• Poppy75

    Är det fel att låta barn springa inomhus ?

    Jag blev förvånad igår när en bekant till mig kritiserade att jag låter mina barn springa inne i lägenheten. Jag har aldrig stött på någon som tycker det är fel förut. Den här vännen är uppvuxen i lägenhet. Jag, min man och i princip alla mina nära vänner är uppvuxna i villa. Nu bor vi alla i lägenhet dock. Min granne ovanför har barn som springer och jag har aldrig stört mig på det. Grannen under har aldrig klagat på oss.

    Vännen som kritiserade mig var så säker på sin sak, att det är fel och ouppfostrat att låta barnen springa inomhus. Jag undrar om hon har rätt. Vad tycker ni ? Och är ni uppvuxna i villa eller lägenhet ?

  • Svar på tråden Är det fel att låta barn springa inomhus ?
  • 170122

    Att låta barn få vara barn, det vill säga - busa, stoja och leka, tycker jag ska vara självklart! Det är ju självklart upp till föräldrarna själva hur de önskar ha det i sitt hem och har man grannar som klagar får man självklart respektera det till viss mån (att det låter lite får man räkna med i lägenhet, men dundra så huset skakar varje kväll kan man ju lugna sig med om det är någon som klagar) :) 

    Så, upp till dig som förälder att välja och självklart anpassa efter eventuella klagomål. 

    Om man säger nej till spring inne så måste man istället erbjuda barnen andra möjligheter till att bli av med allt spring. Exempelvis att man är ute med barnen så mycket som möjligt och endast har en kort stund inne där man då får hänvisa till lugn lek (så att även de får varva ned). 

    Är man rädd för att saker ska gå sönder kan det ju vara bra att organisera springet. Ex bygga en hinderbana i vardagsrummet, ta bort alla ömtåliga saker och låta dem springa hinderbanan!

    Jag tycker att all rörelse ska uppmuntras - även om det innebär spring i lägenheten :))

    Med vänliga hälsningar,
    Jennifer www.wellmilton.se

  • Deceree1
    170122 skrev 2017-03-14 13:31:01 följande:

    Att låta barn få vara barn, det vill säga - busa, stoja och leka, tycker jag ska vara självklart! Det är ju självklart upp till föräldrarna själva hur de önskar ha det i sitt hem och har man grannar som klagar får man självklart respektera det till viss mån (att det låter lite får man räkna med i lägenhet, men dundra så huset skakar varje kväll kan man ju lugna sig med om det är någon som klagar) :) 

    Så, upp till dig som förälder att välja och självklart anpassa efter eventuella klagomål. 

    Om man säger nej till spring inne så måste man istället erbjuda barnen andra möjligheter till att bli av med allt spring. Exempelvis att man är ute med barnen så mycket som möjligt och endast har en kort stund inne där man då får hänvisa till lugn lek (så att även de får varva ned). 

    Är man rädd för att saker ska gå sönder kan det ju vara bra att organisera springet. Ex bygga en hinderbana i vardagsrummet, ta bort alla ömtåliga saker och låta dem springa hinderbanan!

    Jag tycker att all rörelse ska uppmuntras - även om det innebär spring i lägenheten :))

    Med vänliga hälsningar,

    Jennifer www.wellmilton.se


    Det va nog det dummaste jag har hört. Snacka om att curla barn. Varför ska du vara med dom ute när dom leker. Låt dom lära sig att leka själva, annars blir dom inte självständiga.

    "Spring i lägenheten uppmuntras"

    Det var de mest korkade idag.
  • ciann
    Deceree1 skrev 2017-03-14 15:49:23 följande:

    Och låt dom bygga sin egen hinderbana eller koja själva om dom vill ha det.


    Men det beror väl på ålder på barnet.

    Små barn är man med ute och bygger hinderbanor till inne (eller ute)
    Större barn leker ute och bygger sina egna hinderbanor inne (eller ute)

    I alla fall hemma hos oss
  • 170122
    Deceree1 skrev 2017-03-14 15:47:25 följande:
    Det va nog det dummaste jag har hört. Snacka om att curla barn. Varför ska du vara med dom ute när dom leker. Låt dom lära sig att leka själva, annars blir dom inte självständiga.

