• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • XAHHA92
    inez898 skrev 2017-03-30 10:12:20 följande:
    Jag dricker inte heller mellan ägglossning och bim. I helgen ska jag på middag med vänner på fredag och med familj på lördag. Det finns ingen rimlig anledning att köra bil någon av gångerna. Funderar jättemycket på vad jag ska säga?! Klart jag kan säga att jag inte är sugen bara, men det har aldrig hänt förut (haha låter så illa, men när jag äter middag på restaurang på det sättet så tar jag alltid ett glas vin om jag inte kör), så jag tror att det kommer att väcka misstankar. Känns jobbigt att mina vänner ska gå och vänta på att vi ska outa en graviditet, när det i själva verket kan ta hur lång tid som helst att ens bli gravid...
    Haha precis så jag har det!! Mina vänner och anhöriga är ju vana vid att jag tar vin till maten på helgerna. Jag brukar säga att man behöver faktiskt inte alltid dricka alkohol. Vissa har på skoj frågat "är du gravid eller". Men nu efter flera månader så har anledningar tagit slut och vad ska man nu säga haha.
  • NilssonLinn
    inez898 skrev 2017-03-30 10:16:00 följande:

Jag tänker likadant, att klaga är helt ok (vissa mår ju så dåligt att de blir inlagda på sjukhus!) men av respekt kan man väl tillägga att man ändå är tacksam, i alla fall om man pratar med några som man inte vet om de själva försöker. Typ pratar jag med min mamma eller min kille kan jag väl snacka öppet om hur jävligt det är, men pratar jag allmänt med folk på jobbet eller med vänner som inte är så nära att jag vet huruvida de försökt/försöker eller inte, så måste man väl uttrycka sig lite mer finkänsligt.

Jag är fullt medveten om att det kan vara riktigt kämpigt att vänta barn, som du skriver - vissa hamnar tillochmed på sjukhus. Jag ville absolut inte göra världens grej av detta .. är bara så trött på att mensen kommer hela tiden även om vi "prickar in" äl och jag blev bara så provocerad av henne som jag skrev om. Jag kan absolut förstå att det är jobbigt om man får stora besvär. Men jag blev väl mest irriterad att hon var tvungen att kasta ut det på FB. Att man pratar om det och gnäller är okej, för det har man rätt till. Utan jag vill bara slippa se det .. det börjar bli riktigt psykiskt jobbigt att aldrig lyckas. Är dock inte lika bitter idag. Jag ber om ursäkt till er alla här i forumet att jag spydde ur mig. Men jag kände att jag inte kunde komma hem och skrika det till min sambo. För jag vill inte prata om barn, graviditet, min enorma längtan osv mer än nödvändigt hemma.

Förlåt allihop. <3

ÄL+4 och försöker att inte tänka alltför mycket på vad jag känner i kroppen, om jag känner nå symptom osv osv ..

Ska även försöka att skippa ta gravtest innan BIM denna månad. Det säger jag dock varje månad, men hamnar ändå där dagarna innan. Haha.
  • XAHHA92
    NilssonLinn skrev 2017-03-30 11:15:44 följande:
    Jag är fullt medveten om att det kan vara riktigt kämpigt att vänta barn, som du skriver - vissa hamnar tillochmed på sjukhus. Jag ville absolut inte göra världens grej av detta .. är bara så trött på att mensen kommer hela tiden även om vi "prickar in" äl och jag blev bara så provocerad av henne som jag skrev om. Jag kan absolut förstå att det är jobbigt om man får stora besvär. Men jag blev väl mest irriterad att hon var tvungen att kasta ut det på FB. Att man pratar om det och gnäller är okej, för det har man rätt till. Utan jag vill bara slippa se det .. det börjar bli riktigt psykiskt jobbigt att aldrig lyckas. Är dock inte lika bitter idag. Jag ber om ursäkt till er alla här i forumet att jag spydde ur mig. Men jag kände att jag inte kunde komma hem och skrika det till min sambo. För jag vill inte prata om barn, graviditet, min enorma längtan osv mer än nödvändigt hemma.

Förlåt allihop. <3

ÄL+4 och försöker att inte tänka alltför mycket på vad jag känner i kroppen, om jag känner nå symptom osv osv ..

Ska även försöka att skippa ta gravtest innan BIM denna månad. Det säger jag dock varje månad, men hamnar ändå där dagarna innan. Haha.
    Ibland behöver man faktiskt kräka av sig allt, och det var väl bättre att du gjorde det här än till personen i sig :p

Jag är också urkass på att vänta till bim innan jag testar mig. Slutat alltid med att jag köper ett testa tidigt test, de kan man ju ta 6 dagar innan bim. Vilket jag har imorgon... Det kliar såååå i fingrarna. Man vill ju veta!?! Suck haha
  • inez898
    NilssonLinn skrev 2017-03-30 11:15:44 följande:

Förlåt allihop. <3

Du behöver verkligen inte be om ursäkt!! Fattar precis vad du menar och har känt exakt likadant när vänner klagat. Det var därför jag menade att man bör visa respekt och inte klaga sådär inför personer som man inte vet om de har barnlängtan eller inte (t ex på Facebook). Förstår verkligen att du inte vill höra och se det. 

