• Anonym (TS)
    Äldre 2 Feb 13:52
    45494 visningar
    108 svar
    108
    45494

    Hur mycket pengar lägger ni på kläder i månaden?

    Till hela familjen? Hur stor är familjen?

    Ålder på barn?

    Jag är 35. Har en 15 årig tjej och en 11 årig kille. Min make är 48.

    Ska försöka göra en budget för klädinköp..

    Har handlat för mellan 7000-10000 per månad tidigare. Men nu tycker min make att vi borde dra ner på klädinköpen lite.

    Så vad lägger ni??

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på kläder i månaden?
  • Anonym (JB)
    Äldre 4 Feb 11:44
    #91

    Jag bor ensam (tjej i 20-års åldern) och köper nästan aldrig kläder. Ett par plagg om året och då billigt på gekås och det köper jag bara för att, det är inget jag egentligen behöver. Så handlar kläder för kanske 200-300 kr om året.

  • Äldre 4 Feb 14:54
    #92

    När ungarna var små tjänade jag dåligt och fick hjälp av föräldrarna till vinterkläder men jag la cirka 500-1000 kr i månaden på oss tre. Nu tjänar jag bra men lägger inte mycket pengar på kläder. Äger typ tre jeans, tre jackor, tre tjocka tröjor, fem par skor, fem klänningar, några T-shirts och underkläder, samtliga av bra kvalitet. Det är jag nöjd med. Kläderna glädjer väl ingen om de mest hänger i garderoben? Ger hellre bort "överflöd" av pengar till Giving People på julen, eller till mina vuxna barn när de fyller år. Eller gör något lite extra på semestern.

  • Äldre 4 Feb 18:42
    #93
    Anonym (What??) skrev 2017-02-04 08:32:46 följande:
    Handlar nog kläder för ca 10 000 per ÅR till mig själv. Blir typ 1 jacka ca varannat år och i snitt 1 par skor, 1-2tröjor, 1-2 byxor, lite underkläder och 2-4 tröjor/toppar/skjortor. Lite träningskläder på det och kanske nån klänning ca varannat år om det är nåt särskilt. Det mesta håller ju några år så garderoben blir ju överfull om jag köper så mkt mer än så. Tänker lite på miljön också och köper endast sånt jag vet att jag kommer få användning för i sådan grad att det är motiverat att köpa det. Har bra ekonomi men investerar hellre pengarna än att konsumera för mycket. Nu är inte jag särskilt intresserad av kläder heller men ser till att vara hel och ren och lämpligt klädd för situationen.
    Men 10 000 kr per år som kvinna är väl också ganska mycket pengar om man inte behöver stå för egen arbetsuniform med kavaj, tycker jag.

    Bara för skojs skull var jag tvungen att räkna på mitt klädkonto. Jag har bokfört sedan juli 2014 och kom fram till att jag lägger mellan 2500-3000 kr per år. Vartannat år har ett par träningsskor tillkommit på 700-1700 kr som är det jag i princip går i, i ur och skur.

    Skulle jag upp i dina summor behöver jag ju antingen shoppande fyra gånger mer eller betala runt 500 kr plagget för tröjor/byxor.
  • Anonym (What?­?)
    Äldre 4 Feb 19:29
    #94
    mammalovis skrev 2017-02-04 18:42:17 följande:

    Men 10 000 kr per år som kvinna är väl också ganska mycket pengar om man inte behöver stå för egen arbetsuniform med kavaj, tycker jag.

    Bara för skojs skull var jag tvungen att räkna på mitt klädkonto. Jag har bokfört sedan juli 2014 och kom fram till att jag lägger mellan 2500-3000 kr per år. Vartannat år har ett par träningsskor tillkommit på 700-1700 kr som är det jag i princip går i, i ur och skur.

    Skulle jag upp i dina summor behöver jag ju antingen shoppande fyra gånger mer eller betala runt 500 kr plagget för tröjor/byxor.


    Javisst, jag tycker inte att jag snålar, det var inte det jag menade, utan jag köper kläder när jag tycker mig behöva dem. Men att komma upp i 7-10tusen varje månad, trots två barn, måste ju bli enorma mängder kläder. Eller som du säger väldigt dyra plagg.

    Kan liksom inte se att jag skulle behöva eller vilja tiodubbla min klädkonsumtion. Skulle inte veta vad jag skulle köpa nästa månad om jag handlade för 10 000 nu liksom, och att hålla på så året runt känns lite galet.
  • Äldre 4 Feb 20:19
    #95

    Köper ni kläder varje månad? Hur kan det ens behövas köpa nytt varje månad?

    Jag köper leggings/strumpor till mig när allt gått sönder (1-2 ggr per år) och köper toppar osv på loppis eller tradera 2-4 ggr per år för kanske 350 :- per gång.

