• Anonym (Värd)

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

• Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning
  • Anonym (Värd)

Mycket road av detta "påtvinga", som folk har snackat om. Och inte är min gäst en sådan som enbart äter kött och inga tillbehör (och inte har jag, hör och häpna, vänner som äter enbart ost och inget annat, exempelvis). Inte fasen tvingar jag honom att käka heller, om han nu inte vill ha. (Han kommer dock komma, får se vad han säger och tycker. Han lär ju i alla fall kunna bete sig hyfsat i lite större sällskap, haha.)

• Anonym (Hmm)
    Anonym (D) skrev 2017-01-24 17:27:30 följande:
    De flesta skulle jag tro? Har du aldrig ätit en vegetarisk rätt? Själv äter jag då och då exempelvis tomatsoppa, champinjonsoppa, varma mackor, vitlöksbaguetter, minibaguetter, vanliga baguetter, landgångar, pizza, bakad potatis etc etc som det inte är kött till. Jag äter pedagogisk måltid på mitt jobb och där får vi även en vegetarisk rätt i veckan och dessa rätter är verkligen inte konstigare än de andra rätterna - oftast tänker jag inte ens på att det är helt vegetariskt.

Och menar du att du utesluter vegetariska produkter till dina måltider? Äter du alltså aldrig grönsaker, potatis, ris, pasta, bröd etc? Det låter i så fall som en mycket ovanlig företeelse, ja.
    Inget av det du räknar upp ser jag som något man bjuder på en middag? Varma mackor? Tomatsoppa?

Ge människan kött så han blir mätt och nöjd, hur svårt kan det vara?
  • Anonym (B)
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-24 17:24:54 följande:
    Ja, ser det på samma sätt - och ja, jag hade ju definitivt kunnat bjuda på vegetariskt utan att ha vegetariangäster, det finns ju så mycket roligt.
    Ja, verkligen! Det är ju enbart positivt, eftersom vi allihop skulle behöva börja äta mer vegetariskt överlag (och det gör ju folk också, inför köttfria dagar i veckan m.m.). Om du orkar/kan, säg åt han att sluta tjata om det - påtala istället att detta är vad du vill göra oavsett, dels så är det ju kul med variation, dels är vegetariskt lika gott som kött (beror ju alltid bara på hur och vad man tillagar), dels så är det bättre för miljön, dels bättre för hälsan och såklart så underlättar det ju för era vegetariska vänner. Bara massor med win-win! 

Haha gillade dock någons ide tidigare, det där om att lägga en köttbulle på alla hans rätter - även desserten ;) Kanske han inser hur löjligt han beter sig
  • Anonym (hej)
    Danzig76 skrev 2017-01-24 14:45:20 följande:
    Som jag skrev så vore det ju knappast särskilt kul eller gott men fullt möjligt.
    Lite knepigt att du besvarar min fråga med en fråga tycker jag.

Vad är det för massor av vitaminer och mineraler man inte skulle få i sig tillräckligt av menar du? Det som kan vara lite lägre halter av är ju c-vitamin som utarmas om man tillagar kött. Men om du äter lite rått kött/lever så löser ju det sig. Inuiterna verkar ju klara sig rätt bra med den taktiken(de äter iofs det mesta rått tror jag).

Eller så kompletterar man med vitamintillskott, vilket ju någon som enbart lever på vegetabilier bör göra när det gäller b12.

Så om man leker med tanken att man var i en situation där man inte kunde få tillgång till vitamin/mineral-tillskott någonsin och var tvungen att välja mellan antingen en "djurdiet" eller bara vegetabilier(typ vegankost) så borde man teoretiskt ha störst chans att överleva på djurdieten(förutsatt att du äter det mesta av djuret)

Inget av scenarierna lockar mig nämnvärt dock...
    Enligt livsmedelsverket kan kött inte klassas som källa till fettlösliga vitaminer och inte heller till omega 3. (Innebär ej att kött är utan innehåll av dessa)

Inuiterna har varit bosatta på avskärmade platser, vet inte om djuren på de platserna har samma bakterieflora som djuren i lantbruket här. Otillräcklig uppvärmning ökar risken för Salmonella, Campylobacter, Clostridier mfl.
  • Anonym (Värd)
    Anonym (Hmm) skrev 2017-01-24 17:31:35 följande:
    Inget av det du räknar upp ser jag som något man bjuder på en middag? Varma mackor? Tomatsoppa?

