• Glinda från Oz

Varför används HSP som det vore en diagnos?

Först vill jag säga att jag absolut tror att HSP (Highly Sensitive Person) existerar, vad jag inte förstår är varför det används som en NPF diagnos av lekmän och allmänna tyckare. Jag tycker man läser överallt i tidningar om folk som äntligen förstått vad det är för fel på dem, varför de fungerar som de gör etc och nu vet de att de är HSP.

Jag har träffat många som hävdar att de är HSP och därför inte klarar av vissa saker, det kan vara alltifrån att gå ut på stan till att ha vänner och arbeta. Många kräver att man ska ta extra hänsyn, vilket ibland leder till merarbete på olika vis.

HSP är alltså en personlighetstyp för er som inte visste det. För några år sedan hade ingen hört talas om det, nu är var och varannan person HSP.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-28 14:32
    Jag ser att det blivit en del missförstånd i tråden, HSP är INGEN diagnos och inget som psykiatrin sysslar med. Det är en personlighetstyp som just nu tillhör normalspannet.

• Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?
  • Fnollet
    Anonym (Pokerface 31) skrev 2017-03-28 14:27:47 följande:

Det står väl i din journal för att du själv har sagt det.

Nej, det står i min journal eftersom läkare har bedömt det och att jag därmed inte kan ta alla sorters mediciner. Det har en relevans och är rätt viktigt för de läkare som behandlar eller kommer behandla mig i framtiden, exempelvis om jag skulle bli inlagd och vara medvetslös. Tex måste jag bli inlagd vid vissa medicinbyten av starkare sort eftersom de behöver ha koll på mig så att jag inte skadas på något vis.

Tror du verkligen att läkare skulle skriva in något sådant i min journal för att jag själv säger det?
  • Anonym (Pokerface 31)
    Fnollet skrev 2017-03-28 15:03:31 följande:

Tror du verkligen att läkare skulle skriva in något sådant i min journal för att jag själv säger det?
    Ja, det tror jag. Läkaren har förmodligen frågat dig hur du reagerat på olika mediciner.
  • Fnollet
    Anonym (Pokerface 31) skrev 2017-03-28 14:27:07 följande:

Självskadebeteendet hos människor beror på oförmåga att härbärgera, hantera och processa känslor. Det handlar inte om någon förhöjd upplevelse av verkligheten på grund av känslighet, det handlar om avsaknad av copingmekanismer. Om du kritiserar borderlinepersonen så tar hen ut det både på sig själv och på dig. Du blir djävulen och du blir aldrig förlåten för att du sagt det där "elaka". Borderlinepersoner gör både sig själva och andra illa. Överkänslighet innebär inte nödvändigtvis empati. Mot andra människor blir borderlinepersonen oftast bara okänsligt.

Det du bland annat skriver nu är impulsiv borderline, och det är inte den enda "variationen" på borderline. Alla agerar inte utåt eller tar ut sin "vrede" på andra. Beroende på vad syftet är med "självskadebeteendet" förändras också anledningen till varför man gör det. Om man lätt tar illa vid sig, är man då inte känslig? Om någon liten händelse kan rasera ens egen självbild, är man inte känslig då? Vad innebär egentligen ordet känslighet för er öht? För mig är "känslighet" att man påverkas kraftigare av händelser runt omkring en än vad "normala" gör.

Att man inte kan känna empati bara för att man har borderline är en grov generalisering. Flera med borderline har enorma problem med att de känner alldelles för mycket empati. Den andres känslor absorberas av personen med borderline till den grad att de upplever den "jobbiga händelsen" som om de vore deras egen. De har svårt att se deras egna känslor och överför omgivningens känslor till deras egna som en svamp vilket blir oerhört belastande. Du kanske har hört om att det finns triggers bland folk med borderline? Att man hör väldigt sorglig musik eller ser något väldigt sorgligt och mår riktigt dåligt? Det beror på i många fall att man absorberar andras känslor och känner alldeles för intimt medlidande med personen ifråga.

