det jag är utbildad inom men också "enklare" jobb.

*Jag skriver om mina personliga brev(cv:n för varje jobb. Kollar hela tiden efter bättre förlag på nätet.

Jag är högskoleutbildad, social och talförd, Samt är "omtyckt" i sociala sammanhang, jag är snäll, ställer upp utan att vara någon toffel, är ganska självgående och problemlösande samt tekniskt kunnig. Det låter ju som om jag borde få ett jobb snabbt.

Dock har jag lagt av med sånt privat för min arbetslösshetsituation håller på och driver mig till vansinne. Inget ger svar. Jag kommer inte på arbetsintervju och det känns som om jag är helt käpprätt åt helvete värdelös som människa. 

Alla är på mig att jag måste ha jobb, hela tiden, som om jag inte vet att jag måste ha jobb. men jag får inget jobb av de jag söker, och jag kan bara söker fler jobb. Ett tag var jag uppe i 100 jobb å månaden, nya pb och cvs för varje ansökan till slut smällde det till i huvudet och jag blev sängliggandes.

Hade ingen ork att göra något längre. Min gärna orkar inte stress på samma sätt som förr, man går runt och är lite små yr och alltid väldigt trött. Så jag var tvungen och trappa ned. Eftersom trots 100 jobb i månaden så fick jag fortfarande inte ens ett:Tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med annan kandidat. 

Nu har jag gått arbetslös så pass länga att varje gång jag letar jobb har en ful sak börja komma fram, jag får ångest. Som blir panikångest. 

Nu håller jag på och skall skola om mig tull något yrke jag snabbt kan komma ut och arbeta i. Men det lägsta är ju 1 år. Så ett år till som arbetslös plus mera studielån. 

Ångesten bara hopar sig. allt känns bara så krasst, jag vet verkligen inte vad jag skall göra. jag vet inte vad jag för fel. Känner att jag bara bli äldre och äldre och längre arbetslös och stressar för hur jag skall få dessa luckor att låta bra i cv:t.

Vad skall man göra för att få jobb, det känns som om jag är helt och hållet utanför samhället och nästa steg för mig är att bli hemlös. Med csn och alla standard räkningar så landar det på 9000 i månaden jag får ut 8000 så jag måste prioritera bort räknar som kan gå till inkasso. 

Jag tänker allt mer på att det skulle vara skönt ifall man dog, då skulle någon mer kvalificerad kunna komma in i samhället och ta min plats och kanske lyckas bättre. 

Det skulle vara bättre än att vara en värdelös sunkig arbetslös skit som mig.

Ha en bra dag. 

• Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.
  • Jamesdio
    Carambolan skrev 2017-05-24 13:24:42 följande:

Om kursen bara är en formalitet och han är garanterad jobb efteråt är det väl värt att låna 15 000 om ni inte själva har några besparingar...? Det kan han ju betala igen med första lönen om ni är vana att leva på en lön.

Som sagt. Komplicerad skuldsits. Kan inte låna.
  • Jamesdio
    Den obotliga pessimisten skrev 2017-05-25 01:16:26 följande:
    Fast kanske är det så i livet att man ibland får ligga ungefär som man bäddat och att det inte är "samhällets" fel. Det var så jag menade. Har man vid den åldern gjort slut på både pengar och kreditvärdighet är det svårt att komma vidare, och kanske är det inte mer än rätt?

Det som stör mig lite är att de som inte varit skötsamma, de som har gjort av med alla slantar och redan belånat sig över taknocken ska få allt betalat av "samhället" när det senare behövs. Varför anstränga sig i så fall?!
    Så du menar att för att han blev tvingad att övergå från anställning till egen firma som sedan inte bar sig ska ligga ned resten av livet? Fick inget jobb efter detta, ekonomin blev mer och mer ansträngd, pluggade med CSN men fick fortfarande inget jobb. Vi har nu båda skulder pga detta och lever på existensminimum sedan 7-8 år tillbaks. HUR ska vi kunna lägga undan dessa 15000 kr som för oss är väldigt mycket? (Kan dessutom säga att jag själv betalar mer än detta i ren inkomstskatt varje månad).

De som AF skickar på dessa kurser har inte betalat ett enda öre i skatt i Sverige.
  • Jamesdio
    Joshua skrev 2017-05-28 17:37:03 följande:

Jag sitter i exakt samma sits som dig, skillnaden är att jag är utan högskoleutbildning och är typ 20 år yngre. Går ut gymnasiet om 2 veckor (högskoleförberedande program) och inte ens fått tag i ett sommarvikariat. Har sökt jobb som en galning sedan februari. Har sökt och sökt och sökt och sökt. Jag håller också på att bli spritt språngande galen. Varje mail som dumpar in i inkorgen väcker hopp, men hoppet blir snabbt en känsla av total värdelöshet då jag läser texten "tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med en annan kandidat".

Värsta är att mina föräldrar inte kan försörja mig (ena är grovt psykisk sjuk och den andra har förlorat sig i alkoholen) och jag har inte rätt till arbetslöshetsersättning då jag inte uppfyller kraven på att man ska ha jobbat x antal timmar i månaden i minst 6 månader. Så lär ju bli soc. Jag får inte ens skriva in mig på AF än (är ju "egentligen" inte arbetslös förrän om 2 veckor) jag har länge tänkt att AF kommer kunna hjälpa mig. Men när jag läser trådar som den här så rinner hoppet ur mig.

