• Glinda från Oz

Varför används HSP som det vore en diagnos?

Först vill jag säga att jag absolut tror att HSP (Highly Sensitive Person) existerar, vad jag inte förstår är varför det används som en NPF diagnos av lekmän och allmänna tyckare. Jag tycker man läser överallt i tidningar om folk som äntligen förstått vad det är för fel på dem, varför de fungerar som de gör etc och nu vet de att de är HSP.

Jag har träffat många som hävdar att de är HSP och därför inte klarar av vissa saker, det kan vara alltifrån att gå ut på stan till att ha vänner och arbeta. Många kräver att man ska ta extra hänsyn, vilket ibland leder till merarbete på olika vis.

HSP är alltså en personlighetstyp för er som inte visste det. För några år sedan hade ingen hört talas om det, nu är var och varannan person HSP.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-28 14:32
    Jag ser att det blivit en del missförstånd i tråden, HSP är INGEN diagnos och inget som psykiatrin sysslar med. Det är en personlighetstyp som just nu tillhör normalspannet.

• Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Angie) skrev 2017-03-29 18:52:17 följande:
    Nu var det inte mig du citerade men jag kan flika in att detta är forskat på, dock inte tillräckligt mycket ännu för att kunna dra några säkra slutsatser. Det finns indikationer på att ca 75% av särbegåvade individer också är högkänsliga. Detta har jag hört på föreläsningar och läst i skrifter om särbegåvning. Jag har dock ingen forskning att enkelt länka till och inte heller tid att göra en omfattande sökning just nu.

Elin K Lundberg föreläste på Brainchild om högkänslighet kopplat till särbegåvning, jag vet att hon bl a nämnde det där men minns inte om hon angav några källor. En beskrivning och ett klipp med föreläsningen finns i alla fall här för den intresserade:

www.brainchild.org/category/uncategorized/
    Det skulle vara intressant hur de fick fram att personerna är HSP. Användes ett test liknande det som länkades till är så är det klart att de fick en massa träffar och att näst intill alla var högkänsliga.

Allvarligt talat - bara första frågan är ju barock "I am easily overwhelmed by strong sensory input". Hur tänkte någon där?! Om frågan gäller "strong sensory input" utan närmare definition och jag alltså själv får tänka mig en "strong input" är det klart alla svarar ja! Det ingår ju normalt i definition för "strong input" att den är "overwhelming". .  . (sedan kan det variera var den gränsen går, men det handlade inte testet om).

Det här är vetenskapligt skräp av bästa klass som självklart kommer att "bevisa" den häpnadsväckande nyheten att det tidigare okända fenomenet högkänslighet är såå vanligt!!!

Nu förstår jag att det måste finnas fler tester och jag hoppas att det var de som användes i studien. Tyvärr är jag av någon anledning beredd att vara skeptisk till att det var så. . .
  • Anonym (-.-)

Jag fick nästan full pott på testen och jag har Emotionellt instabil personlighetsstörning :S

Kan man ha hps och eips samtidigt eller är det min personlighetsstörning som gör att jag får så höga poäng?

• Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2017-03-30 12:40:07 följande:

Det skulle vara intressant hur de fick fram att personerna är HSP. Användes ett test liknande det som länkades till är så är det klart att de fick en massa träffar och att näst intill alla var högkänsliga.

Allvarligt talat - bara första frågan är ju barock "I am easily overwhelmed by strong sensory input". Hur tänkte någon där?! Om frågan gäller "strong sensory input" utan närmare definition och jag alltså själv får tänka mig en "strong input" är det klart alla svarar ja! Det ingår ju normalt i definition för "strong input" att den är "overwhelming". .  . (sedan kan det variera var den gränsen går, men det handlade inte testet om).

Det här är vetenskapligt skräp av bästa klass som självklart kommer att "bevisa" den häpnadsväckande nyheten att det tidigare okända fenomenet högkänslighet är såå vanligt!!!

Nu förstår jag att det måste finnas fler tester och jag hoppas att det var de som användes i studien. Tyvärr är jag av någon anledning beredd att vara skeptisk till att det var så. . .

Om det är HSP-testet som avses så ligger det ju på Elaine Arons websida så man får väl utgå från att hon står bakom det. Dock står det inte att testet visar att man är HSP utan att man kan vara det.

En svensk version av testet finns här: hsperson.se/media/5e2083fe71ad8bc7ffff8451a426365.pdf
  • Anonym (Maria)
    Anonym (M) skrev 2017-03-30 13:56:19 följande:

Om det är HSP-testet som avses så ligger det ju på Elaine Arons websida så man får väl utgå från att hon står bakom det. Dock står det inte att testet visar att man är HSP utan att man kan vara det.

En svensk version av testet finns här: hsperson.se/media/5e2083fe71ad8bc7ffff8451a426365.pdf

Jo, det förstod jag. Jag pratade om de tester de särbegåvade fått göra i inlägget jag citerade.
  • Anonym (M)
    Anonym (Maria) skrev 2017-03-30 14:30:20 följande:

Jo, det förstod jag. Jag pratade om de tester de särbegåvade fått göra i inlägget jag citerade.

Aha ok, då förstår jag.
  • AniieeHär
    Anonym (M) skrev 2017-03-30 06:15:21 följande:
    Jag har också läst där, och kan inte se att man inte skulle kunna vara HSP och ha asperger samtidigt. Men givetvis behöver man inte ha Asperger för att ha HSP. Så upplever det långt ifrån som samma sak, men för den saken skull inte varndras motsatser.

Man kan absolut ha full pott på det testet och ha aspergers.

(Men man har inte aspergers för att man har full pott på det testet).
    Fast det har skrivits flera gånger i tråden att asperger och hsp skulle vara varandras motsatser. Vilket i så fall skulle dementeras om en (eller de flesta, faktiskt) med asperger skulle få 14 "poäng" på hsptestet.
  • Anonym (2017)

För att det ligger i tiden att bortförklara precis allt med "diagnoser". Förr använde man gudomligheter och andliga väsen för att förklara saker, nu använder man diagnoser som allmän förklaringsmodell för precis all slags mänskligt beteende.

• Anonym (A)

Vad kommer alla diagnoser ifrån?

• Anonym (M)
    AniieeHär skrev 2017-03-30 16:16:58 följande:

Fast det har skrivits flera gånger i tråden att asperger och hsp skulle vara varandras motsatser. Vilket i så fall skulle dementeras om en (eller de flesta, faktiskt) med asperger skulle få 14 "poäng" på hsptestet.

Ja precis, jag är med dig där.
  • AniieeHär
    Anonym (M) skrev 2017-03-30 17:39:44 följande:
    Ja precis, jag är med dig där.
    Bra! Alltid bra att förstå varandra.

Jag fick för övrigt 23 på det där testet. Av är det 27? 28?

Tyckte dessutom att många frågor var typiskt "aspiga" och hur man fungerar med den diagnosen. Jag skulle säga att typ 80% av alla jag känner som har asperger skulle få MINST lika många poäng (några skulle få minst ett till, vet jag).
Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?