• Anonym (Trött)

ADD (och ADHD), hur få mer energi?

Ja, jag undrar om man kan få mer energi när man har ADD? Eller åtminstone mer jämnt fördelad energi. Kanske gäller en del som har ADHD också. Är så trött på att vara trött bara, o så kommer det ojämnt i perioder också. Med följden att jag väldigt ofta inte kan planera in nånting, då orkar jag inget annat än bara ligga i min säng typ.

Åka på utflykt? Anmäla sig till en kurs? Köpa gymkort, o liknande? Nej, det vågar jag inte. För om jag är energilös en period klarar jag helt enkelt inte av att gå, o då är det ju bortkastade pengar. 

Så jag undrar, hur gör ni andra? Skulle vilja få bort tröttheten när den kommer, eller åtm att den kommer mera jämnt, så man planera nåt med folk utan att skämma ut sig.

Vitaminer? Terapier? Annat? Vore såå tacksam för hjälp..

• Svar på tråden ADD (och ADHD), hur få mer energi?
  • AndreaBD
    Anonym (A) skrev 2017-03-01 20:37:36 följande:

Ingen som är rädd? För biverkningar?

Det är väl bara att testa? Får man jobbiga biverkningar så slutar man bara med medicinen igen. Det finns definitivt inga biverkningar som skulle finnas kvar då. Och så är det ju med nästan alla mediciner - sätter man ut dem igen, så försvinner både verkan och biverkan.

Just ADHD-medicinerna har väldigt få biverkningar. Jag har inga, och de flesta barnen brukar klara sig utan också.
  • Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-01 21:55:13 följande:
    Det där med ledsen och nedstämd  - det hade min son också, under första veckan. Men det försvann andra veckan. Det var dock Amfetamin, inte Concerta. Du gav väl inte upp för snabbt där? Men jag håller personligen på Attentin, det är metamfetamin, min föra läkare hade nån förklaring varför det skulle kunna funka bäst. En väldigt kemisk förklaring som inte jag begrep. ;)
    Det var intressant att höra. När jag berättade det för min dåvarande läkare, om nedstämdheten, då tyckte hon jag skulle sluta direkt. Hon menade att antingen märker man att det har effekt på en gång, eller inte alls. Men det är klart, hon var AT-läkare o alltså inte färdigutbildad så hon kanske sa fel.

O som sagt har det varit ganska turbulent på min mottagning, massor med läkare har kommit o gått o ingen verkar egentligen ha följt upp vad den tidigare har gjort?! 
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-01 22:56:09 följande:
    Det var intressant att höra. När jag berättade det för min dåvarande läkare, om nedstämdheten, då tyckte hon jag skulle sluta direkt. Hon menade att antingen märker man att det har effekt på en gång, eller inte alls. Men det är klart, hon var AT-läkare o alltså inte färdigutbildad så hon kanske sa fel.

O som sagt har det varit ganska turbulent på min mottagning, massor med läkare har kommit o gått o ingen verkar egentligen ha följt upp vad den tidigare har gjort?! 
    Effekt bör det ju ha , om nu dosen var tillräckligt hög. När jag började med medicin (med Metamina, samma sort som Attentin), började jag med en pytteliten dos och höjde lite i taget. Man kan inte så lätt göra det med Concerta förstås, man kan ju inte dela på dem. Men jag kände mig klarvaken när medicinen kickade in. Bara lite med lägsta dosen, sedan mer med en högre dos.
  • Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-01 23:26:41 följande:
    Effekt bör det ju ha , om nu dosen var tillräckligt hög. När jag började med medicin (med Metamina, samma sort som Attentin), började jag med en pytteliten dos och höjde lite i taget. Man kan inte så lätt göra det med Concerta förstås, man kan ju inte dela på dem. Men jag kände mig klarvaken när medicinen kickade in. Bara lite med lägsta dosen, sedan mer med en högre dos.
    Dosen var den minsta möjliga, klarvakenhet vore väldigt trevligt. O det var alltså klart märkbart även med lägsta dosen?
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-02 10:00:39 följande:
    Dosen var den minsta möjliga, klarvakenhet vore väldigt trevligt. O det var alltså klart märkbart även med lägsta dosen?
    Ja, jag märkte det. Jag brukar vara sömnig i princip hela förmiddagen utan medicin. Och då var det bara helt plötsligt - klarvaken. Måste dock säga att det var med Metamina (dexamfetamin), det är mer snabbverkad, mer direkt än Concerta.
  • Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-02 12:16:30 följande:
    Ja, jag märkte det. Jag brukar vara sömnig i princip hela förmiddagen utan medicin. Och då var det bara helt plötsligt - klarvaken. Måste dock säga att det var med Metamina (dexamfetamin), det är mer snabbverkad, mer direkt än Concerta.
    Vad bra! Jag är en sån som måste ha ett halvdussin koppar kaffe på fm, för att vakna till öht.