    Maken likaså, han köper ibland nytt på typ mellandagsrean.

    Vi har märkesytterkläder (köpta på rean) som hållit i 3-4 år så det blir inte ofta vi köper det heller. Skor köper vi på skopunkten, ta 3 betala för 2.

    Sonen på 4 år får kläder för kanske 2000 :- per år inkl ytterkläder, även det på rea eller tradera.

    Så slår man ihop allt blir det max några hundralappar i månaden och vi har ändå fyllda garderober och fina plagg att ha.

    Skulle skämmas om jag shoppade kläder varje månad...

  • Anonym (Agnes­)
    Äldre 4 Feb 20:42
    #96
    lessman skrev 2017-02-04 02:22:14 följande:

    En del gillar att överdriva ochatt skryta omALLT domgör, 35 imånaden, visst visst.


    Varför skulle jag ljuga som anonym? Vinner liksom ingenting på det
  • Äldre 4 Feb 21:05
    #97
    Tuggben skrev 2017-02-04 20:19:17 följande:
    Köper ni kläder varje månad? Hur kan det ens behövas köpa nytt varje månad?
    Jag köper leggings/strumpor till mig när allt gått sönder (1-2 ggr per år) och köper toppar osv på loppis eller tradera 2-4 ggr per år för kanske 350 :- per gång.
    Maken likaså, han köper ibland nytt på typ mellandagsrean.

    Vi har märkesytterkläder (köpta på rean) som hållit i 3-4 år så det blir inte ofta vi köper det heller. Skor köper vi på skopunkten, ta 3 betala för 2.

    Sonen på 4 år får kläder för kanske 2000 :- per år inkl ytterkläder, även det på rea eller tradera.

    Så slår man ihop allt blir det max några hundralappar i månaden och vi har ändå fyllda garderober och fina plagg att ha.

    Skulle skämmas om jag shoppade kläder varje månad...
    Till barnen köper jag i princip lite varje månad när jag springer på något, mer vid stora reor, men då samlar jag ju på mig kläder i större storlek. Till tjejerna är det lätt då de gillar leggings och klänningar. Till pojken är det svårare då man inte vet vad han kommer gilla än, så hans klädkonto kan bli betydligt dyrare om han blir jeanskille. 

    Till mig själv blir det mer i perioder, t ex efter föräldraledighet när jag ska börja jobba, lämpliga plagg vid graviditet och amning då man går runt i samma kläder vecka ut och vecka in och det känns skönt med något nytt. Jag hade blivit så uttråkad av att bara ha 5 toppar att välja på vecka ut och vecka in livet ut. Mina kläder speglar ju vem jag är och vilket humör jag är på. Nedtill blir det tyvärr mest svarta leggings, då utbudet i princip bara är blå, svarta, grå och vita för vuxna ... Strumpbyxor är inte tillräckligt bekvämt.

    Vad barnen kostar per klädstorlek har jag inte orkat räkna ut, men vore rätt intressant att veta. Om vi hade haft egen tvättmaskin hade vi lättare klarat oss med hälften.
  • Äldre 5 Feb 09:46
    #98
    Anonym (Singelpappa) skrev 2017-02-04 11:13:40 följande:
    Båda flickorna är högskolestuderande. Studielån och bidrag räcker inte långt, men visst, det är lite saftig utgift för mig. Juridiskt blir man vuxen vid 18 men även när de är 40+ om jag fortfarande lever då så är de alltid mina bebisar och prinsessor ändå.
    Om de ska klara sej i vuxenlivet så måste de ändå lära sej att hushålla med pengar. Har man inte råd att köpa en massa kläder varje månad så kan man inte springa till pappa och be om pengar till det. Det funkar inte så. Du kanske tror att du hjälper dem men du gör inte det. Det är såna människor man hitta på Lyxfällan sen.
    Anonym (Agnes) skrev 2017-02-04 20:42:36 följande:
    Varför skulle jag ljuga som anonym? Vinner liksom ingenting på det
    VAD handlar du för kläder så du kommer upp i sådana summor? Hur kan man finna behov för såna mängder? Använder du allt eller kan du gräva i garderoben och hitta en hög kläder du handlade förra året med prislapparna kvar?
  • Anonym (Rutan­)
    Äldre 5 Feb 09:53
    #99

    Två vuxna och två barn. Inkl skor blir det kanske 4000-5000kr i månaden. Kan minska om jag vill men än känns det inte så viktigt. Jag älskar mina kläder och köper mycket väl utvalda plagg som jag använder i många år. Har plagg jag ännu använder som är 20 år gamla. Barnen får blandat. Sonen basplagg för det är det han önskar och lite sportkläder. Dottern basplagg och lite onödiga för det är fint. Maken köper sällan kläder. Vi helst ha snygga byxor och cool T-shirt med tryck från något av hans intressen. Det är tydligen så man ska se ut i IT-branschen.

