• Anonym (BI)

Varför "komma ut"?

Nu vill jag diskutera företeelsen att när man vid ett planerat tillfälle berättar för omgivningen om sin sexualitet.
    Vad har de med vad jag gillar att göra och varför ska man behöva förklara eller presentera någonting?
    Jag förstår inte den här företeelsen 2017. Varför inte leva som man vill utan att behöva förvarna omgivningen?
    Att det ska behövas ett stort "komma ut" tillfälle tycker jag riskerar att ha en negativ verkan. Det är ju som att man medger att det skulle vara något konstigt med att vara till exempel gay
    Idag så fattar väl ändå de allra flesta att de barn som växer upp kommer att gilla antingen det motsatta eller det egna könet eller båda, och vilket det blir ska väl rimligtvis inte behöva redovisas i förväg?
    Den dagen jag skaffar en relation med någon av samma kön kommer jag agera precis likadant som i mina heterosexuella relationer.

• Svar på tråden Varför "komma ut"?
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:38:49 följande:
    ok, så du tror att det här planerade "komma ut" samtalet bara behövs i familjer som är mindre öppna och accepterande fattar jag ditt resonemang rätt då?
    Nej. Alla är olika och behöver/vill olika saker. Det borde inte vara så svårt att fatta. Men det kanske är viktigare att vara tydlig i familjer där det antas att man är hetero. Eller till och med skulle tycka illa om att man inte vara hetero.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:41:31 följande:
    tror du det är svårare för dom att acceptera läget om man dyker upp med pojkvännen och presenterar honom som sin partner?
    I deras fall absolut. Choken hade blivit större och känslorna hade säkert sprutat åt alla håll, de hade känt sig svikna osv av att på en gång få reda på att deras som inte är hetero, att han är homo, att han har träffat någon och att denne någon är man.
  • Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:44:59 följande:
    och vad skulle man ha för anledning att tro att dom skulle reagera negativt eller ha svårt att acceptera läget? det kan ju indirekt vara som att man på förhand nedvärderar eller underskattar sin familj
    Han känner sin familj och sin uppväxtmiljö....
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 23:46:54 följande:
    oj nu bombarderar jag dig med frågor!
    var bara en så intressant diskussion det här, och dina inlägg väcker många tankar hos mig
    Helt okej.

• Anonym (BI)
    Anonym (carl) skrev 2017-02-20 23:59:19 följande:
    I deras fall absolut. Choken hade blivit större och känslorna hade säkert sprutat åt alla håll, de hade känt sig svikna osv av att på en gång få reda på att deras som inte är hetero, att han är homo, att han har träffat någon och att denne någon är man.
    allt det här går ju ut på att familjen bara förutsätter och förväntar sig att deras son är hetero, det är det jag menar är så dåligt och sorgligt. Nu vet jag ju inte när det här utspelade sig men iallafall i våran tid borde alla känna till att vissa är homosexuella och just deras son kan vara en av dom. De är ju faktiskt vuxna och deras son bör inte bära ansvaret för att han ev. kan göra dom illa om hans sexualitet inte avslöjas på rätt sätt för att det ska anpassas så mycket som möjligt efter hur han tror att dom kommer bli minst chockade
  • Anonym (garderoben)

Jag förmodar att det är för att man annars har svårt att hålla reda på vad man har sagt till vem.
    Om man säger olika saker till olika personer vid olika tidpunkter menar jag.
    Bättre komma ut ur garderoben än att någon annan upptäcker att där finns ett skelett.

• Anonym (Emma)

Grejen är ju den att om "alla" vet så blir det ju lite mer accepterat på något sätt... jag behövde inte "komma ut" jag berättade för min mamma och bästa kompis att jag var kär i en kvinna och de brydde sig väl inte om det, sedan efter det spred det sug väl sakta men säkert.

Det som jag kan känna är jobbigt är när jag är i en ny situation med människor jag inte känner, ofta när de figurerat Att att jag är gay så får man tyvär lite sneda blickar, så om ryktet föregår en så vet ju alla...

• Glinda från Oz
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:05:26 följande:

jag har ingen man, svarar man då

Så det är alltså helt okej för en heterosexuell att prata om sina relationer medan en som lever samkönat ska hålla tyst? Det känns väldigt homofobiskt att homo-/bisexuella ska synas och höras så lite så möjligt medan heterosexuella får ta upp allt utrymme,
  • Anonym (A 2)

Jag tycker som du, den enda som behöver veta hur man är är den man är tillsammans med (eller är intresserad av). Nu är min läggning kanske ännu mer irrelevant att "komma ut" med, jag är asexuell. Jag menar, om jag kommer ut som asexuell så är det i princip som att säga "Hej, jag ville bara att ni alla skulle veta att jag inte känner sexuell åtrå gentemot någon och att jag inte vill ha sex!", liksom... jaha? Verkligen något hela världen behöver veta