Nån mer som har ideér om hur man får en bättre o jämnare energinivå? Vore ju väldigt trevligt att kunna planera in nåt o genomföra det, för en gångs skull..
  • Anonym (A)

Det verkar som, att alla vill äta mediciner..

• Anonym (Saga)
    Anonym (A) skrev 2017-03-03 20:01:12 följande:

Nej, man vill inte äta medicin, men ibland har man inte så stort val.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (A) skrev 2017-03-03 20:01:12 följande:

Nä, jag vill inget hellre än att låta bli. Har prövat både trappa ner o sluta just därför, men med katastrofresultat, så därför måste jag fortsätta tyvärr. Har även sunda vanor o tar långpromenader o tränar när jag har ork, det hjälper väl en del men inte fullt ut. 
  • AndreaBD
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-04 10:17:48 följande:
    Nä, jag vill inget hellre än att låta bli. Har prövat både trappa ner o sluta just därför, men med katastrofresultat, så därför måste jag fortsätta tyvärr. Har även sunda vanor o tar långpromenader o tränar när jag har ork, det hjälper väl en del men inte fullt ut. 
    Du behöver inte rättfärdiga dig. Och folk som "A" ska ge fan i att försöka ge folk dåligt samvete för att de medicinerar! 

A - varför går du inte och säger till folk att de inte får ha glasögon, eller de som har diabetes att de ska avstå ifrån sitt insulin! Vi har all rätt att försöka förbättra vår livskvalitet. Många har stora svårigheter, och medicinen hjälper dem att kunna leva ett någorlunda bra liv.

Jag undrar också vad dessa människor skulle säga om alla som nu arbetar och har ett ganska vanligt liv, skulle fråntas sina mediciner och leva på bidrag. Då är du också med att betala! Om du nu jobbar. Kanske är du ju en som lever på bidrag utan att ha ett funktionshinder? Men det spar samhället massor med pengar att åtminstone en del kan försörja sig själva när de medicinerar.
  • Anonym (Add)

Hej börja omedelbart med CBD olja bästa som finns för ADD/adhd gå med i fb gruppen

• Anonym (Add)

Jag har ADD/adhd

Jag medicinerar inte idag utan har gjort så här

Tillskott
    Omega 3 ( bra märke läs på ) ta hög dos varje dag

B12
    B6
    Zinc
    Magnesium på kvällen ( läs på välj bra märke)
    Kosttillskott balans med fenylanin
    CBD olja
    L-theanin ( eller köp bra macha te)
    Byt kost till lchf inget gluten eller socker
    Börja träna
    Dåligt närminne läs på om och börja använda nevrofeedback

Detta har gjort att jag mår bättre än någonsin inga mediciner längre !

Prova du har inget att förlora !!

• Anonym (Trött)
    AndreaBD skrev 2017-03-04 11:11:59 följande:
    Du behöver inte rättfärdiga dig. Och folk som "A" ska ge fan i att försöka ge folk dåligt samvete för att de medicinerar! 
    Tack. Men tänkte att det kanske kan vara bra att informera även okunniga eller inskränkta personer.
    Anonym (Add) skrev 2017-03-06 09:43:17 följande:

Jag har ADD/adhd

Tillskott

B12
    B6
    Zinc
    CBD olja
    Börja träna

Tack för svar, det där med Omega 3 har jag faktiskt tänkt börja med. Samma med magnesium, B12 o B6 (men varför zink?). CBD-olja däremot känns lite tveksamt, allt med otestat cannabis o sånt känns inte så lockande. Tränar gör jag redan.

Det andra ska jag läsa på mer om, bra iaf att det funkat för dig!
  • Anonym (Add)
    Anonym (Trött) skrev 2017-03-06 20:27:23 följande:
    Tack. Men tänkte att det kanske kan vara bra att informera även okunniga eller inskränkta personer.
    Anonym (Add) skrev 2017-03-06 09:43:17 följande:

Jag har ADD/adhd

Tillskott

B12
    B6
    Zinc
    CBD olja
    Börja träna

Tack för svar, det där med Omega 3 har jag faktiskt tänkt börja med. Samma med magnesium, B12 o B6 (men varför zink?). CBD-olja däremot känns lite tveksamt, allt med otestat cannabis o sånt känns inte så lockande. Tränar gör jag redan.

