• Aniiee

Dagens lunch

Dagens lunch för slarviga Aniiee består av lätt förkolnad pommes frites med dippsås gjord på majonnäs, ketchup, oxfond, vitlök och BBq Grill&Mesquite.

Vad består din lunch av? Vad får dina barn i skolan/på förskolan?

Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Svar på tråden Dagens lunch
  • Nandez
    Monchichier skrev 2019-06-30 18:14:48 följande:
    Mja det vet jag inte om man kan påstå. Såg det mer som utfodring på väg till/från dit jag skulle. Det var det enda någorlunda vettiga vegetariska alternativ som fanns.

Igår däremot, den lunchen var fantastisk!
    Okej, man behöver mat i magen
  • klyban
    Nandez skrev 2019-07-01 15:28:49 följande:
    Fil och mackor idag.
    Nyponsoppa och mackor ;)
    hur många meter var det?
  • Nandez
    klyban skrev 2019-07-01 15:31:23 följande:
    Nyponsoppa och mackor ;)
    Gott det med
  • klyban
    Nandez skrev 2019-07-01 15:34:53 följande:
    Gott det med smile1.gif

Blir verkligen inte ofta, men det är nått magiskt med en brödskiva med bara en lite ostbit och nyponsoppa.
    Tror det har med barndomsminnen och göra.

hur många meter var det?
  • Nandez
    klyban skrev 2019-07-01 15:37:24 följande:

Blir verkligen inte ofta, men det är nått magiskt med en brödskiva med bara en lite ostbit och nyponsoppa.
    Tror det har med barndomsminnen och göra.

Så är det nog, fina barndomsminnen
  • klyban
    Nandez skrev 2019-07-01 15:41:35 följande:
    Så är det nog, fina barndomsminnen smile1.gif

Det roliga är att jag inte kan placera det, men vet det finns mat som triggar en.

Måste slå ett slag för collard greens med rökt kalkon en gång till.
    Det var nog den överlägsenhet godaste rätt på nått år(nya då) jag gjort.
    Det blev så satans magiskt gott med äppelcidervinägern vid förtäringen, och när man mötte upp sötman.

hur många meter var det?
  • Nandez
    klyban skrev 2019-07-01 16:20:24 följande:

Det roliga är att jag inte kan placera det, men vet det finns mat som triggar en.

Måste slå ett slag för collard greens med rökt kalkon en gång till.
    Det var nog den överlägsenhet godaste rätt på nått år(nya då) jag gjort.
    Det blev så satans magiskt gott med äppelcidervinägern vid förtäringen, och när man mötte upp sötman.

Borde kanske testa.
  • klyban

Jag körde typ detta recept, och för slutresultatet.
    www.tasteofhome.com/recipes/grandma-s-collard-greens/

Tog gjorde egna kalkonvingar(Var billiga på Netto 30:-/kg, inte skinka som i det receptet), med en enkel rub och paprikabaserad(inget socker).
    Tog inget ister, tog vanlig rapsolja, men hade nog fått en än djupare smak med ister.

Tog heller aldrig sockret i receptet(1/4 tsk), men var sött ändå.
    Förstår inte riktigt varför det blev så, vinet kan knappast vara svaret(el cato vitt(<3g/l), och surt som attan, eller som andra kallar det torrt ;) ).

Men spelar ingen roll hur sött, sen när äppelcidervinägern kom i(En del använder vinäger ifrån inlagd chili), så blev det en explosion av gott.

hur många meter var det?
  • klyban
    klyban skrev 2019-07-01 16:40:40 följande:

Jag körde typ detta recept, och för slutresultatet.
    www.tasteofhome.com/recipes/grandma-s-collard.../

Tog gjorde egna kalkonvingar(Var billiga på Netto 30:-/kg, inte skinka som i det receptet), med en enkel rub och paprikabaserad(inget socker).
    Tog inget ister, tog vanlig rapsolja, men hade nog fått en än djupare smak med ister.

Tog heller aldrig sockret i receptet(1/4 tsk), men var sött ändå.
    Förstår inte riktigt varför det blev så, vinet kan knappast vara svaret(el cato vitt(<3g/l), och surt som attan, eller som andra kallar det torrt ;) ).

Men spelar ingen roll hur sött, sen när äppelcidervinägern kom i(En del använder vinäger ifrån inlagd chili), så blev det en explosion av gott.

Oj, sen rökte jag vingarna efter en natt i kylen, ca 2½h och med mycket rökspån(fördelat på flera ggr), blev en blandning, då jag bara hade flera sorter och mindre mängder spån.
    Al var dominerande, men även hickory lite och ek från Mackmyra.

hur många meter var det?