• Glinda från Oz

Varför används HSP som det vore en diagnos?

Först vill jag säga att jag absolut tror att HSP (Highly Sensitive Person) existerar, vad jag inte förstår är varför det används som en NPF diagnos av lekmän och allmänna tyckare. Jag tycker man läser överallt i tidningar om folk som äntligen förstått vad det är för fel på dem, varför de fungerar som de gör etc och nu vet de att de är HSP.

Jag har träffat många som hävdar att de är HSP och därför inte klarar av vissa saker, det kan vara alltifrån att gå ut på stan till att ha vänner och arbeta. Många kräver att man ska ta extra hänsyn, vilket ibland leder till merarbete på olika vis.

HSP är alltså en personlighetstyp för er som inte visste det. För några år sedan hade ingen hört talas om det, nu är var och varannan person HSP.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-28 14:32
    Jag ser att det blivit en del missförstånd i tråden, HSP är INGEN diagnos och inget som psykiatrin sysslar med. Det är en personlighetstyp som just nu tillhör normalspannet.

• Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?
  • Glinda från Oz
    Fnollet skrev 2017-03-29 02:56:35 följande:

Nej du sitter inte och gissar, för du VET enligt dina egna uttalanden

Allvarligt talat, jag förstår inte dig eller var du hämtar dina uttalanden ifrån, och du förstår uppenbarligen inte mig. Du är den FÖRSTA person jag bett backa på FL för att jag tycker du gått för långt. Jag har inga problem med att diskutera med andra, men med dig tycker jag det spårat ut. Jag orkar inte mer, för ditt nästa inlägg kommer innehålla något annat du kommer kritisera mig för. Och att ta slutsatsen att jag inte gillar diagnoser bara för att jag inte uppskattar ditt amatöranalyserande av mig är väldigt långsökt. Och oavsett vad jag säger så bara fortsätter du med att påpeka fler fel på mig.

Oftast argument väldigt långt från sanningen. Och nu har du syftat till borderline så du bara fortsätter självutnämna dig som en expert på mina svårighet fast jag bett dig 2 gånger (3 nu) att backa och inte gå in på det ämnet. Jag har också förklarat varför jag inte vill det, men du verkar inte ta hänsyn till detta.

Jag är trött nu, och vill verkligen inte tjafsa något mer. Om du hade känt mig eller vetat min diagnos så hade du vetat att jag tar väldigt illa upp när folk håller på som du. Genom att rabbla upp fel om mig i minst varje inlägg när jag försöker bryta ämnet kommer inte påverka mig positivt, utan väldigt negativt så jag orkar inte höra mer fel i min personlighet och beteende.

Så snälla acceptera det jag säger och sluta hitta fel i mig. Jag är inte perfekt, men det är inte du heller och jag sitter inte här och rabblar upp fel i dig eller dylikt.

Sov gott Glima, om du undrar ifall jag inte svarar dina inlägg är det för att det gått för långt för mig och jag måste vara självisk och dra en gräns här. Du verkar vara en smart person, men du borde lyssna på de som skriver till dig och ber dig backa om något är känsligt för dem.

Haha Du är rolig du, jag har aldrig sagt att jag vet vad du har för diagnos eller ens så mycket som nämnt en diagnos namn. Men du har ju bestämt dig för att det är så, det spelar ingen roll vad jag skriver. Att du sedan sitter och gissar vad jag tror att du har för diagnos är helt hysterisk roligt. När har jag nämnt borderline, visa mig gärna det. Det är svårt att bli mer paranoid. Visa gärna det här för personalen på ditt boende eller för din psykolog (om du träffar någon) så kan de förklara för dig, då går det kanske in.

Att du ser det som att jag letar fel på dig är dina egna hjärnspöken, jag gissar på att du är likadan IRL och tror att alla letar fel på dig hela tiden.
  • Glinda från Oz
    Anonym (CK) skrev 2017-03-29 10:20:04 följande:

Tänk så här. 

