• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • XAHHA92
    Percafluviatilis skrev 2017-03-30 16:00:11 följande:
    Det blev mens istället!
    Åh nej :( Man blir lika ledsen varenda gång..
  • Cykeltjejen
    inez898 skrev 2017-03-30 15:52:21 följande:

Strunta i henne bara, hon har helt enkelt inte koll! Hittade bland annat detta:

"Det är känt sedan länge att alkoholintag under graviditet kan skada fostret, och de flesta kvinnor slutar också att dricka alkohol när de upptäcker att de är gravida. Mer än hälften upptäcker dock sin graviditet först efter sjätte graviditetsveckan och fortsätter dricka alkohol fram till dess [1]. Senare års forskning visar att även dessa första veckor är kritiska för alkoholintag, och även en måttlig alkoholkonsumtion tycks ibland kunna ge bestående hjärnpåverkan hos fostret. All hälso- och sjukvårdspersonal som möter kvinnor i fertil ålder bör kunna informera balanserat om detta, så att kvinnor som försöker bli gravida kan välja om de vill avstå från alkohol."

"Hos människofoster som studerats i realtid med ultraljudsteknik under olika graviditetsperioder finner man ett klart samband mellan exponering för måttliga alkoholmängder (2?4 glas per vecka) och motorisk påverkan med avvikande rörelsemönster och ökat antal sprittningar som inte går tillbaka på normalt sätt. Detta tolkas som en försenad mognadsutveckling av nervsystemet [9]."

Från: www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx

Personligen tycker jag att det känns ganska självklart att inte riskera något!

Jag tycker också att det är självklart att inte dricka om man planerar att bli gravid. Men att bara säga en sån sak liksom? Att man inte kan leva i tro att man ska bli gravid? Som att jag skulle missa något för att jag väljer att avstå från en fylla denna gång? Fyllor som jag kan få 10000000ggr igen när barnet är större liksom? En del människor alltså!
  • XAHHA92
    Cykeltjejen skrev 2017-03-30 16:06:38 följande:
    Hon blev säkert besviken bara för att vi båda två är rätt duktiga på att parta när vi väl pratar tillsammans. Men ändå, så sjukt onödig sak att säga. Och sen ba: "och det står jag för" okej kul för dig att du står för det du säger men det betyder inte att du måste säga det?

Visst att man kanske inte är på samma plan i livet, men man måste ju ändå kunna respektera andras längtan och viljan? Jag vet inte, vi kanske är uppfostrade olika helt enkelt. Jag kommer i alla fall avstå från alkohol den helgen.
    Finns många goda alkoholfria viner och öl hehe :D
  • XAHHA92

åååh, kunde inte låta bli att köpa ett testa tidigt gravtest..... såklart negativt (som jag innerst inne visste). Varför ska man hela tiden plåga sig själv genom att köpa såna test och ändå få negativt.......? Tips hur man kan få bort den här jädra hetsen att testa haha.

• XAHHA92

Och där knackade tant röd på. Hur går det för er andra? Jag får satsa på nästa ägglossning & hoppas på ett januaribarn :p Nästa försök är nr 12 och händer inget då kommer min läkare skicka mig till en gynekolog, vilket känns skönt att veta! Dock är det tråkigt att som frisk 25 åring inte kan få barn utan en massa utredningar och hjälp.

• Jooosen

Åå trist!! Ja tråkigt att det ska vara så förbaskat svårt! Jag har Bim på om tre eller fyra dagar. Hårda och tunga bröst, liiiite ömma (vad ja förstår kan man ibland inte röra brösten när man är grav). Uppblåst oxå. Men känns som att det är för att jag ska ha mens. Vill nog inte testa än med rädslan av att jag kommer bli besviken!!

• XAHHA92
    Jooosen skrev 2017-04-05 16:41:37 följande:

Åå trist!! Ja tråkigt att det ska vara så förbaskat svårt! Jag har Bim på om tre eller fyra dagar. Hårda och tunga bröst, liiiite ömma (vad ja förstår kan man ibland inte röra brösten när man är grav). Uppblåst oxå. Men känns som att det är för att jag ska ha mens. Vill nog inte testa än med rädslan av att jag kommer bli besviken!!

Jag gör alltid misstaget att testa tidigt och jag verkar inte lära mig att vänta heller haha.. Det bästa är nog att faktiskt vänta på bim, man lär ju få ett rätt resultat och det blir oftast billigare för plånboken att slippa köpa en massa onödiga test. Håller tummarna för dig! :) Jag tror man ska sluta läsa på internet vad symptomen är och istället lära känna sin egna kropp. :)
  • Zia29

Hänger gärna på här om det är okej.

Är 25 år, fästmannen blir 29 snart. Vi har nyligen börjat försöka med första barnet och kommer snart att sätta igång med försök #2. Har ÄL runt 15-16 och BIM 30 (så drygt att vänta). Jag äter folsyra men mannen äter inget för tillfället.

Det här är så spännande och roligt. Har velat ha barn så länge nu och äntligen har vi aktivt börjat försöka :)

Ska bli kul att följas åt till + och håller tummarna för oss allihop!

• Längtanefterdig

En till ny i tråden!
    Jag och sambon är bägge 26. Vi har försökt i över ett år och jag har nu ätit min första omgång med letrozol och väntar nu på ägglossning, får se när den sker. Väntan är verkligen jobbig. Har velat bli gravid i över 2 år och väntade in sambon i ett innan vi började. Nu håller jag verkligen tummarna för att det ska lyckas Skrattande Brukar vara rätt bra på att testa mig innan bim men den här gången ska jag verkligen försöka att hålla mig. Kommer ingen mens så ska jag ta ett test... får se om jag lyckas Flört

• Percafluviatilis
    HannaPanna92 skrev 2017-04-05 14:34:05 följande:

Och där knackade tant röd på. Hur går det för er andra? Jag får satsa på nästa ägglossning & hoppas på ett januaribarn :p Nästa försök är nr 12 och händer inget då kommer min läkare skicka mig till en gynekolog, vilket känns skönt att veta! Dock är det tråkigt att som frisk 25 åring inte kan få barn utan en massa utredningar och hjälp.

Vad tråkigt! Hoppas det tar sig nästa gång så ni slipper utredning. Samtidigt skönt att bli utredd om det inte tar sig.

Vi försöker för sjunde gången nästa vecka. Knappt ens pepp för det känns liksom menlöst, nästan så jag redan nu är inställd på att mensen kommer om tre veckor. Men, har börjat försöka se det som en nedräkning till att få hjälp istället och hoppas att det ska göra mig mer avstressad (känner mig mer obrydd av den tanken just nu iallafall).
Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första