• Glinda från Oz

Varför används HSP som det vore en diagnos?

Först vill jag säga att jag absolut tror att HSP (Highly Sensitive Person) existerar, vad jag inte förstår är varför det används som en NPF diagnos av lekmän och allmänna tyckare. Jag tycker man läser överallt i tidningar om folk som äntligen förstått vad det är för fel på dem, varför de fungerar som de gör etc och nu vet de att de är HSP.

Jag har träffat många som hävdar att de är HSP och därför inte klarar av vissa saker, det kan vara alltifrån att gå ut på stan till att ha vänner och arbeta. Många kräver att man ska ta extra hänsyn, vilket ibland leder till merarbete på olika vis.

HSP är alltså en personlighetstyp för er som inte visste det. För några år sedan hade ingen hört talas om det, nu är var och varannan person HSP.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-28 14:32
    Jag ser att det blivit en del missförstånd i tråden, HSP är INGEN diagnos och inget som psykiatrin sysslar med. Det är en personlighetstyp som just nu tillhör normalspannet.

• Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?
  • Anonym (Suck)
    Fnollet skrev 2017-03-28 16:32:44 följande:

Mitt inlägg där jag skrev om min medicinöverkänslighet var ironiskt. Jag syftade snarare på att om hps innebär medicinöverkänslighet så har jag det med, fast jag och (suck) är väldigt olika i tankesätt. Jag ville ge lite tyngd i mitt inlägg och nämnde därmed detta om att det stod i min journal. Jag ville inte att fokuset skulle komma på huruvida det står i ens journal eller ej, utan snarare att det ena symptomet behöver inte automatiskt leda till ett annat.

Du borde läsa en bok i ämnet eftersom du inte vet vad begreppet innebär. Överkänslighet mot sunstanser/allergier kan man ha ändå. Att folk inte ens orkar förkovra sig innan dom börjar debattera i ett ämne... Det första man gör är väl att läsa på innan man börjar reagera och argumentera?
  • Glinda från Oz
    Fnollet skrev 2017-03-28 16:24:47 följande:

Jag har varken berättat vilka mediciner det rör sig om eller vilka läkare som konstaterat det, så varför tror du att det just är psykiatrin som skrivit det? Det var inte till akutpsyk jag fick åka när jag fick farliga biverkningar där de fick på svart och vitt att jag är medicinkänslig, utan "vanliga akuten". Det har gjorts tester, men inget har indikerat på en specifik allergi mot vissa preparat. Så nu blir det övervakning gällande vissa mediciner, och långsam upptrappning av i princip alla mediciner för att kontroll på det hela. Det är inget roligt att vara medicinöverkänslig och är inget jag önskar någon. Det är oerhört många mediciner som verkligen skulle vara bra för mig som jag inte får ta tack vare min medicinöverkänslighet, Vidare får jag alltid besvärliga biverkningar av i princip alla mediciner, så det är inte särskilt kul heller.

Så för er som undrar så är det inte jag själv som påstått det, det är inte jag själv som kommit fram till det, det är flera läkare som konstaterat samma sak, jag har alltid haft det men det har aldrig innebärt någon större fara (förutom att det är besvärligt) förens jag började ta tyngre mediciner pga grava sömnsvårigheter samt några fysiska problem, jag har blivit testad osv. Jag har testat diverse mediciner "mot min personlighetsstörning", men alla har hittintills bedömts som för farliga för mig så jag orkar inte fysiskt eller psykiskt att testa fler. Jag har aldrig prövat narkotika under min livstid (förutom mediciner utskrivna av läkare) och har aldrig kunnat hantera alkohol vilket gör att jag numera är nykterist.

Jag förstår inte varför ni ifrågasätter det jag säger? Vad skulle jag tjäna på att ljuga om något sådant? Det är inte direkt något eftersträvbart att vara överkänslig mot medicin, och jag önskar faktiskt att jag inte hade det öht :/

För att vi pratar om HSP och andra psykiska diagnoser i den här tråden. För fysiska sjukdomar finns andra trådar. Du är alltså väldigt off topic. Jag ser ingen här i tråden som har ifrågasatt det du sagt och ingen har anklagat dig för att ljuga heller.
  • Desiderium
    Anonym (Suck) skrev 2017-03-28 16:25:43 följande:
    Det är ingen medfödd skada eller störning, det är en medfödd begåvning.
    Ok.
  • Anonym (M)

"Glorifierar" Vad löjligt. Jag orkar inte bemöta såna påståenden. Vet du vad du gör som försvårar den här diskussionen? Du värderar det jag säger och kommer med påståenden som "Du glorifierar", "du nedvärderar"

Jag varken glorifierade eller nedvärderade, du tolkade det så.