Du går förbi någon i korridoren och råkar stöta mot någon du möter. Du säger ursäkta och går vidare med livet. De allra flesta skulle knappt komma ihåg det dagen efter eller bry sig mer. De släpper en sån sak ganska så lätt. 

En person med HSP kan få överdrivna känslor för det som hände. Känna extra starkt för vad dum man var som gick emot den personen. Känna starkt för om den andra fick ont efter det, hur den andra personen upplevde det hela osv. Detta kan pågå i flera dar. Man känner helt enkelt känslorna som andra fast 10x större vilket ju kan ta överdrivna proportioner. 

Det kan vara väldigt jobbigt att behöva känna extra för saker som andra lätt kan släppa. Om man inte vet varför det är på det sättet eller att någon förklarat för en att man kanske tillhör HSP gruppen så kan man tro att man är dum i huvudet och helt sjuk. 

Så att få en förklaring på varför man känt som man har gjort kan hjälpa en väldigt mycket och få en att känna sig mer trygg med det och klara hantera det. 

Med det sagt så betyder det ju inte att man vill att andra ska tassa på tå runt en, eller att andra ska bete sig annorlunda för det. Folk i min omkrets vet inte ens om det utan jag lider med känslorna i det tysta. Men om man vet om det så är det väl inte mer än att visa samma respekt som för vilken annan person som har besvär för något annat. Samt att ha förstående för om man skulle älta en sak som för dig är lätt att släppa.

Det där går att delvis träna bort i terapi. Ingen mår bra av att älta och förstora upp saker på det viset. Om det går så långt att ens liv blir påverkat är det ju sjukt och man måste få hjälp. Att vara psykiskt sjuk är inte samma sak som att vara dum i huvudet. Det är inte konstigare att vara psykiskt sjuk än fysiskt.
  • Anonym (Thea)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-28 16:40:51 följande:

För att vi pratar om HSP och andra psykiska diagnoser i den här tråden. För fysiska sjukdomar finns andra trådar. Du är alltså väldigt off topic. Jag ser ingen här i tråden som har ifrågasatt det du sagt och ingen har anklagat dig för att ljuga heller.

Vadå "andra psykiska diagnoser"? Jag håller med "Suck" om att man ska läsa på om ett ämne innan man ger sig in i debatt. Hsp är en förkortning. Att människor är olika känsliga har människan vetat så länge vi funnits. Du kan läsa om det i romaner från 1700-talet, det är allmänt vedertaget. "Högkänslig" syftar på den del av befolkning som är mest känslig.

Du/ni får läsa på innan ni jämför med "psykiska diagnoser".
  • Anonym (Thea)
    Anonym (CK) skrev 2017-03-29 10:20:04 följande:

Tänk så här. 

Du går förbi någon i korridoren och råkar stöta mot någon du möter. Du säger ursäkta och går vidare med livet. De allra flesta skulle knappt komma ihåg det dagen efter eller bry sig mer. De släpper en sån sak ganska så lätt. 

En person med HSP kan få överdrivna känslor för det som hände. Känna extra starkt för vad dum man var som gick emot den personen. Känna starkt för om den andra fick ont efter det, hur den andra personen upplevde det hela osv. Detta kan pågå i flera dar. Man känner helt enkelt känslorna som andra fast 10x större vilket ju kan ta överdrivna proportioner. 

Det kan vara väldigt jobbigt att behöva känna extra för saker som andra lätt kan släppa. Om man inte vet varför det är på det sättet eller att någon förklarat för en att man kanske tillhör HSP gruppen så kan man tro att man är dum i huvudet och helt sjuk. 

Så att få en förklaring på varför man känt som man har gjort kan hjälpa en väldigt mycket och få en att känna sig mer trygg med det och klara hantera det. 

Med det sagt så betyder det ju inte att man vill att andra ska tassa på tå runt en, eller att andra ska bete sig annorlunda för det. Folk i min omkrets vet inte ens om det utan jag lider med känslorna i det tysta. Men om man vet om det så är det väl inte mer än att visa samma respekt som för vilken annan person som har besvär för något annat. Samt att ha förstående för om man skulle älta en sak som för dig är lätt att släppa.

