• Anonym (Uppgiven)

Hoppade sönder vår säng, bröt armen

Mitt barns kompis hoppade sönder vår säng, den rasade ihop och barnet ramlade och grät i början, men lugnade sig ganska snabbt. Jag ringde efter mamman som kom och hämtade en timme senare.
    Förklarade vad som hänt och de åkte.
    Jag och min man pratade med försäkringsbolaget men det räknas tydligen inte till drulle och sa då till barnets föräldrar att vi vill ha kompensation för vad deras barn förstört. Då sa de att deras barn brutit armen och att de kommer stämma oss för bristande tillsyn (??) om vi kräver pengar av dem.

Känns som saker som bara händer på film, inte kan de komma nånvart med det? Och visst fan borde föräldrarna kompensera oss? Det var en ganska ny säng och barnen får INTE hoppa i sängarna här, men det hade hen inte brytt sig om.

• Svar på tråden Hoppade sönder vår säng, bröt armen
  • Anonym (Va)
    Anonym (Bröt armen?) skrev 2017-04-19 17:48:09 följande:

Om jag var förälder till kompisen hade jag skämt över att mitt barn varit så ouppfostrat att hen hoppat i sängen och jag hade självklart ersatt familjen.

Om jag vart ts så hade jag skämt för att jag höll så dålig koll att kompisens barn skadade sig medan jag var barnvakt.
  • Anonym (Bröt armen?)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-04-19 17:43:56 följande:

Mitt barn hoppade inte!

Barnen är nio år gamla, inte tusan ska man behöva hänga över dem! Jag fanns i huset och kollade till dem då och då, det borde räcka!

Ja, normala 9-åringar ska kunna leka utan att man står och glor på dem.

Vi har en granntjej här hemma som är just 9 år. När hon kommer står jag alltid beredd att titta på barnen konstant för annars tar hon sönder allt i sin väg. Jag brukar begränsa hennes lekande i vårt hus. Senast hon var här tog hon alla dekorationer i våra utekrukor och kastade iväg. Hon är till synes normal och har inga diagnoser. Bara ett stort ego och behov av att förstöra. Usch.
  • NomenNescio
    Anonym (Uppgiven) skrev 2017-04-19 17:43:56 följande:

Mitt barn hoppade inte!

Barnen är nio år gamla, inte tusan ska man behöva hänga över dem! Jag fanns i huset och kollade till dem då och då, det borde räcka!

Håller med dig. Nioåring ska veta bättre, om hen är uppfostrad alls. Man kan inte behandla en nioåring som ett spädbarn som behöver tillsyn dygnet runt.
    Skamligt av föräldrarna att inte själva erbjuda sig att ersätta.

Det här är en av anledningarna till att jag ogärna har kompisars eller släktingars barn hos mig...
  • Anonym (me)

Du borde såklart haft koll på dom så att dom inte hoppade i sängen.

• Froken Lokens

Du skulle ha haft uppsikt och att du inte hade det fick konsekvenser. En av konsekvenserna är att du får köpa en ny säng.

• NomenNescio

Blir lite förvånad när jag läser en del av inläggen här.

Är det så omodernt med barnuppfostran att man anser att en nioåring inte ska vara tillräckligt självgående för att kunna vara utan vuxen i några minuter utan att förstöra dyra möbler? Det var ju ingen olycka i den mån att hen råkade snubbla och ha sönder något, utan hen gjorde något som varenda unge vet att man inte får göra. Eller åtminstone BORDE veta.

Hade skämts halvt ihjäl om jag hade varit förälder. Och jag hade pratat ordentligt med allvar med mitt barn.

• Anonym (suck)

Curlinggenerationen... Barn vet inte numera att de kan ha ett ansvar över sina handlingar, och deras föräldrar vet det ännu mindre.
    En nioåring idag är mentalt som en tre- eller fyraåring för någon generation sen. De vet inte rätt från fel, de har ingen impulskontroll, de klarar sig inte utan konstant tillsyn och de har inte någon förmåga till eget ansvar.
    Och de blir kränkta om de får ett ord tillsägelse...

Så gammal är jag inte, men när jag växte upp kunde åtminstone en nioåring klara en hel del saker själva, och vi visste att man inte hoppade i sängar eller soffor.

• Anonym (Fånigt)
    NomenNescio skrev 2017-04-19 18:07:19 följande:

Blir lite förvånad när jag läser en del av inläggen här.

Är det så omodernt med barnuppfostran att man anser att en nioåring inte ska vara tillräckligt självgående för att kunna vara utan vuxen i några minuter utan att förstöra dyra möbler? Det var ju ingen olycka i den mån att hen råkade snubbla och ha sönder något, utan hen gjorde något som varenda unge vet att man inte får göra. Eller åtminstone BORDE veta.

Hade skämts halvt ihjäl om jag hade varit förälder. Och jag hade pratat ordentligt med allvar med mitt barn.

Naturligtvis ska en 9-åring veta bättre än så. Men det gäller väl även TS 9-åring i så fall? 

Och jag hade också skämts ihjäl om mitt barn gjort något sådant men jag vet att det inte skulle hända. Mitt barn hade heller aldrig låtit en kompis bete sig så.
  • Anonym (Dålig säng!)

Men, vad väger egentligen en nioåring? 30-35 kg bör de väl ligga på om de inte är överviktiga? Jag hade reklamerat sängen om den nu är ny, går den sönder så lätt är det ju knappt att en vuxen människa kan sitta på den utan att den faller ihop..

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Fånigt) skrev 2017-04-19 18:12:52 följande:

Naturligtvis ska en 9-åring veta bättre än så. Men det gäller väl även TS 9-åring i så fall? 

Och jag hade också skämts ihjäl om mitt barn gjort något sådant men jag vet att det inte skulle hända. Mitt barn hade heller aldrig låtit en kompis bete sig så.

Mitt barn sa till, liksom två andra kompisar till barnet, men hen lyssnade inte.

Ett av barnen gick och sa till mig och då var det redan försent.
Svar på tråden Hoppade sönder vår säng, bröt armen