Ge människan kött så han blir mätt och nöjd, hur svårt kan det vara?
    Hur svårt det kan vara? Jag tycker att det känns onödigt att behöva laga en rätt till, då detta ändå är en rätt som kräver lite av mig och inte bara steka upp lite kött/veggiebiffar. Hade jag serverat en till rätt hade jag velat göra det ordentligt, inte bara plocka fram lite kött och steka upp (hade ju exempelvis inte gått och köpt något extra fint kött för att göra en gäst nöjd, såvitt jag vet är de andra sugna på att smaka den vegetariska rätten, enbart han som opponerat sig).
    Anonym (B) skrev 2017-01-24 17:33:32 följande:
    Ja, verkligen! Det är ju enbart positivt, eftersom vi allihop skulle behöva börja äta mer vegetariskt överlag (och det gör ju folk också, inför köttfria dagar i veckan m.m.). Om du orkar/kan, säg åt han att sluta tjata om det - påtala istället att detta är vad du vill göra oavsett, dels så är det ju kul med variation, dels är vegetariskt lika gott som kött (beror ju alltid bara på hur och vad man tillagar), dels så är det bättre för miljön, dels bättre för hälsan och såklart så underlättar det ju för era vegetariska vänner. Bara massor med win-win! 

Haha gillade dock någons ide tidigare, det där om att lägga en köttbulle på alla hans rätter - även desserten ;) Kanske han inser hur löjligt han beter sig
    Ja, jag tycker om detta att folk börjat äta mer vegetariskt - köttfria dagar brukar även jag och dottern ha, exempelvis. Ibland aktivt val, ibland bara för att vi är sugna på just den rätten.
    Ja, tror jag ska ta ett sådant snack med honom, kanske ger det honom lite insikt i alla fall.

Hahaha ja precis! ;)
  • Anonym (Värd)

Påtvinga hade väl varit om han vore min partner, jag var vegetarian och jag sade åt honom att han aldrig fick äta något kött i vårt hushåll. Då hade jag påtvingat honom en livsstil han inte önskade. Lite skillnad på det och att bjuda på en veggierätt på en bjudning.

• Anonym (B)
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-24 17:55:53 följande:

Påtvinga hade väl varit om han vore min partner, jag var vegetarian och jag sade åt honom att han aldrig fick äta något kött i vårt hushåll. Då hade jag påtvingat honom en livsstil han inte önskade. Lite skillnad på det och att bjuda på en veggierätt på en bjudning.

Håller fullständigt med. När jag och min sambo träffades samt flyttade ihop så var jag vegetarian och han köttätare, var ju aldrig fråga om att jag tvingade honom att äta som jag gjorde eller förbjöd honom från att äta kött hemma. Däremot så avstod jag gärna från att själv hantera köttet om han skulle äta det då det kändes väldigt konstigt för mig, men det är en annan femma.

Att bjuda någon på vare sig en vegetarisk eller vegansk rätt är inte att på något sätt påtvinga de en vegetarisk eller vegansk livsstil. Att ta hänsyn till att någon valt bort vissa saker är ju dock just det - att visa hänsyn. Men de allra flesta människor har ju liksom inte valt bort grönsaker, korn, rotfrukter, balkväxter osv. så det brukar ju inte vara något problem att då bjuda på något vegetariskt. 
  • Tihi
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-24 17:55:53 följande:
    Exakt ts! Du behöver inte förklara dig för någon och allra minst den där ohyfsade snubben som ska komma på middag. Ditt hus, din middag, ditt val. Inga förklaringar behövs.

Skulle man behöva förklara sig varför man bjuder på whatever varje gång så blir det ju helt sinnessjukt till slut. Varför bjuder du på chokladtårta istället för äppelpaj som Vilma gillar bättre? Varför bjuder du på ris när du kan bjuda på potatis som Jocke föredrar?

Du gör verkligen helt rätt eftersom att två av dina gäster aktivt har tagit avstånd från kött 100% av tiden och du då väljer att servera vegetariskt som alla kan äta. Din manliga kompis har däremot inte tagit aktivt avstånd från att äta vegetariskt 100% av tiden så då får han tacksamt äta eller sitta bredvid och titta på. Fattar inte vad alla tjafsar om i den här tråden. Obestämd
  • Anonym (D)
    Anonym (T) skrev 2017-01-23 23:07:02 följande:
    Jag håller med . Jag får också jätteont i magen av quorn , jag skulle inte bli glad om någon serverade mig quorn utan att berätta vad det var för någonting i förväg.
    Oavsett vad du är allergisk mot ligger det i ditt eget intresse som allergiker att meddela folk du blir bjuden på middag hos om dina allergier i förväg. Det har inte med vegetarisk eller köttinnehållande mat att göra.
  • BandAnna

Vet du vad, det är din middagsbjudning och således bestämmer DU vad som ska serveras. Kan man inte acceptera detta behöver man således inte hella komma på bjudningen. 

Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning