• Kjell2

    Vågar du äta på Mc Donalds, Burger King m.fl snabbmatsrestauranger?

    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-09 10:23:10 följande:

    Är du/ni inte rädda för att bli magsjuka?

    Äter väldigt sällan på sådana ställen och vill inte att mitt barn ska göra det heller. Har fått för mig att hygienen inte är den bästa. Oftast är det yngre personer i 19-20 årsåldern som arbetar där, vad vet de om hygien? Litar inte på att personalen tvättar sina händer innan de gör iordning hamburgaren, eller så tror jag att de skiter i att ta på sig nya handskar mellan de olika momenten.

    Det är ju himla smidigt att äta på Mc Donalds, men rädslan tar över.


    Äter där utan probelm. Har svårt att tro att hygienrutinerna där är sämre än på andra ställen.


  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-09 17:51:13 följande:

    Precis det jag oroar mig för, dte är de små detaljerna som missas som gör att man kan bli sjuk. Dessutom ska personal som håller på med mat inte hålla på pengar.


    Var äter du ute någonstans?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-09 22:36:08 följande:
    Äter nästan aldrig ute, men ibland blir det nån enkel pizza eftersom de är inne i ugnen i 300 grader.
    Och hur tror du personalen har hanterat kartong, redskap, bestick, tallrikar, glas? Med nytvättade behandskade händer?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-10 09:33:30 följande:
    Tar allrid med mig pizzan, äter aldrig där. Som sagt, det har varit inne i 300 grader, då känner jag mig betydligt lugnare.
    Kartongen!

    Är det inte en väldig begränsing att inte kunna gå ut och äta? Hur gör ni på semsternresor?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-10 10:36:39 följande:
    Förutsatt att pizzabagaren inte trycker sin händer mot kartongens botten är jag lugn. Pizzan som läggs på botten är så varm så inte mycket som överlever där ändå.
    Och hur, när och av vem viktes kartongen ihop? Var har den förvarats? Just orena ytor och ljummen mat under lite tid är perfekt grogrund för bakteritillväxt.


  • Kjell2
    Påven Johanna II skrev 2017-02-10 11:00:44 följande:
    Nu kommer inte hennes barn att få en enda pizzaslice till under hela uppväxten.
    De får ändå ingen McD och annan restaurangmat heller. Undrar om de får komma på utlandssemster? Uppelva att sitta på en kafe, se ut över medelhavet, äta färsk grillad fisk och sen ta en bananasplit. Smita in på en engelsk pub, beställa fish and chips, avnjuta en perfekt stekt tournedo på på en fransk bistro, prova rökta räkor i Smögens hamn eller saffranspannkakor på en medeltidsrestarng i Visby.

     


  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-10 14:16:25 följande:
    Du, jag har högskoleutbildning och jobbar inom vården och vet därför hur viktigt det är att tvätta händerna för att undvika smittspridning. Du kan aldrig tvätta bort hela din normalflora, en omöjlighet, även med handsprit finns de kvar. Men däremot tillfälliga patogena mikroorganismer (som är viktigt att få bort) som koloniserar händerna försvinner med handtvätt och många kocker, tex Staphylococcus aureus dör genom att endast använda handsprit. Virus tex calicivirus kräver dock noga handtvätt för att få bort, helst 2 minuters intvålande.
    Jaha - och alla vi som slarvar med hand och mathygien lite då och då. Vad händer med oss?

    Är det värt att undvika all form av utemat, resor, bjudmiddagar, knytkalas, picnick, företagstillställningar, längre kurser mm pga rädslan för matförgiftning?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-10 18:27:04 följande:

    Uppenbarligen verkar väldigt många bry sig om att jag inte äter på Sibylla, Mc Donalds, Burger King, Max med fler.


    McD mfl kan du gärna hoppa över. Det är allt annat som utlandsresor, bjudmiddagar, restaurangbesök med vänner som det känns tråkigt att du missar.
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 08:38:47 följande:

    Nej MRSA är nog ganska liten risk att få, men man kan ju bli riktigt sjuk av vanliga Staphylococcer, men man överlever ju. Det vanligaste är nog calicivirus ändå, pga slarvig handhygien. 


    Vilka begränsningar sätter detta på ditt liv och din familjs? Utlandsresor, besök hos vänner, jobbkurser, semester, skolmat, utflykter?

    Var kan ni äta?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 09:02:48 följande:

    Mat som blivit uppvärmd ordentligt. Var på kanarieöarna för några år sedan, åt pizza varje dag och blev inte sjuk. Det finns många olika pizzor att variera mellan så det blev aldrig enformigt.

    Råa grönsaker och kalla såser undviker jag till varje pris om jag äter ute.


    Så pizzerior på Kanarieöarna har bättre hyggien än McD?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 10:36:41 följande:

    Nja, jag hoppar nog ändå över detta med snabbmatsrestauranger.

    Jag är aldrig sjuk, så visst lönar det sig att ha god handhygien och undvika ofräscha matställen.


    Men pizza utomlands är ok? Hur är det med andra restauranger?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 12:16:07 följande:

    2015 granskade miljöverket Mc Donalds, Burger King och Max. Endast 4 av 27 nådde upp till hygienkraven o blev godkända, resten var tvungna att ta till åtgärder.

    Finns på Google, länkar inte eftersom jag skriver på telefonen.

    Ät ni, men jag låter gärna bli!


    Och alla andra restauranger? Äter du där?
  • Kjell2
    Anonym (Fräscht ska det va!) skrev 2017-02-11 13:07:57 följande:

    För att se hur många som vågar äta på sånna ställen. Men har såklart rätt att försvara mina åsikter när ni kommer med era.


    Äter på McD, pizzerior, lunchställen, hemma hos mina vänner, spännande restauranger utomlands, gatukök i Indien mm.

    Anser inte McD har sämre hygien än andra ställe, snarare tvärt om.
Svar på tråden Vågar du äta på Mc Donalds, Burger King m.fl snabbmatsrestauranger?