• Bitterkexet

Bra mat att frysa in

Har tänk att göra storkok med mat och sedan frysa in i matlådor. Behöver tips på förslag att göra :)
    Kommer på spagetti&köttfärssås, korvstroganof, chili con carne och efter det tar det stopp.
    Är inte så mycket för kalops och liknande så gärna inte det :)

Bomba med förslag

• Svar på tråden Bra mat att frysa in
  • Mandel

Jag brukar göra massor av köttbullar när jag är i farten. Kör dem på långpanna i ugnen och fryser sedan in.
    Köttfärslimpor kan man också göra flera på en plåt och skiva och frysa in.
    Samma med kålpudding.

Jag brukar passa på att köpa billig rökt regnbågslax och sedan göra gratäng av ihop med spenat.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • nernu

Flygande jakob och korv stroganoff är mina favoritmatlådor. 

• klyban
    Grande Rock skrev 2017-02-10 22:32:35 följande:
    Gratänger och "lådor" av alla de slag.

Får vara utan potatis, då den normalt inte gillar att vara i frysen.

Pasta bör man skippa och frysa, bättre koka detta vid behov.
    Visst en lasagne är ätbar om den är fryst, men speciell god mot den är nytillagad är den då inte(jo, jag fryser lasagne ibland också).
    Då det blir så extremt sladdrigt.

Annars är det bara att frysa på.
    Man kanske får kolla över vad man äter och se om det finns några fällor där.
    Sen fryser man in resten.

• stellanocte

Mina tips:

- Pizza, paj och lasagne fungerar utmärkt att frysa in och sedan tina. 
    - Frys aldrig ned någonting mer än en gång.
    - Grytor (kyckling och kött) fungerar också bra att frysa.
    - Frys alltid ned i portionsstorlek för snabb upptining.
    - De allra flesta soppor fungerar bra men undvik hela bitar av potatis. Exempelvis: Morotssoppa, broccolisoppa, linssoppa, tomatsoppa, kycklingsoppa. Ett tips är att frysa ned bassoppan och sedan tillsätta grädde vid uppvärmningen. 
    - Rulla köttbullar och grädda dem i ugnen. Efter upptining ger du dem snabbt stekyta i stekpannan. 
    - Gör  lasagne i långpanna och frys sedan in bitarna i portionsstorlek. Lasagne kan varieras i det oändliga. Gör den på nöt, kyckling, lax eller en vegetarisk variant med bönor. 
    - Enkla laxburgare. Gott att ta fram och servera med potatis eller bara en sallad. 
    - Undvik att frysa ned potatis i alla former. Resultatet blir sällan eller aldrig bra. 

• atea
    Gabriella 009 skrev 2017-02-12 10:14:50 följande:

Pressad potatis, superbra att frysa, blir ingen bismak när man tsinar den

Fryser du den då separat? Eller blandat med det den ska ätas med? Förlåt för säkert dumma frågor, men jag har aldrig prövat att frysa potatis i någon form. Flört
  • FuckGoggleAskMe

Jag har en låda i frysen för snabbmat åt sonen, vilket behövs lite då och då. Pizza, friterade fiskbitar, korvar, korvbröd, chili con carne, plättar och stekta räkor med vitlök. Hade inte så mycket med din trådstart att göra, men ändå. Skulle gärna haft piroger i lådan också men sonen är inte så förtjust i det. Annars kan man ju stoppa in det mesta, kycklinggrytor av olika slag, gulasch, kålpudding, kåldolmar,pannbiff, spaghettisås, stuvad spenat, ris.

• Rafael90
    Aniiee skrev 2017-02-10 23:14:17 följande:
    Soppa bör frysas i påsar, så går det fort att tina.

TS, maträtter att frysa:
    Pastalådor av olika slag
    Alla slags pajer
    Kyckling- och köttgrytor
    Biffar och bullar av valfritt kött
    Soppor
    Pizzor i slices
    Piroger
    Matmuffins
    (Frukostsmoothies)

Återkommer.... måste gåp ut med en hund eller 3....
    Hur blir pasta när man tinar den sen? Ville frysa in en lasagne men var rädd att den skulle bli blaskig eller degig.
  • ostpaj

Jag är i barnmatsdjungeln just nu och har precis lärt mig följande "pasta går utmärkt att frysa in! Men blanda den gärna med såsen innan, så blir det som 'vanligt'" :) dvs, gör färdiga portioner.

• Aniiee
    Rafael90 skrev 2017-02-12 22:04:19 följande:
    Hur blir pasta när man tinar den sen? Ville frysa in en lasagne men var rädd att den skulle bli blaskig eller degig.
    Inga problem enligt mig. Men meningarna går uppenbarligen isär =P
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    tm78 skrev 2017-02-12 22:13:15 följande:

Här är ett suuuuupergott recept som jag ofta gör storkok av och fryser in: matutanallergener.blogspot.se/2015/01/biff-picadillo.html

Inget generellt mot denna blog, dig eller så, va, men det är helt underbart ironiskt med en blogg som heter "Mat utan allergener", rent generellt för att det vore omöjligt löfte att infria, och personligen speciellt på ett personligt plan när du länkar till ett recept med grejer jag är allergisk mot =P

Förstår att det kanske inte är din blog.

En liten sidnot, men det vara bara så roligt.
  • tm78
    Aniiee skrev 2017-02-12 22:37:27 följande:
    Inget generellt mot denna blog, dig eller så, va, men det är helt underbart ironiskt med en blogg som heter "Mat utan allergener", rent generellt för att det vore omöjligt löfte att infria, och personligen speciellt på ett personligt plan när du länkar till ett recept med grejer jag är allergisk mot =P

Förstår att det kanske inte är din blog.

En liten sidnot, men det vara bara så roligt.
    Bloggen startades för 4 år sedan, och den heter numera "Låt din mat vara din medicin och din medicin vara din mat" - men adressen är som du skriver matutanallergener. Hade ändrat på det idag om jag hade kunnat Drömmer Flyttar evt. till ny plattform med ny adress så småningom. Det är helt klart ett dåligt namn, som är fullständigt omöjligt att leva efter Cool
  • Aniiee
    tm78 skrev 2017-02-12 22:47:24 följande:
    Bloggen startades för 4 år sedan, och den heter numera "Låt din mat vara din medicin och din medicin vara din mat" - men adressen är som du skriver matutanallergener. Hade ändrat på det idag om jag hade kunnat Drömmer Flyttar evt. till ny plattform med ny adress så småningom. Det är helt klart ett dåligt namn, som är fullständigt omöjligt att leva efter Cool
    =P Fin är den i alla fall.
Svar på tråden Bra mat att frysa in