Nej. Tänk inte sådär. Läs boken "Den högkänsliga människan" istället.

/hsp
  • Anonym (Thea)
    Anonym (Pinsamt) skrev 2017-03-28 21:10:19 följande:

Man vill bara ha något att skylla på för att man inte kan stå för den man är... fjant"diagnos"

Vilket fjantigt inlägg. Det är ingen diagnos, det är ingen dagnos, det är ingen diagnos. Det står i trådstarten och i vart och varannat inlägg, är läsförståelsen verkligen så låg?

Jag är högkänslig och det har jag fått höra även innan uttrycket fanns. Det är som att jag bor i Sverige. Ett faktum. Vet inte vad du menar med att "skylla på". Jag brukar inte prata om det men om jag gör det så är det för att jag är glad för det. Tex kan folk säga att jag är så bra på att ta hand om mig själv och då svarar jag att tack vare att jag är så känslig så är jag bra på att känna av vad jag behöver och hur mycket som är lagom.

Många vänner säger att jag förstår dom och det tackar jag känsligheten för. Jag jobbade inom vården innan och där fick jag höra hur bra det var att vara inkännande.

Jag mår jättebra så har inget jag vill skylla nåt på, men om du vill diskutera fler saker på forumet och vill undvika att vara fjantig/pinsam så läs på innan du uttalar dig dömande om saker du inte vet något om.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Thea) skrev 2017-03-29 12:40:22 följande:

Vadå "andra psykiska diagnoser"? Jag håller med "Suck" om att man ska läsa på om ett ämne innan man ger sig in i debatt. Hsp är en förkortning. Att människor är olika känsliga har människan vetat så länge vi funnits. Du kan läsa om det i romaner från 1700-talet, det är allmänt vedertaget. "Högkänslig" syftar på den del av befolkning som är mest känslig.

Du/ni får läsa på innan ni jämför med "psykiska diagnoser".

Jag tycker också folk ska läsa på innan, men vad har det med mig att göra? Jag har många anhöriga som är psykiskt sjuka så jag har både personlig erfarenhet av de flesta sjukdomarna och har läst på en hel del av allmänt intresse, så har jag gått några kurser också. Jag skriver det här för att jag antar att du syftar på att jag inte kan något om psykiska sjukdomar. HSP är ju ingen psykisk sjukdom, men vissa hävdar att det borde vara det eller att vissa HSP personer egentligen har riktiga psykiska sjukdomar, därför skrev andra psykiska diagnoser, du har helt tagit det ur sitt sammanhang. Tittar du på mitt huvudinlägg ser du att jag till och med har sagt till det som tilläggskommentar att HSP inte räknas som en psykisk sjukdom.

Jag vet att HSP är en förkortning, läser du mitt huvudinlägg så ser du att jag skriver ut hela namnet, Highly Sensitive Person.

Varför du säger att det funnits länge har jag ingen aning om. Jag misstänker att du skrev till fel person från början.
  • Anonym (CK)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 12:36:36 följande:

Det där går att delvis träna bort i terapi. Ingen mår bra av att älta och förstora upp saker på det viset. Om det går så långt att ens liv blir påverkat är det ju sjukt och man måste få hjälp. Att vara psykiskt sjuk är inte samma sak som att vara dum i huvudet. Det är inte konstigare att vara psykiskt sjuk än fysiskt.

Allt går väl aty träna åt olika håll. Men frågan är om det är så bra. Lägger man då ett lock och försöker tränga undan något som egentligen är du. Vem bestämmer vad som är normalt.

Hsp personer behövdes runt lägerelden för att upptäcka faror åt de andra. Men idagens samhälle behövs det inte på samma sätt. Men är det då onormalt för det o något som ska tryckas bort. Tycker inte jag. Utan bättre upplysa människor om varför de fungerar som de gör o att visa får de egrnskaper som behövdes för att upptäcka faror.
  • Anonym (Thea)
    Anonym (CK) skrev 2017-03-29 14:37:50 följande:

Allt går väl aty träna åt olika håll. Men frågan är om det är så bra. Lägger man då ett lock och försöker tränga undan något som egentligen är du. Vem bestämmer vad som är normalt.

