• Anonym (Värd)

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

• Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning
  • LFF
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-23 22:33:44 följande:
    Svamp-och nötstek med rödvinssås. Potatiskaka med spenat till.
    Vart hittar du en vegetarisk nötstek?
  • Påven Johanna II
    LFF skrev 2017-01-24 10:17:35 följande:
    Och en nötstek är gjord av nötkött "vettu". Men visst, det är ju svårt idag att veta varifrån råvaran kommer... Eller inte... Men visst, nötfärs kanske också är av nötter? Oj, då blev jag vegetarian helt plötsligt!
    Här talas det, precis som rubriken gör gällande, om en köttfri middagsbjudning. Då är förstås nötsteken inte av nötkött utan av nötter.
  • Anonym (Ammi)
    Och en nötstek är gjord av nötkött "vettu". Men visst, det är ju svårt idag att veta varifrån råvaran kommer... Eller inte... Men visst, nötfärs kanske också är av nötter? Oj, då blev jag vegetarian helt plötsligt!
    Tror du att det är kor i Marabous "Schweizernöt" också?
  • Anonym (köttätare)
    Anonym (Värd) skrev 2017-01-23 17:21:47 följande:

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

Utan att ha synpunkter på hur man som värd ska eller inte ska förhålla sig till vegetarianer i köttätande sällskap, tycker jag inte att det är onormalt med en helvegetarisk måltid även om man är köttätare. För mig är det helt okontroversiellt, en icke-fråga. Dina ifrågasättande gäster är bara ohövliga.
  • Anonym (Vegetarianen)

Men vänta nu hänger jag inte med. Visst jag vet att nötkött kommer ifrån nötkreatur (kossa), men hur kan en VEGETARISK nötbiff vara gjort på nötKÖTT? Är det vegetariskt och heter något med nöt antar jag att det är gjort på NÖTTER (vegetariskt) och inte nötKÖTT (icke-vegetariskt). Eller är jag dum i huvudet? :'D
  • Anonym (Vegetarianen)
    Anonym (Ammi) skrev 2017-01-24 10:25:24 följande:

Tror du att det är kor i Marabous "Schweizernöt" också?

Hahaha!
  • Anonym (kyckling är ett djur)
    Anonym (zZz) skrev 2017-01-23 17:26:20 följande:

Jag skulle helt klart gjort två rätter! En vegetarisk och en med kött/kyckling! Har man en middagsbjudning så ska man se till att göra den ordentligt så att alla gäster blir nöjda! Jag har haft fleeera gånger middagsbjudningar då någon/några varit vegetarianer och då har jag gjort två olika rätter MINST! Är man för lat för sånt så tycker jag att man inte bjuder på middag. Antingen gör man något ordentligt eller inget!

Kyckling är kött...
  • Anonym (N)
    Anonym (Vegetarianen) skrev 2017-01-24 11:37:39 följande:

Men vänta nu hänger jag inte med. Visst jag vet att nötkött kommer ifrån nötkreatur (kossa), men hur kan en VEGETARISK nötbiff vara gjort på nötKÖTT? Är det vegetariskt och heter något med nöt antar jag att det är gjort på NÖTTER (vegetariskt) och inte nötKÖTT (icke-vegetariskt). Eller är jag dum i huvudet? :'D

Haha nej det är inte du som är dum i huvudet, det är de som tror att just denna steken var av kött som är det
Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning