• Anonym (!)

Avslöjade min bästa kompis otrohet

Hej.

Min bästa kompis har varit otrogen mot sin sambo i ett par månader och jag har vetat om det hela tiden. Har inte berättat för honom för att jag inte har velat förstöra min och hennes vänskap, men jag har hela tiden velat berätta pga kommer ALDRIG stå bakom otrohet. Det är så jävla fel, oavsett vem som är otrogen. Så till slut valde jag att berätta för honom för fick väldigt dåligt samvete av att hålla käften. Vet hur förkrossad jag skulle bli om min partner skulle vara otrogen mot mig, men självklart hade jag velat veta om det så jag hade uppskattat det enormt om någon berättade för mig.

Så jag berättade för honom för ca 1 vecka sedan.

Han blev såklart helt förstörd men var mycket tacksam för att jag berättade. Jag stöttade honom och tröstade honom, sa att han förtjänar bättre. Sen fick såklart min "bästa kompis" reda på det och hon blev så jävla arg på mig. Hon kallade mig diverse saker och blev nästan våldsam. Sen stack hon iväg och innan hon stack sa hon att hon kommer ge igen för det här (det sa hon på ett väldigt hotfullt sätt). Nu har varken jag eller hennes ex då, hört av henne eller sett henne för den delen.

Bör jag vara på min vakt? Polisanmäla henne? Hon hotade ju mig och sa kränkande saker.

• Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet
  • Anonym (sånt e livet)
    Anonym (Lina) skrev 2017-01-27 16:46:15 följande:
    Du har förmodligen inte vuxit upp ännu.

Man kan inte stå upp för någon i alla sammanhang, vän eller inte. Skulle min vän vara otrogen och berätta det för mig så hade jag inte hållit käften. Otrohet är bland det värsta som finns och jag skulle _aldrig_ försvara det. Vän eller inte.
    De som försvarar otrohet till sista bloddroppen, är de som själva inte har något emot att hoppa över skaklarna.
  • Anonym (Ew)
    Anonym (E 43) skrev 2017-01-27 14:11:03 följande:

Jag försvarar inte otrohet på nåt vis.

Men:

- Du är en rutten vän!

- För vänner ska man kunna anförtro sig till. Även om livets svåraste frågor. Utan att vännen går och golar för att stilla sitt eget samvete, eller sin egen känsla av att vara moraliskt högstående.

- Det är inte din väns handling som har gjort hens partner ledsen. Det är att du har golat. För hade du haft vett att knipa näbb, hade partnern inte fått veta. Eller fått veta det från din vän, vilket varit bättre.

- Din väns och hens partners liv, angår inte dig, och du hade ingen rätt att lägga dig i.

Din vän gjorde fel som svek sin partner.

Du gjorde fel som svek din vän.

(Och alla imbecilla jämförelser om mord och liknande. Herregud det är sex vi pratar om, inget annat.)

1. Jo, du försvarar visst otrohet. Det märks.

2. Bara för att man är vän med någon så betyder det inte att vänskapen är villkorslös. Att man är vän med någon innebär inte att man står bakom personen i alla lägen och håller tyst om saker som är fel.

3. Hela grejen var ju liksom att partnen skulle få veta, så varför skulle ts knipa näbb? Att säga att man är otrogen är inte en hemlighet, det är svinerier som många vill ta avstånd ifrån. Ts "vän" kommer förmodligen bli sedd som billig. Dessutom har jag svårt och tro att hon tänkte berätta själv om otroheten. I sådana fall hade hon gjort det för länge sedan.

4. Tillåt mig skratta. Det är mest troligt så att vännen berättade för ts om otroheten, så det var därmed hon som blandade in ts och la en sån här stor sak på hennes axlar. HON är en dålig vän OCH partner, ew. Ingen vill vara vän med en sådan, så jag förstår helt att ts inte hade mycket att förlora.

Den enda som gjorde fel var ts vän som la en sån här sak på ts axlar OCH gick bakom ryggen på sin partner utan att ens verka skämmas över det. En dag mognar du förhoppningsvis också och inser detta.

Ja, det är otrohet vi pratar om.

Det är en stor grej. Bland det största svek som finns.

Förmodligen skulle du (om du inte redan har varit det), vilket jag inte skulle bli förvånad över, vara otrogen på momangen.
  • Anonym (Ew)
    Anonym (E 43) skrev 2017-01-27 15:26:07 följande:

Nej, att veta utan att gola är inte att försvara handlingen. Utan att stå upp för personen som är ens vän. Det handlar om att se skillnad mellan sak och person. Ochatt förstå att vänskap är något av det viktigaste som finns.

Jag antar att många som skriver här är yngre. Jag var oxå tvärsäker och kategorisk när jag var yngre, innan livet lärde en hur svårt det är att vara människa, trots de bästa intentioner.