Känner likadant inför min sambo haha. Han är världens bästa och lyssnar snällt på allt mitt snack om ägglossning, graviditet, förlossning, bebisar osv men jag känner att jag borde begränsa det och inte säga ALLT som ploppar upp i huvudet om att försöka få barn... Kan bli lite tjatigt för nån som har en mer chill inställning än vad jag har ;) 
  • Cykeltjejen

Har en arbetskamrat som inte är gravid, hon klämde ur sig till mig idag att hon tycker jag är löjlig som inte vill dricka på en tjejkväll vi ska på nästa helg med några tjejer från jobbet. Hon menar på att jag inte ska avstå från alkohol bara för att jag vill bli gravid. Hennes ord var: "du kan ju inte leva ditt liv i tro att du ska bli gravid och avstå från alkohol bara för det." Typ. Alltså blev både arg och ledsen. Festen är precis dagarna innan min BIM också. Så jag kan ju kanske inte se om jag är gravid då heller ! Hon tycker att jag ska dricka ändå annars är jag löjlig. Liksom wtf är det för fel på folk???

• inez898
    Cykeltjejen skrev 2017-03-30 15:27:06 följande:

Har en arbetskamrat som inte är gravid, hon klämde ur sig till mig idag att hon tycker jag är löjlig som inte vill dricka på en tjejkväll vi ska på nästa helg med några tjejer från jobbet. Hon menar på att jag inte ska avstå från alkohol bara för att jag vill bli gravid. Hennes ord var: "du kan ju inte leva ditt liv i tro att du ska bli gravid och avstå från alkohol bara för det." Typ. Alltså blev både arg och ledsen. Festen är precis dagarna innan min BIM också. Så jag kan ju kanske inte se om jag är gravid då heller ! Hon tycker att jag ska dricka ändå annars är jag löjlig. Liksom wtf är det för fel på folk???

Strunta i henne bara, hon har helt enkelt inte koll! Hittade bland annat detta:

"Det är känt sedan länge att alkoholintag under graviditet kan skada fostret, och de flesta kvinnor slutar också att dricka alkohol när de upptäcker att de är gravida. Mer än hälften upptäcker dock sin graviditet först efter sjätte graviditetsveckan och fortsätter dricka alkohol fram till dess [1]. Senare års forskning visar att även dessa första veckor är kritiska för alkoholintag, och även en måttlig alkoholkonsumtion tycks ibland kunna ge bestående hjärnpåverkan hos fostret. All hälso- och sjukvårdspersonal som möter kvinnor i fertil ålder bör kunna informera balanserat om detta, så att kvinnor som försöker bli gravida kan välja om de vill avstå från alkohol."

"Hos människofoster som studerats i realtid med ultraljudsteknik under olika graviditetsperioder finner man ett klart samband mellan exponering för måttliga alkoholmängder (2?4 glas per vecka) och motorisk påverkan med avvikande rörelsemönster och ökat antal sprittningar som inte går tillbaka på normalt sätt. Detta tolkas som en försenad mognadsutveckling av nervsystemet [9]."

Från: www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Personligen tycker jag att det känns ganska självklart att inte riskera något!
  • inez898

För övrigt, om man tycker att det är rimligt att kalla någon löjlig för att den inte dricker (oavsett anledning) så tycker jag att man ska se över sitt eget förhållande till alkohol... Det ska alltid vara okej att inte dricka, graviditet eller ej. 

• XAHHA92
    Cykeltjejen skrev 2017-03-30 15:27:06 följande:

Jag håller helt med dig! Försöker man bli gravid så ska man inte dricka alkohol mellan ägglossning och bim. Personligen tycker jag det är fullständigt korkat när man vet om att "jag kanske är gravid". Man kan leva sitt vanliga liv utan alkohol :p
  • Cykeltjejen
    inez898 skrev 2017-03-30 16:00:12 följande:

För övrigt, om man tycker att det är rimligt att kalla någon löjlig för att den inte dricker (oavsett anledning) så tycker jag att man ska se över sitt eget förhållande till alkohol... Det ska alltid vara okej att inte dricka, graviditet eller ej. 

Hon blev säkert besviken bara för att vi båda två är rätt duktiga på att parta när vi väl pratar tillsammans. Men ändå, så sjukt onödig sak att säga. Och sen ba: "och det står jag för" okej kul för dig att du står för det du säger men det betyder inte att du måste säga det?

Visst att man kanske inte är på samma plan i livet, men man måste ju ändå kunna respektera andras längtan och viljan? Jag vet inte, vi kanske är uppfostrade olika helt enkelt. Jag kommer i alla fall avstå från alkohol den helgen.
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första