• Anonym (Värd)

Irritation över köttfri middagsbjudning

Jag ska ha en liten middagsbjudning. Sex vänner inbjudna, samt mig och mitt barn. Två av gästerna är vegetarianer, och därför bestämde jag mig för att jag kommer att bjuda på en vegetarisk rätt. Jag nämnde detta till en av vännerna som kommer att komma, och då tyckte han att det var helt fel gjort av mig att planera på det viset. "De är bara två stycken, varför ska resten behöva förhålla sig till deras preferenser?" Kommentarer i den stilen. Jag berättade att jag tyckte att det var onödigt att behöva laga två sorters rätter, det är ju inte så att jag kommer att bjuda på något trist på grund av att det blir vegetariskt och så vidare. Han verkade inte alls förstå mitt resonemang, på honom lät det som att jag skulle låta de andra gästerna "lida" eller något i den stilen. Ungefär som att jag planerat att bjuda på korv med bröd eller något. Jag kommer inte att ändra mitt beslut, men är nyfiken på era tankar.

• Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning
  • Duckan

Det är lite förvirrande med nötstek och nötstek
    Inte helt konstigt att vi köttätare tänker mu och vegetarianer tänker nötter. Det är ett problem när vegosar envisas med att kalla en köttfärsås för just det fast det är quorn. Säg quornfärssås så greppar vi också vad ni menar.

• Anonym (Vegetarianen)
    Duckan skrev 2017-01-24 12:43:06 följande:

Det är lite förvirrande med nötstek och nötstek

Inte helt konstigt att vi köttätare tänker mu och vegetarianer tänker nötter. Det är ett problem när vegosar envisas med att kalla en köttfärsås för just det fast det är quorn. Säg quornfärssås så greppar vi också vad ni menar.

Ja fast ska man bjuda vegetarianer på en nötbiff kan man väl lägga ihop ett och ett och fatta att det inte är en nötköttbiff utan en NÖT, ja precis nöt som i nötter, biff? 1+1=oftast 2 ;)
  • Duckan

I detta fall kanske, men jag menade mer allmänt. Finns en middagstråd här på fl där det inte alltid är klockrent vad som avses (Vegetarianen), kött eller vego.

• Anonym (N)
    Duckan skrev 2017-01-24 13:01:07 följande:

I detta fall kanske, men jag menade mer allmänt. Finns en middagstråd här på fl där det inte alltid är klockrent vad som avses (Vegetarianen), kött eller vego.

Jo men nu diskuterade vi inte allmänt, däremot måste man vara redigt korkad om man inte fattar att Ts tänkte bjuda på en vegetarisk nötstek när hon skrivit att det ska vara vegetariskt.
  • Påven Johanna II
    Anonym (N) skrev 2017-01-24 13:05:56 följande:
    Jo men nu diskuterade vi inte allmänt, däremot måste man vara redigt korkad om man inte fattar att Ts tänkte bjuda på en vegetarisk nötstek när hon skrivit att det ska vara vegetariskt.
    Tur att inte jag skrev det du skrev och som jag fetstilade. Det hade verkligen upprört dig och andra.
  • Duckan

Absolut, man kan tycka det, men jag hade nog själv inte kopplat på en sekund att nöt i detta fall är nötter då jag inte för mitt liv kan få det till en stek   (Vegetarianen)
    Men men, det var ot, så vi struntar i det nu.

• Danzig76
    EnAnonumius skrev 2017-01-24 01:12:41 följande:
    Så du menar att det finns folk som enbart har kött på tallriken, inge grönsaker eller ingen potatis eller sås till köttet?

Utan bara köttet i sig? Det är så det menas när man skriver "enbart kött". Att man lägger en köttskiva på tallriken och så äter man BARA köttet och inget annat "tillbehör till köttet".