  • Anonym (Rutan­)
    Äldre 5 Feb 09:56
    Zadre skrev 2017-02-05 09:46:28 följande:
    Om de ska klara sej i vuxenlivet så måste de ändå lära sej att hushålla med pengar. Har man inte råd att köpa en massa kläder varje månad så kan man inte springa till pappa och be om pengar till det. Det funkar inte så. Du kanske tror att du hjälper dem men du gör inte det. Det är såna människor man hitta på Lyxfällan sen.
    Anonym (Agnes) skrev 2017-02-04 20:42:36 följande:Varför skulle jag ljuga som anonym? Vinner liksom ingenting på det
    VAD handlar du för kläder så du kommer upp i sådana summor? Hur kan man finna behov för såna mängder? Använder du allt eller kan du gräva i garderoben och hitta en hög kläder du handlade förra året med prislapparna kvar?
    Jag levde på studielån men två gånger om året köpte min mamma mycket kläder till mig. Inget behov av lyxfällan iaf.
  • Anonym (Bara slösak­tiga jag)
    Äldre 5 Feb 11:04

    Är gift, inga barn. Hade enligt budgetappen i mobilen handlat kläder och skor för i snitt 7200 i månaden år 2015 - endast till mig själv så försökte skärpa till mig 2016. Landade då på 5500 per månad. Utöver klädposten lägger jag cirka 3000 i månaden på "skönhet" vilket är en fast kostnad som sällan varierar. Frisör, fillers, tandblekning etc drar iväg. Tycker själv det är galna summor att lägga på "skit" men känner mig samtidigt snygg och mår bra av skönhetspiffen. 7000 på kläder gav mig dock bara ångest och jag hann inte använda det jag köpte. "Okej" om det vore fåtal dyra märkeskläder men kan köpa 10 snarlika klänningar på Asos liksom. Och 7000 känns sjukt. Har ett "löfte" om att komma under 4000 SEK 2017. Ger alltid mer pengar till välgörenhet ju mer jag slösar i alla fall, känns lite bättre för samvetet ändå.

  • Äldre 6 Feb 05:25
    Anonym (Singelpappa) skrev 2017-02-04 11:13:40 följande:
    Båda flickorna är högskolestuderande. Studielån och bidrag räcker inte långt, men visst, det är lite saftig utgift för mig. Juridiskt blir man vuxen vid 18 men även när de är 40+ om jag fortfarande lever då så är de alltid mina bebisar och prinsessor ändå.
    Okeeeeej..........! Ja du får ju lägga dina pengar på vad du vill men jag HOPPAS du lär dina vuxna döttrar lite om ekonomi! Du kan ju faktiskt bli sjuk och inte längre kunna bidra med pengar till dina bebisar! Hoppas dina döttrar satsat på utbildningar som kan ge jobb.
  • Äldre 30 Mar 00:10

    Jag tycker det är viktigt att investera i kvalitet över kvantitet. Det är både bättre för miljön och kvalitetskläder sitter ofta snyggare på kroppen! Har ni sett vad trenderna för 2017 kommer att bli? Vågar man bära så här mycket rosa?



    Vårtrender 2017
  • Äldre 30 Mar 10:27

    Lägger på mig själv på kläder i månaden allt ifrån 1000- 4000 i månaden

  • gbgumm­an
    Äldre 30 Mar 10:38

    Jösses förra månaden var det ca 5000kr

  • Äldre 10 Apr 15:59

    Skulle säga att jag snittar på runt 3000 kr månaden men då är jag riktig periodare när det gäller kläder. Köper oftast bra kvalité som håller ganska länge och kompletterar bara när det behövs.

  • Äldre 25 Apr 13:54

    Jag har 3 barn på 12,5 år, 8 år och 7år (7 och 8 åringen har samma storlek och samma storlek i skor)

    Jag handlar till barnen för ca 1000kr/mån per barn.

    Vinterkläder blir det ca 3000kr/ Per barn.

    Jag shoppar till mig själv för ca 1000kr/mån.

  • Anonym (mamsi­)
    Äldre 25 Apr 14:26

    Alltså det går ju att hålla klädbudgeten superlåg men det är himla påfrestande och tråkigt. Sonen behövde nyligen akut nya gummistövlar och regnkläder. Behövde kolla runt på nätet och åka runt till flera ställen för att hitta de billigaste alternativen. Skulle varit skönt att bara gå in på närmsta affär med kvalitetsprylar och köpa någonting lämpligt utan att behöva tänka på priset.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger ni på kläder i månaden?