• Matsvag89

Hjälp! Jag tål inte stark mat och min flickvän är indisk.

Hej! Jag har nyligen ingått i ett förhållande med en indisk tjej och hon vill introducera mig till hennes föräldrar. Jag är jätteexalterad över det MEN, det stora MEN... Jag tål inte stark mat, överhuvudtaget! Jag börjar snuva mig efter hamburgerdressing, en droppe mild tacosås gör att näsan rinner. Om det är något jag vet om indier är det att dom fullkomligt älskar sin starka mat.

Finns det några trick för att klara mig genom middagen?
    Jag har redan bunkrat upp på mellanmjölk som jag tänkte gömma undan på dass. Finns det någon drog eller liknande som gör att jag klarar detta? Alvedon? Alkohol?

Har någon annan samma problem med stark mat?

• Svar på tråden Hjälp! Jag tål inte stark mat och min flickvän är indisk.
  • Tow2Mater

Ta med en näsduk och prova vanlig allergimedicin. Gissar det funkar bättre än att dricka sur mellanmjölk. Ar ni i Indien finns det väl bara ett hål i dasset, kan ju hoppas du kan hitta nån annanstans att gömma din mjölk, typ låna plats i kylskåpet ;)

• LillaJag06
    Sandrapolsson4637 skrev 2017-02-13 20:54:30 följande:
    Aoutokorrekt

Namn= man

Man= mat
    Laktosintolerant *
    Allergisk *

Ts. Säg som det är. Du tål inte stark mat. All indisk mat är inte stark, finns en massa alternativ. Prata med din flickvän om hur du känner.
  • klyban

Om du är seriös så får du väl träna upp dig, det tar inte så lång tid att palla en del styrka i alla fall.
    Men en rejäl chicken vindaloo kommer du aldrig klara dock.

Sen ett tips, och det är drick vansinnigt små klunkar tills styrkan avtar tillräckligt och sen sluta dricka.
    Många gör så att de dricker en jävla massa, sen orkar man inte dricka mer.
    Och blir svårt att kyla hettan om man redan druckit för mycket.

Åt en vindaloo i London som var på gränsen till vad jag pallade, så där fick man vara smart och dricka sakta.
    Men vet det finns än värre vindaloo än den jag hade.
    Sambon hon smakade på min mat, och det föll inte väl ut, och hon är trots allt lite tålig.

Barnen är redan härdade, de får stark mat när det är sån mat pga.
    Som gulasch som jag gjorde, där de bara satt och flämtade, men de tog mer mat ändå, då det bara var för gott.

• Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-01 17:44:21 följande:

Men vet det finns än värre vindaloo än den jag hade.

Sedan finns ju phall (eller phaal) som inte är trevlig någonstans. Då har jag ändå aldrig träffat på en vindaloo som var för stark för min smak.
  • klyban
    Nymphaea skrev 2017-03-02 17:20:03 följande:
    Sedan finns ju phall (eller phaal) som inte är trevlig någonstans. Då har jag ändå aldrig träffat på en vindaloo som var för stark för min smak.

Det är en del som tävlar om ha den starkaste, och dessa är sjuka i styrka.
    Och den jag åt, är det få som klarar av att äta, utom de som tränat och typ länder som Thailand.
    Thailändarna är sjuk på äta starkt.

Men dessa starka vindaloo är det typ par habanero och någon ghost eller liknande i styrka.
    Sen har jag aldrig ätit vindaloo i Sverige, utan bara London.
    Så kanske det är skillnad i grundstyrkan där mot Sverige.

• Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-02 17:59:44 följande:

Det är en del som tävlar om ha den starkaste, och dessa är sjuka i styrka.
    Och den jag åt, är det få som klarar av att äta, utom de som tränat och typ länder som Thailand.
    Thailändarna är sjuk på äta starkt.

Men dessa starka vindaloo är det typ par habanero och någon ghost eller liknande i styrka.
    Sen har jag aldrig ätit vindaloo i Sverige, utan bara London.
    Så kanske det är skillnad i grundstyrkan där mot Sverige.