• Anonym (carl)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-21 00:36:22 följande:
    allt det här går ju ut på att familjen bara förutsätter och förväntar sig att deras son är hetero, det är det jag menar är så dåligt och sorgligt. Nu vet jag ju inte när det här utspelade sig men iallafall i våran tid borde alla känna till att vissa är homosexuella och just deras son kan vara en av dom. De är ju faktiskt vuxna och deras son bör inte bära ansvaret för att han ev. kan göra dom illa om hans sexualitet inte avslöjas på rätt sätt för att det ska anpassas så mycket som möjligt efter hur han tror att dom kommer bli minst chockade
    Ja, det är synd att folk förutsätter saker och ting, men så är det ju ändå ofta. Detta hände för åtta år sedan.
  • Anonym (BI)
    Anonym (garderoben) skrev 2017-02-21 01:27:23 följande:

Jag förmodar att det är för att man annars har svårt att hålla reda på vad man har sagt till vem.
    Om man säger olika saker till olika personer vid olika tidpunkter menar jag.
    Bättre komma ut ur garderoben än att någon annan upptäcker att där finns ett skelett.

jag tycker att man ska säga sanning varje gång
    Anonym (Emma) skrev 2017-02-21 04:36:38 följande:

Grejen är ju den att om "alla" vet så blir det ju lite mer accepterat på något sätt... jag behövde inte "komma ut" jag berättade för min mamma och bästa kompis att jag var kär i en kvinna och de brydde sig väl inte om det, sedan efter det spred det sug väl sakta men säkert.

Det som jag kan känna är jobbigt är när jag är i en ny situation med människor jag inte känner, ofta när de figurerat Att att jag är gay så får man tyvär lite sneda blickar, så om ryktet föregår en så vet ju alla...

usch hur folk är, då borde de ju titta lika snett på alla som inte berättat att de är hetero också
    Glinda från Oz skrev 2017-02-21 06:52:04 följande:
    Så det är alltså helt okej för en heterosexuell att prata om sina relationer medan en som lever samkönat ska hålla tyst? Det känns väldigt homofobiskt att homo-/bisexuella ska synas och höras så lite så möjligt medan heterosexuella får ta upp allt utrymme,
    nej klart att man kan prata om sina relationer om man vill men jag tycker inte att man ska agera annorlunda beroende på läggning. Jag vill att det ska vara jämnställdhet
    Anonym (A 2) skrev 2017-02-21 07:09:44 följande:

Jag tycker som du, den enda som behöver veta hur man är är den man är tillsammans med (eller är intresserad av). Nu är min läggning kanske ännu mer irrelevant att "komma ut" med, jag är asexuell. Jag menar, om jag kommer ut som asexuell så är det i princip som att säga "Hej, jag ville bara att ni alla skulle veta att jag inte känner sexuell åtrå gentemot någon och att jag inte vill ha sex!", liksom... jaha? Verkligen något hela världen behöver veta

ungefär så...
    oj vad intressant, hur fungerar det, blir du inte kär heller då? Eller är det bara det sexuella du inte känner?
    Anonym (Förstående Heteroman) skrev 2017-02-21 10:00:07 följande:
    De flesta förstår att man är det ena eller det andra så du har rätt. Men inte ställer man krav utan det råder istället fientlighet mot de som vågar säga något som klingar dåligt i gaykulturen. Det är också HBTQ rörelsen som syns och skriker mest och det får mig att undra över dina krav på dina medmänniskor. Skall man i moderna tider som 2017 inte veta vem man har att göra med?
    vad klingar dåligt i gaykulturen?

jag ställer inga krav

vet inte riktigt vad du menar med "ska man inte veta vem man har att göra med?" 
    alltså nej jag tycker egentligen inte att man har någon rättighet att veta personliga saker om andra. Och alla som är hetero går ju inte runt och berättar det heller bara för att låta alla veta liksom
    Anonym (carl) skrev 2017-02-21 19:38:12 följande:
    Ja, det är synd att folk förutsätter saker och ting, men så är det ju ändå ofta. Detta hände för åtta år sedan.
    mmm verkligen och sen kan man ju välja om man vill förhålla sig och anpassa sig efter detta, jag tycker det verkar helt uppåt väggarna

• elyse

Att "komma ut" behöver ju inte vara mer avancerat än att man med ett enkelt svar på en fråga indikerar att man inte är heterosexuell.

• KJJ

Kan det inte vara så att en person kan välja att "komma ut" vid ett speciellt tillfälle för att det är en milstolpe i hens liv? Efter att kanske ha kämpat jättelänge med sig själv, sin omgivning, sina relationer så att det liksom känns som en enorm befrielse att äntligen ha accepterat och börjar på fullo respektera sig själv. Att det är en glädjehandling att stå stolt och stark? Att slippa alla diskreta invändningar och pikar som kanske präglat uppväxten?

