• Majala

Säljare ljuger för mäklare om fel på hus

Huset vi skulle vilja köpa har nu blivit värderat, berättade för min mamma som har kunskap om huset vad det har blivit värderat till och det enda hun kunde säga var "visst @#$% skämtar du?" vilket var vad jag kände också. Ringde alltså till mäklaren och frågade om summan stämde och vad ägaren har berättat om huset, vad som behöver fixas osv. Tydligen har hon bara sagt att de har haft lite problem med taket vilket är fixat men det stämmer endast delvis. Utöver det behövs golvet i köket rivas upp för att byta avloppsrör och det har varit vattenskada i badrummet så det behöver mest troligt också göras om men detta visste mäklaren inget alls om!

Nägon som hat varit med om husköp där säljaren ljugit på detta vis? Hur hanterade ni detta? Vår förhoppning var att köpa utan budgivning och att mäklaren endast står för värdering och hantering av papperna...

• Svar på tråden Säljare ljuger för mäklare om fel på hus
  • Themis

Ha, om bara en part ljuger- luxury!

Både säljaren och mäklaren ljög om en lägenhet vi köpte. Innan vi fick riva kontraktet p.g.a. felaktig beskrivning.

Tappade helt sugen på att kolla ny bostad efter det, och när vi berättade vår lilla klagovisa kröp det ju fram att ungefär var tredje person jag är bekant med har fått riva upp ett kontrakt någon gång i livet p.g.a. oseriösa säljare /mäklare.

Så man ska vara kritisk, och få en oberoende besiktning gjord. Det är en liten summa i det stora hela.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Majala
    Themis skrev 2017-04-13 16:40:22 följande:

Ha, om bara en part ljuger- luxury!

Både säljaren och mäklaren ljög om en lägenhet vi köpte. Innan vi fick riva kontraktet p.g.a. felaktig beskrivning.

Tappade helt sugen på att kolla ny bostad efter det, och när vi berättade vår lilla klagovisa kröp det ju fram att ungefär var tredje person jag är bekant med har fått riva upp ett kontrakt någon gång i livet p.g.a. oseriösa säljare /mäklare.

Så man ska vara kritisk, och få en oberoende besiktning gjord. Det är en liten summa i det stora hela.

Oj! Bor du i någon större stad då? För där jag bor skulle de inte få många jobbchanser på det sättet. Besiktning ska såklart göras så länge hon går med på att sänka priset efter felen som kommer fram.
  • annakarlsson
    Majala skrev 2017-04-13 16:37:47 följande:

Ja du verkar ha väldigt starka åsikter må jag säga... Just nu har jag mer förtroende för mäklaren än säljaren då mäklaren iaf inte får ljuga mig rakt i ansiktet om hon vill behålla sitt jobb. Sedan så kan väll jag (och alla i min närhet verkar det som) tycka att det ör dummare att starta en släcktfejd än att sälja huset för vad det är värt speciellt med tanke på hur hon fick huset till att börja med.

Detta är inga åsikter utan fakta. Mäklaren jobbar på uppdrag av säljaren även om han ska vara opartiskt. Måste fråga en sak. Hur menar du att huset ska säljas utan budgivning? Har mäklaren en annons ute och sen en visning kommer det ju troligtvis att komma bud eller hur.

Ska säljaren sen strunta i buden och sälja till dig ändå? Varför skulle säljaren vilja förlora pengar på ett sånt upplägg?
  • Themis
    Majala skrev 2017-04-13 16:47:35 följande:
    Oj! Bor du i någon större stad då? För där jag bor skulle de inte få många jobbchanser på det sättet. Besiktning ska såklart göras så länge hon går med på att sänka priset efter felen som kommer fram.
    Nja, en mellanstor stad men jag trodde faktiskt inte att en stor mäklarfirma kunde bete sig så klumpigt.

Vi ville få loss vår handpenning snabbt som ögat eftersom vi just då inte bestämt oss för om vi skulle buda på ett nytt objekt. Men det var först när vi började bli besvärliga med juridiskt ombud (har en i familjen, mycket praktiskt) som de hostade upp pengarna, samt betalade våra besiktningskostnader. 

(dvs de erkände rakt av att de gjort fel)
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Majala
    annakarlsson skrev 2017-04-13 16:54:10 följande:

Detta är inga åsikter utan fakta. Mäklaren jobbar på uppdrag av säljaren även om han ska vara opartiskt. Måste fråga en sak. Hur menar du att huset ska säljas utan budgivning? Har mäklaren en annons ute och sen en visning kommer det ju troligtvis att komma bud eller hur.

Ska säljaren sen strunta i buden och sälja till dig ändå? Varför skulle säljaren vilja förlora pengar på ett sånt upplägg?

Med åsikter menade jag mer att hon skulle vara dum och sälja det till oss.

Säljaren har fått huset värderat av mäklare. Väljer säljaren att sälja via mäklare där huset lägs ut på marknaden och med hantering av budgivning om det skulle bli så tar mäklaren en avgift för detta, om jag inte mins fel 45000 samt samt 10% om priset går över värderingsvärdet. Skulle hon däremot sälja det direkt till oss utan att lägga ut huset på marknad så behöver säljaren endast betala mäklaren för hantering av papperna vid försäljningen vilket är betydligt billigare.