Phall (eller phaal) innehåller just habanero (detta recept innehåller 6 st... www.indiacurry.com/chicken/chickenphallcurry.htm men har även sett recept med bird's eye chilli som är marginellt mildare), och jag fick känslan av att det skulle vara starkt bara för att vara starkt när jag åt den, men man tränar ju upp sin tolerans ju mer stark mat man äter så jag förstår att även phall har sina fans.

Phall är liksom Tikka Masala en rätt som har sitt ursprung i Storbritannien, inte Indien. Jag har nästan uteslutande ätit vindaloo i London då jag bodde där i flera år, här hemma lagar jag oftast curries själv då vår lokala restaurang inte är up to scratch
  • Preet90

Hej,

Jag är Indier och alla Indisk mat behöver inte vara stark.

Jag tycker du ska vara ärlig och säga att du inte tål stark mat, det är absolut inget konstigt med det. Jag är född i Indien men uppvuxen i Sverige och jag tål inte heller jätte stark mat. Jag brukar vara väldigt öppen med att jag inte tål Indisk mat när jag besöker Indier och det är ingen som tycker att det är konstigt.

Du behöver nog inte vara orolig, utan säg som det är :)

• klyban
    Nymphaea skrev 2017-03-03 16:24:28 följande:
    Phall (eller phaal) innehåller just habanero (detta recept innehåller 6 st... www.indiacurry.com/chicken/chickenpha llcurry.htm men har även sett recept med bird's eye chilli som är marginellt mildare), och jag fick känslan av att det skulle vara starkt bara för att vara starkt när jag åt den, men man tränar ju upp sin tolerans ju mer stark mat man äter så jag förstår att även phall har sina fans.

Phall är liksom Tikka Masala en rätt som har sitt ursprung i Storbritannien, inte Indien. Jag har nästan uteslutande ätit vindaloo i London då jag bodde där i flera år, här hemma lagar jag oftast curries själv då vår lokala restaurang inte är up to scratch smile1.gif

Att en annan rätt är stark, utesluter liksom inte att vindaloo kan på vissa ställen vara överdrivet het.
    Verkar bara som du inte vet om att ett mindre antal restaurangen tävlar om att ha den starkaste vindaloo´n.

I England kan dom göra indisk mat, det går inte säga nått annat om.
    Har du hittat curryblad i Sverige(färska/frysta)?

• Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-03 17:30:26 följande:

Att en annan rätt är stark, utesluter liksom inte att vindaloo kan på vissa ställen vara överdrivet het.
    Verkar bara som du inte vet om att ett mindre antal restaurangen tävlar om att ha den starkaste vindaloo´n.

I England kan dom göra indisk mat, det går inte säga nått annat om.
    Har du hittat curryblad i Sverige(färska/frysta)?

Oj, då måste jag uttryckt mig klumpigt. Det enda jag sa var att jag inte träffat på en vindaloo som var för stark för min smak - och då har jag ätit en hel del vindaloo genom åren. Toleransen är ju också som bekant olika för olika människor, och olika tid.

Visst kan man ta vilket recept man vill - indiskt eller inte - och hotta upp det hur mycket man vill efter smak. Men vindaloo är känd som en "eldig, kryddstark rätt (men inte nödvändigtvis den starkaste)", medan phall är känd som "en av de starkaste curryrätterna som finns, till och med starkare än vindaloo". Men som sagt, det finns säkert restauranger som slänger i sex habaneros i en vindaloo också och fortfarande kallar det vindaloo...

Curryblad - endast torkade i Sverige tyvärr. Har köpt färska i USA och England och fryst dem själv dock. (Om du är riktigt desperat finns det några som levererar färska till Sverige också, men fraktkostnaden låg på typ 700kr sist jag kollade...)
  • klyban
    Nymphaea skrev 2017-03-04 12:28:28 följande:
    Oj, då måste jag uttryckt mig klumpigt. Det enda jag sa var att jag inte träffat på en vindaloo som var för stark för min smak - och då har jag ätit en hel del vindaloo genom åren. Toleransen är ju också som bekant olika för olika människor, och olika tid.

