• Anonym (!)

Avslöjade min bästa kompis otrohet

Hej.

Min bästa kompis har varit otrogen mot sin sambo i ett par månader och jag har vetat om det hela tiden. Har inte berättat för honom för att jag inte har velat förstöra min och hennes vänskap, men jag har hela tiden velat berätta pga kommer ALDRIG stå bakom otrohet. Det är så jävla fel, oavsett vem som är otrogen. Så till slut valde jag att berätta för honom för fick väldigt dåligt samvete av att hålla käften. Vet hur förkrossad jag skulle bli om min partner skulle vara otrogen mot mig, men självklart hade jag velat veta om det så jag hade uppskattat det enormt om någon berättade för mig.

Så jag berättade för honom för ca 1 vecka sedan.

Han blev såklart helt förstörd men var mycket tacksam för att jag berättade. Jag stöttade honom och tröstade honom, sa att han förtjänar bättre. Sen fick såklart min "bästa kompis" reda på det och hon blev så jävla arg på mig. Hon kallade mig diverse saker och blev nästan våldsam. Sen stack hon iväg och innan hon stack sa hon att hon kommer ge igen för det här (det sa hon på ett väldigt hotfullt sätt). Nu har varken jag eller hennes ex då, hört av henne eller sett henne för den delen.

Bör jag vara på min vakt? Polisanmäla henne? Hon hotade ju mig och sa kränkande saker.

• Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet
  • Katten Lilla
    Anonym (Lydia) skrev 2017-01-27 20:57:07 följande:

Då undrar jag, tror du att otrohet är olagligt eller tror du att mord är lagligt? 

Just det, höll på att glömma... HAHA.

Så enligt dig så är det ok att undanhålla saker så länge de inte är olagliga? Okey, Einstein.
  • Plupp73

Min bästa vän är just min bästa vän - och våra förtroenden för varandra betyder allt. Det är till mig hon berättar allt hon inte kan berätta för någon annan, och knappt vågar erkänna för sig själv. Vi visar våra minst attraktiva, svaga och hudlösa sidor för varandra. Skulle hon eller jag bryta det förtroendet, så skulle det vara väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att återfå hennes tillit.

Om hon gör någonting jag verkligen inte uppskattar, eller som strider helt mot mina grundvärderingar, så skulle jag rakt säga det - och jag skulle uppmana henne att vara ärlig. Genom att reflektera sina tankar mot mig kan hon tillslut komma fram till det och ta tag i den av egen kraft. Jag har ingen rätt att sätta mig till doms över henne, eller gå in och styra och ställa i hennes liv.

Nej, jag hade inte brutit min bästa väns förtroende - men starkt uppmanat henne att berätta för sin sambo och sagt att otrohet är fult mot den man bedrar. 

• Anonym (Lydia)

Nu har jag läst ikapp tråden.

Jag står kvar vid min synpunkt, man lägger sig inte i andras privatliv.

Jag är 53 år och har upplevt denna cirkus ett par gånger i livet. Första gången, när jag var runt 16, gjorde jag som ts. Som de flesta av er förespråkar.
    Nästa gång likaså. Även en gång till, många år senare. 

Den sista gången spräckte ett äktenskap, gjorde barnen mer eller mindre hemlösa. Gjorde min väninna hemlös. Hon fick styrk av sin äkta hälft och häll på att stryka med.
    För att JAG inte kunde hålla käften.

DU är ingen scout som måste leverera absoluta sanningar. Även om de är oombedda.
    Ge fan i att lägga dig i dina vänners förhållanden. De angår inte dig.

Är det så svårt att förstå? Eller är det så att ni är unga och oerfarna hela bunten?
    Livet lär er ska ni veta. Vare sig ni vill det eller ej.

• Anonym (Lydia)
    Anonym (Ew) skrev 2017-01-27 21:18:46 följande:
    Ojdå, du är ju dummare än vi trodde!
    My god.... Förvånad
  • Plupp73
    Anonym (Lydia) skrev 2017-01-27 21:22:51 följande:

Jag är 53 år och har upplevt denna cirkus ett par gånger i livet. Första gången, när jag var runt 16, gjorde jag som ts. Som de flesta av er förespråkar.

Den sista gången spräckte ett äktenskap, gjorde barnen mer eller mindre hemlösa. Gjorde min väninna hemlös. Hon fick styrk av sin äkta hälft och häll på att stryka med.