Enda tipset som jag har till dig är att helt enkelt stampa in på diverse arbetsplatser och berätta att du söker jobb samt fråga om dem har behov av personal. Känns fruktansvärt pinsamt men det ska tydligen fungera till sist.

Funkar det inte så kan du kontakta mig så tar vi livet av oss tillsammans 

Nä man ska inte skämta om sånt. Men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig (och mig)

Du är ung och tillhör en grupp som AF prioriterar (åtminstone säger de det). Har en son i ungefär den sitsen med. Jag har absolut ingen möjlighet att försörja honom helller, fast av andra skäl. Har stor ångest över vad som ska hända med honom.
  • ITpappan
    cosmicobolt skrev 2017-05-28 16:37:16 följande:

ITpappan

Tack för erbjudandet. Men, nej, jag har berättat för mycket om mig mig här och det skulle kunna användas mot mig i arbetslivet. Även om du är schysst, så måste jag avböja för att skydda mig själv. 

Har den arbetslivserfarenheten att det finns mer psykopater där ute än normala som letar efter flk att utnyttja och litar tyvärr därför inte på någon längre. 

Tack återigen.

Det låter som om du har lite psykiska problem med paranoia. Kanske det som ställer till det?
  • Den obotliga pessimisten
    Jamesdio skrev 2017-05-30 09:58:11 följande:
    Så du menar att för att han blev tvingad att övergå från anställning till egen firma som sedan inte bar sig ska ligga ned resten av livet? Fick inget jobb efter detta, ekonomin blev mer och mer ansträngd, pluggade med CSN men fick fortfarande inget jobb. Vi har nu båda skulder pga detta och lever på existensminimum sedan 7-8 år tillbaks. HUR ska vi kunna lägga undan dessa 15000 kr som för oss är väldigt mycket? (Kan dessutom säga att jag själv betalar mer än detta i ren inkomstskatt varje månad).

De som AF skickar på dessa kurser har inte betalat ett enda öre i skatt i Sverige.
    Den situationen du beskriver beror naturligtvis inte på en dåligt företagsidé för tiotals år sedan! Det är en lång tid av dåligt ansvar och dåliga val som ger konsekvenser här, och din oförmåga att se det styrker att det är så.

Hur i hela friden menar du att du betalar mer i inkomstskatt än 15 000 / mån och ändå ligger på existensminimum?
  • Jemp

Nedsättning av CSN brukar vara jättelätt, är min erfarenhet. Testa att söka igen/ring och fråga varför du blir nekad?

Vad söker du för okvalificerade jobb? Restaurang, vård, tele, handel? Har du sökt allt du kan där? Ger dig både pengar, sammanhang (psykiskt välmående), cv ser bättre ut osv.

• Jemp

Vet ju inte din bransch men de flesta större organisationer har väl automatgenererade "tack för ansökan tjänsten är tillsatt" -mail? Säker på att de går fram?

• Mini820
    Joshua skrev 2017-05-28 17:37:03 följande:

Jag sitter i exakt samma sits som dig, skillnaden är att jag är utan högskoleutbildning och är typ 20 år yngre. Går ut gymnasiet om 2 veckor (högskoleförberedande program) och inte ens fått tag i ett sommarvikariat. Har sökt jobb som en galning sedan februari. Har sökt och sökt och sökt och sökt. Jag håller också på att bli spritt språngande galen. Varje mail som dumpar in i inkorgen väcker hopp, men hoppet blir snabbt en känsla av total värdelöshet då jag läser texten "tack för din ansökan, men vi har valt att gå vidare med en annan kandidat".

Värsta är att mina föräldrar inte kan försörja mig (ena är grovt psykisk sjuk och den andra har förlorat sig i alkoholen) och jag har inte rätt till arbetslöshetsersättning då jag inte uppfyller kraven på att man ska ha jobbat x antal timmar i månaden i minst 6 månader. Så lär ju bli soc. Jag får inte ens skriva in mig på AF än (är ju "egentligen" inte arbetslös förrän om 2 veckor) jag har länge tänkt att AF kommer kunna hjälpa mig. Men när jag läser trådar som den här så rinner hoppet ur mig.

Enda tipset som jag har till dig är att helt enkelt stampa in på diverse arbetsplatser och berätta att du söker jobb samt fråga om dem har behov av personal. Känns fruktansvärt pinsamt men det ska tydligen fungera till sist.

Funkar det inte så kan du kontakta mig så tar vi livet av oss tillsammans 

Nä man ska inte skämta om sånt. Men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig (och mig)

Det här visar ju bara på Sveriges samhälles stora baksidor - att det knappt finns ett skyddsnät för egna, goda och ambitiösa medborgare och unga vuxna. Skamligt, Sverige!

Hur ställer du dig till en flytt?

vad söker du för jobb?
  • Gabbe75

Enda sättet är att kasta passet och bli sk "papperslös" Då får man pengar av staten, förtur till bostadskön och gratis tandvård.

Svar på tråden vad jag än gör så får jag inget jobb.