Människan kan inte överleva på enbart att vara carnivorer (köttätare) och enbart äta kött, det kommer på sikt att ge svåra bristsjukdomar.. Så nej det går inte att välja livsstil att vara bara carnivorer (köttätare). Kött är inget fel att äta om man komplettera köttet med vegetabilier som man skall göra.

Och de som enbart äter ost, herregud det säger ju sig självt att det är ju knappast vettigt för hälsan på sikt.  Så om det finns så¨pantade idioter där ute som äter det så får det stå för dem, men knappast vettigt att använda för att exemplifiera för något inte ens som typ "val" av livsstil varken enbart äta ost" eller att "enbart kött" egentligen.

Skall man göra bra jämförelser med poänger, så kan man gott tänka till lite, än att komma med direkt kassa exempel exemplifiera med livsstilar som på sikt kan ge svåra bristsjukdomar.
    Hur tänkte du nu angående tredje stycket? Naturligtvis kan människan överleva på enbart kött utan att några bristsjukdomar skulle uppstå. Särskilt kul och gott skulle jag personligen inte tycka att det var men ändock fullt möjligt.
  • Anonym (B)
    Danzig76 skrev 2017-01-24 13:57:51 följande:
    Hur tänkte du nu angående tredje stycket? Naturligtvis kan människan överleva på enbart kött utan att några bristsjukdomar skulle uppstå. Särskilt kul och gott skulle jag personligen inte tycka att det var men ändock fullt möjligt.
    Hur tänker du då? Hur skulle det inte uppstå bristsjukdomar menar du? Du skulle inte få i dig tillräckligt med massor av olika vitaminer och mineraler. Dessutom kan man bli (och de allra flesta blir) sjuk av för mycket kött/animalier. Människor är inte gjorda för att kunna äta kött, däremot klarar vi av att äta kött. Det är en stor skillnad. Det innebär att vi klarar oss utmärkt utan kött och inte blir sjuk av små mängder kött - däremot så skulle en total köttkost göra en både akut sjuk samt bidra till sjukdomar i längden. 

• Charlie Bravo

Inget kött? Så kan man ju lika väl stanna hemma. Gräsätarna kan väl ta med sig en påse morötter om de nu ska vara så besvärliga.

• Danzig76
    Anonym (B) skrev 2017-01-24 14:04:16 följande:
    Hur tänker du då? Hur skulle det inte uppstå bristsjukdomar menar du? Du skulle inte få i dig tillräckligt med massor av olika vitaminer och mineraler. Dessutom kan man bli (och de allra flesta blir) sjuk av för mycket kött/animalier. Människor är inte gjorda för att kunna äta kött, däremot klarar vi av att äta kött. Det är en stor skillnad. Det innebär att vi klarar oss utmärkt utan kött och inte blir sjuk av små mängder kött - däremot så skulle en total köttkost göra en både akut sjuk samt bidra till sjukdomar i längden. 

Som jag skrev så vore det ju knappast särskilt kul eller gott men fullt möjligt.
    Lite knepigt att du besvarar min fråga med en fråga tycker jag.

Vad är det för massor av vitaminer och mineraler man inte skulle få i sig tillräckligt av menar du? Det som kan vara lite lägre halter av är ju c-vitamin som utarmas om man tillagar kött. Men om du äter lite rått kött/lever så löser ju det sig. Inuiterna verkar ju klara sig rätt bra med den taktiken(de äter iofs det mesta rått tror jag).

Eller så kompletterar man med vitamintillskott, vilket ju någon som enbart lever på vegetabilier bör göra när det gäller b12.

Så om man leker med tanken att man var i en situation där man inte kunde få tillgång till vitamin/mineral-tillskott någonsin och var tvungen att välja mellan antingen en "djurdiet" eller bara vegetabilier(typ vegankost) så borde man teoretiskt ha störst chans att överleva på djurdieten(förutsatt att du äter det mesta av djuret)

Inget av scenarierna lockar mig nämnvärt dock...
Svar på tråden Irritation över köttfri middagsbjudning