Det andra ska jag läsa på mer om, bra iaf att det funkat för dig!
    Hej jag vet cbd kan kännas suspekt men jag rekommenderar dig verkligen verkligen att läsa på om det gå med i cbd gruppen på fb, adhd medicinerna är inte lättsamma och har många bieffekter CBD i jämförelse är mycket snällare mot kroppen.
    Men läs på och använd sunt förnuft.
    Lycka till!
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Add) skrev 2017-03-07 11:53:58 följande:
    Hej jag vet cbd kan kännas suspekt men jag rekommenderar dig verkligen verkligen att läsa på om det gå med i cbd gruppen på fb, adhd medicinerna är inte lättsamma och har många bieffekter CBD i jämförelse är mycket snällare mot kroppen.
    Men läs på och använd sunt förnuft.
    Lycka till!
    Har inte fb ens, men hur vet man att cbd är snällare mot kroppen än adhd-medicinerna? Det lilla jag har har hunnit kolla på nätet gör att det känns som rätt osäkert, o svårt att vänja sig av med. Men tack igen
  • Anonym (A)

Jag vet inte, men gräs låter snällare än kemikalier.

• Anonym (addi)

Känner så igen mig. Hemskt är det.

• Flisan79

När jag pratade med en psykolog ang en add-utredning så berättade han att en av de vanligaste anledningarna att vuxna gör en utredning är pga utmattning och att de ofta sökt för uttmattning/utmattningsdepression. Orsaken är att vi med diagnos har en lägre grundenergi än de utan diagnos. Är man odiagnoserade och försöker leva livet som alla andra så sliter många ut sig tillslut och tröttheten blir mycket mer uppenbar.
    Han sa att medicin ofta då hjälper för att få upp energin.

Det finns många olika centralstimulerande mediciner och man kan ha dålig effekt med vissa men bra med andra. Det skiljer tom mellan de mediciner som har samma verksamma substanser tex Ritalin och conserta. Den enda skillnaden ska eg vara verkningstiden, ändå vet jag många som fungerar bra på den ena men inte den andra.
    Min man klarade ingen av de vanliga utan äter nu metamina. Attentin ska vara samma men han får massa biverkningar av den som han inte får av metamina så man ska inte tro på allt som står. Läkare vill gärna att folk hellre använder attentin eftersom att den inte kräver licens vilket metamina gör.

Min man har adhd, jag add och en av mina döttrar har Asperger med drag av adhd.

• lessman

den som utger sig för att vara A här vill smutskasta någon vars riktiga namn börjar på just A, pga ren avundsjuka, det finns så jäkla gott om skenheliga personer i denna jävliga värld.

• Anonym (Kattis)
    Anonym (Ny på ADD) skrev 2017-02-27 08:32:07 följande:

Hej!

Jag har nyligen fått min ADD diagnos. Tidigare har jag ätit bl a Cipralex. Och varit jättetrött, initiativlös. Nu äter jag endast Voxra 150 mg och Concerta 18+18 mg.. Vilken skillnad! Efter en insättningsperiod med Voxra på 2 veckor då jag mådde SKIT så vände det. Piggare, lite gladare men med lite ångest... Och när concertan sattes in tog det 2 dagar och jag fick massor med energi och tog tag i saker jag inte kunnat tidigare. Ångesten har också försvunnit (det trodde jag inte och var väldigt tveksam). Min läkare sa att ofta försvinner ångesten med ADD medicin som Concerta etc. Och det gjorde den. Trodde aldrig att jag skulle kunna klara mig utan SSRI som jag ätit till och från i 20 år...

Ja, det var min historia.

Kram

Hej just fått adhd diagnos också, med varianten utan H, alltså ADD. Haft antidepp i 30 år !!! men lider fortfarande av snurr i skallen, hjärnan går på högvarv, ständigt inre oro och ångest.  Livrädd för fasa ut min SNRI medicin... (klomipramin). Läste detta och undrar hur du mår idag? Låter ju underart om det vänt! 

Svar på tråden ADD (och ADHD), hur få mer energi?