Sen kan vi nog alla komma överens om att de flesta personer med borderline har alldeles för kraftfulla känslor och svårt att behärska dessa på ett lämpligt sätt. Vissa agerar utåt eller skadar sig, medans andra slutar lita på sina egna känslor och undviker kontakt med andra människor så långt det går. Oavsett är relationer väldigt svåra för borderliners eftersom man involverar sig med för mycket känslor och svårt att avgöra när ens känslor är befogade eller ej.

Borderline kan yttra sig på väldigt många olika sätt, men jag tycker själv att ordet "känslig" passar in på de flesta med borderline.
  • Glinda från Oz
    Fnollet skrev 2017-03-28 15:03:31 följande:

Nej, det står i min journal eftersom läkare har bedömt det och att jag därmed inte kan ta alla sorters mediciner. Det har en relevans och är rätt viktigt för de läkare som behandlar eller kommer behandla mig i framtiden, exempelvis om jag skulle bli inlagd och vara medvetslös. Tex måste jag bli inlagd vid vissa medicinbyten av starkare sort eftersom de behöver ha koll på mig så att jag inte skadas på något vis.

Hur kollade läkaren att du inte klarade medicinerna? Gjordes det någon slags tester som t.ex blodprov? Om inte så har naturligtvis läkaren gått på det du sagt och det du har sagt står därmed i journalen. Det mesta i psykiatrins journaler bygger på vad patienten har sagt, resten är läkarens upplevelse och ibland är det resultat av t.ex blodprov.
  • Fnollet
    Anonym (Pokerface 31) skrev 2017-03-28 15:09:32 följande:

Ja, det tror jag. Läkaren har förmodligen frågat dig hur du reagerat på olika mediciner.

Så om jag berättar för läkaren om mina biverkningar av mediciner så påstår jag med andra ord att jag är medicinöverkänslig? Nä, nu förstår jag verkligen inte dig öht. Det är läkarens jobb att fråga mig eller ta reda på hur jag reagerar på olika mediciner. Det frågar de alla deras patienter. Vad de sedan gör med informationen är lite deras jobb, och om de anser att reaktionerna indikerar på överkänslighet så rör det sig nog om överkänslighet.

Jag kan säga att i mitt fall har det misstänkts medicinöverkänslighet redan när jag var barn (mina föräldrar berättade detta för mig i vuxen ålder) men det blev konstaterat när jag fick så pass allvarliga biverkningar av en medicin att min hälsa blev i fara. Därefter har varenda medicinjustering av starkare preparat (eller sådana med väldigt farliga biverkningar)' innebärt en inläggning under minst en vecka tills de ser om jag klarar medicinen eller ej. Du kan jämföra det med en medicinallergi där de inte vet vad jag är allergisk mot.
  • Anonym (Pokerface 31)
    Fnollet skrev 2017-03-28 15:57:30 följande:
    Så om jag berättar för läkaren om mina biverkningar av mediciner så påstår jag med andra ord att jag är medicinöverkänslig? Nä, nu förstår jag verkligen inte dig öht. Det är läkarens jobb att fråga mig eller ta reda på hur jag reagerar på olika mediciner. Det frågar de alla deras patienter. Vad de sedan gör med informationen är lite deras jobb, och om de anser att reaktionerna indikerar på överkänslighet så rör det sig nog om överkänslighet.