Visst kan man ta vilket recept man vill - indiskt eller inte - och hotta upp det hur mycket man vill efter smak. Men vindaloo är känd som en "eldig, kryddstark rätt (men inte nödvändigtvis den starkaste)", medan phall är känd som "en av de starkaste curryrätterna som finns, till och med starkare än vindaloo". Men som sagt, det finns säkert restauranger som slänger i sex habaneros i en vindaloo också och fortfarande kallar det vindaloo...

Curryblad - endast torkade i Sverige tyvärr. Har köpt färska i USA och England och fryst dem själv dock. (Om du är riktigt desperat finns det några som levererar färska till Sverige också, men fraktkostnaden låg på typ 700kr sist jag kollade...)

Tyvärr är torkade helt ointressant.

Jag lovar dig att det finns en del som vill göra den starkaste vindaloon
    Vad dom använder för chili är jag inte helt säker på, men det är en blandning vet jag när jag såg det.
    För mig en av dessa ställen var på Gordons "cooking along" eller vad det nu hette.
    Gordon tror jag spottade ut det, eller tog väldans lite, var rätt många år sedan jag såg detta.

Jag personligen skippar denna styrka, då jag är en periodare på stark mat.
    Så når jag aldrig till dessa superstarka saker.

• Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-04 17:38:48 följande:

Tyvärr är torkade helt ointressant.

Jag lovar dig att det finns en del som vill göra den starkaste vindaloon
    Vad dom använder för chili är jag inte helt säker på, men det är en blandning vet jag när jag såg det.
    För mig en av dessa ställen var på Gordons "cooking along" eller vad det nu hette.
    Gordon tror jag spottade ut det, eller tog väldans lite, var rätt många år sedan jag såg detta.

Jag personligen skippar denna styrka, då jag är en periodare på stark mat.
    Så når jag aldrig till dessa superstarka saker.

Jag tog ett par skedar av min phall (servitörerna varnade för den när vi beställde, men som sagt hade jag inte mött mitt tak innan detta så jag var tvungen att prova) och sedan gick den bordet runt så alla fick prova. Alla tyckte den verkade vara någon slags gimmick avsedd att täppa igen truten på machofolk som ville ha det starkaste som fanns. För oss var den helt enkelt inte god. Kan tänka mig att de vindaloos du pratar om är av liknande styrka.

Kan tänka mig att någon med välutvecklade smaklökar (Gordon) har svårare för superstark mat? Tror smaklökarna blir lite avtrubbade under de perioder man klarar starkare mat (gissning dock)...
  • klyban
    Nymphaea skrev 2017-03-04 18:02:14 följande:
    Jag tog ett par skedar av min phall (servitörerna varnade för den när vi beställde, men som sagt hade jag inte mött mitt tak innan detta så jag var tvungen att prova) och sedan gick den bordet runt så alla fick prova. Alla tyckte den verkade vara någon slags gimmick avsedd att täppa igen truten på machofolk som ville ha det starkaste som fanns. För oss var den helt enkelt inte god. Kan tänka mig att de vindaloos du pratar om är av liknande styrka.

Kan tänka mig att någon med välutvecklade smaklökar (Gordon) har svårare för superstark mat? Tror smaklökarna blir lite avtrubbade under de perioder man klarar starkare mat (gissning dock)...

Det är farligt och säga man gillar starkt och vandra in på en Indiskt ställe, eller andra länder med galet stark mat.
    Då risken är att man sitter där med nått som inte går få ner hur än man försöker.