    "Spring i lägenheten uppmuntras"

    Det var de mest korkade idag.
    Skulle inte påstå att uppmunta barn till rörelse är dagens mest korkade uttal.. Alltför många barn sitter klistrade framför ipads, mobiler och tv idag. Allt fler barn lider av övervikt, allt fler barn sitter stilla för mycket. 

    Jag tycker man ska uppmuntra till all sorts rörelse, men som jag skriver är det upp till föräldern att välja om det får ske inne eller bara ute. 

    Enligt mig är det oerhört viktigt att röra på sig, oavsett om det är hinderbana inomhus, klättra i träd utomhus, bygga kojor, spela fotboll osv. Ibland kan de leka själva, ibland med ett syskon eller vänner och ibland med en förälder. 

    En positiv ton på familjeliv.se skadar inte och att acceptera att vi står för olika åsikter
  • pallazathena

    Att rörelse ska uppmuntras och att man ska visa hänsyn till sina grannar tycker jag inte behöver vara motsägelser. Jag är uppvuxen i lgh och fick lära mig att inte springa inomhus, inte heller hoppa hopprep eller stöka högljutt på morgonen utan då leka tysta lekar. Barn mår bra av att lära sig att visa hänsyn och respekt för sina medmänniskor. Nu hade ju ts en granne som inte brydde sig, så skönt! Jag har haft grannar vars barn drog igång 05 varje morgon och det lät som att de skulle riva lägenheten ovanför. Inte okej.

  • Pappa2006

    Jag är uppvuxen i lägenhet. Flyttade till villa när jag var 11. Springa och hoppa var självklara utomhusaktiviteter för mig, min bror och våra vänner. Nu bor jag på landet med en granne på andra sidan vägen. Våra 7 barn får leka "vilda lekar" och hoppa i lekrummet på övervåningen medans spring fortfarande är någonting som sker utomhus. Det är lätt att göra sig illa och förstöra saker vid spring. Barnen är också medvetna om att när vi åker till stan och besöker släkt och vänner som bor i lägenhet så är det betydligt striktare regler vad det gäller lekar och ljudnivå, på grund av grannar. Respekt för andra människor tycker vi är ganska självklart. På samma sätt som vi inte tillåter våra barn att springa, hoppa och klättra på ett bibliotek, i en butik eller på en kyrkogård till exempel. Det handlar inte om hur mycket spring barnen har i benen, hur kul det skulle vara att springa genom den långa korridoren eller hur inbjudande trädet är att klättra i. Det handlar om hänsyn och respekt för sin omgivning. 

  • Namnbricka

    Hur kan du inte fatta att spring låter mer än att gå?

    Det är därför din snälla kompis påtalar detta för dig.

    Man ska låta så lite som möjligt i en lägenhet.

  • Alexander Adam

    Ja! ... Det är helt fel. Delvist barn blir mentalt påvekade psykiskt att känna sig inlåsta hemma ( för det är kallt ute ) och barn blir mer vilda crazy. För tillåter man för mycket så gör dom mer duma saker utan föräldrars medvetna.

    Jag läst massa kommentarer och märker att folk har ingen respekt för omgivningen eller grannar. Antingen förstår dom inte eller tänker bara på sig själva.

    Nej!... Ett hem är ett hem. Inte dagis inte lekpark inte hinderbana eller liknande som kan skade barn i själva verket. ( slå sig kant i något )

    Ja!... springa ,kastade föremål och skricka mycket... är störande som fan! Du kan ej fokusera dig, inte plugga, inte läsa bok, inte kolla på tv i ro.

    I min tid när jag va liten varken springa eller skrika fick vi aldrig. Föräldrarna hade hänsyn till grannar och omgivningen. Och vi respekterade dom. För lär man barn respekt tidigt får man bra resultat sen.

    I dessa tider föräldrar är hopplösa. Dom orkar inte vet inte hur eller är rädda för att ta tag i det. I det analoga tiden hade vi respekt och blev upplärda av riktiga föräldrar.

  • AndreasC81

    Med risk att bumpa denna tråd men vill gärna säga mitt i detta ämne.

    Många bor i lägenhet för att de inte har råd att bo i hus t.ex. Många skulle välja att bo i hus om de kunde eftersom att bo k lägenhet innebär att man får stå ut med grannar som har noll respekt för andra människor.

    Det handlar om att rrspekter varandra och att förstå varandra. Man måste respektera att barn är barn men som barnfamilj så måste man respektera och förstå att andra kanske vill ha lugn och ro.