Riktiga diagnoser?! Hsp är ju ingen diagnos, hur svårt ska det vara att förstå det? Som sagt är begrepoet myntat av en forskare inom psykologi och aldrig menat att nånsin handla om en diagnos eller funktionshinder. Det är ingen medfödd skada eller störning, det är en medfödd begåvning. Om det gör dig avundsjuk och tycker att personlighetsstörningar borde ha samma "status" så har jag inget svar till dig.

Det är som att jämföra morgonmänniskor med autism eller extroverta med borderline. Det beskriver helt olika saker.

Man kan ha olika grad av känslighet och över en viss nivå räknar psykologen och forskaren Elaine Aaronsson som högkänslighet.

Man kan vara en morgonmänniska eller kvällsmänniska.

Man kan vara introvert, extrovert eller mittemellan. Ingen av dessa exempel handlar om diagnoser eller något "fel", förstår ni nu? Det är bara beskrivningar av hur människor kan vara olika "byggda".

Adhd är ett neuropsykiatrisk funktionshinder. Borderline är en personlighetsstörning. Dom diagnoserna har inte i denna diskussion att göra och du kan ta det som "nedvärdering" eller ej men "Hsp" är ingen skada, störning, sjukdom eller ett funktionshinder.

Högkänslighet är mer än det du skrev och jag har gett fler exempel som att inte tåla alkohol, vara känslig för olika mediciner, uppfatta subtila signaler bättre än genomsnittet osv.

Lämnar tråden nu.

Jag trodde att det var en personlighetstyp (som 25%)av befolkningen har) Men det är en särskilld begåvning alltså?

Men då var jag väl inte så fel ute när jag pratade om "idealmänniska"?

På HSP Sveriges sida står det att det är en "beskrivning av hur vissa människor fungerar då de är lite känsligare än andra."

Det som sedan beskrivs är både saker som kan uppfattas som negativa och positiva så att det skulle vara just en begåvning ser jag inte där. Bland det "negativa" framgår att man har sämre prestatiosnförmåga, upplever förändringar stressiga, upplever fler miljöer som obehagliga, har en lägre smärtröskel.

Efter som det handlar om så många som var fjärde person och de flesta av de andra också passar in på vissa delar måste det vara svårbedömt om man är denna personlighetstyp eller ej. Men det är ju kanonbra att fundera på vem man själv är och hur man fungerar. Självkännedom är konstruktivt.

Man säger inte heller att tex adhd är ett funktionshinder om man ska vara korrekt utan funktionsnedsättning. I vissa kretsar vill man hellre kalla det funktionsskillnad, men det är ju inte officiellt så.

Men även om man inte har tex autism bara för att man passar in inom hsp innebär ju inte det att en person med hsp och en person med autism inte kan vara ljudkänsliga på samma sätt. Så själva känsligheten inom vissa områden borde kunna vara samma även om dena ena personen har en funktionsnedsättning och den andre inte.
  • Fnollet

"Glorifierar" Vad löjligt. Jag orkar inte bemöta såna påståenden. Vet du vad du gör som försvårar den här diskussionen? Du värderar det jag säger och kommer med påståenden som "Du glorifierar", "du nedvärderar"

Jag varken glorifierade eller nedvärderade, du tolkade det så.

Riktiga diagnoser?! Hsp är ju ingen diagnos, hur svårt ska det vara att förstå det? Som sagt är begrepoet myntat av en forskare inom psykologi och aldrig menat att nånsin handla om en diagnos eller funktionshinder. Det är ingen medfödd skada eller störning, det är en medfödd begåvning. Om det gör dig avundsjuk och tycker att personlighetsstörningar borde ha samma "status" så har jag inget svar till dig.

Det är som att jämföra morgonmänniskor med autism eller extroverta med borderline. Det beskriver helt olika saker.

Man kan ha olika grad av känslighet och över en viss nivå räknar psykologen och forskaren Elaine Aaronsson som högkänslighet.

Man kan vara en morgonmänniska eller kvällsmänniska.

Man kan vara introvert, extrovert eller mittemellan. Ingen av dessa exempel handlar om diagnoser eller något "fel", förstår ni nu? Det är bara beskrivningar av hur människor kan vara olika "byggda".