Kram!

Jo. Att veta utan att "gola" är att försvara handlingen. Du undanhåller information som är väldigt betydelsefull för en annan människa och är därmed med och sårar denne.

Really? Vänskap är inte villkorslös, lär dig det. Lär dig ha en egen vilja och stå upp för det rätta och följ inte efter andra och gör som de vill.

Ts såkallade "vän" är ändå inte mycket att ha. En billig tjej som går bakom ryggen på folk och inte ens skäms.

Usch.

Du har nog fortfarande stannat kvar i den unga åldern, mentalt alltså. Du verkar inte riktigt helt hundra.
  • Katten Lilla
    Anonym (E 43) skrev 2017-01-27 14:11:03 följande:

Jag försvarar inte otrohet på nåt vis.

Men:

- Du är en rutten vän!

- För vänner ska man kunna anförtro sig till. Även om livets svåraste frågor. Utan att vännen går och golar för att stilla sitt eget samvete, eller sin egen känsla av att vara moraliskt högstående.

- Det är inte din väns handling som har gjort hens partner ledsen. Det är att du har golat. För hade du haft vett att knipa näbb, hade partnern inte fått veta. Eller fått veta det från din vän, vilket varit bättre.

- Din väns och hens partners liv, angår inte dig, och du hade ingen rätt att lägga dig i.

Din vän gjorde fel som svek sin partner.

Du gjorde fel som svek din vän.

(Och alla imbecilla jämförelser om mord och liknande. Herregud det är sex vi pratar om, inget annat.)

Okej.

Så om din partner var otrogen mot dig och flera visste om det, då antar jag att du inte skulle vilja veta det, för det är ju faktiskt så att de inte kan säga det till dig för då sviker de ju faktiskt din partner.

Träna på att se saker från andras perspektiv och fundera över hur du själv skulle vilja bli behandlad. DET är ett moget drag: något som du inte verkar besitta (såg nämligen att du skrev att flera i tråden förmodligen är unga).
  • Anonym (Oj...)

Så hade jag aldrig gjort mot min bästa vän!!

Pratade du inte med henne först?

Jag hade inte accepterat otroheten utan hade pratat med min vän om det olämpliga i beteendet, och bett henne att antingen 1) sluta vara otrogen, 2) berätta sanningen för sin sambo, eller 3) göra slut med sin sambo.

Annars hade jag väl tillslut berättat, eller sagt upp vänskapen, vet inte säkert vilket. Men jag skulle aldrig bara berätta utan att ge min vän chansen att göra det rätta.

Dålig stil, ts.

• Anonym (E 43)
    Anonym (Oj...) skrev 2017-01-27 19:35:08 följande:

Jag hade inte accepterat otroheten utan hade pratat med min vän om det olämpliga i beteendet, och bett henne att antingen 1) sluta vara otrogen, 2) berätta sanningen för sin sambo, eller 3) göra slut med sin sambo.

Annars hade jag väl tillslut berättat, eller sagt upp vänskapen, vet inte säkert vilket. Men jag skulle aldrig bara berätta utan att ge min vän chansen att göra det rätta.

Dålig stil, ts.

Amen!
  • Anonym (Lydia)
    Kuddebarn skrev 2017-01-27 11:38:27 följande:
    Bestämma andras? Självklart ska man stå upp för vad som är rätt och fel och berätta för personen som blir bedragen av sin partner. Att det är ens vän spelar ingen roll, det enda som spelar roll är att göra det rätta - berätta. Ts har absolut inte gjort något fel. Att du inte ser det tyder på att du är lite av samma art som kompisen som denna tråd handlar om. Kompisen ska skämmas och ingen annan.

Och ts kompis lär få ryktet slampa. Med all rätt.

Lojal mot sina vänner innefattar inte att man ska stödja deras svinerier. Det lär du dig en dag.

Punkt slut.
    Det tycker du ja. Jag vet en vuxen man som lever som sambo med ett barn med barnets föräldrars tillåtande. Tycker du att det är ok?
    Eller bör man anmäla till soc?
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (Lina) skrev 2017-01-27 11:43:22 följande:
    Du resonerar som en omogen tonåring. Kanske därför ingen håller med dig i tråden. Haha.
    Då undrar jag, tror du att otrohet är olagligt eller tror du att mord är lagligt? 

Just det, höll på att glömma... HAHA.
  • Anonym (Ew)
    Anonym (Oj...) skrev 2017-01-27 19:35:08 följande:

Dålig stil, ts.

Inte för att det spelar nån roll, men hur vet du att ts inte gav henne en chans?
  • Anonym (Ew)
    Anonym (E 43) skrev 2017-01-27 20:35:42 följande:

Amen!

Förstår varför du inte svarar på nån annans inlägg.

Du har inget att komma med.
Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet