Anonym (Lydia) skrev 2017-01-27 11:22:05 följande:
Ja, en sådan partner är man helst utan. Det håller jag med om.
Håller också med om att det inte är ok att vara otrogen MEN det gör det inte mer rätt att som utomstående lägga sig i andras privatliv. Det är där våra åsikter går isär.Ehm? Din översittarton gör att du inte blir bemött mer än så här. Ehm ehm.Att stå upp för sina moraliska värden behöver inte vara att bestämma andras, eller att peta i saker man inte har med att göra.
Ts lär får ryktet att hon inte är att lita på som vän. Med all rätt.
Man är lojal mot sina vänner. Klarar man inte det så avslutar man vänskapen.
Punkt slut.
Fast precis som Guden Thor säger så är ditt resonemang inte hållbart alls. Hur kan du tycka att det är okej att avslöja nånting så länge det är olagligt men så fort det "endast" är moraliskt fel så ska man hålla tyst för att inte "svika" sin vän? Dessutom håller jag inte alls med dig om att man sviker sin vän om man avslöjar dennes otrohet. Man gör snarare personen en tjänst i och med att försöka få den att bli en bättre människa. Ts har säkert pratat med sin vän ett flertal gånger och sagt att hon bör sluta med detta och berätta för sin pojkvän. Dock tror jag inte att hon har lyssnat. Det brukar otrogna sällan göra, det har jag erfarenhet av.
Om min flickvän hade varit otrogen mot mig och nån jag känner hade vetat om det så hade jag absolut velat veta det. I annat fall hade jag blivit väldigt besviken om de som var vetandes om det hela inte berättade det för mig. Men vad vet jag, kanske ser du hellre till att inte "svika" din vän än att stå upp för det som är moraliskt rätt. I sådana fall hade jag, och många andra, inte velat ha dig som vän.
Att inte svika sina vänner är väl ofta en självklarhet, i alla fall för de flesta. Men inte när det kommer till en sådan här situation. Man kan inte göra skillnad på folk jämt och ständigt. Även fast man har en nära vän så måste man inse att man inte kan ta dennes parti bara för att det är en nära vän. Istället får man satsa på att vara stark och självständigt och göra det rätta. Annars blir man till åtlöje.
Att göra det rätta är självklart att avslöja otroheten, oavsett vem det gäller. Hade inte ts berättat så hade han kanske aldrig fått reda på det och vem fan vill gå runt och vara ovetandes om att ens partner är otrogen?
Jag hoppas att din eventuella partner är otrogen mot dig en vacker dag och att många kompisar vet om det men att ingen berättar det för dig pga man kan ju bara inte svika sin kompis. Då får vi se om du håller kvar vid samma korkade resonemang.