• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • As86

Så fantastiskt. Hon är då verkligen en kämpe och ett mirakel. Ha en fantastisk mors dag.

• Llewellyn

Åh, vilken sötnos. <3

Är så glad att det gick bättre för er än mig cirka ett år sedan. Hon ser pigg och nyfiken ut.

Hoppas att ni inte behöver kämpa lika mycket och hårt den kommande tiden utan att hon får en exeplariskt uppväxt och att hon klarar sig utan några men.

Känns bra att hon begåvats med en mor som alltid kommer stå på hennes sida om det behövs.

Jag har också känt att vården svek mig när vattnet gick vecka 16+3, fick ingen uppföljning alls utan var bara när jag själv sökte akut för blödningar som jag undersöktes och då nämndes inte ens vattenmängd samt att vul var mer standard än undantag så eventuell infektionsrisk brydde sig ingen om heller.

Eftersom det var första graviditeten visste jag inte riktigt heller vad man ska mötas av. Så att sammanställa er information för att eventuellt hjälpa andra som hamnar i samma situation framöver är en jättebra idé.

Ha en härlig dag!

• Have90

Stort grattis till fina flickan! Blev själv mamma för snart tre veckor sedan i vecka 26+1, och precis som du känner jag ingen tillit till vården längre. Jag visste hela tiden att hon skulle komma tidigt eftersom jag är koniserad, fick tidiga förvärkar så jag knappt kunde gå, slemproppen lossnade etc men ingen trodde på mig och alla sa att det var normalt. Men min magkänsla sa hela tiden att det är något som inte stämmer så hade jag inte kollat mig på eget bevåg hade jag förlorat henne i vecka 22. Finns en grupp på Facebook för oss som fått tidigt, Extrempremtur-Föräldragrupp. Tycker gruppen är kanon där man kan prata med dem som gått igenom samma sak eller är mitt uppe i det som en själv. Man behöver ventilera alla sina tankar och känslor för det är en känslostorm alltihop <3

• GrönaDruvan

Vilken underbar liten tjej! Helt otroligt!! Hur har det gått med pappan till henne? Han var väl mindre trevlig mot dig vad jag kan minnas att du skrev...

• Axioria1

Åååå vilken sötis. Vad kul att vi oxå fick se en bild av ditt underverk! <3

Skönt att dina föräldrar varit med och stöttat dig! Grattis på morsdag.

• frestelsen
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-05-28 11:09:10 följande:

Då ska jag prova det :) har försökt någon gång förut men då gick det inte.

Hon vägde 835gram , gick ner till 798 gram dagen efter. 33 cm lång och huvudet var 23cm :)

Jättefin <3 Grattis
Svar på tråden Vattenavgång v.18