• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • enanna
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-10-02 00:23:42 följande:

Om två dagar åker vi till Uppsala för operation igen.

Där kommer vi även få gå en utbildning för dropp så vi kan ha henne hemma med dropp. Det kommer ta ca en till två veckor där.

Jag hoppas verkligen att vi får komma hem direkt efter det. Det är iaf målet.

Idag är hon ca 4 månader och en vecka. Hon skulle egentligen vara en månad gammal!

Väger nu 3500gram och är 49cm lång.

Efter operationen ska vi mata vidare i tarmen för att se att den nedre delen också fungerar. Om den gör det så kan vi göra den slutliga operationen då de kopplar ihop tarmen igen kanske efter några veckor.

Tack för uppdateringen! Oj vad jag hoppas att tarmen ska kunna fungera nästan normalt!

Spännande att lära sig droppet, tänk vad snabbt också det kommer att kännas som vardag.

Finns det chanser att hon slipper längre komplikationer eller är det redan något som ni vet att kommer att bli kvar?
  • Jsv17

Där kommer vi även få gå en utbildning för dropp så vi kan ha henne hemma med dropp. Det kommer ta ca en till två veckor där.

Idag är hon ca 4 månader och en vecka. Hon skulle egentligen vara en månad gammal!

Efter operationen ska vi mata vidare i tarmen för att se att den nedre delen också fungerar. Om den gör det så kan vi göra den slutliga operationen då de kopplar ihop tarmen igen kanske efter några veckor.

Vilken stor tjej hon blivit!

Slår mig varje gång jag läser om er att hon hade inte ens fått finnas om du inte kämpat för henne och trott på henne och dig. Vilka kämpar ni är båda två, och så fantastiskt att ni fått visa att det går och att sjukvården ibland ger upp för lätt. Heja er! Och lycka till uppe Uppsala det kommer duboch Saga klara galant!
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Frmid

Jag blir så glad av att läsa dina uppdateringar och om Sagas framsteg! Du är en helt fantastisk mamma som kämpat så för din dotter, enda sen v 18 :) så starka ni är båda två! Hoppas allt går som det ska i Uppsala och att Saga snart får slippa dropp och operationer.

Kram

• andromedae

Har sträckläst hela tråden nu ikväll, med paus för att kissa hunden. Vilken fantastisk historia, vilken fantastisk mamma och vilken fantastisk Saga!
    Alla mina varmaste lyckönskningar till er. Ni ger hopp och visar hur viktigt det är att kämpa och våga stå för sitt barn.
    Har ni anmält första läkarna som tyckte ni skulle göra abort?

• smurfen 11

Håller tummarna för att det går bra i Uppsala!

Så starka ni är som går igenom detta, det är så härligt att läsa att det minsann kan gå bra, även om det inte var optimalt från början. Hoppas du själv hinner andas emellanåt. Kram
  • Sassa4

Har läst igenom allt ikväll. Vilken fantastisk berättelse. Saga är ett mirakel :) och vilken mamma hon har! Som aldrig gav upp! Önskar er all lycka i framtiden <3

• Jemp

Även jag har precis hittat hit och läst allt. Vilken resa! Och vad du kämpat.

Hoppas att operationen gick bra.

• Tjolahejtjolahopp
    enanna skrev 2017-10-02 05:34:34 följande:

Tack för uppdateringen! Oj vad jag hoppas att tarmen ska kunna fungera nästan normalt!

Spännande att lära sig droppet, tänk vad snabbt också det kommer att kännas som vardag.

Finns det chanser att hon slipper längre komplikationer eller är det redan något som ni vet att kommer att bli kvar?

Det enda vi vet nu är att hon kommer behöva droppet en längre tid just för att hon ska få i sig all den näring hon behöver. Ca 1 år. Så det kändes lite jobbigare men vad gör det när hon väl slipper allt. <3
  • Tjolahejtjolahopp
    Jsv17 skrev 2017-10-02 06:04:08 följande:

Vilken stor tjej hon blivit!

Slår mig varje gång jag läser om er att hon hade inte ens fått finnas om du inte kämpat för henne och trott på henne och dig. Vilka kämpar ni är båda två, och så fantastiskt att ni fått visa att det går och att sjukvården ibland ger upp för lätt. Heja er! Och lycka till uppe Uppsala det kommer duboch Saga klara galant!

Åh tack så mycket <3
Svar på tråden Vattenavgång v.18