• Anonym (Kit kat)

Vars ska min katt sova på natten??

Hej.

Har en katt hos min pappa och just nu är jag här. Det är min katt från början men han är ju som såklart hela familjens också. Han är både inne och utekatt eftersom att vi bor i hus. Han är snart 7 år, om mindre än 1 månad.

Problemet är att jag inte vet vars han ska sova på natten. Om han sover fritt i huset så vaknar han tidigt på morgonen och hoppar på min pappas dörr flera gånger så att han vaknar. Förut sov han med mig och min pojkvän men det funkar som inte och om det nu funkar så vaknar han jättetidigt på morgonen då också och vill ut. Jag kan ju inte släppa ut honom fritt i huset heller för då springer han runt och väcker pappa i och med att han hoppar på dörrhandtaget.

Vi har länge gjort så att han sover i en garderob på nätterna som vi stoppar honom i när vi ska gå och lägga oss. Det går bra på natten, då sover han där, men vid 6 tiden på morgonen så vaknar han där också och hoppar på dörrhandtaget och ska ut.

Då vaknar vi 6 på morgonen av att han konstant hoppar på dörrhandtaget och vill ut, så då brukar jag släppa ut honom i huset och ge honom mat för han brukar vara hungrig. Därefter släpper jag ut honom (alltså utomhus) men då får han vara ute så länge tills vi vaknar...

Vill inte att han ska sova ute om nätterna. Det känns inte bra, så det är inget alternativ att vi släpper ut honom utomhus när vi ska gå och lägga oss.

Eftersom att det inte funkar så som vi gör nu, så har jag funderat på att stoppa honom i hans bur när jag går och lägger mig. Då får han ligga i buren i mitt rum med mig eller nån annanstans, men det kommer ju vara samma visa då också. Han kommer vakna vid 6 på morgonen och krafsa på buren.

Om vi inte kommer på nåt bättre så får vi väl göra så att han fortsätter sova i garderoben/i buren om nätterna och så vaknar vi vid 6 tiden på morgonen när han hoppar på dörrhandtaget/krafsar på buren och så måste vi gå upp och ge honom mat och sen släppa ut honom utomhus. Men då blir han ute så länge, tills vi stiger upp..

Nån som har nåt bra förslag på vad man kan göra?

• Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??
  • Anonym (va??)
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 13:04:57 följande:
    Den bor hos min pappa.
    Men varför inte låta katten göra som den brukar göra när du INTE är där? Vad gör pappa då med katten? Går upp och släpper ut eller vad? Och hur kommer det sig att det är DU som bekymrar dig om din pappa har hittat en lösning som förhoppningsvis funkar när du INTE är hemma på lov?

Ärligt talat förstår jag inte problemet. Hur gör pappa när du inte är hemma?
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 13:07:31 följande:

Men varför inte låta katten göra som den brukar göra när du INTE är där? Vad gör pappa då med katten? Går upp och släpper ut eller vad? Och hur kommer det sig att det är DU som bekymrar dig om din pappa har hittat en lösning som förhoppningsvis funkar när du INTE är hemma på lov?

Ärligt talat förstår jag inte problemet. Hur gör pappa när du inte är hemma?

Men det är ju samma sak när jag inte är här? Den sover i garderoben och släpps ut när den vill ut. Det är ju så vi gör när jag är här också! Och jag kommer fortsätta göra så men jag ville se om det fanns nån annan lösning!
  • Anonym (isa)
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 13:05:38 följande:

Det är ju precis så jag gör!!! Men försöker se om det finns nån annan lösning.

Säg inte att du är samma ts som inte brydde dig om din katt när den skrek hjärtskärandes efter att du trampat den på svansen?!
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (isa) skrev 2017-04-18 13:09:44 följande:

Säg inte att du är samma ts som inte brydde dig om din katt när den skrek hjärtskärandes efter att du trampat den på svansen?!