Jag har vänner som säger de gillar starkt, men de har stora svårigheter för en normalstark jalapeño.
    En tycker peperoni på pizzan är jätte stark.
    Tråkigt att man inte kan få tag i dessa curryblad, frågat hur många ggr som helst på alla möjliga ställen.
    Kanske vi kan importera typ 15000 indier?
    Då får la vi färska såna blad Flört

• Voluptuous Shalimar

Kul tråd!!!

Jag är helt beroende av het mat. Såpass att jag slagit vad med en indisk kock. Beställde en Vindaloo och bad att få extra stark, men den var bara mesig. Kocken lovade att göra riktigt starkt nästa gång. Men inte heller den Vindaloon hade något tryck, och då fick jag möjligheten att komma och äta en Vindaloo som han skulle laga med chilifrukter som skulle beställas från Indien. Om jag inte kunde äta den så skulle jag få betala dubbla priset, men om jag åt upp så bjöd han på den

Det var en god Vindaloo och kocken var väldigt impad.

Pall har jag ätit några gånger, men som tidigare sagts så är den inte nödvändigtvis starkare än Vindaloo, det beror helt på hur stark kocken valt att göra den. Gillar smaken i Vindaloo bättre, men jag vill som sagt ha den (minst) i Pall-styrka.

Personligen tycker jag snarast att det är svårt att få kocken att verkligen hotta upp rätterna. De lagar mat utifrån hur en svennebanan uppfattar "jättestarkt".

• Currybladet

Om ni finns i Stockholm så har jag handlat färska curryblad på Taj Mahal Livs på kammakargatan tidigare. Har dock för mig att de inte alltid har haft inne, så det kanske kan vara bra idé att ringa först om man inte har vägarna förbi. Är osäker på om Himalaya Livs på vallhallavägen har haft eller ej, men skulle kunna vara en möjlighet.

• Nymphaea
    klyban skrev 2017-03-04 19:21:31 följande:

Det är farligt och säga man gillar starkt och vandra in på en Indiskt ställe, eller andra länder med galet stark mat.
    Då risken är att man sitter där med nått som inte går få ner hur än man försöker.

Jag har vänner som säger de gillar starkt, men de har stora svårigheter för en normalstark jalapeño.
    En tycker peperoni på pizzan är jätte stark.
    Tråkigt att man inte kan få tag i dessa curryblad, frågat hur många ggr som helst på alla möjliga ställen.
    Kanske vi kan importera typ 15000 indier?
    Då får la vi färska såna blad Flört

Eller hur!! (Det fetade alltså.) Det är så olika.

Har funderat på att försöka få tag i frön till curryblad och odla själv (och även vissa chilifrukter) men har inte direkt gröna fingrar...
  • Nymphaea
    Currybladet skrev 2017-03-04 20:30:42 följande:

Om ni finns i Stockholm så har jag handlat färska curryblad på Taj Mahal Livs på kammakargatan tidigare. Har dock för mig att de inte alltid har haft inne, så det kanske kan vara bra idé att ringa först om man inte har vägarna förbi. Är osäker på om Himalaya Livs på vallhallavägen har haft eller ej, men skulle kunna vara en möjlighet.

Tack för tips! Undrar om de har något emot att skicka... (Bor närmare Göteborg.)
  • Studsbollsthlm

Hej! Kan inte din sambo säga till din familj att du inte gillar/kan äta stark mat? Min familj har liknande ursprung och min sambo äter inte stark mat. Så när när vi kommer på besök fixar de alltid andra alternativ, aldrig några problem har svårt att tro att detta ett problem för din sambos familj. Ibland tar de bort en del mat innan de kryddar starkt och ibland så får vi andra icke starka rätter. Menar bara att du nog inte behöver oroa dig om jag var din sambo hade jag redan förvarnat min familj =)

• klyban
    Nymphaea skrev 2017-03-04 23:55:49 följande:
    Eller hur!! (Det fetade alltså.) Det är så olika.

Har funderat på att försöka få tag i frön till curryblad och odla själv (och även vissa chilifrukter) men har inte direkt gröna fingrar...