För även om det är 2017 och jag och andra och kreti och pleti inte kunde vara mindre brydda över vilket kön folks partner har, så är det inte så överallt.

• Anonym (BI)
    elyse skrev 2017-02-23 16:56:51 följande:

Att "komma ut" behöver ju inte vara mer avancerat än att man med ett enkelt svar på en fråga indikerar att man inte är heterosexuell.

ja precis
    KJJ skrev 2017-02-23 16:59:46 följande:

Kan det inte vara så att en person kan välja att "komma ut" vid ett speciellt tillfälle för att det är en milstolpe i hens liv? Efter att kanske ha kämpat jättelänge med sig själv, sin omgivning, sina relationer så att det liksom känns som en enorm befrielse att äntligen ha accepterat och börjar på fullo respektera sig själv. Att det är en glädjehandling att stå stolt och stark? Att slippa alla diskreta invändningar och pikar som kanske präglat uppväxten?

För även om det är 2017 och jag och andra och kreti och pleti inte kunde vara mindre brydda över vilket kön folks partner har, så är det inte så överallt.

jag förstår allt det där men det är ju det jag tycker är fel, att man ska behöva förhålla sig till omgivningen och deras eventuella förväntningar...och sen ska man vara dramaqueen och helt bekräfta att det faktiskt är något märkvärdigt med att vara gay. Jag menade att det inte borde behöva vara en milstolpe på det sättet, utan att det ska vara precis lika naturligt som att vara hetero. Och ska man ha en stor uppmärksammad "komma ut" dag så hjälper man till att sträva åt andra hållet, anser jag

• Anonym (A 2)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-23 16:49:44 följande:
    ungefär så...
    oj vad intressant, hur fungerar det, blir du inte kär heller då? Eller är det bara det sexuella du inte känner?

Asexuell innebär endast det sexuella, att inte känna någon sexuell attraktion/lust till att ha sex. Jag misstänker att jag även är aromantisk (som det så vackert heter) då har aldrig varit kär (har dock haft relationer...)
  • Anonym (BI)
    Anonym (A 2) skrev 2017-02-23 21:32:06 följande:
    Asexuell innebär endast det sexuella, att inte känna någon sexuell attraktion/lust till att ha sex. Jag misstänker att jag även är aromantisk (som det så vackert heter) då har aldrig varit kär (har dock haft relationer...)
    ok varför har du haft dessa relationer?
    har du haft sex?
    har du barn? om inte, vill du ha?
  • Anonym (Anal sugen kille)

Inte lätt att svara på då det beror på hur trångsynta din bygt är och hur stark du är för attatt kunna bemöta motståndare.

Bodde flera år i Brasilien där ingen behöver smyga med detta. Som hetro har jag haft många gay vänner som jag upplever som super polare. Vi kan skoja öppet om läggningen tex ställt mig mellan min tjej o bögen och klämt på deras rumpor bara för att säga att jag väljer tjejens o alla vrålgarvar. Att som hetro o macho har vi inga problem med att öppet som ploj o party spela gay o klä oss i tjejkläder då attityden där tillåter spex utan att på allvar bli bög utpekade.

Just nu pågår karnevalen i Brasilien och den största är i Salvador. Där finns ett sk Bloco (karnevals grupp på flera tusen) där alla män måste klä sig porriga tjejkläder och vilka män då ? Jo de mest hetro o macho o muskelbyggare inkl min polare och fruarna skriker av förtjusning. Dvs man kan bjuda på sig själv utan att trångsynta ska peka finger.

Här i Sverige o i norrland är det jävligt lågt i tak.

Jag chattade på nätet om att jag upptäckt hur skönt det är som kille att bli tagen med en dildo i baken och diskuterade hur möjligen en riktig snorre skulle kännas trots att jag har 0% tycke för män. Ojoj vad groteskt dömmande en deldildo kommentarer var. Bög, fikus mm.

Kliv ut ur garderoben på rätt ställe säger jag, tex i Brasilien, storstad mm

• Anonym (A 2)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-25 18:13:48 följande:
    ok varför har du haft dessa relationer?
    har du haft sex?
    har du barn? om inte, vill du ha?
    För att de sa att de var kära i mig, jag blev smickrad (antar jag) och sa "jag är nog lite kär jag med", sedan testade vi. Jag var förbannat nyfiken när jag var tonåring, idag är det mest bara pinsamma minnen alltihop, synd om grabbarna jag "lurade".

Jag har haft sex två gånger med olika killar, båda två var för att "prova", första gången var jag nyfiken på vad allt snacka handlade om, andra gången var jag inte ett dugg intresserad men han pushade.

Jag har inga barn, funderar dock på att kanske skaffa en eller två på egen hand i framtiden. :)
Svar på tråden Varför "komma ut"?