Hoppas du förstår bättre av det
  • Badskum
    Tyrfing skrev 2017-04-13 00:42:15 följande:

Varför måste avloppsrören bytas i köket? 

Läcker taket fortfarande? 

Enligt TS andra tråd om huset så har trädrötter trängt in i rören.
  • Åsa

Det verkar som att dina känslomässiga band till huset gör att du blandar ihop hur en försäljning brukar gå till och din uppfattning om hur det "moraliskt" borde gå till med försäljning av släkthuset.

Säljaren har förskönat beskrivningen och det är inget ovanligt. Fortfarande har du som köpare undersökningsplikt. Tvist brukar det bli där köpare/besiktningsman inte fullföljt sin undersökningsplikt ordentligt eller förstått vad vad de läst kan innebära (är taket bytt för sjuttio år sedan förväntas man begripa själv att det kan läcka etc).

Att informera mäklaren skriftligt/via mail så att det kan bevisas är säkert en god idé. Varför inte uttryckt som fråga, "Varför nämns inte de stora problemen med xyz, ska de åtgärdas innan försäljning?"
    Men givetvis är inte säljaren tvungen att sänka priset om vederbörande inte vill; prissättningen är ju fri. Det räcker att två köpare är angelägna om ett viss objekt så trissas ju priset upp oavsett skick. I min mammas hemtrakter har hus utan vatten och avlopp och med bytesfärdigt elsystem gått för dryga miljonen pga att köpare önskat charmen och läget. Motsatt har en granne haft ute sin bostad i fem år utan att få den såld för att de önskar mer betalt än vad köpare vill ge, och de hellre behåller dän än säljer den för mindre.

• Regndamen
    Majala skrev 2017-04-13 06:34:56 följande:

Deg var det jag var rädd för. Vi är rätt så oroliga att hon kommer vägra gå ner i pris och att vi skulle förlorar huset Det har funnits i familjen sedan 1915 så skulle kännas surt att förlora det..

Vadå förlorar huset? Det är ju inte ert, ni har ine förlorat något.
  • Amak
    Majala skrev 2017-04-13 16:47:35 följande:
    Besiktningsmannen hittade fel på huset vi lagt bud på, men säljaren ville inte sänka priset. I så fall fick vi låta bli att köpa det och så skulle huset gå till näste budgivare. Vi köpte huset till det bud vi hade lagt. Säljarna var inte tvungna att gå ner i pris bara för att besiktning gjordes och fel hittades. Men vi fick reda på vilka reparationer som skulle krävas av oss i vårt nya hus.
  • Majala
    Regndamen skrev 2017-04-14 16:19:51 följande:

Vadå förlorar huset? Det är ju inte ert, ni har ine förlorat något.

Huset har funnits i släckten i över hundra år och även med nuvarande ägaren (som även är släckt men på "fel sida" så har vi haft tillgång till huset så jo på ett sätt blir det en förlust om huset säljs till någon annan.
  • Majala
    Åsa skrev 2017-04-14 16:13:02 följande:

Det verkar som att dina känslomässiga band till huset gör att du blandar ihop hur en försäljning brukar gå till och din uppfattning om hur det "moraliskt" borde gå till med försäljning av släkthuset.

Säljaren har förskönat beskrivningen och det är inget ovanligt. Fortfarande har du som köpare undersökningsplikt. Tvist brukar det bli där köpare/besiktningsman inte fullföljt sin undersökningsplikt ordentligt eller förstått vad vad de läst kan innebära (är taket bytt för sjuttio år sedan förväntas man begripa själv att det kan läcka etc).

Att informera mäklaren skriftligt/via mail så att det kan bevisas är säkert en god idé. Varför inte uttryckt som fråga, "Varför nämns inte de stora problemen med xyz, ska de åtgärdas innan försäljning?"

Men givetvis är inte säljaren tvungen att sänka priset om vederbörande inte vill; prissättningen är ju fri. Det räcker att två köpare är angelägna om ett viss objekt så trissas ju priset upp oavsett skick. I min mammas hemtrakter har hus utan vatten och avlopp och med bytesfärdigt elsystem gått för dryga miljonen pga att köpare önskat charmen och läget. Motsatt har en granne haft ute sin bostad i fem år utan att få den såld för att de önskar mer betalt än vad köpare vill ge, och de hellre behåller dän än säljer den för mindre.

Jag är väll medveten om hur en försäljning går till i vanliga fall men sedan vet jag även att den kan säljas utan mäklare så som vi hoppas att det kan göras nu. Sedan tycker jag väll att alla parter bör se till att försäljningen går snyggt till i ett läge som vårat då vi är nära släkt och umgås mycket. Sedan tycker jag det är sjukt korkat att underhålla saker för mäklaren då vi redan är inblandade och vet om en massa fel på huset. Hon som säljer har inte råd att fixa till problemen i huset det öe därför hon säljer så vi vet redan att de inte kommer att fixat innan försäljning.

Är även medveten om att hon inte behöver sänka priset och det är mycket därför jag ör orolig nu med värderingen hon fått där inte allt är beräknat. Och ännu en gång i nuläget ligger inte huset ute på marknade och förhoppningsvis kommer det aldrig göra det. Om säljaren och vi kan komma överens om ett pris kommer det säljas direkt till oss utan att mäklare blir inblandad om inte så ja då kan det bli budgivning och då får vi helt enkel gilla läget.
Svar på tråden Säljare ljuger för mäklare om fel på hus