• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Minis4567

Så bra att du blir väl omhändertagen nu. Håller tummarna för dig och din bebis. Har följt tråden men inte skrivit något tidigare.

• Softy

Följer och håller tummarn för dig TS och för bebisen såklart! :)

• 8295

Äntligen händer det grejer! Fyfan så skönt. Oj vad jag hejjar på dig och din lilla, ni både är så oerhört starka och modiga som fortfarande lever med alla de mörka besked du fått höra hittills.

Jag låg i Umeå med mina komplikationer, och jag förstår din lättnad över att vara omgiven av team som har kunskap inom såna här ovanliga grejer. Positivitet kan göra under, sluta aldrig kämpa!

• Haiduchi

Underbart! Äntligen är du omringad av människor som är bäst på detta och som verkligen kommer göra allt för ditt barn. Nu kan man ju äntligen känna att oavsett hur det går så har man iaf gjort det bästa av din situation.

Nu hejar vi på med allt vi har.

• Tjolahejtjolahopp

Tack alla :)

Jag gör kontroller varje dag och det känns bra här. Kan bli lite långtråkigt men jag lyckas nog få hit en symaskin i morgon så kan jag sy lite fina bebiskläder till Neonatalavd!

Jag hade lite mer "sammandragningar" igår på natten och även inatt. Men inget som har varit värre än tidigare. Ganska milt men de höll i sig länge istället så jag kunde inte sova. Men det har inte varit något på dagarna. Inget vatten på två dagar när jag legat på höger sida och halvt upprätt eller stått.

Det känns en del i ryggen av att bara ligga så. Var tvungen att ligga vanligt ett tag och då kom det mer vatten igår kväll och inatt. Vet ej om det har med hur jag låg att göra :)

De hoppas jag går några veckor till eftersom livmodern är så tjock nu så det är jättesvårt och riskabelt med ett kejsarsnitt nu. Men de är förvånade ändå att jag gått så länge utan att ha fått en infektion.

Tog mig till stan och taxi tillbaka så fick tag i lite fina tyger :)

Det var det värt. Så får jag lite annat att tänka på också. Blir nån mössa och kanske en "pyjamas" eller liknande.

Det är en del rotation på personal här men vissa ser man flera gånger. Får se om mina favoriter hinner komma tillbaka.

Vi har gjort ctg igår och det såg bra ut. Det ska göras ca 3ggr/vecka, och hjärtat lyssnar vi på ikväll och minst en gång per dag. Jag gjorde undersökning som hos "vanliga BM" SF - måttet var 21, så alltså på nedre kurvan men ändå normal, som vikten, inom normal. Nu ska bebisen följa sin egen kurva så är de nöjda. Flödet har sett bra ut.

Magen känns ganska mjuk igen. Jag ska även be om en extra dos kortison om det går några veckor till. De har inte sett någon skillnad på att inte ge, men jag tänkte att det kanske finns nån skillnad som de inte sett när bebisen inte har vatten.

• Axioria1

Låter bra att det inte kommer något vatten om du ligger på ena sidan. Kan dock förstå att det inte är det lättaste att ligga "rätt" hela tiden. Själv har jag sovit på sidan men varierat (fram och tillbaka hela natten ) och det är inte alltid man ligger så bekvämt. Kan tänka mig att sjukhussängen kanske inte är den mest bekväma heller.

Men om det kan vara några dagar då du inte läcker kanske bebis kan övningsandas lite med. Särskilt nu när du fått kortison.

Ta hand om er!

• Lee***

Har följt dig sedan du skrev men aldrig skrivit ngt. Ser att det är många som följer dig och din bebis, ni är riktiga kämpare. Vilket bra bemötandet ni till slut fick :)

• enanna

Ååå, mjuk mage, hurra för det! :) Hejar på! Perfekt att fördriva lite tid med att sy minikläder :)

• carolinheiner
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-15 17:40:01 följande:

Tack alla :)

Jag gör kontroller varje dag och det känns bra här. Kan bli lite långtråkigt men jag lyckas nog få hit en symaskin i morgon så kan jag sy lite fina bebiskläder till Neonatalavd!

Jag hade lite mer "sammandragningar" igår på natten och även inatt. Men inget som har varit värre än tidigare. Ganska milt men de höll i sig länge istället så jag kunde inte sova. Men det har inte varit något på dagarna. Inget vatten på två dagar när jag legat på höger sida och halvt upprätt eller stått.

Det känns en del i ryggen av att bara ligga så. Var tvungen att ligga vanligt ett tag och då kom det mer vatten igår kväll och inatt. Vet ej om det har med hur jag låg att göra :)

De hoppas jag går några veckor till eftersom livmodern är så tjock nu så det är jättesvårt och riskabelt med ett kejsarsnitt nu. Men de är förvånade ändå att jag gått så länge utan att ha fått en infektion.

Tog mig till stan och taxi tillbaka så fick tag i lite fina tyger :)

Det var det värt. Så får jag lite annat att tänka på också. Blir nån mössa och kanske en "pyjamas" eller liknande.

Det är en del rotation på personal här men vissa ser man flera gånger. Får se om mina favoriter hinner komma tillbaka.

Vi har gjort ctg igår och det såg bra ut. Det ska göras ca 3ggr/vecka, och hjärtat lyssnar vi på ikväll och minst en gång per dag. Jag gjorde undersökning som hos "vanliga BM" SF - måttet var 21, så alltså på nedre kurvan men ändå normal, som vikten, inom normal. Nu ska bebisen följa sin egen kurva så är de nöjda. Flödet har sett bra ut.

Magen känns ganska mjuk igen. Jag ska även be om en extra dos kortison om det går några veckor till. De har inte sett någon skillnad på att inte ge, men jag tänkte att det kanske finns nån skillnad som de inte sett när bebisen inte har vatten.

Skit bra ju! Ja fick kortisonspruta vid förlossningen för att sonen skulle få en extra kick när han kom ut :) den kicken har fortfarande inte avtagit ;)
Svar på tråden Vattenavgång v.18