• Anonym (BI)

Varför "komma ut"?

Nu vill jag diskutera företeelsen att när man vid ett planerat tillfälle berättar för omgivningen om sin sexualitet.
    Vad har de med vad jag gillar att göra och varför ska man behöva förklara eller presentera någonting?
    Jag förstår inte den här företeelsen 2017. Varför inte leva som man vill utan att behöva förvarna omgivningen?
    Att det ska behövas ett stort "komma ut" tillfälle tycker jag riskerar att ha en negativ verkan. Det är ju som att man medger att det skulle vara något konstigt med att vara till exempel gay
    Idag så fattar väl ändå de allra flesta att de barn som växer upp kommer att gilla antingen det motsatta eller det egna könet eller båda, och vilket det blir ska väl rimligtvis inte behöva redovisas i förväg?
    Den dagen jag skaffar en relation med någon av samma kön kommer jag agera precis likadant som i mina heterosexuella relationer.

• Svar på tråden Varför "komma ut"?
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:05:26 följande:

jag har ingen man, svarar man då

Ja, det kan man ju göra om man inte vill komma ut. Eller så kommer man ut, igen, och berättar sanningen.
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-20 22:10:48 följande:
    Man och man...du kanske gör och inget fel i det. För mig hade det dock inte känts bra att inte, vid en sådan fråga, berätta vad min partner sysslar med. Inte göra någon stor grej av det men nämna att jag lever med en kvinna och hon jobbar som... Så för mig blir det ett litet komma ut titt som tätt.
    ja det är ju det jag menar, att ta det naturligt liksom...
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 22:13:34 följande:
    Ja, det kan man ju göra om man inte vill komma ut. Eller så kommer man ut, igen, och berättar sanningen.
    ja man måste ju inte stanna vid "jag har ingen man" man kan ju även säga att jag har en fru, och hon jobbar med...
  • Anonym (bs)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:14:17 följande:

ja det är ju det jag menar, att ta det naturligt liksom...

Men det gör väl de flesta av oss redan? Frågor/situationer där man per automatik antas leva med någon av motsatt kön uppstår ju, utifrån min erfarenhet, väldigt ofta. Jag känner då ingen som vid varje sådant tillfälle ställer sig på barrikaderna och håller någon form av brandtal utan man kommer väl helt enkelt ut, ännu en gång, på ett odramatiskt sätt.
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 22:06:56 följande:
    Fast du undrade först vad poängen med att berätta för många samtidigt är. Då svarade vi att man då slipper att berätta vid så många tillfällen.

Du frågade då varför andra ens ska veta. Jag svarade att om man ska kunna berätta saker om sin partner blir det automatiskt så att man berättar.

Vad du menar med den här frågan får du gärna förklara utförligare. Man kommer inte ut gång på gång för samma person. Däremot kan en homosexuell person som inte vill komma ut berätta sin partners namn utan att göra just det - komma ut.
    det jag undrade först var varför man ska ha ett stort "komma ut" tillfälle som vissa verkar tycka är självklart som homosexuell. Klart man kan berätta att man gillar dom av samma kön om det är många personer där. Men jag menar varför man ens bör upplysa om detta? Om man inte behöver rätta någon som automatiskt antar att man är hetero menar jag
    Om man nämner sin partners namn som du säger, anser du att det alltid är att "komma ut" oavsett sammanhanget?
  • TheDummy
    Anonym (BI) skrev 2017-02-19 17:45:42 följande:

Att det ska behövas ett stort "komma ut" tillfälle tycker jag riskerar att ha en negativ verkan. Det är ju som att man medger att det skulle vara något konstigt med att vara till exempel gay
    Idag så fattar väl ändå de allra flesta att de barn som växer upp kommer att gilla antingen det motsatta eller det egna könet eller båda, och vilket det blir ska väl rimligtvis inte behöva redovisas i förväg?

Jag förstår precis vad du menar! Det är ju inte vårt fel att alla andra runtomkring oss snedvrider allt och försöker göra sin egna lilla egenskapade verklighet till vår gemensamma! 

Att folk har valt att komma ut "just nu" är ingen tillfällighet då detta har varit på gång sedan lång tid i förväg.
    #MakeUsNormalAgain
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-20 22:19:15 följande:
    Men det gör väl de flesta av oss redan? Frågor/situationer där man per automatik antas leva med någon av motsatt kön uppstår ju, utifrån min erfarenhet, väldigt ofta. Jag känner då ingen som vid varje sådant tillfälle ställer sig på barrikaderna och håller någon form av brandtal utan man kommer väl helt enkelt ut, ännu en gång, på ett odramatiskt sätt.
    ja ok ja det är det jag menar att då blir det odramatiskt. Det har jag aldrig ifrågasatt utan som det står i TS så är det företeelsen att komma ut i bemärkelsen när man vid ett planerat speciellt tillfälle ska berätta det, det är den "komma ut" situationen som jag ifrågasätter
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:22:01 följande:

det jag undrade först var varför man ska ha ett stort "komma ut" tillfälle som vissa verkar tycka är självklart som homosexuell. Klart man kan berätta att man gillar dom av samma kön om det är många personer där. Men jag menar varför man ens bör upplysa om detta? Om man inte behöver rätta någon som automatiskt antar att man är hetero menar jag

Om man nämner sin partners namn som du säger, anser du att det alltid är att "komma ut" oavsett sammanhanget?

Det är att komma ut om det innebär att den man pratar med genom det för första gången får kännedom om att man är icke-hetero.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 20:59:39 följande:
    blev dom inte chockade oavsett?
    Jo,men de tog det lugnare och de kunde prata igenom det när alla ändå satt samlade och så var det nog mindre chockande för dem att ta det ett steg i taget istället för att jag dök upp och allt kom på en gång.
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 22:26:51 följande:
    Det är att komma ut om det innebär att den man pratar med genom det för första gången får kännedom om att man är icke-hetero.
    precis vad jag trodde, som det står i TS så ville jag diskutera om när man kommer ut i bemärkelsen att man har ett särskilt planerat tillfälle där man berättar för tex familj och vänner att man inte är hetero
Svar på tråden Varför "komma ut"?