Adhd är ett neuropsykiatrisk funktionshinder. Borderline är en personlighetsstörning. Dom diagnoserna har inte i denna diskussion att göra och du kan ta det som "nedvärdering" eller ej men "Hsp" är ingen skada, störning, sjukdom eller ett funktionshinder.

Högkänslighet är mer än det du skrev och jag har gett fler exempel som att inte tåla alkohol, vara känslig för olika mediciner, uppfatta subtila signaler bättre än genomsnittet osv.

Lämnar tråden nu.

Du väljer att beskriva hps genom att skriva väldigt fördomsfullt om vissa diagnoser. Du hade helt kunnat strunta i att blanda in diagnoser öht, men du gjorde det ändå. Om du väljer att skriva generaliseringar och fördomar kring vissa diagnoser får du helt enkelt räkna med att vissa kommer reagera. Det har inget med hps att göra, utan snarare att du uttrycker dig rätt färgstarkt och ger ett sken av att du ser dig själv som bättre än folk som har diagnoser. Att folk reagerar och tycker att det du skriver låter som att du upphäver dig själv genom att sänka andra är något du kanske borde ta till dig och fundera över. Om du inte menade något illa, så kan man dock säga att du uttrycker dig väldigt klumpigt och lite hänsynslöst.

Och varför skulle jag vara avundsjuk på dig? Jag vill inte vara ens som dig då mycket av det du skriver går emot min egen moral och världsuppfattning. Jag tycker inte man ska dömma folk eller kategorisera dem i olika fack, utan alla ska få chans att uttrycka sig utan att någons intuition ska tala om för andra vem dessa är och att de med andra ord har ett förbestämt beteende. Alla kan ändras, men om man redan efter första dagem bestämt att någon är på ett visst sätt så har man redan förbestämt dess "öde". Då är man inte särskilt öppensinnad i mina ögon. Så, jag vill inte vara som dig, jag vill vara öppensinnad och ge alla en chans innan någon dömmer dem. Jag är inte heller avundsjuk på dig då jag inte ser ditt resonerande som något eftersträvbart.

Jag förstår att du tagit illa vid dig av vad vi skrivit eftersom det nog inte var den reaktionen du väntade dig. Men bara för att vi inte upplever dig på samma sätt som du själv gör innebär inte att vi är omöjliga eller för korkade att diskutera med. Du skriver inte sakligt eller objektivt, så det är självklart att jag då kommer värdera dina uttryck på något sätt. För dina uttryck är ju redan värderande i sig, men det kanske du inte tänkt på?

Om du är nöjd med dig själv så är det väldigt bra, och viktigare än vad någon annan säger. Men så fort du väljer att höja upp dig själv genom att trampa på andra så kommer iaf jag att reagera. För det tycker jag inte är särskilt schysst eller okej att göra.
  • Fnollet
    Glinda från Oz skrev 2017-03-28 16:40:51 följande:

För att vi pratar om HSP och andra psykiska diagnoser i den här tråden. För fysiska sjukdomar finns andra trådar. Du är alltså väldigt off topic. Jag ser ingen här i tråden som har ifrågasatt det du sagt och ingen har anklagat dig för att ljuga heller.

Jag blev ifrågasatt pga av mitt inlägg, och jag besvarade det, och då ifrågasätte du mig om hur jag det kommit fram att jag har det, och jag besvarade dig. Det var inte min avsikt att stjäla tråden, men om någon kommenterar mig så kommer jag självklart besvara detta. Anledningen till att jag skrev det öht var eftersom någon skrev att just detta indikerar på att hen har hps, och eftersom jag har det men inte tror att jag har hps så skrev jag helt enkelt detta. Jag fattar att jag utryckte mig klumpigt, och de ber jag om ursäkt för, men det var fortfarande inte jag själv som satte igång diskussionen rörande min medicinöverkänslighet, utan jag svarade bara på andra inlägg. Om du inte ville ha något svar från mig Glinda, så hade du inte behövt ställa frågor till mig rörande det ämnet. Eller kunde du lagt till att dina frågor var retoriska.
  • Fnollet
    Anonym (Suck) skrev 2017-03-28 16:40:07 följande:

Du borde läsa en bok i ämnet eftersom du inte vet vad begreppet innebär. Överkänslighet mot sunstanser/allergier kan man ha ändå. Att folk inte ens orkar förkovra sig innan dom börjar debattera i ett ämne... Det första man gör är väl att läsa på innan man börjar reagera och argumentera?

