• Anonym (Sofie)

Tråden för HSP-personer

Startar denna tråd för oss (som är- eller tror att vi är) HSP-personer, så att vi kan relatera till andra, bli förstådda, diskutera saker och fråga kring allt möjligt i vardagen med högkänslighet.

Välkomna att lyfta frågor, berätta hur er vardag ser ut, hur ni upplever er HSP, hur ni blir eller vill bli bemötta och allt annat spännande ni har att dela med er av!

Här följer några bra länkar:

1. HSP-självtest
    sensitiv-hsp.se/hogkanslighet/hsp-test/

2. Boktips från HSP-föreningen
    hspforeningen.se/lastips/

3. MåBra's 9 tecken på HSP
    www.mabra.com/ar-du-en-hogkanslig-person-har-ar-9-tecken/

4. HSP-podcast, finns många avsnitt på olika ämnen (engelska)

5. Video om HSP (engelska)

• Svar på tråden Tråden för HSP-personer
  • Anonym (Stina)

Jag låg på 59 på testet, jag har autism (på papper) HSP känns som Asperger light, jag tror en del HSP personer skulle få en NPF diagnos om de gjorde en utredning.

• Aniiee
    Anonym (Stina) skrev 2017-07-01 15:39:15 följande:

Jag låg på 59 på testet, jag har autism (på papper) HSP känns som Asperger light, jag tror en del HSP personer skulle få en NPF diagnos om de gjorde en utredning.

Jag håller mer. Har asperger och fick 97 på testet ts länkade (jag har fått över 110 på ett annat test någon länkat i någon annan tråd). Väldigt många av sakerna som frågas om är typiska NPF-egenkaper (ffa autismspektrum och add).
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Anonym (sol)

Hittade tråden här ang HSP. Jag misstänker själv för något år sedan när detta kom upp i ropet att jag är Högkänslig. Nu ser jag på min  dotter att hon är lite liknande och så som även jag var i skolan. Det jag vill fråga och hoppas på snabbt svar från er är om ni har berättat för skolan eller inte???
    Imorgon har vi hälsoundersökning med skolsyster och vet inte om jag ska ringa och berätta till henne att jag har HSP och ställa frågan om hon vet det är ärftligt och att jag ser på min dotter tendenser på det.
    Sambon svarade när jag tog upp det att "då får hon ju en stämpel".
    ur gör ni andra med barn som är Högkänsliga?  

• Anonym (...)

Jag har vetat hela mitt liv, alla lärare/dagispersonal/släktingar har påpekat det.

Fick högsta möjliga poäng på testet som finns i boken "Den högkänsliga människan".

Jag känner dock inget behov av att hitta fler "som jag" eftersom jag märker det på folk och då gärna pratar med dom.

På nätet finns det en hel del som kallar sig "hsp" men enligt mig mest verkar leta efter en identitet eller egentligen har en diagnos och inte är speciellt högkänsliga.

• Anonym (...)
    Anonym (Stina) skrev 2017-07-01 15:39:15 följande:

Nej. Det är verkligen inte asperger light. Huvudsymtomet på alla former av autism är en stor svårighet att förstå andra människor och kunna kommunicera smidigt.

Hsp är precis tvärtom. Hsp och asperger är två ytterligheter på varsin del av skalan.

Känslighet är inte ens ett kriterie man måste uppfylla för att ha asperger.

Vidare var inte 59 ett högt resultat.

Man kan vara känslig för ljus tex utan att vara hsp men att vara hsp handlar framförallt om att kunna läsa av andra människor mycket snabbt.

Har man asperger har man så svårt med just det att det klassas som ett funktionshinder...
  • Anonym (Stina)
    Anonym (...) skrev 2017-09-20 12:33:02 följande:

Nej. Det är verkligen inte asperger light. Huvudsymtomet på alla former av autism är en stor svårighet att förstå andra människor och kunna kommunicera smidigt.

Hsp är precis tvärtom. Hsp och asperger är två ytterligheter på varsin del av skalan.

Man kan vara känslig för ljus tex utan att vara hsp men att vara hsp handlar framförallt om att kunna läsa av andra människor mycket snabbt.

Har man asperger har man så svårt med just det att det klassas som ett funktionshinder...

Jag tycker det är väldigt likt, båda är väldigt känsliga för sinnesuttryck, blir lätt trötta av att umgås med människor, har svårt för folksamlingar (mingel och dylikt) Känsligheten för sinnesuttryck är ett kriterie för Autismspektrumtillstånd i DSM.

De flesta som jag har sett som har HSP kan inte uttrycka sig smidigt, tvärtom blir de så överväldigade av alla uttryck och känslor att de drar sig undan. För vissa (inte alla) blir HSP ett funktionsnedsättning också då de inte kan ta vilket jobb som helst, inte fungerar normalt i sociala sammanhang och behöver väldigt mycket återhämtning, ibland så mycket att de inte kan jobba heltid eller att andra saker blir lidande.
  • sacasa

Gjorde nyss testet och fick 116 poäng. Inte så förvånande eftersom jag länge misstänkt att jag är HSP-person. Känner igen mig i det mesta men skulle nog säga att det som är mest utmärkande för mig är: 

- Blir uttröttad av att befinna mig i sociala sammanhang där det finns många personer som jag inte känner, hög ljudvolym och många intryck. Undviker därför sådana situationer eller orkar bara med att stanna en kort stund.
    - Påverkas mycket av andra människors sinnesstämningar och kan känna andra människor sorg väldigt starkt.
    - Är känslosam och gråter lätt (både av glädje och sorg). 
    - Blir starkt berörd av musik och vacker natur (jag kan känna mig som väldens lyckligaste människa och gråta några tårar när jag står på toppen av ett berg medan andra bara konstaterar "Det här var väl fint, nu går vi ner.". 
    - Har lätt att läsa av hur andra mår och kan snabbt se om någon tar illa upp av det som sagts.
    - Oroar mig ofta och överanalyserar saker. 
    - Tänker oftast noggrant igenom alla beslut jag ska ta. 
    - Är mycket beroende av mina mat/sömn-rutiner. Fungerar inte om jag är trött eller hungrig. 
    - Känner väldigt starkt i relationer och strävar efter djupa relationer, är väldigt ointresserad av att ha många bekanta som man mest kallpratar med.

• Aniiee
    Anonym (...) skrev 2017-09-20 12:33:02 följande:

Nä, det stämmer inte riktigt. "Huvudsymptom" och "stor svårighet" är en gigantisk överdrift, eftersom det är betygskriterium som man faktiskt inte behöver uppfylla alls för en aspergerdiagnos. 
    Fight for what you will, but you can't hide, 'cause all men must die.
  • Påven Johanna II
    Aniiee skrev 2017-09-20 15:24:15 följande:
    Nä, det stämmer inte riktigt. "Huvudsymptom" och "stor svårighet" är en gigantisk överdrift, eftersom det är betygskriterium som man faktiskt inte behöver uppfylla alls för en aspergerdiagnos. 
    Du måste väl rimligen mena diagnoskriterier?
  • Anonym (94)

Fick 90-94 beroende på svar.

Har inga problem med ljus och buller och lukter.

Dock starka emotioner av exv musik och så har jag svårt för ilska eller väldigt intensiv gråt hos vuxna ibland. Väldig intuition. Social kameleont pga att jag förstår med ens hur nästan alla fungerar och hur de vill bli bemötta, men blir samtidigt trött av att umgås intensivt.

Extremt svårt för falskhet. Märker det dessutom på studs.

Svar på tråden Tråden för HSP-personer