• Anonym (!)

Avslöjade min bästa kompis otrohet

Hej.

Min bästa kompis har varit otrogen mot sin sambo i ett par månader och jag har vetat om det hela tiden. Har inte berättat för honom för att jag inte har velat förstöra min och hennes vänskap, men jag har hela tiden velat berätta pga kommer ALDRIG stå bakom otrohet. Det är så jävla fel, oavsett vem som är otrogen. Så till slut valde jag att berätta för honom för fick väldigt dåligt samvete av att hålla käften. Vet hur förkrossad jag skulle bli om min partner skulle vara otrogen mot mig, men självklart hade jag velat veta om det så jag hade uppskattat det enormt om någon berättade för mig.

Så jag berättade för honom för ca 1 vecka sedan.

Han blev såklart helt förstörd men var mycket tacksam för att jag berättade. Jag stöttade honom och tröstade honom, sa att han förtjänar bättre. Sen fick såklart min "bästa kompis" reda på det och hon blev så jävla arg på mig. Hon kallade mig diverse saker och blev nästan våldsam. Sen stack hon iväg och innan hon stack sa hon att hon kommer ge igen för det här (det sa hon på ett väldigt hotfullt sätt). Nu har varken jag eller hennes ex då, hört av henne eller sett henne för den delen.

Bör jag vara på min vakt? Polisanmäla henne? Hon hotade ju mig och sa kränkande saker.

• Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet
  • Guden Tor
    Anonym (Lydia) skrev 2017-01-27 11:26:49 följande:

Nej absolut inte, då handlar det om det värsta brott man kan begå.

Att vara otrogen är moraliskt fel men inte olagligt.

Så det är okej att avslöja saker så länge det är olagliga saker? Men annars är man en skit som sviker sin vän?

Också helt vrickat resonemang.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Lydia) skrev 2017-01-27 10:44:08 följande:

Så kompisen litade på dig och du högg henne i ryggen?

"Vänner" som dig är man helst utan.

Det är INTE upp till dig att styra i din kompis relation, det angår inte dig.

Jag fattar inte alla hejarop här... skulle aldrig svika en vän på det sättet.

Vore jag vän med båda så hade jag ställt ultimatum till den otrogna, antingen slutar du, berättar själv eller så avslutar jag vår vänskap och är lojal mot partnern, dvs min vän.

Håller med! Hade oxå ställt ultimatum.

Blir lite förvånad för i andra trådar skriker folk att det är inte upp till dig ts?! Klart otrohet inte är ok men jag hade känt som du Lydia.
  • Anonym (A)

Inte helt otippat ställer jag mig också bakom (Lydia) i resonemanget.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Håller med) skrev 2017-01-27 11:56:56 följande:

Håller med! Hade oxå ställt ultimatum.

Blir lite förvånad för i andra trådar skriker folk att det är inte upp till dig ts?! Klart otrohet inte är ok men jag hade känt som du Lydia.

Det kanske ts redan har gjort? Du vet väl ingenting.

Om ni inte tycker att otrohet är okej så står ni upp för personen som blir utsatt. Allt annat är bara rent skitsnack och tyder på att ni stödjer otrohet och inte något annat.
  • Anonym (Lina)
    Guden Tor skrev 2017-01-27 11:47:01 följande:

Förstår inte ditt såkallade resonemang.

Du tycker inte att det är ok att vara otrogen, men du tycker inte heller att det är rätt att avslöja otroheten? Det går inte ihop för fem öre. Är man emot nånting så står man också upp för det rätta och gör det rätta, dvs avslöjar otroheten.

Det är ju helt uppenbart att hon inte alls är så emot otrohet som hon påstår sig vara.
  • Katten Lilla
    Anonym (Lydia) skrev 2017-01-27 11:22:05 följande:

Ja, en sådan partner är man helst utan. Det håller jag med om.

Håller också med om att det inte är ok att vara otrogen MEN det gör det inte mer rätt att som utomstående lägga sig i andras privatliv. Det är där våra åsikter går isär.Ehm? Din översittarton gör att du inte blir bemött mer än så här. Ehm ehm.Att stå upp för sina moraliska värden behöver inte vara att bestämma andras, eller att peta i saker man inte har med att göra.

Ts lär får ryktet att hon inte är att lita på som vän. Med all rätt.

Man är lojal mot sina vänner. Klarar man inte det så avslutar man vänskapen.

Punkt slut.

Fast precis som Guden Thor säger så är ditt resonemang inte hållbart alls. Hur kan du tycka att det är okej att avslöja nånting så länge det är olagligt men så fort det "endast" är moraliskt fel så ska man hålla tyst för att inte "svika" sin vän? Dessutom håller jag inte alls med dig om att man sviker sin vän om man avslöjar dennes otrohet. Man gör snarare personen en tjänst i och med att försöka få den att bli en bättre människa. Ts har säkert pratat med sin vän ett flertal gånger och sagt att hon bör sluta med detta och berätta för sin pojkvän. Dock tror jag inte att hon har lyssnat. Det brukar otrogna sällan göra, det har jag erfarenhet av.

Om min flickvän hade varit otrogen mot mig och nån jag känner hade vetat om det så hade jag absolut velat veta det. I annat fall hade jag blivit väldigt besviken om de som var vetandes om det hela inte berättade det för mig. Men vad vet jag, kanske ser du hellre till att inte "svika" din vän än att stå upp för det som är moraliskt rätt. I sådana fall hade jag, och många andra, inte velat ha dig som vän.

Att inte svika sina vänner är väl ofta en självklarhet, i alla fall för de flesta. Men inte när det kommer till en sådan här situation. Man kan inte göra skillnad på folk jämt och ständigt. Även fast man har en nära vän så måste man inse att man inte kan ta dennes parti bara för att det är en nära vän. Istället får man satsa på att vara stark och självständigt och göra det rätta. Annars blir man till åtlöje.

Att göra det rätta är självklart att avslöja otroheten, oavsett vem det gäller. Hade inte ts berättat så hade han kanske aldrig fått reda på det och vem fan vill gå runt och vara ovetandes om att ens partner är otrogen?

Jag hoppas att din eventuella partner är otrogen mot dig en vacker dag och att många kompisar vet om det men att ingen berättar det för dig pga man kan ju bara inte svika sin kompis. Då får vi se om du håller kvar vid samma korkade resonemang.
  • Anonym (Helt rätt)

Spara varje sms eller telefonsamtal så att du har bevis framöver. Det borde finnas fler som dig.

• Anonym (A)
    Jag hoppas att din eventuella partner är otrogen mot dig en vacker dag och att många kompisar vet om det men att ingen berättar det för dig pga man kan ju bara inte svika sin kompis. Då får vi se om du håller kvar vid samma korkade resonemang.

Det var vänligt sagt. Glad fredag på det då.
  • Anonym (V)
    Anonym (A) skrev 2017-01-27 13:22:02 följande:

Det var vänligt sagt. Glad fredag på det då.

Försök att inte ta åt dig. De som skriver sådär är personer som har varit utsatta för otrohet och därför blir de smått hysteriska av trådar som dessa där någon säger emot. Det är bara att ignorera :) håller med dig om att man inte sviker sin väns förtroende. Då är man inte en vän. Sen har ju vännen som är otrogen också gjort fel.
  • Anonym (V)

Om min kompis var otrogen mot sin kille så skulle jag prata med henne tills hon förstod att hon måste berätta för sin man. Om hon vägrade hade jag nog slutat umgås med henne, jag skulle aldrig lägga mig i deras relation.

Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet