• Anonym (Rådvill TS)

    Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.

    Jag och sambo är i separation. Han vill flytta till sin hemort, som ligger ca 130 mil från mig. Jag vill verkligen inte ta honom ifrån barnen på något sätt, de älskar honom och han älskar dom. Barnen är i förskoleåldern och vi har gemensam vårdnad.

    Han menar att det enda rätta och självklara är att han ska ha barnen varannan vecka (och det skulle det givetvis vara, om vi bodde på samma ort), förstår mig öht inte när jag säger att det kan vara svårt att genomföra praktiskt och till viss del ekonomiskt.

    Någon som varit med om liknande? Hur löste ni det med umgänge, resor etc? Vad säger familjerätt (som han inte vill blanda in, men jag) och hur ska jag tänka? Hjälp :(

  • Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.
  • Anonym (svårt)

    Det går ju inte den dagen de börjar skolan i alla fall. Det brukar inte heller vara rekommenderat att barn går på två olika förskolor. Vem skall betala transporten, och hur skall den ske? Är det praktiskt genomförbart?

    Du får helt enkelt fortsätta driva detta med Familjerätten om ni inte kan komma överrens. Varför vill han inte blanda in dem?

  • Anonym (Man)

    Det låter ju som en riktigt dålig idé.

    Vad händer när barnen ska börja skolan? Känns inte hållbart med nån varannan vecka lösning med det avståndet. 130 mil tar väl större delen av en dag. Känns inte helt rimligt att kasta bort så mycket tid o pengar på resor, och barnen blir ju lidande.

    Tror nån måste ge vika, antingen gällande varannan vecka umgänge eller gällande flyttplanen. Det ingen uppenbar kompromiss i det här fallet där ni kommer känna er nöjda.

    Om jag vore dig skulle jag passa mig mycket för att låta barnen flytta, och jag skulle inte tveka att gå till rätten om ni inte kommer överens.

  • Anonym (knäppgök)

    Ja rent praktiskt är det eventuellt genomförbart om ni har de ekonomiska förutsättningarna och de inblandade kommunerna går med på en delad förskoleplats. Kommuner har ingen skyldighet och exempelvis vår kommun säger bestämt nej.

    Tycker du har all rätt i världen att kräva att ni tar hjälp av familjerätten även om du inte kan tvingahonom. Däremot kan du vägra gå med på växelvis boende om du tror att barnen skulle kunna fara illa av det.

  • Anonym (molly)

    Det är nog inte det bästa för barnen att pendla så långa sträckor varje vecka. Råder dig att kontakta faniljerätten om han inte själv kan se problemet. Han kan flytta vart han vill men knappast kräva att barnen ska resa 260 mil/vecka för umgänge. Det är bara egoistiskt. Och hur ska han sedan finansiera resorna.. inte du som ska betala om han väljer att flytta så långt.

  • Anonym (Josefin)

    Men om han inte kan se problemen kan han svara alls hur han tänker att det praktiskt ska lösas? Resor, vem betalar? Ska han komma och hämta/lämna varje vecka? Förskola, hur ska det lösas?

  • Anonym (knäppgök)

    Börja med att kolla med er hemkommun och den nya kommunen om de ens skulle gå med på en delad föeskoleplats. Säger de nej så kan du hänvisa till det.

    OM ni skulle bestämma er för växelvis boende så tycker jag bör ni skriva avtal om hur ansvarsfördelningen ska se ut. Det kommer ju kräva ett stort arbete och stora utgifter av er föräldrar och ni bör nog reglera fördelningen på förhand för att slippa konflikter i framtiden.

  • Anonym (G)

    Vad svarar han om du frågar hur han tänker lösa resorna i praktiken?

  • Walter888

    Vem ville separera? Jag menar är du initiativtagare till separation får du väl vara mer tillmötesgående.

  • Anonym (knäppgök)
    Anonym (molly) skrev 2017-03-28 23:17:05 följande:

    Det är nog inte det bästa för barnen att pendla så långa sträckor varje vecka. Råder dig att kontakta faniljerätten om han inte själv kan se problemet. Han kan flytta vart han vill men knappast kräva att barnen ska resa 260 mil/vecka för umgänge. Det är bara egoistiskt. Och hur ska han sedan finansiera resorna.. inte du som ska betala om han väljer att flytta så långt.


    Rent avstånds- och tidsmässig kvittar det om barnen bor varannan vecka eller har umgänge varannan helg.

    Ts, hur har pappan tänk att barnen ska transporteras och vem ska betala?
  • Anonym (Josefin)
    Walter888 skrev 2017-03-28 23:20:43 följande:

    Vem ville separera? Jag menar är du initiativtagare till separation får du väl vara mer tillmötesgående.


    Fast, hur är man tillmötesgående i en omöjlig fråga som denna. Jag skulle aldrig okeja att mina barn tvingas resa 260 mil/vecka även om jag initierat en separation.
Svar på tråden Han ska flytta LÅNGT, vill ha barnen halva tiden.