Men nej.. anmäler dig för påhopp om du bara är här för att trycka ner mig.
  • Anonym (va??)
    Anonym (Kit kat) skrev 2017-04-18 13:09:14 följande:
    Men det är ju samma sak när jag inte är här? Den sover i garderoben och släpps ut när den vill ut. Det är ju så vi gör när jag är här också! Och jag kommer fortsätta göra så men jag ville se om det fanns nån annan lösning!
    Lösningen är att när katten vaknar så släpper du ut den. Omgående. Finns inget annat sätt. Ren djurmisshandel. Ni borde faktiskt inte ha djur om ni inte kan klara av att sköta den humant.
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (va??) skrev 2017-04-18 13:14:29 följande:

Lösningen är att när katten vaknar så släpper du ut den. Omgående. Finns inget annat sätt. Ren djurmisshandel. Ni borde faktiskt inte ha djur om ni inte kan klara av att sköta den humant.

Bra, då har jag hört min åsikt!! Och kommer fortsätta släppa ut den när den vaknar. Då behöver du inte skriva mer.
  • Anonym (Flöjel2937)

Ett tips är att leka med katten extra mycket precis innan ni ska sova så att den blir trött. Ge den sen mat så brukar den gå och lägga sig och sova bra. Försök ge katten en trygg sovplats, spraya med feromoner kanske? Ha leksaker i rummet som katten kan aktivera sig med. Att stänga in katter brukar inte hjälpa, katterna för mycket oväsen och blir ledsna/rädda/oroliga. Finns möjlighet för kattlucka? Annars kanske katten kan bo hos någon annan när du är hos din pappa?

• Kuddebarn
    Påven Johanna II skrev 2017-04-18 13:14:48 följande:

Det är klart att det är totalt galet att hålla ett djur instängt i en garderob. Katter är dessutom mer vakna på natten än på dagen, att då ligga instängd i en garderob är att jämställa med djurmisshandel. Det begriper förstås inte du för det enda som är konstant med dig är att du är dum i huvudet. 

Om du kan navigera så pass kan du läsa reglerna för katthållning på jordbruksverkets hemsida. Det är till exempel förbjudet att hålla katt i bur annat än vid transport och vid utställningar och tävlingar. 

Haha, va bra att du har visat ditt sanna jag! Anmäler dig för påhopp. Att du kallar mig dum i huvudet visar bara hur du är. Du har förlorat, igen.
  • Anonym (Kit kat)
    Påven Johanna II skrev 2017-04-18 13:14:48 följande:

Det är klart att det är totalt galet att hålla ett djur instängt i en garderob. Katter är dessutom mer vakna på natten än på dagen, att då ligga instängd i en garderob är att jämställa med djurmisshandel. Det begriper förstås inte du för det enda som är konstant med dig är att du är dum i huvudet. 

Om du kan navigera så pass kan du läsa reglerna för katthållning på jordbruksverkets hemsida. Det är till exempel förbjudet att hålla katt i bur annat än vid transport och vid utställningar och tävlingar. 

Snälla stick ifrån tråden om du inte kan bete dig! Du tillför inget! Bad om hjälp och tips för att jag är ung och inte vet så mycket, inte om bråk och påhopp!!
  • Anonym (Kit kat)
    Anonym (Flöjel2937) skrev 2017-04-18 13:16:37 följande:

Ett tips är att leka med katten extra mycket precis innan ni ska sova så att den blir trött. Ge den sen mat så brukar den gå och lägga sig och sova bra. Försök ge katten en trygg sovplats, spraya med feromoner kanske? Ha leksaker i rummet som katten kan aktivera sig med. Att stänga in katter brukar inte hjälpa, katterna för mycket oväsen och blir ledsna/rädda/oroliga. Finns möjlighet för kattlucka? Annars kanske katten kan bo hos någon annan när du är hos din pappa?

Tack för tipsen! Ska testa det :)
Svar på tråden Vars ska min katt sova på natten??