• Anonym (BI)

Varför "komma ut"?

Nu vill jag diskutera företeelsen att när man vid ett planerat tillfälle berättar för omgivningen om sin sexualitet.
    Vad har de med vad jag gillar att göra och varför ska man behöva förklara eller presentera någonting?
    Jag förstår inte den här företeelsen 2017. Varför inte leva som man vill utan att behöva förvarna omgivningen?
    Att det ska behövas ett stort "komma ut" tillfälle tycker jag riskerar att ha en negativ verkan. Det är ju som att man medger att det skulle vara något konstigt med att vara till exempel gay
    Idag så fattar väl ändå de allra flesta att de barn som växer upp kommer att gilla antingen det motsatta eller det egna könet eller båda, och vilket det blir ska väl rimligtvis inte behöva redovisas i förväg?
    Den dagen jag skaffar en relation med någon av samma kön kommer jag agera precis likadant som i mina heterosexuella relationer.

• Svar på tråden Varför "komma ut"?
  • Aikido

Minns fortfarande tonåren och min mammas förskräckelse när jag kom ut som heterosexuell. Tog många år innan vi kunde prata med varandra igen. Tror inte hon förlåtit mig helt ännu.

• Anonym (BI)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:06:21 följande:

Tyvärr förstår många föräldrar att deras barn kan vara homo- eller bisexuella, det skämtas redan på dagis om att Kalle är lite förtjust i Stina, sedan börjar frågorna om en partner av motsatt kön komma. De flesta förutsätter att man är hetero och det finns föräldrar som blir ordentligt upprörda då deras barn inte är hetero. Jag hade en kompis i gymnasiet som blev utkastad då hans föräldrar kom på att han var bög. Han fick bo hos en släkting och är fortfarande över 10 år senare inte välkommen hem. 

ja och? Vad har det med vad jag skrev i TS att göra?
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:06:21 följande:

Det låter förövrigt som att du är i garderoben själv om du bara är tyst då folk antar. Googla gärna lite och läs folks komma ut historier så kommer du förstå.

jag vet inte vad de antar, och jag bryr mig faktiskt inte.
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:07:46 följande:
    För att man måste berätta det om och om igen för olika personer. Bara för att jag berättar något för faster Helen betyder det inte att farbror Bengt vet det.
    Man måste inte berätta någonting. De måste inte veta vad jag tänder på sexuellt
  • Anonym (BI)
    Zetabeta skrev 2017-02-20 21:19:40 följande:
    Det blir ju så automatiskt om man har en partner av samma kön som man själv har. Om man inte alltid kallar hen för "min partner". Men det blir ju rätt opersonligt att aldrig nämna hen vid namn och aldrig låta någon träffa hen.

Inte sällan är det ju när man har en partner av samma kön som en själv som man kommer ut.
    ja det är klart att man säger namnet eller "min pojk-/flickvän"   det gör man väl gång på gång även om man en gång har berättat för alla att man gillar dom av samma kön
  • Anonym (a)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-19 17:45:42 följande:

Nu vill jag diskutera företeelsen att när man vid ett planerat tillfälle berättar för omgivningen om sin sexualitet.
    Vad har de med vad jag gillar att göra och varför ska man behöva förklara eller presentera någonting?
    Jag förstår inte den här företeelsen 2017. Varför inte leva som man vill utan att behöva förvarna omgivningen?
    Att det ska behövas ett stort "komma ut" tillfälle tycker jag riskerar att ha en negativ verkan. Det är ju som att man medger att det skulle vara något konstigt med att vara till exempel gay
    Idag så fattar väl ändå de allra flesta att de barn som växer upp kommer att gilla antingen det motsatta eller det egna könet eller båda, och vilket det blir ska väl rimligtvis inte behöva redovisas i förväg?
    Den dagen jag skaffar en relation med någon av samma kön kommer jag agera precis likadant som i mina heterosexuella relationer.

jag vet inte om det är ett så stort tillfälle, jag vet flera där det kommit fram lite i taget, tex att man mött den man känner i sällskap med sin parter på stan, så har man presenterats för varandra. Andra vet jag har i sin profil på Facebook att de är homosexuella. Då kommer det ut ändå. 
    man kanske vill ha ett sånt tillfälle för sin närmsta familj möjligen. 
  • Anonym (bs)
    Glinda från Oz skrev 2017-02-20 21:07:46 följande:

För att man måste berätta det om och om igen för olika personer. Bara för att jag berättar något för faster Helen betyder det inte att farbror Bengt vet det.

Exakt! Och vid nya bekantskaper, nytt jobb osv möts man i princip utan undantag av frågan "vad sysslar din man med då" eller liknande (som kvinna).
  • Anonym (BI)
    Anonym (a) skrev 2017-02-20 21:53:27 följande:
    jag vet inte om det är ett så stort tillfälle, jag vet flera där det kommit fram lite i taget, tex att man mött den man känner i sällskap med sin parter på stan, så har man presenterats för varandra. Andra vet jag har i sin profil på Facebook att de är homosexuella. Då kommer det ut ändå. 
    man kanske vill ha ett sånt tillfälle för sin närmsta familj möjligen. 
    ja det verkar väldigt sunt och naturligt, det visar sig ju allt eftersom liksom
  • Anonym (BI)
    Anonym (bs) skrev 2017-02-20 21:54:02 följande:
    Exakt! Och vid nya bekantskaper, nytt jobb osv möts man i princip utan undantag av frågan "vad sysslar din man med då" eller liknande (som kvinna).
    jag har ingen man, svarar man då
  • Anonym (BI)
    Aikido skrev 2017-02-20 21:35:35 följande:

Minns fortfarande tonåren och min mammas förskräckelse när jag kom ut som heterosexuell. Tog många år innan vi kunde prata med varandra igen. Tror inte hon förlåtit mig helt ännu.

du är helt underbar
  • Zetabeta
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 21:46:04 följande:

ja det är klart att man säger namnet eller "min pojk-/flickvän"   det gör man väl gång på gång även om man en gång har berättat för alla att man gillar dom av samma kön

Fast du undrade först vad poängen med att berätta för många samtidigt är. Då svarade vi att man då slipper att berätta vid så många tillfällen.

Du frågade då varför andra ens ska veta. Jag svarade att om man ska kunna berätta saker om sin partner blir det automatiskt så att man berättar.

Vad du menar med den här frågan får du gärna förklara utförligare. Man kommer inte ut gång på gång för samma person. Däremot kan en homosexuell person som inte vill komma ut berätta sin partners namn utan att göra just det - komma ut.
  • Anonym (bs)
    Anonym (BI) skrev 2017-02-20 22:05:26 följande:

jag har ingen man, svarar man då

Man och man...du kanske gör och inget fel i det. För mig hade det dock inte känts bra att inte, vid en sådan fråga, berätta vad min partner sysslar med. Inte göra någon stor grej av det men nämna att jag lever med en kvinna och hon jobbar som... Så för mig blir det ett litet komma ut titt som tätt.
Svar på tråden Varför "komma ut"?