    Hos mig flyttar barnfamilj efter barnfamilj in. De bor inte länge och när de flyttar ut så flyttar nästa in och väsnas mer än den förra. De börjar tidiga mornar och springer, slår, flyttar möblerna fram tills sent på kvällen. Varenda helg. Jag kan inte fokusera på något alls. Kan inte se på TV utan att ha öronsnäckor och trots att jag har det så tränget oväsendet igenom. Har högsta volym i öronen men det tränger igenom ändå. Det är bara lugnt på nätterna.

    Det har gått så långt att jag måste gå ut och undvika att vara hemma så mycket som möjligt. Har saker jag behöver göra men drar mig för att göra det och skjuter upp saker för det är ett sådant oväsen.

    Barn måste få vara barn men barnfamiljer måste förstå att de inte är ensamma i fastigheten. Andra människor har också rättigheter som t.ex att få ha det lugnt i sitt eget hem. Man kan inte låta barnen ta överhand och bara hävda sina barns rätt att få röra sig. Om folk störs så måste man ta hänsyn till det. Människor har rätt att inte bli störda lika mycket som barn har rätt att röra på sig.

  • AndreasC81

    Men visst. Man kan ju alltid dra på TV?n på högsta volym när barnen ska sova. Då blir det väl ett jävla liv och säkert snack om att man ska visa hänsyn för att barnen ska sova. Då är det noga med hänsyn. När det är de som blir störda.

  • Pappa86

    Jag är själv pappa och bor i lägenhet, uppvuxen i villa.
    Samma hänsynprincip tillämpas för såväl familjemedlemmar så som grannar.
    Finns absolut ingen anledning till att springa, hoppa eller stampa inomhus. Jag utgår från att ni lär barnen dessa enkla ting när ni är på bio t ex? Varför inte ha samma regler, oavsett var man är inomhus? Låter onödigt komplicerat att ha olika regler beroende på var man är.

    Min sambo lider av utmattningssyndrom och hade jag inte lärt mina barn att visa hänsyn, så hade vi inte kunnat bo ihop. Min sambo hade lika gärna kunnat vara din granne, ska det krävas att hon klagar för att du ska visa hänsyn?

    Samma sak gäller din granne, du kan omöjligt veta om din granne har en psykisk eller fysisk åkomma som gör att han/hon är beroende av sömn och lugn, men ger sken av något annat inför dig för att inte vara "den jobbiga gnälliga grannen".

    Och nej, alla har inte alternativet till att bo i villa, så snacket om att man ska tåla saker bara för att man bor i lägenhet, är fullständigt befängt.

    Så ett slutligt vädjande ord till samtliga grannar där ute, visa hänsyn till dina grannar, det är inte svårt.

  • Hyllemor

    Nej, man springer absolut inte inomhus, liksom att man inte hoppar i sängen eller klättrar i soffan, Dels stör man andra, dels kan man välta ner eller förstöra saker. Dansa får man lov att göra, men inte i hela lägenheten och inte hur som helst. Jag är själv uppvuxen i villa.


    Vi har valt att inte bjuda hem kompisar som trots tillsägelse pillar på saker, öppnar skåp och lådor eller springer runt. Vårt barn har full förståelse för det. Det är ju bara jobbigt.

  • Hohohiheedk3

    Tyvärr är jag med om detta nu.
    Bor just nu i evakueringslägenhet som tur är i några veckor. Men grannarna bredvid.. Deras ungar skriker, hoppar, springer. Klockan är 22.24. Hållt på i 1 timme nu.
    Tycker även synd om grannarna under..  Som bor här permanent. Lyssna på den skiten såhär sent. 

    Jag förstår barn springer, leker osv. Men föräldrarna får lära sina barn va tyst vissa tider. Som nu. Kommer aldrig somna. Tack vore detta. Tur det är helg.
    Tur man inte jobbar nattskift.

    Man får lära sina barn disciplin. Respekt. Kanske lägga ungarna i tid och inte senare än 22 så det inte stör andra grannar. Kanske lära de att bli tystare. Men dessa föräldrar verkar ju skita I bleka tusan..

    Jaja, evigt tacksam för man ska tillbaka till sin lugna lägenhet om några veckor där det är knäpptyst :)
    Längtar redan.

Svar på tråden Är det fel att låta barn springa inomhus ?