• Tjolahejtjolahopp

Vattenavgång v.18

Hej alla.

Jag ligger just nu på lasarettet på avdelning 85.

Haft stor blödning i v10 , en större med sammandragningar varannan minut i nio timmar och med massor av klumpar och blod i vecka 15.

Det har varit alla gånger i samband med mitt jobb när jag lyfter och ingen ville lyssna på mig. De har sagt att man kan jobba som vanligt när man är gravid och att de inte kan säga vad det beror på.

Hade inte fått någon sjukskrivning än men tänkte kämpa för det och skulle ringa igår. Fick istället tryck nedåt i måndags och i tisdags på jobbet. Onsdagen så misstänkte jag att vattnet gick och ringde 1177. De sa åt mig att vänta och ringa gyn på morgonen efter.

Kom hit och de konstaterade att allt vatten är borta. De sa att de inte kan göra något och de vill ha mig här några dagar för att sen sätta igång mig om det inte kommer igång av sig självt. Nu är jag jätteledsen och de säger att fostret tar skada ju längre det går så de hellre sätter igång mig. Jag vill verkligen inte att de ska göra det.

Det har inte kommit mer vatten sen undersökningen igår och jag har inte ont och inga bruna eller röda flytningar.

Hur gör jag nu?

Jag undrar även om fostervattnet har gått, och det finns inget fostervatten kvar, borde det fortsätta att sippra ut lite vatten ändå efter någon dag eller slutar det helt när hinnan har spruckit?

• Svar på tråden Vattenavgång v.18
  • Tjolahejtjolahopp
    CML skrev 2017-07-22 19:17:21 följande:

Åh va glad jag blir! Vilken tur att jag skickade med den gröna också, kändes som den rosa skulle bli stor till knyttet <3 men den har hon nog snart vuxit i!

Den gröna sitter super nu och den rosa har blivit en favorit :D helt klart. Den funkar även nu då det är jättebra att man kan dra ner den lite så den täcker ögonen lite för ljuset. <3

Såååå fina. O hur underbar är du som verkligen sätter dig och syr till Saga och så snabbt! Blir alldeles tårögd!
  • Tjolahejtjolahopp

Vet ni!

Jag börjar med det mindre bra, så tar vi det roliga i slutet :)

Sagas stomi har de bytt några ggr här då vi inte var på plats igår eftermiddag eller inatt. Visste väl redan att detta skulle ske när vi satte ny påse i fredags kl 16 och den inte blev perfekt.

De hade då bytt, den hade lossnat igen och igen, antagligen eftersom de använt tvättcreme, fast jag sa första dagen här att den ska tvättas med ljummet vatten. Jaja! De hade kunnat kontakta stomiterapeuterna då istället. Men nej, det gjorde man inte. De kom tillslut på att ta bort tvättcremen iaf så nu får vi hoppas den håller över natten för lillans skull.

Annars ska den bytas varannan till var tredje dag.

De två roliga nyheterna är att Saga har blivit av med EKG-mätningen. Alltså tre elektroder som mäter hjärtaktiviteten osv :) Så tre sladdar bort!

Vi fick ikväll komma till ett "eget rum" med tv, dusch och allt som vi behöver. Nästan som hemma ;) ingen personal som springer runt här! Nu är vi helt själva lilla Saga och jag. Det känns underbart! Nu känns det nästan som att jag bestämmer själv över henne. Förutom att de kommer in här varannan timme och kollar henne men det är ju bra ändå tills man vänjer sig. De har även koll där ute på skärmarna att hon ligger bra i syresättning osv. Nu kan jag fixa O värma maten själv till Saga.

Då provar vi första natten här då :))) spännande ! Kommer antagligen bli trött men är just nu uppe i varv!

• Jsv17
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-07-24 23:57:08 följande:

Vet ni!

Jag börjar med det mindre bra, så tar vi det roliga i slutet :)

Sagas stomi har de bytt några ggr här då vi inte var på plats igår eftermiddag eller inatt. Visste väl redan att detta skulle ske när vi satte ny påse i fredags kl 16 och den inte blev perfekt.

De hade då bytt, den hade lossnat igen och igen, antagligen eftersom de använt tvättcreme, fast jag sa första dagen här att den ska tvättas med ljummet vatten. Jaja! De hade kunnat kontakta stomiterapeuterna då istället. Men nej, det gjorde man inte. De kom tillslut på att ta bort tvättcremen iaf så nu får vi hoppas den håller över natten för lillans skull.

Annars ska den bytas varannan till var tredje dag.

De två roliga nyheterna är att Saga har blivit av med EKG-mätningen. Alltså tre elektroder som mäter hjärtaktiviteten osv :) Så tre sladdar bort!

Vi fick ikväll komma till ett "eget rum" med tv, dusch och allt som vi behöver. Nästan som hemma ;) ingen personal som springer runt här! Nu är vi helt själva lilla Saga och jag. Det känns underbart! Nu känns det nästan som att jag bestämmer själv över henne. Förutom att de kommer in här varannan timme och kollar henne men det är ju bra ändå tills man vänjer sig. De har även koll där ute på skärmarna att hon ligger bra i syresättning osv. Nu kan jag fixa O värma maten själv till Saga.