Jag kommenterade det du skrev om "känsligare nervsystem" och min poäng var just att det inte behövde vara ihopkopplat med hps, så det du skriver nu är exakt samma sak som jag försökte få fram. Sen kanske jag misstolkade det inlägget du skrev, eftersom du nu säger det som jag försökte syfta till och då ber jag om ursäkt.

Jag vill lära mig mer om hps och säger absolut inte att det ej existerar. Problemet för mig är att gränserna kring när man har det eller ej är väldigt subtila och jag försöker förstår hur de människor som anser att de har hps resonerar. Alltså, hur kommer man fram till att man har det. Om du läser mina tidigare inlägg innan jag kommenterad dina (och det för att jag tyckte du var fördomsfull angående vissa diagnoser och inte huruvida du har hps eller ej) så kanske du kan se att jag ifrågasätter argumentet om igenkänning när man läser om en personlighet/diagnos etc. Jag själv tycker det är oerhört svårt att avgöra huruvida jag är si eller så iom att jag kan tolka saker på ett väldigt subjektivt sätt. Tom ordet känslighet tolkas väldigt olika i just den här tråden så hur kan man själv veta om något är på ett visst sätt? Det är sådant som jag undrar över, och vad jag förstår från dina inlägg (tror jag) är att en läkare bedömt att du har hps? Intervjuade hen då dig eller gjordes det en "hjärnscanning" som skrevs i ett annat inlägg?
  • pyssel

HSP är någon slags "empowerment-benämning" på sig själv för de som är väldigt besvärliga men inte kvalar in på en NP-diagnos.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Angie)
    Glinda från Oz skrev 2017-03-28 14:37:08 följande:

Då förstår jag, jag har träffat många som påstår att de är högkänsliga som har väldigt mycket problem. De kan inte behålla ett jobb, umgås med andra som de vill, klarar inte av att sköta ekonomin/hemmet och andra riktigt svåra problem. De skyller alltså inte ifrån sig utan har de här problemen påriktigt. Jag är ju ingen psykolog, men i många fall tror jag att de skulle få riktiga diagnoser och hjälp om de gick till psykiatrin.

Men om man fungerar normalt i samhället, varför vill man då ha en "diagnos"? För jag upplever just att HSP har blivit en diagnos för många.

Jag vill inte ha någon diagnos och pratar som sagt inte vitt och brett om det. Däremot har jag tyckt att det har varit väldigt skönt att få en förklaring till varför jag fungerar som jag gör. Det har också hjälpt mig förstå mer om vad jag behöver för att må bra.

Om jag inte förstått detta tror jag att det finns risk att jag fortsatt pressa mig själv att prestera på ett jobb som egentligen inte passar mig, underhålla massa sociala kontakter på fritiden etc och till slut kanske gått in i väggen. Nu förstår jag bättre hur jag behöver hushålla med min energi och jag känner mig också mer okej med att jag fungerar så. Det har säkert med ålder och mognad att göra också men en förklaring har helt klart hjälpt.

Det är ju väldigt många (ca 15-20%) som uppskattas vara högkänsliga så inom gruppen ryms många olika människor som förutom att de har känsligheten gemensamt fungerar mycket olika.
  • Glinda från Oz
    Fnollet skrev 2017-03-28 17:29:29 följande:

Jag blev ifrågasatt pga av mitt inlägg, och jag besvarade det, och då ifrågasätte du mig om hur jag det kommit fram att jag har det, och jag besvarade dig. Det var inte min avsikt att stjäla tråden, men om någon kommenterar mig så kommer jag självklart besvara detta. Anledningen till att jag skrev det öht var eftersom någon skrev att just detta indikerar på att hen har hps, och eftersom jag har det men inte tror att jag har hps så skrev jag helt enkelt detta. Jag fattar att jag utryckte mig klumpigt, och de ber jag om ursäkt för, men det var fortfarande inte jag själv som satte igång diskussionen rörande min medicinöverkänslighet, utan jag svarade bara på andra inlägg. Om du inte ville ha något svar från mig Glinda, så hade du inte behövt ställa frågor till mig rörande det ämnet. Eller kunde du lagt till att dina frågor var retoriska.

Att fråga något är inte samma sak som att ifrågasätta. Har du den inställningen lär du få problem om du inte redan har det. Fysiska sjukdomar och din medicinöverkänsöighet har absolut inget med tråden att göra, varken ditt första inlägg eller de nästkommande.
Svar på tråden Varför används HSP som det vore en diagnos?