Jag kan säga att i mitt fall har det misstänkts medicinöverkänslighet redan när jag var barn (mina föräldrar berättade detta för mig i vuxen ålder) men det blev konstaterat när jag fick så pass allvarliga biverkningar av en medicin att min hälsa blev i fara. Därefter har varenda medicinjustering av starkare preparat (eller sådana med väldigt farliga biverkningar)' innebärt en inläggning under minst en vecka tills de ser om jag klarar medicinen eller ej. Du kan jämföra det med en medicinallergi där de inte vet vad jag är allergisk mot.
    Jodå, men det reagerade på var ditt påstående att om det står i journal så är det sant. En stor del av det som står där är uppgifter från patienten själv som läkaren inte har någon anledning att ifrågasätta, men som kan behöva verifieras med tester i vissa sammanhang.
    Det är en utbredd missuppfattning att en läkare "konstaterat" något så fort det skrivits in journal. Jag jobbar själv med att tolka medicinska underlag och jag får vara mycket uppmärksam på varifrån uppgifterna kommer.
  • Anonym (Suck)
    Påven Johanna II skrev 2017-03-28 13:35:12 följande:

Högkänslig och synsk. Ja, ni är nog en evolutionär framgångssaga. 

Synsk? Den här diskussionen är ju helt meningslös när ni hittar på saker man inte skrivit. Jag skrev inte att jag är synsk eller att alla andra som är lika känsliga känner på sig saker i förväg men jag gör det. Pratar inte med andar eller spår i framtiden eller något annat "övernaturligt" utan jag har bra INTUITION. Intuition är inte samma sak som synsk. Nu lämnar jag den här diskussionen. Det är ganska skrattretande att det ska provocera och väcka någonslags avundsjuka med det här begreppet, fråga vilken läkare som helst om människor är olika känsliga, fråga vilken veterinär som helst om hundar eller hästar har olika drag av känslighet.

Jag ställer inte upp på den här låga sandlådenivån.
  • Fnollet
    Glinda från Oz skrev 2017-03-28 15:48:48 följande:

Hur kollade läkaren att du inte klarade medicinerna? Gjordes det någon slags tester som t.ex blodprov? Om inte så har naturligtvis läkaren gått på det du sagt och det du har sagt står därmed i journalen. Det mesta i psykiatrins journaler bygger på vad patienten har sagt, resten är läkarens upplevelse och ibland är det resultat av t.ex blodprov.

Jag har varken berättat vilka mediciner det rör sig om eller vilka läkare som konstaterat det, så varför tror du att det just är psykiatrin som skrivit det? Det var inte till akutpsyk jag fick åka när jag fick farliga biverkningar där de fick på svart och vitt att jag är medicinkänslig, utan "vanliga akuten". Det har gjorts tester, men inget har indikerat på en specifik allergi mot vissa preparat. Så nu blir det övervakning gällande vissa mediciner, och långsam upptrappning av i princip alla mediciner för att kontroll på det hela. Det är inget roligt att vara medicinöverkänslig och är inget jag önskar någon. Det är oerhört många mediciner som verkligen skulle vara bra för mig som jag inte får ta tack vare min medicinöverkänslighet, Vidare får jag alltid besvärliga biverkningar av i princip alla mediciner, så det är inte särskilt kul heller.

Så för er som undrar så är det inte jag själv som påstått det, det är inte jag själv som kommit fram till det, det är flera läkare som konstaterat samma sak, jag har alltid haft det men det har aldrig innebärt någon större fara (förutom att det är besvärligt) förens jag började ta tyngre mediciner pga grava sömnsvårigheter samt några fysiska problem, jag har blivit testad osv. Jag har testat diverse mediciner "mot min personlighetsstörning", men alla har hittintills bedömts som för farliga för mig så jag orkar inte fysiskt eller psykiskt att testa fler. Jag har aldrig prövat narkotika under min livstid (förutom mediciner utskrivna av läkare) och har aldrig kunnat hantera alkohol vilket gör att jag numera är nykterist.

Jag förstår inte varför ni ifrågasätter det jag säger? Vad skulle jag tjäna på att ljuga om något sådant? Det är inte direkt något eftersträvbart att vara överkänslig mot medicin, och jag önskar faktiskt att jag inte hade det öht :/
  • Anonym (Suck)
    Fnollet skrev 2017-03-28 13:53:43 följande:

Så hur vet du själv att du har hps?