Hsp personer behövdes runt lägerelden för att upptäcka faror åt de andra. Men idagens samhälle behövs det inte på samma sätt. Men är det då onormalt för det o något som ska tryckas bort. Tycker inte jag. Utan bättre upplysa människor om varför de fungerar som de gör o att visa får de egrnskaper som behövdes för att upptäcka faror.

Vilken bullshit. I princip alla som har högre begåvning än genomsnittet är högkänsliga. Självklart behövs vi. Det får jag bekräftat dagligen, både privat och i arbetslivet.
  • Anonym (Thea)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-29 13:44:25 följande:

Jag tycker också folk ska läsa på innan, men vad har det med mig att göra? Jag har många anhöriga som är psykiskt sjuka så jag har både personlig erfarenhet av de flesta sjukdomarna och har läst på en hel del av allmänt intresse, så har jag gått några kurser också. Jag skriver det här för att jag antar att du syftar på att jag inte kan något om psykiska sjukdomar. HSP är ju ingen psykisk sjukdom, men vissa hävdar att det borde vara det eller att vissa HSP personer egentligen har riktiga psykiska sjukdomar, därför skrev andra psykiska diagnoser, du har helt tagit det ur sitt sammanhang. Tittar du på mitt huvudinlägg ser du att jag till och med har sagt till det som tilläggskommentar att HSP inte räknas som en psykisk sjukdom.

Jag vet att HSP är en förkortning, läser du mitt huvudinlägg så ser du att jag skriver ut hela namnet, Highly Sensitive Person.

Varför du säger att det funnits länge har jag ingen aning om. Jag misstänker att du skrev till fel person från början.

Jag bryr mig ärligt talat inte om att gå på dig som person så du missuppfattade mig. Jag är bara intresserad av att diskutera ämnet, inte försöka psyka folk som skriver.

Högkänsliga människor och djur har alltid funnits. Bara för att just det begreppet är nytt betyder det inte att det inte alltid funnits känsliga människor i varierande grad.

När du skriver "vissa hävdar att det borde klassas som en psykisk sjukdom" diskvalificerar du dig.

Det är inget bra eller ens ok sätt att argumentera på, det är lite så Donald Trump gör när han på ett barnsligt/primitivt sätt försöker få större tyngd för sina påståenden genom att lägga till "people are saying", "some people are saying...".

Jaha du. Vissa hävdar att vita människor är en överlägsen ras också. Vissa hävdar att kvinnor inte borde få ha rösträtt.

Om det är nånting jag fått höra av chefer, kollegor, lärare osv så är det att jag är vettig, sund, reflekterande, intelligent, kreativ OCH känslig. Raka motsatsen till psykiskt sjuk (labil, dålig verklighetsuppfattning, paranoid, dålig självinsikt etc, psykotisk)

Vilken löjlig diskussion det här blivit.

Orsaken är att det finns ingenting att diskutera, faktum är att alla människor är inte stöpta i samma form. Vissa människor har mycket svårt att hantera det här, tex att det finns några som har högre grad av känslighet och blir provocerade. Tough shit.

Nu ska jag göra nåt vettigare.
  • Glinda från Oz
    Anonym (CK) skrev 2017-03-29 14:37:50 följande:

Terapi handlar inte om att lägga ett lock på, tvärtom. Det handlar om att utmana sina rädslor och sitt sätt att tänka.

Normalt och normalt, mår man inte bra kan man ju konstatera att man mår dåligt och göra något åt det eller så låter man bli. För mig får gärna folk gå runt och må dåligt om de vill, men jag tycker inte det är bra.

Beskrivningen av HSP som jag svarade på handlar inte om att upptäcka några faror utan om att älta in i det oändliga, oroa sig och lägga till en massa saker som inte stämmer. Jag säger inte att det ska tryckas bort utan att man ska få hjälp med det, det är en gigantisk skillnad. För hur mycket man än tassar på äggskal kommer en person som ältar och tolkar allt negativt ändå må dåligt.
Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?