Då provar vi första natten här då :))) spännande ! Kommer antagligen bli trött men är just nu uppe i varv!

Åh va skönt att få eget rum, men ändå all trygghet som sjukhuset ger. Hoppas de får ordning på stomi-påsen! Jobbigt med fel som kan undvikas.

Heja dig och Saga, vilka kämpar ni är
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Tjolahejtjolahopp

Stomipåsen läckte inatt och jag kunde byta den. Tur det.

Hon har även varit utan extra syrgas hela natten då jag drog ner den eftersom den inte ens satt i näsan.

Så de hade syrgas 30 först. Jag drog ner till 21 (vilket är noll i extra syrgas) ! Gick hur bra som helst. Så tjatade igen att de skulle ta bort den nu och prova helt utan, för jag vet att den irriterar henne mer än nytta.

Så med den låg hon på ca 90% i syresättning! Hej O hå :) och UTAN grimman ligger hon nu alltså på 97-100% helt själv! Vi mammor vet vi :)

• enanna
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-07-25 07:50:11 följande:

Stomipåsen läckte inatt och jag kunde byta den. Tur det.

Hon har även varit utan extra syrgas hela natten då jag drog ner den eftersom den inte ens satt i näsan.

Så de hade syrgas 30 först. Jag drog ner till 21 (vilket är noll i extra syrgas) ! Gick hur bra som helst. Så tjatade igen att de skulle ta bort den nu och prova helt utan, för jag vet att den irriterar henne mer än nytta.

Så med den låg hon på ca 90% i syresättning! Hej O hå :) och UTAN grimman ligger hon nu alltså på 97-100% helt själv! Vi mammor vet vi :)

Ååå, wow! Perfekt syresättning redan, ni är otroliga :D
  • CML
    Tjolahejtjolahopp skrev 2017-07-24 23:42:31 följande:

Den gröna sitter super nu och den rosa har blivit en favorit :D helt klart. Den funkar även nu då det är jättebra att man kan dra ner den lite så den täcker ögonen lite för ljuset. <3

Såååå fina. O hur underbar är du som verkligen sätter dig och syr till Saga och så snabbt! Blir alldeles tårögd!

Att de kommer till användning gör mig riktigt glad, det är det som är "lönen"

Fortsätter följa er och jag hoppas att mössorna blir för små snart :)

Lita på dig själv och är det något som känns fel så ifrågasätt, ganska ofta är det dom du skriver, Mamma vet bäst!

Kram
  • Illusioner74

Åh så underbart fin hon är lilla Saga och vad fina mössor hon fått :)

Dåligt av personalen att tabba sig så med stomipåsen/tvättcremen. Så tröttsamt. Men fantastiskt att allt går framåt med syresättningen och nytt rum :) heja Saga och mamma :)

• Summerchild
    CML skrev 2017-07-25 12:41:21 följande:

Att de kommer till användning gör mig riktigt glad, det är det som är "lönen"

Fortsätter följa er och jag hoppas att mössorna blir för små snart :)

Lita på dig själv och är det något som känns fel så ifrågasätt, ganska ofta är det dom du skriver, Mamma vet bäst!

Kram

Så gulligt av dig! Vad kul med mössor :)
  • Tjolahejtjolahopp

Mössorna som Saga har fått använder hon flitigt :) Hennes huvudomfång är nu 30cm, väger 1800 gram och är 41cm lång :)

CVKn har hon fortfarande för maten gick inte att höja de sista millilitrarna för att stomin fick ett för högt flöde. Så maten får vi höja långsammare. Hon äter nu 18ml varannan timme och hon behöver komma upp i 26ml.

Då kan vi ta bort CVKn "droppet med extra näring"!

Det hade kunnat vara borta för några dagar sen. Då hade vi kunnat ta oss hem på permission. Det hade varit underbart. Men får hoppas att det inte tar alltför lång tid tills dess.

När hon är uppe i full matmängd så får jag även amma henne.

Då ska vi även undersöka så att tarmarna funkar som de ska.

Hon har börjat äta från flaska. Så duktig är hon. För det mesta får hon i sig allt utan att behöva sondmatas. På natten så sondmatas hon iaf. De brukar hjälpa mig här med kl 03 och 05 - målet. Men det är bra kämpigt ändå.

Mata varannan timme, stomin som ska tömmas och släpper två tre ggr per dygn (ska hålla tre) . Så ska jag hinna pumpa var tredje timme , byta blöja och kolla sonden m.m. Och droppet brukar börja pipa då och då.

Haha. Hoppas jag får lite rutin på allt snart. Men framförallt när hon slipper droppet och stomin och jag får amma henne. Vilken lycka det kommer vara <3

I morgon ska hon få vaccinationer. Det är tremånaders vaccinationen som de ger två ggr nu. En vid två mån som hon är nu och en vid tre mån igen.

Hon älskar när man tar på hennes mage för att göra rent stomin. Även när man tvättar henne ! Om nåt är fel så ryter hon på en gång hehe.

Nu ska vi försöka sova skruttan och jag <3

Blir så glad av alla era fina inlägg <3 det betyder mycket!

Svar på tråden Vattenavgång v.18