Anonym (Suck) skrev 2017-03-28 16:25:43 följande:
"Glorifierar" Vad löjligt. Jag orkar inte bemöta såna påståenden. Vet du vad du gör som försvårar den här diskussionen? Du värderar det jag säger och kommer med påståenden som "Du glorifierar", "du nedvärderar"
Jag varken glorifierade eller nedvärderade, du tolkade det så.
Riktiga diagnoser?! Hsp är ju ingen diagnos, hur svårt ska det vara att förstå det? Som sagt är begrepoet myntat av en forskare inom psykologi och aldrig menat att nånsin handla om en diagnos eller funktionshinder. Det är ingen medfödd skada eller störning, det är en medfödd begåvning. Om det gör dig avundsjuk och tycker att personlighetsstörningar borde ha samma "status" så har jag inget svar till dig.
Det är som att jämföra morgonmänniskor med autism eller extroverta med borderline. Det beskriver helt olika saker.
Man kan ha olika grad av känslighet och över en viss nivå räknar psykologen och forskaren Elaine Aaronsson som högkänslighet.
Man kan vara en morgonmänniska eller kvällsmänniska.
Man kan vara introvert, extrovert eller mittemellan. Ingen av dessa exempel handlar om diagnoser eller något "fel", förstår ni nu? Det är bara beskrivningar av hur människor kan vara olika "byggda".
Adhd är ett neuropsykiatrisk funktionshinder. Borderline är en personlighetsstörning. Dom diagnoserna har inte i denna diskussion att göra och du kan ta det som "nedvärdering" eller ej men "Hsp" är ingen skada, störning, sjukdom eller ett funktionshinder.
Högkänslighet är mer än det du skrev och jag har gett fler exempel som att inte tåla alkohol, vara känslig för olika mediciner, uppfatta subtila signaler bättre än genomsnittet osv.
Lämnar tråden nu.
Jag trodde att det var en personlighetstyp (som 25%)av befolkningen har) Men det är en särskilld begåvning alltså?
Men då var jag väl inte så fel ute när jag pratade om "idealmänniska"?
På HSP Sveriges sida står det att det är en "beskrivning av hur vissa människor fungerar då de är lite känsligare än andra."
Det som sedan beskrivs är både saker som kan uppfattas som negativa och positiva så att det skulle vara just en begåvning ser jag inte där. Bland det "negativa" framgår att man har sämre prestatiosnförmåga, upplever förändringar stressiga, upplever fler miljöer som obehagliga, har en lägre smärtröskel.
Efter som det handlar om så många som var fjärde person och de flesta av de andra också passar in på vissa delar måste det vara svårbedömt om man är denna personlighetstyp eller ej. Men det är ju kanonbra att fundera på vem man själv är och hur man fungerar. Självkännedom är konstruktivt.
Man säger inte heller att tex adhd är ett funktionshinder om man ska vara korrekt utan funktionsnedsättning. I vissa kretsar vill man hellre kalla det funktionsskillnad, men det är ju inte officiellt så.
Men även om man inte har tex autism bara för att man passar in inom hsp innebär ju inte det att en person med hsp och en person med autism inte kan vara ljudkänsliga på samma sätt. Så själva känsligheten inom vissa områden borde kunna vara samma även om dena ena personen har en funktionsnedsättning och den andre inte.