• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • LeyasMamma
    Summerchild skrev 2017-06-05 21:49:07 följande:

Det kommer släppa som en saga hysteri .... mysigt 2017 med alla sagor. Fint stöd mammor. Saga är ett väldigt vackert namn. Då får jag säga att jag hoppas för min son att det blir en saga för honom. :)

Det kommer det nog göra. Min sambo som valde namnet, han har haft det som favoritnamn länge. Sen efter vårt tråkiga slut förra graviditeten som blev ett sent missfall i v17 pga vattenavgång så känns det verkligen som denna lilla är en Saga :) oavsett namnet på hans framtid så blir det garanterat en saga :)
  • Summerchild
    LeyasMamma skrev 2017-06-05 21:55:13 följande:

Det kommer det nog göra. Min sambo som valde namnet, han har haft det som favoritnamn länge. Sen efter vårt tråkiga slut förra graviditeten som blev ett sent missfall i v17 pga vattenavgång så känns det verkligen som denna lilla är en Saga :) oavsett namnet på hans framtid så blir det garanterat en saga :)

Haha ja min Elvin saga är det :D
  • Tjolahejtjolahopp

Akut ambulanshelikopter till Uppsala. Hon hade för dålig syresättning och fick intuberas igen. Såg hemskt ut :( stackars liten. Tre ggr fick de försöka. De är inte vana med sånt hemma. Resan hit gick bra , något Fall av pulsen. Nu vila från mat och hon ska få antibiotika.

• Preet90
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-06-06 03:49:15 följande:

Akut ambulanshelikopter till Uppsala. Hon hade för dålig syresättning och fick intuberas igen. Såg hemskt ut :( stackars liten. Tre ggr fick de försöka. De är inte vana med sånt hemma. Resan hit gick bra , något Fall av pulsen. Nu vila från mat och hon ska få antibiotika.

Jag hoppas verkligen ni mår bra och får komma hem snabbt.

Din lilla flicka är stark hon, hon kommer greja det hur bra som helst. Skickar kramar dig både mamma och dotter :)

Krya på er och tack för att du uppdaterar och låter oss följa din resa!
  • Summerchild

När jag bröt nacken kunde inte västerås ta hand om mina skador. Fördes till Uppsala men bara vistades där i 3 dgr. Sedan till västerås igen och under veckorna där så blev jag felbehandlad på många sätt. Dom glömde vissa mediciner för förlamade som inte kunde gå på toa osv. Jag tycker det är så dåligt att bara vissa sjukhus har kompetensen och det äventyrade mitt liv iaf. Jag vet inte vad man kan göra åt det. Annat än att jag ville dela min historia. Man har rätt att frågasätta deras behandling. Dom kommer att begå mer misstag. Så var inte rädd för att stå på dig om du tror att dom har fel. Ta kontakt med andra läkare.
  • Tjolahejtjolahopp
    Summerchild skrev 2017-06-06 04:37:06 följande:

När jag bröt nacken kunde inte västerås ta hand om mina skador. Fördes till Uppsala men bara vistades där i 3 dgr. Sedan till västerås igen och under veckorna där så blev jag felbehandlad på många sätt. Dom glömde vissa mediciner för förlamade som inte kunde gå på toa osv. Jag tycker det är så dåligt att bara vissa sjukhus har kompetensen och det äventyrade mitt liv iaf. Jag vet inte vad man kan göra åt det. Annat än att jag ville dela min historia. Man har rätt att frågasätta deras behandling. Dom kommer att begå mer misstag. Så var inte rädd för att stå på dig om du tror att dom har fel. Ta kontakt med andra läkare.

Tack. Hon ska på röntgen nu men de tror att det bara blev jobbigt för henne med magen och därav andningen också.

Det ska jag göra. Mamma vet bäst! <3
  • Tjolahejtjolahopp

[quote=77733743][quote-nick]fixaochdona skrev 2017-06-06 08:14:03 följande:[/quote-nick]

Hoppas läget stabiliserats?! *håller alla tummar och tår för er*

[/quote

Det är stabiliserat men tycker så synd om henne. Man ser att hon är helt slut :( hon hade lågt hb också så kanske skulle behöva en blodtransfusion men hon var ändå fin i färgen. Hon har dropp nu tills de har gjort röntgen. Sen får jag hålla min lilla älskling <3

• Swinka

Lilla kämpe... hon kommer klara allt, din dotter!
  • Tjolahejtjolahopp

Nu har hon legat i min famn sen runt 11 i morse. Hennes syre ligger på runt 95 och det är jättebra för nu har hon inget extra syre tillsatt (21)

Röntgen visade ingenting så nu har vi börjat ge henne mat igen lite försiktigt. 1ml åt gången. Förut var hon uppe i tolv. Hon hade gått ner en massa i vikt men nu får hon även dropp och har fått antibiotika. Hon verkar lite starkare.

Svar på tråden Vattenavgång v.18