Förövrigt har du en väldigt fördomsfull bild av borderline. Hur kan man ha ökad sårbarhet samtidigt som att man är okänslig? Vad tror du självskadebeteendet beror på? Att man är egoistiskt och försöker manipulera sin omgivning? Isåfall borde väl inte så många med borderline ta sitt eget liv? Nä, om något är personer med borderline oerhört känsliga och fragila. Dessutom är folk med borderline oerhört duktiga på att se subtila signaler, problemet är att de tolkar in för mycket negativt i dessa signaler. Många forskare tror att borderline är ärftligt och att man föds med det, så att tro att det endast beror på trauman är en förlegad syn.

När jag läste detta inlägg upplevde jag att du glorifierar hps samtidigt som du nedvärdera andra "riktiga" diagnoser. Så vad är känslighet för dig? Att man har lätt för att tolka subtila signaler, är empatisk och har bra självkontroll?

"Glorifierar" Vad löjligt. Jag orkar inte bemöta såna påståenden. Vet du vad du gör som försvårar den här diskussionen? Du värderar det jag säger och kommer med påståenden som "Du glorifierar", "du nedvärderar"

Jag varken glorifierade eller nedvärderade, du tolkade det så.

Riktiga diagnoser?! Hsp är ju ingen diagnos, hur svårt ska det vara att förstå det? Som sagt är begrepoet myntat av en forskare inom psykologi och aldrig menat att nånsin handla om en diagnos eller funktionshinder. Det är ingen medfödd skada eller störning, det är en medfödd begåvning. Om det gör dig avundsjuk och tycker att personlighetsstörningar borde ha samma "status" så har jag inget svar till dig.

Det är som att jämföra morgonmänniskor med autism eller extroverta med borderline. Det beskriver helt olika saker.

Man kan ha olika grad av känslighet och över en viss nivå räknar psykologen och forskaren Elaine Aaronsson som högkänslighet.

Man kan vara en morgonmänniska eller kvällsmänniska.

Man kan vara introvert, extrovert eller mittemellan. Ingen av dessa exempel handlar om diagnoser eller något "fel", förstår ni nu? Det är bara beskrivningar av hur människor kan vara olika "byggda".

Adhd är ett neuropsykiatrisk funktionshinder. Borderline är en personlighetsstörning. Dom diagnoserna har inte i denna diskussion att göra och du kan ta det som "nedvärdering" eller ej men "Hsp" är ingen skada, störning, sjukdom eller ett funktionshinder.

Högkänslighet är mer än det du skrev och jag har gett fler exempel som att inte tåla alkohol, vara känslig för olika mediciner, uppfatta subtila signaler bättre än genomsnittet osv.

Lämnar tråden nu.
  • Fnollet
    Anonym (Pokerface 31) skrev 2017-03-28 16:06:43 följande:

Jodå, men det reagerade på var ditt påstående att om det står i journal så är det sant. En stor del av det som står där är uppgifter från patienten själv som läkaren inte har någon anledning att ifrågasätta, men som kan behöva verifieras med tester i vissa sammanhang.

Det är en utbredd missuppfattning att en läkare "konstaterat" något så fort det skrivits in journal. Jag jobbar själv med att tolka medicinska underlag och jag får vara mycket uppmärksam på varifrån uppgifterna kommer.

Mitt inlägg där jag skrev om min medicinöverkänslighet var ironiskt. Jag syftade snarare på att om hps innebär medicinöverkänslighet så har jag det med, fast jag och (suck) är väldigt olika i tankesätt. Jag ville ge lite tyngd i mitt inlägg och nämnde därmed detta om att det stod i min journal. Jag ville inte att fokuset skulle komma på huruvida det står i ens journal eller ej, utan snarare att det ena symptomet behöver inte automatiskt leda till ett annat.
Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?