• Anonym (!)

Avslöjade min bästa kompis otrohet

Hej.

Min bästa kompis har varit otrogen mot sin sambo i ett par månader och jag har vetat om det hela tiden. Har inte berättat för honom för att jag inte har velat förstöra min och hennes vänskap, men jag har hela tiden velat berätta pga kommer ALDRIG stå bakom otrohet. Det är så jävla fel, oavsett vem som är otrogen. Så till slut valde jag att berätta för honom för fick väldigt dåligt samvete av att hålla käften. Vet hur förkrossad jag skulle bli om min partner skulle vara otrogen mot mig, men självklart hade jag velat veta om det så jag hade uppskattat det enormt om någon berättade för mig.

Så jag berättade för honom för ca 1 vecka sedan.

Han blev såklart helt förstörd men var mycket tacksam för att jag berättade. Jag stöttade honom och tröstade honom, sa att han förtjänar bättre. Sen fick såklart min "bästa kompis" reda på det och hon blev så jävla arg på mig. Hon kallade mig diverse saker och blev nästan våldsam. Sen stack hon iväg och innan hon stack sa hon att hon kommer ge igen för det här (det sa hon på ett väldigt hotfullt sätt). Nu har varken jag eller hennes ex då, hört av henne eller sett henne för den delen.

Bör jag vara på min vakt? Polisanmäla henne? Hon hotade ju mig och sa kränkande saker.

• Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet
  • Anonym (Lina)
    Anonym (E 43) skrev 2017-01-27 14:11:03 följande:

Jag försvarar inte otrohet på nåt vis.

Men:

- Du är en rutten vän!

- För vänner ska man kunna anförtro sig till. Även om livets svåraste frågor. Utan att vännen går och golar för att stilla sitt eget samvete, eller sin egen känsla av att vara moraliskt högstående.

- Det är inte din väns handling som har gjort hens partner ledsen. Det är att du har golat. För hade du haft vett att knipa näbb, hade partnern inte fått veta. Eller fått veta det från din vän, vilket varit bättre.

- Din väns och hens partners liv, angår inte dig, och du hade ingen rätt att lägga dig i.

Din vän gjorde fel som svek sin partner.

Du gjorde fel som svek din vän.

(Och alla imbecilla jämförelser om mord och liknande. Herregud det är sex vi pratar om, inget annat.)

Gud, vilken rutten människa du är.

Fatta att man berättar om en sådan här sak som otrohet. Hade du inte gjort det är det din sak, men jag och de flesta andra håller med varandra om att ts är en jättebra person som gjorde detta! Den enda ruttna här är DU, och du försvarar visst otrohet om du hade låtit personen vara ovetandes, så knip igen.

Jesus min skapare.

Man är INTE otrogen så sjävklart var det rätt av ts. Det var ju meningen att partnen skulle få veta så han kunde lämna sin slampa och skit till tjej.

Fatta.
  • Guden Tor

Men:

- Du är en rutten vän!

- För vänner ska man kunna anförtro sig till. Även om livets svåraste frågor. Utan att vännen går och golar för att stilla sitt eget samvete, eller sin egen känsla av att vara moraliskt högstående.

- Det är inte din väns handling som har gjort hens partner ledsen. Det är att du har golat. För hade du haft vett att knipa näbb, hade partnern inte fått veta. Eller fått veta det från din vän, vilket varit bättre.

- Din väns och hens partners liv, angår inte dig, och du hade ingen rätt att lägga dig i.

(Och alla imbecilla jämförelser om mord och liknande. Herregud det är sex vi pratar om, inget annat.)

Fast det är ju precis det du gör. Om du inte avslöjar en otrohet så visar du ju själv att du försvarar den. Varför hade du inte annars gjort det rätta? Att avslöja en otrohet och att lägga sig i nån annans liv är inte jämförbart för fem öre, så det kan du skippa. Om man avslöjar en otrohet är det självklart värt det, att lägga sig i nån annans liv, alltså. Men jag vet inte, du kanske tycker det är bättre att vara ett as och hålla en otrohet hemlig? För du vet ju ingenting om huruvida ts har bett kompisen berätta själv eller ej.

