Glinda från Oz skrev 2017-03-29 13:44:25 följande:
Jag tycker också folk ska läsa på innan, men vad har det med mig att göra? Jag har många anhöriga som är psykiskt sjuka så jag har både personlig erfarenhet av de flesta sjukdomarna och har läst på en hel del av allmänt intresse, så har jag gått några kurser också. Jag skriver det här för att jag antar att du syftar på att jag inte kan något om psykiska sjukdomar. HSP är ju ingen psykisk sjukdom, men vissa hävdar att det borde vara det eller att vissa HSP personer egentligen har riktiga psykiska sjukdomar, därför skrev andra psykiska diagnoser, du har helt tagit det ur sitt sammanhang. Tittar du på mitt huvudinlägg ser du att jag till och med har sagt till det som tilläggskommentar att HSP inte räknas som en psykisk sjukdom.
Jag vet att HSP är en förkortning, läser du mitt huvudinlägg så ser du att jag skriver ut hela namnet, Highly Sensitive Person.
Varför du säger att det funnits länge har jag ingen aning om. Jag misstänker att du skrev till fel person från början.
Jag bryr mig ärligt talat inte om att gå på dig som person så du missuppfattade mig. Jag är bara intresserad av att diskutera ämnet, inte försöka psyka folk som skriver.
Högkänsliga människor och djur har alltid funnits. Bara för att just det begreppet är nytt betyder det inte att det inte alltid funnits känsliga människor i varierande grad.
När du skriver "vissa hävdar att det borde klassas som en psykisk sjukdom" diskvalificerar du dig.
Det är inget bra eller ens ok sätt att argumentera på, det är lite så Donald Trump gör när han på ett barnsligt/primitivt sätt försöker få större tyngd för sina påståenden genom att lägga till "people are saying", "some people are saying...".
Jaha du. Vissa hävdar att vita människor är en överlägsen ras också. Vissa hävdar att kvinnor inte borde få ha rösträtt.
Om det är nånting jag fått höra av chefer, kollegor, lärare osv så är det att jag är vettig, sund, reflekterande, intelligent, kreativ OCH känslig. Raka motsatsen till psykiskt sjuk (labil, dålig verklighetsuppfattning, paranoid, dålig självinsikt etc, psykotisk)
Vilken löjlig diskussion det här blivit.
Orsaken är att det finns ingenting att diskutera, faktum är att alla människor är inte stöpta i samma form. Vissa människor har mycket svårt att hantera det här, tex att det finns några som har högre grad av känslighet och blir provocerade. Tough shit.
Nu ska jag göra nåt vettigare.