• Anonym (BI)

Varför "komma ut"?

Nu vill jag diskutera företeelsen att när man vid ett planerat tillfälle berättar för omgivningen om sin sexualitet.
    Vad har de med vad jag gillar att göra och varför ska man behöva förklara eller presentera någonting?
    Jag förstår inte den här företeelsen 2017. Varför inte leva som man vill utan att behöva förvarna omgivningen?
    Att det ska behövas ett stort "komma ut" tillfälle tycker jag riskerar att ha en negativ verkan. Det är ju som att man medger att det skulle vara något konstigt med att vara till exempel gay
    Idag så fattar väl ändå de allra flesta att de barn som växer upp kommer att gilla antingen det motsatta eller det egna könet eller båda, och vilket det blir ska väl rimligtvis inte behöva redovisas i förväg?
    Den dagen jag skaffar en relation med någon av samma kön kommer jag agera precis likadant som i mina heterosexuella relationer.

• Svar på tråden Varför "komma ut"?
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-19 20:18:42 följande:
    Ditt resonemang är jäkligt sunt i teorin men jag tror man ska vara försiktig med att ha åsikter kring hur/om människor väljer att komma ut. Tyvärr är det ju fortfarande så att det för många är nervöst / ångestladdat att berätta för nära och kära att man är i ett samkönat förhållande. Det åligger inte den enskilde icke-hetero personen att utmana det heteronormativa samhället i alla lägen, ibland får man vara nöjd med att man fixar att ta mod till sig och berätta för omgivningen.
    men jag förstår inte, om det är nervöst och ångestladdat så matas ju det ännu mer om det ska krävas ett sånt här spektakulärt "komma ut" tillfälle?
    Eller vad tycker du kan vara ett bra sätt om man är nervös?
  • Zetabeta

Det kan ju vara skönt att ha berättat för "alla" samtidigt för att slippa att komma ut gång på gång på gång för bekantskapskretsen.

• Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 20:39:59 följande:
    hur gjorde han då?
    Samlade hela familjen själv för att tala om hur det var innan han presenterade mig.
  • Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-20 20:52:29 följande:
    Samlade hela familjen själv för att tala om hur det var innan han presenterade mig.
    blev dom inte chockade oavsett?
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 20:45:54 följande:

Det kan ju vara skönt att ha berättat för "alla" samtidigt för att slippa att komma ut gång på gång på gång för bekantskapskretsen.

hur skulle man komma ut gång på gång?
  • Glinda från Oz

Tyvärr förstår många föräldrar att deras barn kan vara homo- eller bisexuella, det skämtas redan på dagis om att Kalle är lite förtjust i Stina, sedan börjar frågorna om en partner av motsatt kön komma. De flesta förutsätter att man är hetero och det finns föräldrar som blir ordentligt upprörda då deras barn inte är hetero. Jag hade en kompis i gymnasiet som blev utkastad då hans föräldrar kom på att han var bög. Han fick bo hos en släkting och är fortfarande över 10 år senare inte välkommen hem.

Det låter förövrigt som att du är i garderoben själv om du bara är tyst då folk antar. Googla gärna lite och läs folks komma ut historier så kommer du förstå.

• Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 21:00:22 följande:

Kommer ut gör man ju varje gång man berättar för någon att man inte är hetero. Så berättar men för femton släktingar samtidigt blir det en gång istället för femton. Tex.
  • Glinda från Oz
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 21:00:22 följande:

För att man måste berätta det om och om igen för olika personer. Bara för att jag berättar något för faster Helen betyder det inte att farbror Bengt vet det.
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 21:07:44 följande:
    Kommer ut gör man ju varje gång man berättar för någon att man inte är hetero. Så berättar men för femton släktingar samtidigt blir det en gång istället för femton. Tex.
    fast varför ska man berätta för någon att man inte är hetero?
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 21:14:28 följande:

fast varför ska man berätta för någon att man inte är hetero?

Det blir ju så automatiskt om man har en partner av samma kön som man själv har. Om man inte alltid kallar hen för "min partner". Men det blir ju rätt opersonligt att aldrig nämna hen vid namn och aldrig låta någon träffa hen.

Inte sällan är det ju när man har en partner av samma kön som en själv som man kommer ut.
Svar på tråden Varför "komma ut"?