Även jag som gillar stark mat är försiktig vid introduktion till nya mat eller starka kryddor.
    För helt plötsligt så har någon gjort nått tokstarkt och inte njutbart.
    Sen sker det väldans sällan.
    Men som min första träff med Blairs såser, så fanns det en uppsjö att välja av.
    Och jag tog nån av de starkare, och var inte alls beredd på detta.
    Och tog mig en kvart och komma in i det.
    Samma har jag varit med om åt andra hållet lite, där man köpt jalapeño och gjordes ostfyllda och baconlindande.
    Men så var dom så usel starka när man testade.
    Men sen helt plötsligt så kommer det en som har ordentlig jalapeño styrka.
    Då blir det tyst på en en stund, då man inte var beredd.

Curry vet jag inte om det är riktigt möjligt att odla utan tillgång till nått växthusliknande.
    1-2 år innan fröet har verkligen tagit sig
    Chili är enkelt att odla, dock växer långsamt, så du är nästan redan försenad om du ska odla chili i år.
    En del folk brukar sätta dom redan i tidigt Feb.
    Chili är flerårig växt, så bara sätta kallt på vintern och ta fram i början på mars igen, så tar dom sig och kör en ny vända.
    Man klipper ner dom så de blir 10-20cm först.

Impecta och Thomas & morgan, brukar ha bra frön och hyfsat många olika sorter.
    Märkt att desto starkare chili är, desto trögare är det att odla dom.
    Jag brukar nöja mig med ett gäng jalapeno plantor nu för tiden.

• klyban
    Voluptuous Shalimar skrev 2017-03-04 20:13:16 följande:
    Kul tråd!!!

Jag är helt beroende av het mat. Såpass att jag slagit vad med en indisk kock. Beställde en Vindaloo och bad att få extra stark, men den var bara mesig. Kocken lovade att göra riktigt starkt nästa gång. Men inte heller den Vindaloon hade något tryck, och då fick jag möjligheten att komma och äta en Vindaloo som han skulle laga med chilifrukter som skulle beställas från Indien. Om jag inte kunde äta den så skulle jag få betala dubbla priset, men om jag åt upp så bjöd han på den smile1.gif

Det var en god Vindaloo och kocken var väldigt impad. smile2.gif

Pall har jag ätit några gånger, men som tidigare sagts så är den inte nödvändigtvis starkare än Vindaloo, det beror helt på hur stark kocken valt att göra den. Gillar smaken i Vindaloo bättre, men jag vill som sagt ha den (minst) i Pall-styrka.

Personligen tycker jag snarast att det är svårt att få kocken att verkligen hotta upp rätterna. De lagar mat utifrån hur en svennebanan uppfattar "jättestarkt".

Finner att i Sverige får man ofta inte hur de tillagar det i hemlandet, utan oftast försvenskat.
    Vilket är förståeligt, då många inte klarar av den allra minsta styrka innan de bryter ihop.
    Men lärt mig tricks i hur man får det mer som deras hemland, som Thaimat säger man vill ha thaistarkt.
    Då blir man sällan besviken på att det inte når fram i styrka.

• Voluptuous Shalimar
    klyban skrev 2017-03-05 13:27:14 följande:

Finner att i Sverige får man ofta inte hur de tillagar det i hemlandet, utan oftast försvenskat.

Vilket är förståeligt, då många inte klarar av den allra minsta styrka innan de bryter ihop.

Men lärt mig tricks i hur man får det mer som deras hemland, som Thaimat säger man vill ha thaistarkt.

Då blir man sällan besviken på att det inte når fram i styrka.

Thaistarkt eller indiskt starkt brukar jag ju säga, men upplever att de inte vågar dra på i vilket fall. Nu bor vi i Frankfurt och här kan man faktiskt få RIKTIGT het mat. Särskilt om man är stammis så kocken känner till att man faktiskt gillar väldigt het mat.
Svar på tråden Hjälp! Jag tål inte stark mat och min flickvän är indisk.