DU är ingen scout som måste leverera absoluta sanningar. Även om de är oombedda.

Är det så svårt att förstå? Eller är det så att ni är unga och oerfarna hela bunten?

Håller med
  • Anonym (Lydia)
    Anonym (Ew) skrev 2017-01-27 21:20:40 följande:
    Förstår varför du inte svarar på nån annans inlägg.

Du har inget att komma med.
    Och det menar du att du har?
  • Anonym (Lydia)
    Katten Lilla skrev 2017-01-27 21:21:28 följande:
    Så enligt dig så är det ok att undanhålla saker så länge de inte är olagliga? Okey, Einstein.
    Enligt mig är det ok, ja.
    Min lojalitet till min vän står högre än moraliska dilemman.
  • Anonym (Lydia)
    Plupp73 skrev 2017-01-27 21:21:51 följande:

Min bästa vän är just min bästa vän - och våra förtroenden för varandra betyder allt. Det är till mig hon berättar allt hon inte kan berätta för någon annan, och knappt vågar erkänna för sig själv. Vi visar våra minst attraktiva, svaga och hudlösa sidor för varandra. Skulle hon eller jag bryta det förtroendet, så skulle det vara väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att återfå hennes tillit.

Om hon gör någonting jag verkligen inte uppskattar, eller som strider helt mot mina grundvärderingar, så skulle jag rakt säga det - och jag skulle uppmana henne att vara ärlig. Genom att reflektera sina tankar mot mig kan hon tillslut komma fram till det och ta tag i den av egen kraft. Jag har ingen rätt att sätta mig till doms över henne, eller gå in och styra och ställa i hennes liv.

Nej, jag hade inte brutit min bästa väns förtroende - men starkt uppmanat henne att berätta för sin sambo och sagt att otrohet är fult mot den man bedrar. 

Exakt så.
  • Anonym (Tjallar inte)

Ok. Här va det moralen på hög nivå.
    Är det fel att va otrogen? Ja, i de allra flesta fall.
    Lägger man sig i och tjallar när ens bästa vän i förtroende berättat för en? Nej, det för man inte!
    Man är den personens vän. Som vän stöttar man och håller sitt ord. Tycker man att ngt är fel så pratar man med den andre, sen har man gjort sitt.

Någon drog parallellen om man ska va tyst om vännen berättat att den mördat ngt. Please... mord kontra otrohet. Vet att många anser att det e dödsstraff på otrohet men kom igen... skitlöjlig jämförelse.
    Hade jag varit TS vän hade jag blivit vansinnig och framförallt otroligt besviken på henne. Att jag sen gjort ngt där min respektive har rätt att va vansinnig o besviken är ett helt annat ämne och diskussion.

• Kuddebarn
    Anonym (Lydia) skrev 2017-01-27 21:22:51 följande:

Du har nog inte läst vad vi har skrivit.

Ts har inte lagt sig i. Det är med största sannolikhet så att vännen berättade för ts. Där gjorde hon sitt val, så vad fan är ditt problem? Du tjatar hela tiden om att man inte lägger sig i andras liv, när det var ts vän som berättade och la en så stor sak på ts axlar. Ts var kanske vän med både tjejen OCH hennes killle. Tänk.

Dessutom tror jag absolut att ts har pratat med vännen minst en gång och gett henne en chans att berätta själv, så sluta dra upp det kortet hela tiden.

Hade inte du velat få reda på om din partner hade varit otrogen? Eller hade du kört med samma resonemang där? Knappast. Lär dig att se saker från andras perspektiv, annars är du icke trovärdig.

Vad du tycker och inte tycker, skiter jag egentligen i. Jag hyllar bara ts för att hon gjorde det rätta. Jag hoppas att hennes otrogna vän skäms ordentligt. Det har hon anledning till.

En 53 åring som stödjer otrohet? Hoppas att du blir bedragen! De som berättar sanningen i sådana här sammanhang är de rätta människorna, de som gör det rätta. Vad du är för människa har ju visat sig.

Jag är vuxen och har mycket erfarenhet och har också lärt mig att göra det som är moraliskt rätt. Det lär du dig också nån gång.
Svar på tråden Avslöjade min bästa kompis otrohet