Den enda som har gjort fel är kompisen och ingen annan. Väx upp.
  • Stårschan

Men:

- Du är en rutten vän!

Om deras liv inte har med vännen att göra så borde hon inte ha blivit informerad om otroheten, eller hur? Är det någon som skulle ha hållit käften i det här läget så vore ju det den otrogna tjejen.
  • Anonym (E 43)

Nej, att veta utan att gola är inte att försvara handlingen. Utan att stå upp för personen som är ens vän. Det handlar om att se skillnad mellan sak och person. Ochatt förstå att vänskap är något av det viktigaste som finns.

Jag antar att många som skriver här är yngre. Jag var oxå tvärsäker och kategorisk när jag var yngre, innan livet lärde en hur svårt det är att vara människa, trots de bästa intentioner.

Kram!

• fornminne

Men:

- Du är en rutten vän!

Det är ingen självklar ståndpunkt. Visst ska man kunna anförtro sig åt en vän, men det är också fel att sätta en kompis i den sitsen, i det moraliska dilemmat. Att lägga den bördan på en vän. Det är ju inte som att anförtro sig i största allmänhet.

Tänk dig själv: Hon vet, men hon vet att pojkvännen inte vet samt blir förd bakom ljuset. Hon kanske är vän med båda?

Jag säger inte att det var rätt att berätta, men vill man inte att ens otrohet ska avslöjas ska man inte berätta för NÅGON.

Och JAG hade velat veta om JAG blev bedragen. Det tror jag många vill.
  • fornminne
    Anonym (E 43) skrev 2017-01-27 15:26:07 följande:
    Nej, att veta utan att gola är inte att försvara handlingen. Utan att stå upp för personen som är ens vän. Det handlar om att se skillnad mellan sak och person. Ochatt förstå att vänskap är något av det viktigaste som finns.

Jag antar att många som skriver här är yngre. Jag var oxå tvärsäker och kategorisk när jag var yngre, innan livet lärde en hur svårt det är att vara människa, trots de bästa intentioner.

Kram!
    Varför antar du att andra här är yngre?

Du låter själv ganska ung och omogen som förutsätter att vänskap är villkorslös.
  • Anonym (hallå?)

Vadå "inte lägga sig i deras relation"???

I och med att man blir informerad om otroheten så är man ju inblandad! Indirekt i alla fall. Dvs kompisen som berättar har SJÄLV VALT att dra in en i sitt privatliv. Och därmed också satt en i en svår moralisk sits, vilket hen egentligen inte har rätt till.

Som sagt, tänk om man är kompis med både henne och mannen?

Det är inte självklart att man ska berätta, men det är inte heller självklart att man INTE ska göra det. Allt beror på omständigheterna, och "indragen" är man ju redan, kanske ofrivilligt.

Och som flera redan har påpekat - jag hade velat veta om jag blev bedragen.

• Anonym (hallå?)

Man kan ju också vända på det.

Tänk att få veta att du har blivit bedragen - kanske många gånger - OCH att någon eller några i bekantskapskretsen visste. Men inte sade något.

Hur skulle det kännas?

• Anonym (Lina)
    Anonym (hallå?) skrev 2017-01-27 15:39:48 följande:

Man kan ju också vända på det.

Tänk att få veta att du har blivit bedragen - kanske många gånger - OCH att någon eller några i bekantskapskretsen visste. Men inte sade något.

Hur skulle det kännas?

Precis. Självklart hade man velat veta det, men de som skriver att ts inte hade något att göra med kompisens liv och att hon svek sin vän, är omogna vuxna/tonåringar som försvarar otrohet i allra största grad.

Ts gjorde självklart helt rätt. Tur att vi är många som hade gjort som henne. Den otrogna tjejen är svinet.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (E 43) skrev 2017-01-27 15:26:07 följande:

Kram!

Du har förmodligen inte vuxit upp ännu.

Man kan inte stå upp för någon i alla sammanhang, vän eller inte. Skulle min vän vara otrogen och berätta det för mig så hade jag inte hållit käften. Otrohet är bland det värsta som finns och jag skulle _aldrig_ försvara det. Vän eller inte.
Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet